Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-02-24, 19:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
.
När brytpunkten passeras kan AI'n utveckla sig själv också, helt utan mänsklig inblandning.

Fascinerande då detta kan lösa en lång rad svåra mänskliga forskningsområden som energi, hälsa, klimat mm. men också riktigt farligt.
Finns det egentligen något som talar för att man är i närheten av denna brytpunkt så att AI kan börja utveckla sig själv? Chat GPT har ju i varje fall inte någon synlig förmåga att göra komplexa system, även om den fungerar bra som komplement till Stack overflow för att lära sig bits and pieces i programmering.
Citera
2023-02-24, 20:33
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Stämmer, startar jag en ny session har den återigen noll koll. Den kan alltså ta in ny information, besluta sig om att informationen är korrekt och tacka för att framläggandet av den uppdaterade informationen. Men informationen registreras ingenstans, vilket gör det helt poänglöst att försöka lära den någonting. Undrar hur länge den kommer ha fel på basala punkter.

Sen är det ju så som det påtalats, att detta är ett gratisprogram. Det finns säkerligen betydligt mer utvecklade program i världen. ChatGPT är fortfarande extremt imponerande för vad det är.

Den har väl en kunskapsbas som är från 2019 så tex att säga vem som är ledare för x land 2023 kan bli fel ifall det har skett en förändring. Däremot så kommer den ihåg ifall det är samma session som man fortsätter en diskussion i. Det krävs att den uppdateras med relevant data vilket i sig lär vara ett jäkla jobb. Ifall den skulle spara ny data på så sätt att den uppgraderar sig själv så måste den även kunna fastställa att det verkligen stämmer det X individ säger åt den. Vilket kan bli böckigt ifall random individer vill föda den med icke korrekt fakta, vilket garanterat kommer ske ifall den möjligheten fanns. Även problemet med ifall två individer säger motsatta fakta om X sak, vem ska den lita på.
Senast redigerad av Neroxx 2023-02-24 kl. 20:37.
Citera
2023-02-24, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Finns det egentligen något som talar för att man är i närheten av denna brytpunkt så att AI kan börja utveckla sig själv? Chat GPT har ju i varje fall inte någon synlig förmåga att göra komplexa system, även om den fungerar bra som komplement till Stack overflow för att lära sig bits and pieces i programmering.

Läs den delen av inlägget där jag skrev att utvecklingen inte är linjär.
Citera
2023-02-24, 21:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Läs den delen av inlägget där jag skrev att utvecklingen inte är linjär.
Jag är skeptisk. Vad finns det för belägg för att utvecklingen har varit exponentiell? När det gäller självkörande bilar tycker jag snarast det varit en avtagande kurva under de senaste fåtal åren, alltså inte ens riktigt linjärt. Jag menar inte att de blir sämre men däremot att utvecklingstakten sakta avstannat.
Citera
2023-02-24, 21:39
Medlem
Citat:
Jag är skeptisk. Vad finns det för belägg för att utvecklingen har varit exponentiell? När det gäller självkörande bilar tycker jag snarast det varit en avtagande kurva under de senaste fåtal åren, alltså inte ens riktigt linjärt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law
Citera
2023-02-24, 21:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law
Men Moores lag är inte universellt applicerarbar (den är för övrigt inte ens längre applicerbar på halvledare). Din länk är inget belägg för AIs exponentiella utveckling alls, enbart en hypotes.
Citera
2023-02-24, 21:45
Medlem
Citat:
Men Moores lag är inte universellt applicerarbar (den är för övrigt inte ens längre applicerbar på halvledare). Din länk är inget belägg för AIs exponentiella utveckling alls, enbart en hypotes.

Moores lag gäller för många fler områden än bara transistorer jo.

https://www.google.com/search?q=Moore%27s+law+AI
Senast redigerad av expat2021 2023-02-24 kl. 21:47.
Citera
2023-02-24, 21:50
Medlem
Bad bot:en göra ett enkelt visuellt program och den missar helt att importera time som är innehavaren av sleep-funktionen.
Citera
2023-02-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Bad bot:en göra ett enkelt visuellt program och den missar helt att importera time som är innehavaren av sleep-funktionen.

Många människor gör liknande missar.
Kunde de fixa problemet om du påpekade det?
Citera
2023-02-24, 21:56
Medlem
TyskMans avatar
Aah Chatgpt, das benutze ich die ganze zeit. Jag lär mig svenska. Ursäkta för lite fel.

Hur använder ni Chatgpg? Jag använder det dagligen, både i yrkesroll och privat. Ofta så pratar jag? Chattar? (Min svenska är lite dålig) med den på kvällarna. Finner den väldigt stimulerande. Ofta så pratar jag sex men ofta får jag inte svar som jag vill ha. 😀

Jag är programmerare och i mitt yrke så har jag nytta av den. Sparar tid, vissa moment. Den är ganska duktig på .net men blir småfel här och där. Tycker teknologin är faschinrande? dock. Tror vi kan ha mycket nytta av robotar som denna i framtiden.

Önskar att det kommer en lite sexigare version också. 😁

Oh chatgpt zieh nach bayern hier fließt das sperma in strömmen!
Citera
2023-02-24, 22:15
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Moores lag gäller för många fler områden än bara transistorer jo.

https://www.google.com/search?q=Moore%27s+law+AI
Moores lag är en observation av en (numera) historisk trend, inte en naturlag.
Jag har ingen aning om Moores lag är tillämplig på AI-utveckllngen (några fluffiga buzzword-artiklar övertygar mig inte direkt), men jag tycker det borde finnas hårda data på ett sådant påstående, precis som det under en lång tidsperiod (men inte längre) gick att “bevisa” Moores lags tillämplighet på transistorer.
Citera
2023-02-24, 22:17
Medlem
Bertil85s avatar
kan den matte ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in