2023-02-24, 10:08
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ja det återstår att se.

Nej, det gör det inte. Vi har sett det i ett års tid nu.

Att det, rent teoretiskt, skulle kunna vända och gå bra för Ryssland är en teoretisk utveckling som är möjlig, däremot inte särskilt trolig.

Citat:
Jag litar inte lika blint på lögn media som ni uppenbarligen gör

Du behöver inte lita på "lögnmedia" heller, det är ju bara att följa kartorna.
Citera
2023-02-24, 15:31
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Ett fint paket Sverige skickar till Ukraina. Det är så att man blir tårögd när svenskt stål har ihjäl orcher.
Ett tiotal stridsvagnar, Hawk och IRIS-T.

Utanför ryska ambassaden i Berlin ställs orchernas stridsvagn ut https://twitter.com/ennolenze/status/1629010865964867584
Citera
2023-02-24, 15:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ja det återstår att se.

Det är knappast en lögn att USAs president var på statsbesök i Kiev i samband med årsdagen av det ryska angreppet.

Detta var nog inte riktigt vad Putin tänkte sig, då för ett år sedan.

Det är mycket otroligt att ryssarna skulle kunna vända detta.
Citera
2023-02-24, 15:46
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkoMirketik
Ett fint paket Sverige skickar till Ukraina. Det är så att man blir tårögd när svenskt stål har ihjäl orcher.
Ett tiotal stridsvagnar, Hawk och IRIS-T.

Utanför ryska ambassaden i Berlin ställs orchernas stridsvagn ut https://twitter.com/ennolenze/status/1629010865964867584

Vet någon hur dessa strv uppdateras inför leverans? Vi lär väl t ex ha ur vår sambands- och ledningsmateriel medan ukrainarns måste ha i sin? De har ju ett eget C2-system baserat på delsystem från Burr-Brown.

C2 = Command & Control.
Citera
2023-02-24, 16:51
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ja det återstår att se.

Som du skrivit flera gånger i den här tråden tidigare, direkt någon seriös person med insyn kommer med kritik mot dig:

Citat:
Som sagt jag är inte så insatt så jag ska ge mig in i djupare diskussioner.

Citat:
Jag är inte så insatt i detaljer så jag borde inte uttala mig.

Alla andra är lurade av media, men du som inte ens är insatt vet bättre? Ja herregud.

Kanske dags att börja sätta sig in i det man pratar om, alternativt låta de vuxna fortsätta diskutera.
Citera
2023-02-24, 18:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasboll
Jag önskar du hade rätt, men som vanligt matas vi med propaganda hur duktiga vi i väst är. Tyvärr så visar väl sanningen när allt damm lagt sig. Dock hoppas jag Ukraina vinner men är väldigt skeptisk till det som skrivs i media. Ta exempelvis dagarna innan jul då det var en enorm missilattack utanför Kiev, det stod knappt i tidningarna. Vi läser bara om framgångarna och inte motgångarna.
Enorm missilattack, menar du allvar eller i jämförelse med vad ryssarna brukar leverera. När ryssarna inledde sitt storkrig sköt de runt 100 missiler det första dygnet. Det är inte mycket för ett så stort land som Ukraina, och det verkar ha varit ungefär vad ryssarna kunde leverera. Visst gör missilerna skada, men deras huvudsakliga effekt är terrorbombning, jämförbar med med tyskarnas anfall mot London och de allierades bombning av av Dresden under andra världskriget, fast utfört på ett sätt som får Hamas raketattacker mot Israel att verka existenshotande.
Citera
2023-02-24, 19:44
Medlem
Men jag som trodde att det var Nato som floppade?
Eller är det kanske så att båda sidor "floppar"?
Om ingen "flippar" kanske det blir fredsförhandlingar istället....
Men vilka vapen ska vi då dissikera?
Stoltenberg uttryckte att det var krisläge för ammo och artilleri inom Nato som är möjligt att leverera till Ukraina.
Dvs för att Ukraina ska kunna matcha ryssarna.
Man ska utbilda trupper i artillerisnål krigföring i UK.
Vet någon expert här vad det går ut på?
Tanks som ersätter artillerisystem?
https://www.reuters.com/world/europe/uk-training-ukrainians-fight-western-way-with-less-ammunition-minister-2023-02-15/
Senast redigerad av zefarino 2023-02-24 kl. 19:50.
Citera
2023-02-24, 20:55
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zefarino
Men jag som trodde att det var Nato som floppade?
Eller är det kanske så att båda sidor "floppar"?
Om ingen "flippar" kanske det blir fredsförhandlingar istället....
Men vilka vapen ska vi då dissikera?
Stoltenberg uttryckte att det var krisläge för ammo och artilleri inom Nato som är möjligt att leverera till Ukraina.
Dvs för att Ukraina ska kunna matcha ryssarna.
Man ska utbilda trupper i artillerisnål krigföring i UK.
Vet någon expert här vad det går ut på?
Tanks som ersätter artillerisystem?
https://www.reuters.com/world/europe/uk-training-ukrainians-fight-western-way-with-less-ammunition-minister-2023-02-15/

