2023-02-25, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Vad har skandiamannen gjort för andra brott. Jag har svårt för att tro att någon som inte gjort något allvarligare brott plötsligt mördar statsministern.
Varför skulle det vara så otroligt om det vore hans första grövre brott??
I GMP står tex att "mordet var troligen gärningsmannen första våldsbrott".

Det enda brott SE dömdes för var för övrigt en rattfylla nån gång runt 96-97.
Citera
2023-02-25, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är stor skillnad. Men jag tycker knappt att han kan misstänkas på det vi känner till heller.

Han har stämplat ut vid en rimlig tid, han har svårt att hinna med mordet, han har några få överensstämmande signalement samtidigt som resten är ej överensstämmande. Och vapenfrågan går inte att förklara på något rimligt sätt.

Det tycker jag inte håller för mer än en misstanke på den lägre skalan. Och så har han ju faktiskt utretts, i en utredning där man inte hittade någonting.

Du nämnde något om att Engström skulle komma fram ca 20-25sek efter skotten..

Då måste du mena att han går mot brottsplatsen och är ca 35m ifrån när det skjuts med blicken ändå riktad mot brottsplatsen...

Hur skulle han kunna missa det dramat som sker framför honom med två skott och Lisbeth som blir hysterisk samt bilar som vänder upp och bildörrar som åker upp och folk börjar springa mot brottsplatsen?

Detta sker ju rakt framför honom mellan 35m till 1m medans han går mot det !

Det borde väl vara helt omöjligt att inte både se och höra detta?

Jag får inte ihop poängen med att han skulle vilja ljuga om vad han ser och hör som vittne bara för att placerar sig lite närmare brottsplatsen?
Citera
2023-02-25, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
SEś basker som finns att googla, går bort, stämmer inte med LJs kepsliknande huvudbonad.
Men vi väntar på källor från henrikofsweden på att SE inte hade den baskern på sig
som går att googla.
Tror inte du hänger med i logiken att göra sig av med kläderna som innehåller bevis i form av krutstänk.

Detta gäller alla misstänkta GM.

Man förstör bevisen.

Är du med ?

SE som GM har på sig nått liknande eftersom han är låst av väktarna som kan förhöras.

Är du med ?
Citera
2023-02-25, 07:00
Medlem
ursprungligens avatar
Krimmorgon om SE från 9 feb:
https://radioplay.se/podcast/the-daily-messiah/id-2140211/

Lite gott och blandat om "LÖSNINGEN". Själva analysen av SE börjar vid 10.30 i podden.

Man försöker också besvara frågan om SE såg OP vid grand och gör också avslutningsvis en analys om SE var skyldig eller inte.

Viss tid avsätts för att analysera KPs uppgifter från pressträffen.

Podden tar också upp lite saker som SE påstår sig ha sett eller upplevt på mordplatsen efter att GM lämnat denna.

Sammantaget tolkar jag det som om podden tar viss ställning mot SE som GM, men jag är ju lite färgad av min egen övertygelse och andra lyssnare kan nog finna stöd för sina egna övertygelser i denna genomgång av fakta runt SE.
Citera
2023-02-25, 07:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
............

Jag får inte ihop poängen med att han skulle vilja ljuga om vad han ser och hör som vittne bara för att placerar sig lite närmare brottsplatsen?

Det är väl detta som många SE-kramare har svårt att ta till sig att SE faktiskt ljuger om att han var nära mordplatsen när OP sköts.

SE stod ju inne på Skandia när OP sköts om man får tro HOs vittnesmål.

Det påstås av flera som kände SE att han gillade att stå i centrum. Kanske går det att hitta anledningen till att han vill placera sig närmare mordet än han var i detta faktum?

Det är väl betydligt svårare att få ihop att en mördare skulle vilja placera sig så nära mordet som möjligt för att bli mindre misstänkt. Den logiken går inte ihop i verkligheten utanför cluedogängets hittepålogik.

-
Citera
2023-02-25, 07:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Tror inte du hänger med i logiken att göra sig av med kläderna som innehåller bevis i form av krutstänk.

Detta gäller alla misstänkta GM.

Man förstör bevisen.

Är du med ?

SE som GM har på sig nått liknande eftersom han är låst av väktarna som kan förhöras.

Är du med ?

Att alla misstänkta GM skulle göra sig av med sina kläder är inte med sanningen överensstämmande.

Är du med ?

SE hade som vittne ingen anledning över huvud taget att göra sig av med sina kläder.

Är du med ?

Det är inte ovanligt att män över 50 använder en vinterrock flera år. Detta händer än i våra dar minsann!

Är du med ?

Man måste i normala fall inte ha mellanslag före frågetecken!

Är du med?

Hur lyckas du i ditt inlägg påstå att SE är GM? Vad baserar du den fantasin på?

