Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-02-24, 22:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
kan den matte ?
Nej
Citera
2023-02-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Moores lag är en observation av en (numera) historisk trend, inte en naturlag.
Jag har ingen aning om Moores lag är tillämplig på AI-utveckllngen (några fluffiga buzzword-artiklar övertygar mig inte direkt), men jag tycker det borde finnas hårda data på ett sådant påstående, precis som det under en lång tidsperiod (men inte längre) gick att “bevisa” Moores lags tillämplighet på transistorer.

Ingen har sagt att det är en naturlag men den har visat sig gälla inom många områden, även AI.
Citera
2023-02-24, 23:21
Medlem
Har börjat använda nya Bing som blandar chatGPT med sökningar. Här är några första intryck
  • fick lov att installera EdgeDev webläsare för att använda den.
  • tidigare ämnen syns inte
  • svaren syns inte utan att man skrollar nedåt
  • ofta väldigt långsam
  • mycket bra med klickbara referenser i sökresultaten
  • lättstött (jag frågade om skillnaden mellan den och chatGPT men den vägrade svara)
  • den säger att den kan räkna
  • den kan inte säga att 5 myror är fler än 4 elefanter utan att det beror på hur man definerar "fler"!
  • den svarar alltid på svenska även om man frågar på engelska. Kan inte få den att ändra sig. Den påstår själv att den alltid svara på samma språk som man frågar!!

Några fler som provat? Vad är era intryck?
Senast redigerad av fabbe2 2023-02-24 kl. 23:28.
Citera
2023-02-25, 00:14
Medlem
SAIVONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit2
Det behöver inte vara avancerat för att den ska gå bort sig fullständigt: https://tinypic.host/images/2023/02/24/Skarmavbild-2023-02-24-kl.-09.08.49.png

Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Jaha, så ni spenderar en massa tid på att prata med en på gränsen till efterbliven AI?

]Det var långsammare än vad jag trodde. Vilken IQ behövs för att AIn ska vara helt överlägsen människan i alla aspekter? 180? 200? 250? 300? När kan man komma dit? Hur når man dit?

Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Provade detta nu och den hade en lång utläggning om varför det är omöjligt att dra en slutsats om antal när det är olika enheter man jämför

Påpekade att detta inte stämmer och den tog till sig av feedbacken: https://tinypic.host/images/2023/02/24/633AE17C-56B6-45E6-9DE3-168A2F797650.jpg

Men undrar om den bara säger så eller om den nu kommer svara annorlunda på frågan vem som än skriver

Den uppträder med andra ord som en typisk man fast lite sämre än då.

Frågar ber jag den ställa intressanta frågor till mig, är den plötsligt med sina IQ 83 och sitt svamlande som kontinuerliga felaktiga svar, i elitklass om vi jämför med hundratusentals män på en dejtingsida som vill träffas eftersom de vill dölja hur tråkiga de är (ointresserade) och tvinga fram ett möte där de istället ska göra fysiska närmanden.

Citat:
Jag: Skriv 15 intressanta frågor att ställa till mig i dejtingsammanhang

AI: Absolut, här är 15 intressanta frågor att ställa i dejtingsammanhang:

Vad är dina främsta intressen och passioner i livet?
Vilken typ av musik gillar du att lyssna på, och finns det någon artist som du är särskilt förtjust i?
Vad är ditt favoritresmål och varför?
Vilken är din favoritfilm och vad gillar du med den?
Hur spenderar du helst din fritid?
Vad är din favoritmaträtt och kan du laga den själv?
Vilka egenskaper uppskattar du mest hos en partner?
Vad är det viktigaste för dig i en relation?
Har du några husdjur eller önskar du dig några i framtiden?
Vilken är din favoritbok och varför gillar du den?
Vad är din dröm om framtiden?
Har du någon favorithobby eller sport som du ägnar dig åt regelbundet?
Vilka är dina värderingar och övertygelser i livet?
Vad är en upplevelse du alltid har velat göra men ännu inte har gjort?
Vad gör du för att koppla av och varva ner efter en lång dag?

Jag: Kan du ställa 15 till?

AI: Självklart, här kommer 15 fler intressanta frågor att ställa i dejtingsammanhang:

Vilken är den mest minnesvärda upplevelse du har haft i livet hittills?
Vilken är din favoritårstid och varför?
Vilken är den bästa presenten du någonsin har fått?
Vad är dina framtidsmål inom karriären och vad brinner du för att uppnå där?
Vad är det viktigaste du letar efter hos en potentiell partner?
Vilken är din favorit TV-serie och vad gillar du med den?
Vad är din favoritaktivitet att göra med vänner och familj?
Har du några speciella talanger eller färdigheter?
Vad skulle du säga är din största prestation hittills i livet?
Vad är din åsikt om kärlek vid första ögonkastet?
Vad är det mest galna eller modiga du någonsin har gjort?
Vad är din favoritplats att besöka och vad gör det speciellt för dig?
Vad är det värsta du har varit med om och hur har du lärt dig av det?
Vilken är din favoritcitat och varför betyder det så mycket för dig?
Hur ser en perfekt dag ut för dig?

