2023-02-24, 22:30
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Skulle inte det där kunna röra sig om "mannen i beige", dvs. vittnet Jan-Åke S som gick en sväng söder om korsningen och sedan tillbaka?
http://www.itdemokrati.nu/36q/mpv296.png

Nej, det bör vara alldeles efter skotten som LL såg det där. JÅS gick söder om korsningen först när den första polisbilen hade anlänt? Det var cirka 3 minuter efter skotten, eller var de där något snabbare?

Var inte mannen i beige norr om korsningen, eller hur var det med detta?

Såg ett inlägg för ett tag sedan där det påstods att mannen i beige befann sig söderut.

Men ur minnet har jag för mig att denne siktades bakom AB ... och då torde det vara JÅS.

Kan inte hans rock gå under benämningen "beige"?
Citera
2023-02-24, 22:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag tillhör väl en av få, som ofta tar Holmér i försvar; att han trodde benhårt på PKK är fullt förståeligt, det vore ett generalfel om han inte hade misstänkt dem, dock borde han inte ha suttit på den stol han gjorde, han borde ha utrett SE bl a. Hade en vanlig mordutredare styrt från början, är jag övertygad att SE hade synats ordentligt, man hade klätt av honom tämligen lätt, oavsett om han var en Alf Lundin-figur eller gärningsman. Personligen anser jag att Ölvebro ställde till med mer elände än Holmér (dessutom hade han åklagare Helin en period), Ölvebro nötte stol i närmre tio år.

Jag tror också målet var att avsluta utredningen, och jag tror ärligt talat att KP hade avslutat utredningen med anledning att "det gått för lång tid" oavsett. Jag tror att han (och PU) var/är övertygad om SE som misstänkt. Att namnge en misstänkt (även om Filter redan gjort det) är större än vad många verkar inse, inte något man gör och bara slänger ur sig utan att man har en väldigt stark magkänsla och starka indicier. Många ignorerar även att KP/PU har träffat/hört personer i SEs närhet, med allt vad det innebär och berättar (dessutom är kolossala mängder maskade). Att man bara la ner skiten för att man inte orkade mer, eller för att sanningen skulle skada Sverige, är trams, det är det bara foliehattar, misantroper, snedseglare och mörkläggningspredikanter som tror.
Tror du att Krister Petersson helt ovetande fick i uppdrag av riksåklagaren att titta på och försöka avsluta spektaklet, eller kan han (efter att t.ex. ha läst Lars Larssons bok) frivilligt ha anmält sig för att reda ut det här?
Citera
2023-02-24, 22:34
Medlem
Citat:
Jag tillhör väl en av få, som ofta tar Holmér i försvar; att han trodde benhårt på PKK är fullt förståeligt, det vore ett generalfel om han inte hade misstänkt dem, dock borde han inte ha suttit på den stol han gjorde, han borde ha utrett SE bl a. Hade en vanlig mordutredare styrt från början, är jag övertygad att SE hade synats ordentligt, man hade klätt av honom tämligen lätt, oavsett om han var en Alf Lundin-figur eller gärningsman. Personligen anser jag att Ölvebro ställde till med mer elände än Holmér (dessutom hade han åklagare Helin en period), Ölvebro nötte stol i närmre tio år.

Jag tror också målet var att avsluta utredningen, och jag tror ärligt talat att KP hade avslutat utredningen med anledning att "det gått för lång tid" oavsett. Jag tror att han (och PU) var/är övertygad om SE som misstänkt. Att namnge en misstänkt (även om Filter redan gjort det) är större än vad många verkar inse, inte något man gör och bara slänger ur sig utan att man har en väldigt stark magkänsla och starka indicier. Många ignorerar även att KP/PU har träffat/hört personer i SEs närhet, med allt vad det innebär och berättar (dessutom är kolossala mängder maskade). Att man bara la ner skiten för att man inte orkade mer, eller för att sanningen skulle skada Sverige, är trams, det är det bara foliehattar, misantroper, snedseglare och mörkläggningspredikanter som tror.

Vi är överens om att man skulle utrett Stig bättre, då hade man inte behövt ha så stora diskussioner om honom i dag, antingen hade hittat bevis som binder honom till brottet eller så hade man ansett honom som oskyldig.

När det gäller utredningen så kunde man ju inte hålla på med den i tid och evighet.
Vad skulle man kunnat utreda 2030-2040, då borde ju alla som haft något med mordet att göra själva ligga nedgrävda.
Citera
2023-02-24, 22:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vi är överens om att man skulle utrett Stig bättre, då hade man inte behövt ha så stora diskussioner om honom i dag, antingen hade hittat bevis som binder honom till brottet eller så hade man ansett honom som oskyldig.