Där är jag inte med!
Senast redigerad av ursprungligen 2023-02-25 kl. 07:55.
Citera
2023-02-25, 08:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Varför skulle det vara så otroligt om det vore hans första grövre brott??
I GMP står tex att "mordet var troligen gärningsmannen första våldsbrott".

Det enda brott SE dömdes för var för övrigt en rattfylla nån gång runt 96-97.

Det behövs nog inga akademiska studier för att konstatera att SE aldrig hade gallrats ut som en tänkbar misstänkt med hjälp av GMP. Då räcker det inte med enstaka träffar utan SE är inte aktuell som misstänkt om man får tro GMP.

Förutom att GMP inte pekar på någon skuld i själva brottet i sig utan är ett instrument för att hitta lämpliga GM-kandidater, men sånt elementärt känner du säkert redan till.

Att cluedogänget klamrar sig fast vid att enstaka formuleringar i GMP som med god vilja skulle kunna pressas att passa in på SE som misstänkt GM "bevisar" dessvärre ingenting i sak.
Citera
2023-02-25, 08:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough

Inte ens ett minimalt bevis har PU hittat mot den oskyldige SE.

Enklaste tecknet på SE:s oskuld är att han tidigarelägger sin ankomst till mordplatsen ganska rejält.
Jag förstår inte riktigt den här teorin som några av er har, om att SE "tidigarelägger sin ankomst till mordplatsen". Han säger alltså själv att han var ungefär vid den södra reklampelaren, ca 20 meter från mordplatsen, när han hörde skotten:

Tänker ni er att han skall minnas fel eller ha missförstått någonting här? Eller tänker ni er att han ljuger (alltså begår mened) i rättegångarna, och i så fall varför?

Och ni verkar alltså utesluta möjligheten att han talar sanning här. Varför kan det inte vara som han säger?
Senast redigerad av Draifos 2023-02-25 kl. 09:13.
Citera
2023-02-25, 08:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ja, man hade kunnat göra vittneskonfrontationer och hållit ordentliga och långa förhör med honom och ifrågasatt allt man tyckte var oklart.

Det kanske hade räckt till fällande dom eller så hade han klarat .sig.
Christer Pettersson blev dömd i tingsrätten, där antar jag att det var Lisbets utpekande som fällde avgörandet

Om SE skulle bli friad eller fälld i tingsrätten är faktiskt helt oviktigt. Det är nämligen bara om hovrätten skulle fällt SE som vi kan börja tala om någon reell skuld i sammanhanget.

Vi får inte specialbehandla SE jämfört med CP och CP är ju som bekant både fälld i tingsrätten och oskyldig på samma gång enligt cluedogänget. SE är enligt samma gäng skyldig till mordet eftersom han kan ha haft tid att hinna skjuta OP med ett påhittat vapen om han inte pratade med HO samtidigt som skotten föll!

Om vi ska enas om att det går att misstänka SE, vilket svårligen låter sig göras, får det på sin höjd som resultat att SE sällas till den skara personer som kan misstänkas för MOP:

De misstänkta personerna är bland andra:

- "Den galne österrikaren" (Med väldokumenterat palmehat.)
- "33-åringen (VG)" (bevisad lögnare som "ljuger" om sitt alibi.)
- TG (sångaren) (Utpekad av vittnen runt mordplatsen men inte på själva mordplatsen.)
- LI Svartenbr@ndt (Se TG samma misstankebygge.)
- PKK (kanske inte en utan flera personer med ruggig, stirrande blick.)
- CP (med uppeldade kläder. Utpekad av LP. Dömd i tingsrätten)
- CA (med licens på rätt mordvapentyp som aldrig provsköts.)
- SE (med halkiga kontorsskor och keps, men utan mordvapen.)

Att ur denna grupp hitta LÖSNINGEN "SE som GM" är naturligtvis bara infamt att påstå, men både 33-åringen och CP får i alla fall VG!

Det bör påpekas att SE:

- Inte hade något väldokumenterat palmehat.
- Aldrig ha ljugit om sitt alibi.
- Inte är utpekad som GM av något vittne på själva mordplatsen eller längs flyktvägen.
- Inte har någon ruggig och stirrande blick.
- Inte ha eldat upp eller gjort sig av med några kläder.
- Aldrig har pekats ut av LP som GM.
- Inte är dömd i tingsrättan för mordet på OP.
- Inte har någon dokumenterad anknytning till något skjutvapen av något slag från 80-talets början och fram till sin död.
- Inte med säkerhet hade hala sulor på sina "kontorsskor".

Att SE hade keps är tydligen det man får luta sig mot och det är inte många vittnen på mordplatsen som säger sig sett en keps på GM ens. För mig är detta för verklighetsfrämmande så jag avfärdar helt SE som misstänkt.
Citera
2023-02-25, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Om SE skulle bli friad eller fälld i tingsrätten är faktiskt helt oviktigt. Det är nämligen bara om hovrätten skulle fällt SE som vi kan börja tala om någon reell skuld i sammanhanget.

