2023-02-24, 17:19
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

Också att det inte är överlagt. SE-gm teorin bygger ju på att det var en ren slump

Blir 2 svar här

Ovanstående stämmer inte.

TP propagerar starkt för ett mer överlagt scenario.
Scenariot innehåller en del slump, men det finns fortfarande ett visst inslag av "planering" och vilja.
Citera
2023-02-24, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Spännande att du har samma fräscha jargong som Holmér och boysen 86!

Vad som sägs att hålla dina tankar om andra människors sexualitet (din egen också för den delen) utanför denna tråd?

Tönt.
No offence.
Ett bra trådexempel är vittnet Lars Jeppsson:
Det enda han kommer ihåg av mannen som sprang förbi är kepsen och det gör han bra:
1. Något kepsliknande.
2, Kepsen följde huvudformen.
3. Ganska låg.
4, Lite buktad.
5. Bucklor.
6. Såg inte öronen, nerfällda öronlappar.
7. Här är kepsen han ser, en militärkeps, mannen till höger alltså: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/16/Anders_Grafstr%C3%B6m_MILIF.003470.jpg/1200px-Anders_Grafstr%C3%B6m_MILIF.003470.jpg

1. Här är Stig Engströms basker: https://usercontent.one/wp/www.palmemordsfilmen.se/wp-content/uploads/2017/05/Stig-Engstrom.png?media=1631885214
2. Sticker ut ca 5 cm på varje sida.
3. Inga öronlappar, går inte att dölja öronen.

Tack för att du svarade, fick mig att gräva lite om vilken typ av huvudbonad
mannen hade som sprang förbi Lars.
Lars övertygar mig att den kepsliknande huvudbonaden som Lars såg var en militärkeps.
Jag tror att vi har kommit några centimeter närmare en lösning, huva.
Senast redigerad av sovvandring 2023-02-24 kl. 17:24.
Citera
2023-02-24, 17:23
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Blir 2 svar här

Ovanstående stämmer inte.

TP propagerar starkt för ett mer överlagt scenario.
Scenariot innehåller en del slump, men det finns fortfarande ett visst inslag av "planering" och vilja.
Jo, men vad TP anser och säger vet du vad vi i klonarmén har för åsikter om.

Ett överlagt scenario är ju en ännu vildare teori, den finns det absolut inget som talar för heller. Då måste ju SE pricka in när han ska stämpla ut och bara hoppas på att de väljer att gå hem.
Citera
2023-02-24, 17:25
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
No offence.
Det enda han kommer ihåg av mannen som sprang förbi är kepsen och det gör han bra:
1. Något kepsliknande.
3. Ganska låg.
4, Lite buktad.
5. Bucklor.
7. Här är kepsen han ser, en militärkeps, mannen till höger alltså: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/16/Anders_Grafstr%C3%B6m_MILIF.003470.jpg/1200px-Anders_Grafstr%C3%B6m_MILIF.003470.jpg

1. Här är Stig Engströms basker: https://usercontent.one/wp/www.palmemordsfilmen.se/wp-content/uploads/2017/05/Stig-Engstrom.png?media=1631885214

Lars övertygar mig att den kepsliknande huvudbonaden som Lars såg var en militärkeps.

No offence, men fasen har detta med mitt inlägg att göra?!
Citera
2023-02-24, 17:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jo, men vad TP anser och säger vet du vad vi i klonarmén har för åsikter om.

Ett överlagt scenario är ju en ännu vildare teori, den finns det absolut inget som talar för heller. Då måste ju SE pricka in när han ska stämpla ut och bara hoppas på att de väljer att gå hem.

Jag kan inte vara mer ointresserad av vad du tycker om TP

Du gjorde ett påstående om att SEspåret bygger på slump. Det stämmer inte.

Det finns flera scenarion med mer eller mindre planering.
Citera
2023-02-24, 17:29
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
No offence.
1. Något kepsliknande.
3. Ganska låg.
4, Lite buktad.
5. Bucklor.