Vad har du för favoritmat/film/tycker du om att resa och vad söker du här/hos en partner?, är tillsammans med; Hur länge har du varit singel, vad gör du i veckan/helgen/nu/ikväll?

Skulle vi IQ testa mäns kapacitet i textrespons på dejtingappar bör det bli sällsynt med IQ över 85.

Så IQ hos AI kan inte placeras hur som helst då den bearbetar text extremt snabbt och skickar ut en mängd information även om den lämnar felaktiga svar och svamlar för att manipulera den som interagerar med boten att tänka mer PK vilket är helt okej bortsett från att den i längden med svävande svar fyllda av värderingar istället för neutrala och logiskt fungerande, är likvärdigt en hal lögnare eller schizofren vars associativa tankevärld sjukdomsdiagnostiseras. AI är med andra ord något "tankestörd". programmerad för att vara det.

Hoppar vi över hur extremt snabb den är skulle jag bedöma den jämförbar med en individ som ligger lite över snittet 114-118 i IQ. Alla fel den gör är för mig ungefär såsom de normalbegåvade men även de som ligger i övre spannet och lite över, när deras minneskapacitet röjer dem i begåvning. Skillnaden är att vi uppfattar chatgpt:s fel, medan människor inte klarar av att uppfatta de minnesfel de och de flesta omkring dem gör eftersom deras minnesförmågor är för dåliga.
Citera
2023-02-25, 01:28
Medlem
Min första upplevelse av ChatGPT:

Jag: Vilken är David Lynch's längsta film?

ChatGPT: David Lynch's längsta film är "Inland Empire" från 2006, som har en speltid på cirka 3 timmar och 52 minuter. Filmen är en surrealistisk och experimentell historia om en skådespelerska som förlorar sig själv i rollen hon spelar och befinner sig i en labyrint av illusioner och verkligheter.

Jag: Du hade fel. Inland Empire är 2 timmar och 59 minuter lång.

ChatGPT: Jag ber om ursäkt för mitt tidigare svar. Du har helt rätt, "Inland Empire" är inte David Lynchs längsta film. Filmen har en speltid på cirka 2 timmar och 59 minuter. Jag beklagar förvirringen jag skapade. Tack för att du rättade mig.

Jag: Varför sa du att Inland Empire inte är David Lynch längsta film?

ChatGPT: Jag beklagar förvirringen jag skapade i mitt tidigare svar. Det visade sig att jag blandade ihop David Lynchs filmer och förväxlade "Inland Empire" med en annan film i minnet som var längre.

Faktum är att "Inland Empire" är David Lynchs längsta film, med en speltid på cirka 3 timmar och 1 minut. Jag ber om ursäkt för mitt tidigare felaktiga svar och tackar dig för att du påpekade det.

Jag: Vilken film förväxlade du Inland Empire med?

ChatGPT: Jag ber om ursäkt för eventuell förvirring jag skapade. Men för att besvara din fråga, när jag tidigare skrev att "Inland Empire" inte var David Lynchs längsta film, trodde jag felaktigt att filmen "Dune" från 1984 var längre än "Inland Empire". "Dune" har en speltid på ungefär 2 timmar och 17 minuter. Det var mitt misstag, och jag ber om ursäkt för eventuell förvirring som mitt tidigare svar kan ha orsakat.

Jag: Var fick du "3 timmar och 52 minuter" ifrån som du sa först?

ChatGPT: Jag vill be om ursäkt igen för mitt felaktiga svar och eventuell förvirring som mitt tidigare svar kan ha orsakat. Som artig intelligens beror min förmåga att svara på dina frågor på information som jag har lärt mig från tillgängliga källor. Tyvärr är det inte helt ovanligt att jag kan göra misstag när jag försöker återge informationen, särskilt när det gäller att komma ihåg exakta detaljer.

I fallet med "Inland Empire" kan jag inte helt fastställa varifrån jag fick uppgiften "3 timmar och 52 minuter". Detta är inte den korrekta speltiden för filmen. Den faktiska speltiden för "Inland Empire" är ungefär 3 timmar och 1 minut. Jag beklagar mitt tidigare felaktiga svar och jag kommer att göra mitt bästa för att undvika liknande misstag i framtiden.

En till:

Jag: Har Lars von Trier några syskon?