Vi får inte specialbehandla SE jämfört med CP och CP är ju som bekant både fälld i tingsrätten och oskyldig på samma gång enligt cluedogänget. SE är enligt samma gäng skyldig till mordet eftersom han kan ha haft tid att hinna skjuta OP med ett påhittat vapen om han inte pratade med HO samtidigt som skotten föll!

Om vi ska enas om att det går att misstänka SE, vilket svårligen låter sig göras, får det på sin höjd som resultat att SE sällas till den skara personer som kan misstänkas för MOP:

De misstänkta personerna är bland andra:

- "Den galne österrikaren" (Med väldokumenterat palmehat.)
- "33-åringen (VG)" (bevisad lögnare som "ljuger" om sitt alibi.)
- TG (sångaren) (Utpekad av vittnen runt mordplatsen men inte på själva mordplatsen.)
- LI Svartenbr@ndt (Se TG samma misstankebygge.)
- PKK (kanske inte en utan flera personer med ruggig, stirrande blick.)
- CP (med uppeldade kläder. Utpekad av LP. Dömd i tingsrätten)
- CA (med licens på rätt mordvapentyp som aldrig provsköts.)
- SE (med halkiga kontorsskor och keps, men utan mordvapen.)

Att ur denna grupp hitta LÖSNINGEN "SE som GM" är naturligtvis bara infamt att påstå, men både 33-åringen och CP får i alla fall VG!

Det bör påpekas att SE:

- Inte hade något väldokumenterat palmehat.
- Aldrig ha ljugit om sitt alibi.
- Inte är utpekad som GM av något vittne på själva mordplatsen eller längs flyktvägen.
- Inte har någon ruggig och stirrande blick.
- Inte ha eldat upp eller gjort sig av med några kläder.
- Aldrig har pekats ut av LP som GM.
- Inte är dömd i tingsrättan för mordet på OP.
- Inte har någon dokumenterad anknytning till något skjutvapen av något slag från 80-talets början och fram till sin död.
- Inte med säkerhet hade hala sulor på sina "kontorsskor".

Att SE hade keps är tydligen det man får luta sig mot och det är inte många vittnen på mordplatsen som säger sig sett en keps på GM ens. För mig är detta för verklighetsfrämmande så jag avfärdar helt SE som misstänkt.

Jag tror inte att det var Stig som mördade OP ( jag vet inte vem som mördade OP) och hade man kollat upp honom bättre 1986 hade man inte behövt sitta och spekulera om honom 2023.
Citera
2023-02-25, 09:52
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Problemet är väl att det är en bok och en serie. Det är inte verkligheten.

Helt obegripligt inlägg.

Så kontentan av din syn är att en hypotes inte kan formuleras i en bok?
Citera
2023-02-25, 09:57
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det finns bara något i mig som stör mig

Att han själv placerar sig så nära skotten.
Att han vill få det till att han gjorde en språngmarsch genom Tunnelgatan.
Rocken, huvudbonaden, väskan.

Jag är helt ärlig när jag säger att jag inte alls är övertygad om hans skuld.
Det finns bara saker med honom som känns "fel" och som "stör mig".
Och jag bibehåller att han borde ha plockats in.
Man borde ha utrett honom.

Jag är också helt ärlig när jag säger att ingen blir gladare än jag om vi på riktigt kan skriva av honom.
Han är ju död.

Ja, hur ska man se på det. Jag har diskuterat det flera gånger. Att GM-SE placerar sig sekunder från skottögonblicket. Det är möjligt att det är ett geni-drag, men mänskligt rimligare vore kanske, om man nu slår in på den här linjen, att som GM placera sig i någon närhet till ögonblicket, men på behörigt avstånd. På ett sätt så man skulle kunnat observerats, men ändå säkert inte är GM.

Det är oerhört om han som GM tänkt ut och företagit sig detta, jag vore impad. Det som dock blir vittnestokigt är att han ställer sig allt närmare ögonblicket efterhand?

Att man borde förhört SE redigt, konfronterat honom med hans utsagor och rett ut hans roll på mordplatsen är nog de flesta i denna tråd överens om. Med ett par undantag. "Striden" står väl snarare om hur pass plausibel GM-SE är, givet tillgängligt material och att hans faktiska förehavanden omkring mordplatsen faktiskt är okända. Detta lever i skenet av att utredningen lades ner med hänvisning till honom.

Själv har jag tidigare haft en holmérsk och raljant inställning till SE-saken, men har väl kapitulerat och hamnat i att det där vore en bra sak att kunna plocka bort. Och går inte det så är det något som fortsatt kommer ligga och skava. Men det finns hopp gällande SE - GM-SE är en idé som i sin konstruktion är sådan att den kan vederläggas. En god och sällsynt egenskap i MOP-sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in