Nej det finns ammunition, men Ukraina gör av med extremt mycket ammunition och det förstår man då det pågår mindre och större offensiver från ryssarna. Det finns några problem vi kan inte kosta på oss att helt tömma våra egna lager då allt talar för att detta kan leda till en långt större konflikt.
Men NATO har bett medlemsländer och givarländer att börja nyproducera ammunition vilket vi inte riktigt har någon insikt i, men allt talar för att det inte kommit igång.
Det är viktigt att så sker.
Stridsvagnarna kommer inte ersätta artelleri men de behövs på slagfältet vid ex infanteri offensiv.
Pga kriget har nu SAAB fått order från ett västland på 8 miljarder och gäller väl främst Nlaw
Västvärlden vet att de måste stoppa ryssland i Ukraina annars kommer kalsonförgiftaren fortsätta med sina tsar ambitioner.
Citera
2023-02-24, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Nej det finns ammunition, men Ukraina gör av med extremt mycket ammunition och det förstår man då det pågår mindre och större offensiver från ryssarna. Det finns några problem vi kan inte kosta på oss att helt tömma våra egna lager då allt talar för att detta kan leda till en långt större konflikt.
Men NATO har bett medlemsländer och givarländer att börja nyproducera ammunition vilket vi inte riktigt har någon insikt i, men allt talar för att det inte kommit igång.
Det är viktigt att så sker.
Stridsvagnarna kommer inte ersätta artelleri men de behövs på slagfältet vid ex infanteri offensiv.
Pga kriget har nu SAAB fått order från ett västland på 8 miljarder och gäller väl främst Nlaw
Västvärlden vet att de måste stoppa ryssland i Ukraina annars kommer kalsonförgiftaren fortsätta med sina tsar ambitioner.
Som jag förstått kommer nyproduktion av artilleri för att täcka upp för bristerna att ta ca ett år
Dessutom med de många olika typer av tanks mm som vi skickar kräver varje system specifikt artilleri.
Det blir flaskhalsar och det går fortfarande inte att överträffa takten i rysk artilleriproduktion som är mer enhetlig. Läste en vapenexpert som gick igenom komplexiteten men minns inte var.
Hur som helst hur ska bara tanks utan flygunderstöd och med otillräcklig artilleriunderstöd kunna möta det enorma ryska artilleriregnet? Ja möta går ju men ....
Därav min fråga hur UK har tänkt med träningen?

Btw - är man tvungen att avsluta varje kommentar med Slava Ucraini?
Här är det hardcore vapen och militär snack trodde jag. Annars finns det väl politiska ämnestrådar
Citera
2023-02-24, 21:33
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zefarino
Som jag förstått kommer nyproduktion av artilleri för att täcka upp för bristerna att ta ca ett år
Dessutom med de många olika typer av tanks mm som vi skickar kräver varje system specifikt artilleri.
Det blir flaskhalsar och det går fortfarande inte att överträffa takten i rysk artilleriproduktion som är mer enhetlig. Läste en vapenexpert som gick igenom komplexiteten men minns inte var.
Hur som helst hur ska bara tanks utan flygunderstöd och med otillräcklig artilleriunderstöd kunna möta det enorma ryska artilleriregnet? Ja möta går ju men ....
Därav min fråga hur UK har tänkt med träningen?

Btw - är man tvungen att avsluta varje kommentar med Slava Ucraini?
Här är det hardcore vapen och militär snack trodde jag. Annars finns det väl politiska ämnestrådar

Har jag avslutat någon kommentar på det sättet du skriver?
O Nej, ryssland har inte någon vidare kapacitet att krigsproducera. Anledningen är den stora statliga korrumptionen och rika ägare Oligarker som skott sig själva. Ryssarna är desperata i att få tag på ammunition och både Iran och möjligen skitlandet Nordkorea har erbjudit och sålt iallafall Iran.
När det gäller flyg, så har Ukraina få flygande maskiner kvar okänt antal kanske 15-20 men de är för stor chans att bli nedskjuten något som ryassarna fått erfara och när Ukraina sköt sköt ner ca 250 stridsflyg några månader in i kriget hade de inte avancerat luftvärn vilket de har nu.
Så jag hoppas verkligen ryssarna börjar flyga mer så Ukraina får mer skrot
Citera
2023-02-25, 12:09
Medlem
MarkoMirketiks avatar
Storbritannien tror Ryssland har slut på iranska drönare https://omni.se/storbritannien-ryssland-kan-ha-fatt-slut-pa-dronare/a/rl5nRa

Orcher fortsätter stånga huvuden blodiga i väggen https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/11bi189/the_72nd_mechanized_brigade_continues_defending/
Senast redigerad av MarkoMirketik 2023-02-25 kl. 12:16.
Citera
2023-02-25, 17:11
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkoMirketik
Storbritannien tror Ryssland har slut på iranska drönare https://omni.se/storbritannien-ryssland-kan-ha-fatt-slut-pa-dronare/a/rl5nRa

Orcher fortsätter stånga huvuden blodiga i väggen https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/11bi189/the_72nd_mechanized_brigade_continues_defending/

Fanns det inte planer på att sätta upp en tillverkning i Ryssland av moppedrönarna?

Lär ta lite tid innan den produktionen är up and running.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in