Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-24, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAIVON
Den skriver bara text och svamlar ibland så det är nog en del saker som man behöver vänta på innan det blir mer avancerat. Jag tror inte gratisprogrammen kommer börja göra en massa saker för människor utan kostnad.
Okej.
Citera
2023-02-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Det största problem som finns på den här planeten är ju mänskligheten i sig. Den enkla lösningen för att säkra planetens överlevnad ett tag till är ju att utrota mänskligheten. Eller? Förhoppningsvis kommer AIn på lite listigare lösningar än så. Vi får väl se.

Citat:
Vårt fokus ja. Men då AIn utvecklar sig själv, blir medveten osv. vill den väl säkra sin egen överlevnad i första hand och sätta fokus på sig själv. Med mänskilgheten, som det ser ut nu, blir det kanske svårt att överleva? "Human beings are a disease, a cancer of this planet. You're a plague and we are the cure."

Planeten kommer att överleva vad vi än gör så detta är inget problem för en AI ens om den blir medveten och bara tänker på sitt eget bästa.
Citera
2023-02-24, 13:00
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Precis den kan vara utmärkt som bollplank om man inte köper allt utan kritiskt tänkande, vilket behövs med alla bollplank. Jag hade en diskussion med ChatGpt om det säkerhetspolitiska läget nu med tanke på det som hänt med kriget och hur alla länder har agerat. ChatGpt kände förstås inte till dessa händelser men det gick bra att berätta för den vad som hänt och diskutera hur det säkerhetspolitiska läget och riskerna för Sverige har förändrats.

Jag har också diskuterat detaljer om ramverk för programmering som jag inte helt förstått och kunnat gå in i delar som jag behövde bättre förståelse för, vilket jag också fick. Det var något mycket bättre än att bara googla fram en beskrivning då det inte gick in på de detaljer jag inte till fullo förstod. Jag hade dock redan den baskunskap som krävdes för att förstå om ChatGpt förstod detta korrekt. ChatGpt blev då alltså som min privatlärare.

Har också bett den om en så enkel sak som att skapa en tabell över de 20 största länderna och ange ledaren för respektive land, dennes ålder, när denne tillträdde och BNP/capita och befolkning för landet. Bortsett från att den bara har kunskap som sträcker sig fram till 2021 så fick jag mycket enkelt fram det jag ville ha. Att göra motsvarande sak för hand skulle tagit mig betydligt längre tid.

Redan nu skulle jag säga alltså att den kan ge stor nytta i det vardagliga livet och detta är bara början. Med nya Bing som integrerar ChatGpt kommer vårt sätt att söka och sammanställa information bli helt annorlunda. Vi kommer gradvis att lära oss nya arbetssätt.

Riskerna är dock betydande. Det kommer bli allt tydligare att ett fåtal företag kommer bestämma vad som är sanning och vad som är lögner. De som har kontroll över dessa företag kan därför i praktiken avgöra vilka vi ska rösta på. Frågan är om val ens blir meningsfulla efter detta. Vi kommer tro att det är meningsfullt visserligen men i praktiken kommer vi rösta efter sanningen som vi förse med.
Jo, det sista du nämner är ytterst märkbart. AIn är såklart programmerad att ha väldigt politiskt korrekta värderingar. Jag ville ha en intressant diskussion gällande Donald Trump och då vägrade den då det rörde sig om en person vars åsikter kan väcka anstöt. Den anser att det är varje människas rätt att aldrig bli förolämpad av något och menar att det var korrekt att Jordan Peterson fick sparken för att han inte ville tvingas ändra sin kommunikation efter skolans världssyn som inte stämde överens med hans egen. Detta menade AI rörde sig om skadligt beteende från Petersons sida

Den är dock duktig på att lyfta upp andra sidor av myntet och vädrar gärna att det gäller att hitta en balans mellan alla fri- och rättigheter. Problemet är därmed inte att den har värderingar i sig, utan att AI kommer användas akademiskt och att det kommer göra allmänhetens världsbild ännu mer vänstervriden pga enskilda företags ställningstaganden. Det är otroligt imponerande att det ens går att ha såhär pass avancerade diskussioner med AI överhuvudtaget, men riskerna är många.
Citera
2023-02-24, 13:09
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit2
Det behöver inte vara avancerat för att den ska gå bort sig fullständigt: https://tinypic.host/images/2023/02/24/Skarmavbild-2023-02-24-kl.-09.08.49.png
Provade detta nu och den hade en lång utläggning om varför det är omöjligt att dra en slutsats om antal när det är olika enheter man jämför

Påpekade att detta inte stämmer och den tog till sig av feedbacken: https://tinypic.host/images/2023/02/24/633AE17C-56B6-45E6-9DE3-168A2F797650.jpg