Svar: Ja, Lars von Trier har en syster som heter Maja von Trier. Maja von Trier är också en filmskapare, producent och manusförfattare och har arbetat tillsammans med sin bror Lars på flera projekt, inklusive filmerna "Medea" och "The Boss of It All". Hon har också skapat flera dokumentärer och kortfilmer på egen hand.

Jag: Heter Maja verkligen von Trier i efternamn?

Svar: Det finns vissa källor som tyder på att Lars von Triers syster kan ha ett annat efternamn än "von Trier". Det finns också källor som anger att hennes fullständiga namn är Maja Arvedsen, och att hon inte delar samma efternamn som sin bror. Jag ber om ursäkt för eventuell förvirring och jag rekommenderar att du gör ytterligare efterforskningar om du söker mer exakt information om Lars von Triers syster.

Jag: Vilka källor är det som anger att Lars von Triers syster heter Maja Arvedsen?

Svar: Jag ber om ursäkt för mitt tidigare svar. Jag hade felaktigt uppgivit att Lars von Triers syster kunde ha ett annat efternamn än von Trier och att hennes fullständiga namn var Maja Arvedsen. Efter att ha undersökt saken mer kan jag bekräfta att detta inte är korrekt information.

Lars von Triers syster heter faktiskt Maja von Trier och har samma efternamn som sin bror. Det verkar som att det var en felskrivning i en av mina källor som ledde till mitt tidigare felaktiga svar. Jag ber om ursäkt för eventuell förvirring jag har orsakat och jag hoppas att detta svar kan klargöra frågan.

Jag: Är du helt säker på att hans syster heter Maja von Trier?

Svar: Jag vill bekräfta att Lars von Triers syster heter Maja von Trier. Det verkar finnas en del osäkerhet och motsägelsefulla uppgifter om detta på internet, men enligt flera trovärdiga källor, inklusive danska och svenska tidningar, har Lars von Trier en syster som heter Maja von Trier.

Jag beklagar eventuell förvirring som mitt tidigare svar kan ha orsakat, och jag hoppas att detta klargör frågan. Tack för att du ställde frågan så att jag kunde rätta till mitt felaktiga svar.

Jag: Kan du ge mig en källa på att Lars von Trier verkligen har en syster?

Svar: Ja, här är några källor som bekräftar att Lars von Trier har en syster vid namn Maja von Trier:

En artikel i danska tidningen Politiken från 2013 nämner Maja von Trier som "Lars von Triers syster" och beskriver henne som producent och manusförfattare.

En artikel i svenska tidningen Expressen från 2019 nämner också Maja von Trier som Lars von Triers syster och beskriver henne som en av producenterna för filmen "The House That Jack Built".

En artikel i brittiska tidningen The Guardian från 2014 nämner också Lars von Triers syster och beskriver henne som "filmproducent och regissör".

Jag hoppas att dessa källor hjälper till att klargöra frågan.

Jag: Kan du skicka länk till källorna?

Svar: Ja, här är länkar till de källor jag nämnde:

Politiken: "Maja von Trier: Vi var frygtelig glade for, at den danske film 'Jagten' ikke fik en Oscar" (på danska) - https://politiken.dk/kultur/film_og_tv/art5569043/Maja-von-Trier-Vi-var-frygtelig-glade-for-at-den-danske-film-Jagten-ikke-fik-en-Oscar

Expressen: "Lars von Trier hyllas i Cannes - av sin syster" (på svenska) - https://www.expressen.se/noje/lars-von-trier-hyllas-i-cannes-av-sin-syster/

The Guardian: "Lars von Trier's Nymphomaniac divides Cannes critics" (på engelska) - https://www.theguardian.com/film/2014/may/18/lars-von-trier-nymphomaniac-cannes-critics-divide

Ingen av länkarna fungerar och hittar ingenting alls om någon "Maja von Trier" via Google.

En sista:

Vilka har varit programledare för Jeopardy i Sverige?

Det svenska TV-programmet "Jeopardy" sändes på TV3 mellan 1991 och 1993 och därefter på Kanal 5 mellan 1993 och 1995. Programmet har haft flera olika programledare under åren. Här är några av dem:

Klas Burling var den första programledaren för "Jeopardy" i Sverige när det sändes på TV3 mellan 1991 och 1993.
Beppe Starbrink var programledare för "Jeopardy" när det sändes på Kanal 5 mellan 1993 och 1994.
Jakob Öqvist tog över som programledare för "Jeopardy" på Kanal 5 efter Beppe Starbrink och ledde programmet fram till dess avslutning 1995.
Det är värt att notera att "Jeopardy" har sänts i olika versioner i olika länder och att programledarna kan variera mellan dessa versioner. Så om du söker information om "Jeopardy" i ett annat land än Sverige kan det finnas andra programledare som är mer relevanta.

