2023-02-24, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Roliga tankar, eller fantasier.
De lider inte av samma problem som att postulera att något/någon bara finns utan orsak till sin existens.

Citat:
Varför ska jag tro på Uppenbarelseboken?
Den håller med dig om att Gud just nu inte har makten att göra det du märker att han inte gör.
Citera
2023-02-24, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
De lider inte av samma problem som att postulera att något/någon bara finns utan orsak till sin existens.

Den håller med dig om att Gud just nu inte har makten att göra det du märker att han inte gör.
Jo, du cirkelresonerar.

Japp. Många olika ideologier håller med om att Gud inte har makten.
Citera
2023-02-24, 13:51
Medlem
Citat:
Jo, du cirkelresonerar.
Hur då?
Citera
2023-02-24, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Hur då?
Du sade nåt om att orsaken till Guds existens är en människa. Samt att Gud skapat oss. Om jag förstått allt rätt.
Du sade även att Gud är orsaken till sig själv, men att det var ologiskt att universum var orsak till sig själv. Eller så har jag missuppfattat? Redogör gärna.
Citera
2023-02-24, 14:18
Medlem
Citat:
Är det inte mer konstigt, med tanke på vad som sägs om Guds krafter, att han misslyckats kontakta mig på något vis? Hundratals människor har lyckats visa att de existerar för mig.

Var i Bibeln står det att Gud ska bevisa sin existens utöver det som Bibeln redogör för?
Skapelsen i sig själv borde räcka, Jesus gärningar på jorden borde räcka, apostlarnas gärningar borde räcka. Ja, Bibeln i sig själv borde räcka.
Vem har gett dig rätt att ställa massa krav?
Citera
2023-02-24, 14:21
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om hur universum (allt) har uppstått. Vi har ju förklaring för hur detta universum startade, men inte hur det gick till. Vi kan inte ”se” längre bakåt (just nu).

Har vi?
Citera
2023-02-24, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Var i Bibeln står det att Gud ska bevisa sin existens utöver det som Bibeln redogör för?
Skapelsen i sig själv borde räcka, Jesus gärningar på jorden borde räcka, apostlarnas gärningar borde räcka. Ja, Bibeln i sig själv borde räcka.
Vem har gett dig rätt att ställa massa krav?
Jag går efter vad folk säger, att Gud vill ha en relation med mig.
Och nej, Bibeln räcker såklart inte. Lika lite som Koranen räcker, till exempel.
Det jag kan säga är att en Gud som vill ha en relation med mig har misslyckats.
Citera
2023-02-24, 14:22
Medlem
Citat:
Har vi?
Ja, Big Bang är en förklaring. Men vi kan inte undersöka längre bakåt.
Citera
2023-02-24, 14:22
Medlem
Citat:
Du sade nåt om att orsaken till Guds existens är en människa. Samt att Gud skapat oss. Om jag förstått allt rätt.
Du sade även att Gud är orsaken till sig själv, men att det var ologiskt att universum var orsak till sig själv. Eller så har jag missuppfattat? Redogör gärna.
Det är universums initiala orsak och dess skapare som är sin egen orsak inte det som dykt upp som konsekvens av det, d.v.s. universum.

Jag håller inte med om att Gud skapat oss med avsikt. Gud har inte haft något val. Han själv föds här som människa och kan därför INTE INTE ha gjort det som blev allt.

Orsaken till tid och rum beror inte av tid och rum men däremot beror den av en skapare och den skapas här på slutet, av en människa. När allt är fullbordat så möter skaparen sin skapelse och de två blir ett och först då är Gud kommen med makt.

Gud är därför oskyldig till hur världen har sett ut innan han kommer.

Gud är alltså inte ännu kommen med makt men gör det på slutet i enlighet med vad Bibelns uppenbarelse säger.
Citera
2023-02-24, 14:28
Medlem
Citat:
Jag går efter vad folk säger, att Gud vill ha en relation med mig.
Och nej, Bibeln räcker såklart inte. Lika lite som Koranen räcker, till exempel.
Det jag kan säga är att en Gud som vill ha en relation med mig har misslyckats.

Du kanske skulle jag ta och läsa vad Bibeln säger i stället för att lita så mycket på vad folk säger. Du hade väl läst, eller hur var det??
Det är konstigt att allt du skriver om Gud låter som något sorts New Age flum, för Gud har inte någon relation till de som inte tror.
Citera
2023-02-24, 14:30
Medlem
Citat:
Ja, Big Bang är en förklaring. Men vi kan inte undersöka längre bakåt.

Har någon sett Big Bang?
Citera
2023-02-24, 14:32
Medlem
Citat:
Du kanske skulle jag ta och läsa vad Bibeln säger i stället för att lita så mycket på vad folk säger. Du hade väl läst, eller hur var det??
Det är konstigt att allt du skriver om Gud låter som något sorts New Age flum, för Gud har inte någon relation till de som inte tror.
Nja, Bibeln är ju också vad folk säger om Gud. Om de som läser Bibeln missförstår den är inte mitt problem. Det får stå för dom. Dessutom har ingen visat varför just Bibeln är så viktig när vi ska diskutera om en Gud existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in