2023-02-27, 11:01
Medlem
jocke51s avatar
Intressant dokumentär. Att Lisbeth ser CP efter själv mordet, eftersom mordet skedde på hans bakgård är en teori som verkar logisk.
Med pudelns kärna är att den döde Skandiamannen anländer efter dessa 30 sekunder.
Dessutom… om Engström haft sin Magnum i sin lilla bögslunga, så hade pipan stuckit ut!
Att ”döma” Engström var ett politiskt beställningsverk eftersom utredningen blödde pengar och hade trampat vatten i decennier
Citera
2023-02-27, 11:14
Medlem
Spritnotas avatar
Om man så fruktansvärt gärna vill driva tesen att LP såg CP, men att han inte var GM - varför måste hon ha sett honom just där och då?

CP uppfattades av många som allmänt obehaglig i gatubilden. LP kan ha sett en tjackad CP spänna blicken i henne och "vafan glor du på kärring" på tunnelbaneperongen en månad innan mordet och undermedvetet igenkännande "usch, han" vid videokonfrontationen. Påstår inte att det är så, men av alla andra galna terorier - varför skulle hon aldrig ha haft ett olustigt möte med CP på några sekunder runt de här åren när så många andra stockholmare verkar ha haft det?
Citera
2023-02-27, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Så kan det vara.
Jag citerar det LP sagt i förhör.
Men det som stärker hennes påstående är dels att hon vidhöll detta till hennes död och att en gärningsman ännu är dömd efter 36 år.

Frågan är dock hur tidskedjan ser ut här. Vi vet att vittnen kan påverkas enormt av en vittneskonfrontation och att väldigt starka "minnen" kan skapas av sådana konfrontationer, så det intressanta är om LP innan konfrontationen lämnat uppgifter som 1) tyder på att hon faktiskt såg gärningsmannen över huvud taget och 2) kan identifiera CP.

Det som talar emot att LP (och även "Chevamannen") såg gärningsmannen är att denne i så fall måste ha stått och "stirrat" på mordplatsen i uppåt 15-20 sekunder efter första skottet. Gärningsmannen måste dessutom först ha försökt mörda även LP och sedan "ångrat sig" och bara stirrat på henne istället för att skjuta henne en gång till, när han märker att hon inte verkar påverkad av det första skottet.
Citera
2023-02-27, 11:54
Medlem
RuneRusks avatar
Välgjord dokumentär med bra animeringar. Tyvärr så tar den inte hänsyn till fakta utan bara delvis. Det som talar för scenariot tas upp men inte det som talar emot.

Tidslinjen stämmer inte med det som presenteras. Delsborn säger att det första skottet avlossas när han får grönt och börjar köra. Efterföljande bilar, bland annat Leif Ljungqvist, får rött. Det beror på att Mårelius står på avkännaren på Tunnelgatan. Här har Bo G pratat med Trafikkontoret och kollat att det fungerar på det sättet. Gott så långt, men det innebär också att det rent tekniskt tar minst 30 sekunder efter att skotten avlossats innan Ljungqvist får grönt igen. Det beror på funktionen i ljussignalerna.

Därmed faller tidslinjen. Ljungqvist kan inte ha sett CP inom den tidsram som programmet presenterar utan det var betydligt (minst tiotalet sekunder senare) vilket gör hela teorin med CP mindre trovärdig.
Citera
2023-02-27, 12:10
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuren-Ferdinand
IM hävdar sig sett någon som "var där för att göra ett jobb" och någon som "rörde sig väldigt vältränat, militäriskt, målinriktat". Är inte detta något som egentligen talar emot proffsteorin? Ett verkligt proffs skulle väl inte vara så iögonfallande militärisk.

Jag kanske sett för mycket film. Men en professionell mördare i liknande situation använder väll ett rent vapen och lämnar det på platsen? Man laddar på förhand med den mängd skott man tror sig behöva.

Går upp till offret ->> Pang Pang (Töm vapnet) ->> Släpp vapnet ->> Gå/spring från platsen.

Det finns inga fördelar att ta med sig vapnet. Men det finns många fördelar med att lämna det.
Citera
2023-02-27, 12:43
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Jag kanske sett för mycket film. Men en professionell mördare i liknande situation använder väll ett rent vapen och lämnar det på platsen? Man laddar på förhand med den mängd skott man tror sig behöva.

Går upp till offret ->> Pang Pang (Töm vapnet) ->> Släpp vapnet ->> Gå/spring från platsen.

Det finns inga fördelar att ta med sig vapnet. Men det finns många fördelar med att lämna det.
Som tur är känner jag ingen professionell mördare så jag kan inte få förstahandsinformation om detta. Men rent logiskt ser jag ingen anledning till att lämna sitt vapen på mordplatsen. Jag tror att det är något de gör på film bara för att det ser coolt ut. En s.k. trope.
https://tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/ThrowAwayGuns
Citera
2023-02-27, 12:45
Medlem
Jag tycker det var en ganska slö och långsam dokumentär som upprepar sig själv 10 gånger på en timme, men ändå inte ger hela bilden av de 30 sekunderna.

