2023-02-24, 18:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Och ändå har ingen lyckats bevisa denna "Sanning".

Fotoutoekandet enligt förhöret är ju helt fristående.

Jag håller det som fullt möjligt att det är JÅS han beskriver. Men det har ju inte med saken att göra här anser jag.

JÅS och SE är ju inte särskilt lika heller. Förutom på glasögonen, tunnårigheten och att de båda har rock. Dock av olika typer.

Det är emellertid klarlagt att JÅS var framme och pratade med JA cirka 60 sekunder efter skotten. Det hörs på LAC-bandet och framgår i förhöret med JÅS. Konstigt att ingen har frågat honom om han såg SE. Han var runt och pratade med flera, men förvisso inte framme vid kroppen?

Förutom NF kan han vara det vittne, av de centrala, som flugit lägst under radarn... Ännu ett potentiellt uppdrag för Otto.
Citera
2023-02-24, 18:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag är enig med det mesta.
Och jag är helt öppen för att han helt enkelt bara är en "Alf Lundin" med bekräftelsebehov som istället för att fokusera på vad han har sett, fokuserar på vad han har gjort.

Bryter man ner hans utsagor har han absolut noll värde till utredningen. Inget han påstår/gör/bevittnar har på något sätt en positiv effekt eller driver utredningen framåt. Det går mest ut på att sätta sig själv i centrum och agera på ett sätt som andra i omgivningen inte var kapabla till. Prata med Lisbeth på ett produktivt sätt, guida poliser, springa efter poliser etc.

Och jag förstår samt sympatiserar med din synvinkel gällande hans beteende (tänker främst på hans medverkan i media) efter mordet.

Det finns bara något i mig som stör mig

Att han själv placerar sig så nära skotten.
Att han vill få det till att han gjorde en språngmarsch genom Tunnelgatan.
Rocken, huvudbonaden, väskan.

Jag är helt ärlig när jag säger att jag inte alls är övertygad om hans skuld.
Det finns bara saker med honom som känns "fel" och som "stör mig".
Och jag bibehåller att han borde ha plockats in.
Man borde ha utrett honom.

Jag är också helt ärlig när jag säger att ingen blir gladare än jag om vi på riktigt kan skriva av honom.
Han är ju död.
SE:s vittnesmål handlade generellt om att han inte sett något, "det var inte mycket han kunde säga" sa Mosander och Borgström om hans vittnesmål i HR, och att han blivit förväxlad med GM. Ihärdig var han, åtminstone för att vara ett vittne som inte sett något. Ja inte på mordkvällen förstås, då var han inte speciellt ihärdig.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-02-24 kl. 18:46.
Citera
2023-02-24, 18:46
Medlem
Citat:
Intressant inlägg! Jag har tidigare funderat på vad det kan tänkas vara för slags huvudbonad och landat i något liknande faktiskt.
Antingen någon "field cap", typ en sådan du länkade till, som stämmer in på hälften Sherlock Holmes-hatt och vanlig herrhatt. Kan väl också tänkas se ut som en mössa i motljus så att den tunna skärmen försvinner.
Alternativ två jag har tänkt på är någon slag upprullad balaklava cap. Typ en mössa med skärm.
Ja, en "Field cap" är det LJ beskriver, går att få bucklor på, lite svårare att få bucklor på en mössa med skärm.
Tack.
Citera
2023-02-24, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Inte att förglömma. Att, LJ inte såg någon skärm på kepsen.
Men LJ säger att den kepsliknande huvudbonaden är lite buktad, det måste väl vara
skärmen som är lite buktad.
Vad är det som är buktad enligt dig?
Citera
2023-02-24, 18:55
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Men LJ säger att den kepsliknande huvudbonaden är lite buktad, det måste väl vara skärmen som är lite buktad.
Vad är det som är buktad enligt dig?

Han säger att han inte såg någon skärm. Så knappast skärm han mena.

Vet inte vad han menade med det.
Citera
2023-02-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Han säger att han inte såg någon skärm. Så knappast skärm han mena.