När det gäller utredningen så kunde man ju inte hålla på med den i tid och evighet.
Vad skulle man kunnat utreda 2030-2040, då borde ju alla som haft något med mordet att göra själva ligga nedgrävda.
Kan du ge något exempel på vad som (enligt din uppfattning) skulle ha varit tillräckligt för att binda honom till brottet?
Citera
2023-02-24, 22:40
Avstängd
Citat:
Tror du att Krister Petersson helt ovetande fick i uppdrag av riksåklagaren att titta på och försöka avsluta spektaklet, eller kan han (efter att t.ex. ha läst Lars Larssons bok) frivilligt ha anmält sig för att reda ut det här?

Jag tror KP fick förfrågan, dels baserat på sin meritlista, att han var den som kunde knyta ihop säcken, tror man tänkte "nu ger vi den här soppan en sista ärlig chans, och ger uppdraget till den bäste". Dock är jag övertygad om att han läste Lars Larssons bok, boken blev ju en ögonöppnare/propplösare för många, även PU. Dock tror jag senaste PU hade fått upp ögonen för SE och utrett honom utan Larssons och Petterssons böcker, grundjobbet gjordes ju trots allt av Sven Anér, om sanningen ska fram.
Citera
2023-02-24, 22:46
Medlem
Citat:
Kan du ge något exempel på vad som (enligt din uppfattning) skulle ha varit tillräckligt för att binda honom till brottet?

Om man hade hittat en revolver och samma sorts ammunition som mördade OP hemma hos Stig skulle han fått någonting att förklara för polisen
Citera
2023-02-24, 22:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om man hade hittat en revolver och samma sorts ammunition som mördade OP hemma hos Stig skulle han fått någonting att förklara för polisen
Fast det hade väl ändå inte bevisat någonting, eller hur?
Citera
2023-02-24, 22:49
Avstängd
Citat:

Håller med dig helt. Det var/är ju slutspurten för att utreda mordet. Spaningsmord överlag är ju ett helvete att lösa, det gör det ju inte bättre att det har trettio år på nacken. Som du är inne på blir det ju till slut en slags historisk forskning, lite som folk nystar i Jack The Ripper. För att få perspektiv till händelsen, brukar jag ibland tänka att Palmes söner idag faktiskt är lika gamla som när deras far sköts. Jag tror inte man kommer längre med SE idag heller, har svårt att tro att exfrun kommer ge mer ledtrådar åt det ena eller andra hållet, tyvärr. Sedan vet vi ju inte hur PU (Blombergsson, Stuede, Peterson) upplevde henne, vad hon signelarade. Vi vet ju heller inte till hundra hur TP eller LL upplevde henne, eller Borgnäs som lär ha träffat henne (minst) en gång.
Citera
2023-02-24, 22:55
Medlem
Citat:
Fast det hade väl ändå inte bevisat någonting, eller hur?

Ja, man hade kunnat göra vittneskonfrontationer och hållit ordentliga och långa förhör med honom och ifrågasatt allt man tyckte var oklart.

Det kanske hade räckt till fällande dom eller så hade han klarat .sig.
Christer Pettersson blev dömd i tingsrätten, där antar jag att det var Lisbets utpekande som fällde avgörandet
Citera
2023-02-24, 22:57
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Håller med dig helt. Det var/är ju slutspurten för att utreda mordet. Spaningsmord överlag är ju ett helvete att lösa, det gör det ju inte bättre att det har trettio år på nacken. Som du är inne på blir det ju till slut en slags historisk forskning, lite som folk nystar i Jack The Ripper. För att få perspektiv till händelsen, brukar jag ibland tänka att Palmes söner idag faktiskt är lika gamla som när deras far sköts. Jag tror inte man kommer längre med SE idag heller, har svårt att tro att exfrun kommer ge mer ledtrådar åt det ena eller andra hållet, tyvärr. Sedan vet vi ju inte hur PU (Blombergsson, Stuede, Peterson) upplevde henne, vad hon signelarade. Vi vet ju heller inte till hundra hur TP eller LL upplevde henne, eller Borgnäs som lär ha träffat henne (minst) en gång.

Att bröderna Palme inte blivit äldre på 37 år är spektakulärt
Citera
2023-02-24, 23:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att bröderna Palme inte blivit äldre på 37 år är spektakulärt

Ha ha, det lär man säga. Vetenskapen har sprängt en vall. Joakim och Mårten har väl dock fyllt 60 båda två?
Citera
2023-02-24, 23:02
Avslutad
Citat:
SE hade ju bevisligen också missbruksproblem, hamnade på torken tre vändor på 1990-talet, mycket tyder på att han även hade det 1986. Och sköt han OP, lär man ju säga att han sannolikt led av psykisk sjukdom (kanske orsakat av missbruk). Att PU gick ut offentligt med att man misstänkte SE (dessutom lade ner utredningen pga detta) tyder på att man var ganska säkra på sin sak, oavsett vad flertalet dönickar i tråden försöker göra gällande.

Ja SE är skäligen misstänkt. Vi kommer inte längre så långt efteråt tyvärr. Hade varit väldigt konstigt om de hade kommit fram till att CA varit skäligen misstänkt eller CP med flera.

https://www.youtube.com/watch?v=yUZch1XlSxA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in