Ska man få en helhetsbild får man ju även ta i beaktning de bilar och vittnen som kom i trafikljusen från andra hållet. Hage t.ex. som var första person på plats och som också såg mördaren springa in i gränden.

Även Jeppssons upplevelse under dessa 30 sekunder bortses från. Han är helt säker på att CP inte sprang i gränden. Om CP verkligen var på platsen måste han ha avlägsnat sig åt ett annat håll.
Citera
2023-02-27, 12:45
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Du har ingen koll. Jag har läst allt om Palmemordet. Allt. Alla böcker, samtliga förhör osv.

1. Ca 20 ögonvittnen beskriver en helt annan klädsel på mördaren jämfört med vad Lisbeth säger.Hon säger blå midjekort täckjacka. Vittnena säger samtliga mörk/svart knälång ytterrock som fladdrade när han sprang iväg.

2. I det inledande förhöret som gjordes på mordnatten säger Lisbeth att det var två mördare. Tanten har senare ändrat sina iakttagelser på mordplatsen flera gånger. Noll kredibilitet.

Blå midjekort täckjacka har LP inte sagt.

Förhör 860301 en blå något litet ”bullig” täckjacka som gick en bit nedanför midjan. Äldre typ av halvlång blå jacka som man inte ser i Sverige så ofta.

Förhör 890918 (Svea hovrätt) med en mörk jacka som jag uppfattade ungefär som att den gick kanske 3 dm ned från midjan ,kanske lite mer 3-4 dm. Alltså ingen midjejacka , blå marinaktig färg så där.

Citat:
Ursprungligen postat av trollmongot
Det absolut troligaste verkar vara sydafrikanerna Eugene DeKock och Anthony White,
möjligtvis i samarbete med säpo och CIA.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLVG09/flera-likheter-mellan-arlandamannen-och-grandmannen

https://www.expressen.se/nyheter/palme-vittne-utpekad-elitsoldat-var-hos-sapo/

https://www.google.com/search?q=fantombild+eugene+de+cock+palme&tbm=isch& ved=2ahUKEwjusKqJhrX9AhVcDBAIHfpHAZ4Q2-cCegQIABAA&oq=fantombild+eugene+de+cock+palme&gs_l cp=CgNpbWcQAzoGCAAQCBAeOgUIABCABDoHCAAQgAQQGFCjDFi gjAFgr5IBaABwAHgAgAFliAHgEZIBBDMzLjGYAQCgAQGqA Qtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=EUr8Y67kAtyYw PAP-o-F8Ak&bih=871&biw=1536

Arlandamannen visade sig vara en svensktalande äldre man. Alltså ingen hitman från Sydafrika.
Foto när han vänder sig om https://imgur.com/a/07c3vtw
Citera
2023-02-27, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie

Ja, särskilt eftersom detta var före DNA-teknikens genombrott. Hade det varit ett proffs hade man troligen hittat mordvapnet (rentorkat) tämligen omedelbart, om inte direkt på mordplatsen så i en papperskorg i närheten.

Mycket talar emot ett proffs: riskabelt tillvägagångssätt, många vittnen runt omkring, egendomligt val av vapen och ammunition, bara ett skott i offret, skottets placering, missat skott mot LP utan uppföljning etc.
Citera
2023-02-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Jag litar nog mest på han taxichauffören i dokumentären, för han satt ett tag och spanade på GM medans han väntade på några polare, och han sa med säkerhet att GM var ingen pundare eller liknande, han var där på den platsen med ett mål i sikte, dom andra som var vittne till mordet, kunde inte studera GM på samma sätt, utan uppfattade bara skotten och såg ryggen på en som sprang iväg. Att Crille var på brottsplatsen var inget konstigt, han var där varje dag, för att vänta på Cedergren för att vara först i "kön" för att köpa droger, denna gången blev de fel plats vid fel tidpunkt. Sen att han inte ville hjälpa Lisbeth när dom fick ögonkontakt kan man förstå, polisen hade tagit honom direkt

Ja, det verkar ju vara det dokumentären vill få fram. Ska man gå på Herr Mårelius signalemente faller antagligen både CP och SE bort. Då inte heller SE lär ha givit det intrycket.

Då skulle man kunna spekulera att Lisbeths utpekande av CP var en tacksam skänk från ovan för polisen.

Frågan är vad alla andrahandsberättelser kring CP innebär. Ryktet säger bl.a. att han ska ha erkänt mordet för vänner och dumpat vapnet i havet. Det ska man förstås ta med en skeppslast med salt. Men mig veterligen har CP aldrig varit särskilt angelägen om att rentvå sig efter domen och anklagelserna, eller har jag fel?
Citera
2023-02-27, 13:15
Medlem
AreYouBacks avatar
Står på svt att dokumentären är borttagen.
Citera
2023-02-27, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Står på svt att dokumentären är borttagen.

Nej, den finns på SVT Play..

De har förstås noga övervägt om man ska publicera en sådan dokumentär, så varför skulle de helt plötsligt ändra sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in