Intressant inlägg! Jag har tidigare funderat på vad det kan tänkas vara för slags huvudbonad och landat i något liknande faktiskt.
Antingen någon "field cap", typ en sådan du länkade till, som stämmer in på hälften Sherlock Holmes-hatt och vanlig herrhatt. Kan väl också tänkas se ut som en mössa i motljus så att den tunna skärmen försvinner.
Alternativ två jag har tänkt på är någon slag upprullad balaklava cap. Typ en mössa med skärm.
Citera
2023-02-24, 17:31
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jag kan inte vara mer ointresserad av vad du tycker om TP

Du gjorde ett påstående om att SEspåret bygger på slump. Det stämmer inte.

Det finns flera scenarion med mer eller mindre planering.

Ja, jo. Det finns väl flera scenarion. Men inga sannolika eller några som har någons slags bevisning som backar dom.

Scenarion kan man ju komma på hur många som helst.
Citera
2023-02-24, 17:52
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja, jo. Det finns väl flera scenarion. Men inga sannolika eller några som har någons slags bevisning som backar dom.

Scenarion kan man ju komma på hur många som helst.

Men det mest kända scenariot som presenteras i TPs bok samt i Netflixserien är ju fortfarande överlagt på många sätt även om det innehåller en del slump.

Det allt jag säger.

Vad du tycker om scenariot eller TP är vansinnigt ointressant för mig.

Jag kommentar enbart påståendet om att Engström som GM alltid innebär ett slumpartat förlopp.
Citera
2023-02-24, 18:01
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Men det mest kända scenariot som presenteras i TPs bok samt i Netflixserien är ju fortfarande överlagt på många sätt även om det innehåller en del slump.

Det allt jag säger.

Vad du tycker om scenariot eller TP är vansinnigt ointressant för mig.

Jag kommentar enbart påståendet om att Engström som GM alltid innebär ett slumpartat förlopp.

Problemet är väl att det är en bok och en serie. Det är inte verkligheten.
Citera
2023-02-24, 18:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har försökt komma på också hur SE skulle kunna ha resonerat om han har sett Lars J i gränden, men jag lyckas inte få ihop en sådan version på något begripligt sätt. Någon annan får gärna göra ett försök.
Inga förslag? Det kanske bara är jag som har dålig fantasi, men om det är svårt att föreställa sig hur SE kan ha resonerat i TP/HM/KP:s teori (där han alltså både har skjutit Palme och sett Lars J), då talar väl det för att den teorin kanske inte går ihop. Jag gör ett litet försök själv här så kanske någon kan förbättra det sedan. Vi får väl börja med hur han tänker när han ser Lars J från trappkrönet:
"Å fan, där nere i korsningen står en kille i tjugoårsåldern som har en mörkblå täckjacka. Hoppas han inte kan berätta så mycket om mitt utseende för polisen."
Och nästa dag:
"Jag kan ringa till polisen och säga att jag var ett vittne som kom fram till mordplatsen några sekunder efter skotten, och så tipsar jag om att den där killen jag såg i gränden kan vara mördaren. Troligen hörde ju den där killen aldrig av sig till polisen, och i så fall borde jag ju kunna få polisen att intressera sig mer för honom än för mig."
Senast redigerad av Draifos 2023-02-24 kl. 18:18.
Citera
2023-02-24, 18:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Problemet är väl att det är en bok och en serie. Det är inte verkligheten.

Det fortfarande den mest kända hypotesen gällande hur mordet kan ha gått till. Oavsett bevisning.
Citera
2023-02-24, 18:23
Medlem
Citat:
Jag litar inte alls på vad SE säger. Han har nog fel om mycket. Men det har alla vittnen. Det är inget konstigt.

Ska vi inte öppna för felaktigheter i vittnesuppgifter förstår jag inte hur vi kan komma runt tex att LL uttryckligen säger sig ha sett SE springa in i gränden.

Jag får ihop ett högst troligt scenario utifrån SEs utsaga. Förutsatt att han har fel om några saker. Tex att han är framme på 6-7 sek. Det tycker vi ju alla är orimligt. Han beskriver ju scenen så som den är efter ca 20 sek.

Det jag inte förstår är varför ni börjar i den här änden men bara bagatelliserar tex vapenfrågan och andra saker som pekar bort från SE.

Vi bortser absolut inte från vapnet..

Men vi säger att han borde misstänkas inte dömas utan teknisk bevisning !

Tycker du inte själv att det är stor skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in