Men undrar om den bara säger så eller om den nu kommer svara annorlunda på frågan vem som än skriver
Citera
2023-02-24, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Provade detta nu och den hade en lång utläggning om varför det är omöjligt att dra en slutsats om antal när det är olika enheter man jämför

Påpekade att detta inte stämmer och den tog till sig av feedbacken: https://tinypic.host/images/2023/02/24/633AE17C-56B6-45E6-9DE3-168A2F797650.jpg

Men undrar om den bara säger så eller om den nu kommer svara annorlunda på frågan vem som än skriver

Tror inte den kommer ta med sig ny kunskap från din session till andra sessioner. Det skulle innebära betydande risker.
Citera
2023-02-24, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmit2
Det behöver inte vara avancerat för att den ska gå bort sig fullständigt: https://tinypic.host/images/2023/02/24/Skarmavbild-2023-02-24-kl.-09.08.49.png
Det där är ju "lost in translation". "Fler" översätt ju till "more". More kan ju betyda olika saker på engelska.
Citera
2023-02-24, 15:37
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Tror inte den kommer ta med sig ny kunskap från din session till andra sessioner. Det skulle innebära betydande risker.
Stämmer, startar jag en ny session har den återigen noll koll. Den kan alltså ta in ny information, besluta sig om att informationen är korrekt och tacka för att framläggandet av den uppdaterade informationen. Men informationen registreras ingenstans, vilket gör det helt poänglöst att försöka lära den någonting. Undrar hur länge den kommer ha fel på basala punkter.

Sen är det ju så som det påtalats, att detta är ett gratisprogram. Det finns säkerligen betydligt mer utvecklade program i världen. ChatGPT är fortfarande extremt imponerande för vad det är.
Citera
2023-02-24, 15:45
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Det där är ju "lost in translation". "Fler" översätt ju till "more". More kan ju betyda olika saker på engelska.
Ja, även om språk verkar ha matats in då det inte rör sig om någon Google Translate-nivå så är det definitivt engelska AIn utgår ifrån. Har bett den skriva ut lite olika manus på svenska och det märks att det är skämt som är avsedda att fungera enbart på engelska, vilket gör att det faller platt på andra språk. Därför kommunicerar jag med AIn på engelska, även om den fortfarande har fel i sak ibland så är den betydligt mer tydlig på så sätt. Det är så den är avsedd. Men det lär inte dröja så länge tills AI bemästrar alla språk utan problem, då det är en framtidsbransch i nästan samtliga länder.
Citera
2023-02-24, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Ja, även om språk verkar ha matats in då det inte rör sig om någon Google Translate-nivå så är det definitivt engelska AIn utgår ifrån. Har bett den skriva ut lite olika manus på svenska och det märks att det är skämt som är avsedda att fungera enbart på engelska, vilket gör att det faller platt på andra språk. Därför kommunicerar jag med AIn på engelska, även om den fortfarande har fel i sak ibland så är den betydligt mer tydlig på så sätt. Det är så den är avsedd. Men det lär inte dröja så länge tills AI bemästrar alla språk utan problem, då det är en framtidsbransch i nästan samtliga länder.
Ett råd till dig är att kommunicera på engelska med Chat gpt, annars, om du vill ha korrekta svar.
Citera
2023-02-24, 15:49
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommisarie-Kudos
Ett råd till dig är att kommunicera på engelska med Chat gpt, annars, om du vill ha korrekta svar.
Det skrev jag just att jag i regel gör. Sen har den ändå fel i sak då och då men det är förstås något som är under utveckling.
Citera
2023-02-24, 17:42
Medlem
Citat:
Finns det några prognoser på när AIn kommer få bättre förmåga än människor att lösa problem?

Har sett uppgifter på att chatGPT har en IQ på ca 83 (i språktester betydligt högre). Googles PaLM verkar hamna ännu lite högre när den nu kommer. För 5-6 år sedan så pratade man om knappt 50 för motsvarande assistenter.

Så fortsätter utvecklingen i samma takt kan vi korsa IQ 100 strecket före 2030.
Min gissning är dock att takten planar ut om man bara skalar modellerna.
Man måste förfina tekniken dessutom.
Senast redigerad av B.R.Donut 2023-02-24 kl. 17:51.
Citera
2023-02-24, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Har sett uppgifter på att chatGPT har en IQ på ca 83 (i språktester betydligt högre)
Jaha, så ni spenderar en massa tid på att prata med en på gränsen till efterbliven AI?

Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Så fortsätter utvecklingen i samma takt kan vi korsa IQ 100 strecket före 2030.
Min gissning är dock att takten planar ut om man bara skalar modellerna.
Man måste förfina tekniken dessutom.
]Det var långsammare än vad jag trodde. Vilken IQ behövs för att AIn ska vara helt överlägsen människan i alla aspekter? 180? 200? 250? 300? När kan man komma dit? Hur når man dit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in