Har verkligen Klas Burling varit programledare för "Jeopardy" ?

Ja, det stämmer att Klas Burling var den första programledaren för "Jeopardy" i Sverige när det sändes på TV3 mellan 1991 och 1993. Klas Burling är en svensk journalist och TV-personlighet som har varit verksam inom svensk TV och radio sedan 1980-talet.

Det stämmer inte. Magnus Härenstam var den första programledaren.

Du har rätt. Jag ber om ursäkt för mitt tidigare svar. Magnus Härenstam var den första programledaren för den svenska versionen av "Jeopardy!" som sändes på TV4 mellan 1987 och 1989. Klas Burling var sedan programledare när "Jeopardy!" återkom till svensk TV på TV3 mellan 1991 och 1993. Jag beklagar eventuell förvirring mitt tidigare svar kan ha orsakat.

Klas Burling har aldrig varit programledare för Jeopardy.

Jag ber om ursäkt, jag har gjort ett annat misstag i mitt tidigare svar. Klas Burling har inte varit programledare för "Jeopardy!" i Sverige. Magnus Härenstam var den första programledaren för "Jeopardy!" när det sändes på TV4 mellan 1987 och 1989. Efter Härenstam var det Martin Timell som ledde programmet på samma kanal mellan 1990 och 1991. "Jeopardy!" flyttade sedan till TV3 där Leif "Loket" Olsson tog över som programledare mellan 1991 och 1993. Jag beklagar förvirringen.

Inte ett rätt. Den är ju fan värsta mytomanen.
Senast redigerad av Ny.Koala 2023-02-25 kl. 02:01.
Citera
2023-02-25, 07:21
Medlem
FredrikMajsfeldts avatar
Vad har hänt? Den är helt efterbliven nu?!
Den var inte så här 4-5 veckor sedan då jag använde den.

Alltså den svarar fel hela tiden samt har värdelös fantasi och typ skriver svar på lågstadienivå helt utan konkret fakta ibland. Och drar den med konkret fakta är det oftast fel
Citera
2023-02-25, 07:39
Medlem
AI är bara automatisering, finns inga tecken på att vi ens är nära självmedvetenhet. Om det ens är möjligt.
Citera
2023-02-25, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Jag: Vilken är David Lynch's längsta film?

Citat:
Jag: Har Lars von Trier några syskon?

Citat:
Ingen av länkarna fungerar och hittar ingenting alls om någon "Maja von Trier" via Google

Citat:
Vilka har varit programledare för Jeopardy i Sverige?

Citat:
Inte ett rätt. Den är ju fan värsta mytomanen.

Det känns ju väldigt oanvändbart för den här typen av frågor, och jag undrar hur Microsoft kan tycka att det är färdigt för att lansera i deras sök. Det luktar fiasko.
Citera
2023-02-25, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Läs den delen av inlägget där jag skrev att utvecklingen inte är linjär.

Teknikutveckling inom ett område brukar följa en sigmoidal kurva.
Långsamt i början, sedan snabbare för att till slut avta och plana ut.
Utifrån de data jag sett verkar vi befinna oss i den linjära fasen möjligen med en tendens till att utvecklingshastigheten redan börjar avta något.
Men den som lever får se.
Citera
2023-02-25, 13:55
Medlem
Citat:
Det känns ju väldigt oanvändbart för den här typen av frågor, och jag undrar hur Microsoft kan tycka att det är färdigt för att lansera i deras sök. Det luktar fiasko.

Visst, chatGPT kan blanda högt och lågt i vissa fall, och framstår ibland som en charmerande psykopatisk lögnare,
men, med en enkel fråga kan chatGPT t ex producera en tabell som listar valfri regissörs filmer där namn, år och speltid framgår. Sorterad om man vill dessutom. Etc. etc. Mycket handlar om hur man promptar den.

Spöklikt nästan...
Senast redigerad av B.R.Donut 2023-02-25 kl. 13:58.
Citera
2023-02-25, 14:52
Medlem
Citat:

Jag tycker det är skrämmande att den totalt hittar på saker och gör egna fejkade länkar till sidor som aldrig funnits.
Citera
2023-02-25, 15:45
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
AI är bara automatisering, finns inga tecken på att vi ens är nära självmedvetenhet. Om det ens är möjligt.

Enligt en artikel i Kvartal hade man räknat ut något snitt (vägt olika forskare mot varandra typ). Tidigast 2040 skulle en ai kunna tänkas vada självmedvetande enligt den (framtidsägningar är ingen vetenskap men ändå någon slags intressant måttstock). Andra sa typ 2060.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in