Vet inte vad han menade med det.
Jag kan inte hitta var LJ säger att det inte fanns någon skärm, var läser du det?
Citera
2023-02-24, 19:23
Medlem
Citat:
https://listor.se/varlden/politiska-mord-som-skakade-varlden/
Jag kollade på den här lite snabbt, och den stämmer överens med vad jag tidigare fått lära mig om politiska mord. Att de med största sannolikhet utförs av någon som är en del av en grupp, en politisk motståndare och är en yngre man.
Det är tre fall av de där som är ensamma gärningsmän. En av dom är ju iofs Kennedys mördare, och den är ju omdebaterad.
Det är bara ett fall som inte är direkt politiskt motiverad och planerad. Och det hände ju faktiskt i Sverige. Det var mordet på Anna Lindh. Men där var det en psyksjuk yngre man.

Här har vi också gw som ger samma bild.
https://m.youtube.com/watch?v=FDzDeZV0_e8 7:45 in.
Det man kan lägga på när man kollar p sånna jämförelser är om den mördade är ledare i en demokrati eller inte.

Resultatet av ett mord på en ledare i en demokrati ger bara att en ny ledare tar dennes plats. Samma politik fortgår tills det blir nytt ordinarie val.

I en diktatur är effekten mycket större.
Citera
2023-02-24, 19:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vi bortser absolut inte från vapnet..

Men vi säger att han borde misstänkas inte dömas utan teknisk bevisning !

Tycker du inte själv att det är stor skillnad?

Det är stor skillnad. Men jag tycker knappt att han kan misstänkas på det vi känner till heller.

Han har stämplat ut vid en rimlig tid, han har svårt att hinna med mordet, han har några få överensstämmande signalement samtidigt som resten är ej överensstämmande. Och vapenfrågan går inte att förklara på något rimligt sätt.

Det tycker jag inte håller för mer än en misstanke på den lägre skalan. Och så har han ju faktiskt utretts, i en utredning där man inte hittade någonting.
Citera
2023-02-24, 19:28
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ja, en "Field cap" är det LJ beskriver, går att få bucklor på, lite svårare att få bucklor på en mössa med skärm.
Tack.

Och även AD skulle jag vilja säga.

Jag vet inte riktigt vad man kan få slut av ABs skiss. Men den kan man ju kolla på och jämföra med field caps
Citera
2023-02-24, 19:28
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Jag kan inte hitta var LJ säger att det inte fanns någon skärm, var läser du det?

Går att hitta i övergången mellan sid 29-30 i långa dialog förhöret.
Citera
2023-02-24, 19:31
Medlem
Citat:
Kan man få en källa på det med? Inte för att jag misstror dig. Jag hittar bara inte någon sådan lista.

Politiska motståndare är väl ensamma om de är just ensamma.

Nä, att han var ensam håller jag med om inte är det orimliga i det här. Åldern och hela gärningsmannaprofilen är han dock unik i sitt slag om, om han skulle vara gm.

Också att det inte är överlagt. SE-gm teorin bygger ju på att det var en ren slump
Det finns inte EN GM-SE-teori.

Lars Larsson har en, TP en. PH har en. Finns flera varianter och vidare spekulationer.
Citera
2023-02-24, 19:35
Medlem
Citat:
No offence.
Ett bra trådexempel är vittnet Lars Jeppsson:
Det enda han kommer ihåg av mannen som sprang förbi är kepsen och det gör han bra:
1. Något kepsliknande.
2, Kepsen följde huvudformen.
3. Ganska låg.
4, Lite buktad.
5. Bucklor.
6. Såg inte öronen, nerfällda öronlappar.
7. Här är kepsen han ser, en militärkeps, mannen till höger alltså: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/16/Anders_Grafstr%C3%B6m_MILIF.003470.jpg/1200px-Anders_Grafstr%C3%B6m_MILIF.003470.jpg

1. Här är Stig Engströms basker: https://usercontent.one/wp/www.palmemordsfilmen.se/wp-content/uploads/2017/05/Stig-Engstrom.png?media=1631885214
2. Sticker ut ca 5 cm på varje sida.
3. Inga öronlappar, går inte att dölja öronen.

Tack för att du svarade, fick mig att gräva lite om vilken typ av huvudbonad
mannen hade som sprang förbi Lars.
Lars övertygar mig att den kepsliknande huvudbonaden som Lars såg var en militärkeps.
Jag tror att vi har kommit några centimeter närmare en lösning, huva.
När det gäller GM-SE så är det inte samma keps han visar upp sig i som han använde vid mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in