Citat:
Ursprungligen postat av
northrunner
Samtidigt bygger ditt argument på att Ryssland är oförmöget att rusta.
Nej jag läggar fram ett alternativt scenario sett till det nuvarande paranoida och schizofrena scenariot där det påstås att ryssland försvagas avsevärt militärt men att vi på grund av denna försvagning måste rusta upp kraftigt för att möta det stärkta ryssland trots att vi samtidigt säger ryssland försvagas.
Det scenario jag lyfter ligger mer i linje med att hela väst måste kraftigt rusta upp, nämligen att ryssland stärks militärt av det pågående kriget.
Citat:
Just nu håller Ukraina på att sakta mala ner Rysslands militära förmåga.
Om kriget slutar nu utan en Ukrainsk seger så kommer Ryssland kunna snabbt att rusta upp sitt försvar för att i framtiden utgöra ett betydande hot för Europa. Men just nu i denna stund under kriget så är Rysslands militära förmåga på nedgång.
Vi kan inte påverka så mycket hur Sveriges och Europas militära förmåga kommer att se ut om 10 år eftersom de flesta vapentillverkares orderböcker är fyllda för längre tid en så.
Så risken är stor att Ryssland kommer kunna rusta snabbare än Europa de närmaste decenium vid ett krigsstillestånd.
Självklart kan vi påverka hur vi rustar för krig men återigen skiner den paranoida schizofrenin igenom för om vi ska låna 300 miljarder till försvaret kanske vi borde lägga några miljarder på att klä huvudstadens största sjukhus i betong?
Nu står nya karolinska med skalskydd i glas, hur väl rimmar det med att ett storkrig står för dörren?
Var ska soldater vårdas när sjukhusets väggar är bortblåsta?
Jag anser att scenariot jag lägger fram, att rysslands militära förmåga stärks av krigserfarenheten rimmar bättre med verkligheten.
I oktober 2024 sa Putin att rysslands styrkor ska uppgå till 2,4 miljoner, det råder allmän värnplikt i ryssland och värnplikten är på 12 månader.
Lägg därtill att Nordkorea kan skicka soldater och vid ett storkrig kanske även Kina!
Det verkar verklighetsfrånvänt att försvaga ryssland med ett krig.
Ryssland invaderades av Napoleon, under första världskriget och andra världskriget.
I det sistnämnda dog var sjunde person i sovjet.
Ryssland kommer alltid vara rustat för ett krig, det ligger i deras DNA.
Kriget nu STÄRKER rysslands krigsmakt.
Det som inte dödar härdar!