2023-02-24, 14:33
Medlem
Vad finns det för anledning att ej tro på gud.
Logik, vetenskap och utveckling, ta tex islam som ett exempel, dessa individer är cirka 500 år efter europen pga teologi medans européerna slagit sig fria ifrån kristendomens stövel. Så istället för att tro på andar och väsen som älvor osv så skapar man utveckling och innovation. Man kan ej ändra på en teologisk lära men man kan ändra på en ide
Citera
2023-02-24, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Har någon sett Big Bang?
Nej, det vore osannolikt. Hur så?
Citera
2023-02-24, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det är universums initiala orsak och dess skapare som är sin egen orsak inte det som dykt upp som konsekvens av det, d.v.s. universum.

Jag håller inte med om att Gud skapat oss med avsikt. Gud har inte haft något val. Han själv föds här som människa och kan därför INTE INTE ha gjort det som blev allt.

Orsaken till tid och rum beror inte av tid och rum men däremot beror den av en skapare och den skapas här på slutet, av en människa. När allt är fullbordat så möter skaparen sin skapelse och de två blir ett och först då är Gud kommen med makt.

Gud är därför oskyldig till hur världen har sett ut innan han kommer.

Gud är alltså inte ännu kommen med makt men gör det på slutet i enlighet med vad Bibelns uppenbarelse säger.
Lite för flummigt för att jag ska förstå.
Citera
2023-02-24, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Nej, det vore osannolikt. Hur så?

God vetenskap bygger väl på experiment och observationer. Så har i alla fall jag lärt mig.
Citera
2023-02-24, 14:37
Medlem
Citat:
God vetenskap bygger väl på experiment och observationer. Så har i alla fall jag lärt mig.
Då har du lärt dig fel. Det är en del av vetenskap ja, men inte allt. T.ex. kan vi ta observationer gjorda idag och anta att det var lika för 1000 år sedan, även om ingen såg det. Vi antar att äpplen ramlar neråt från trädet oavsett om någon sett det eller inte. Men det är baserat på tester.
Citera
2023-02-24, 14:46
Medlem
Citat:
Då har du lärt dig fel. Det är en del av vetenskap ja, men inte allt. T.ex. kan vi ta observationer gjorda idag och anta att det var lika för 1000 år sedan, även om ingen såg det. Vi antar att äpplen ramlar neråt från trädet oavsett om någon sett det eller inte. Men det är baserat på tester.

Vad är det som Big Bangar idag?
Citera
2023-02-24, 14:48
Medlem
Citat:
Nja, Bibeln är ju också vad folk säger om Gud. Om de som läser Bibeln missförstår den är inte mitt problem. Det får stå för dom. Dessutom har ingen visat varför just Bibeln är så viktig när vi ska diskutera om en Gud existerar.

Stort misstag.
Du kan inte basera din syn på Bibeln på hörsägen.
Citera
2023-02-24, 14:50
Medlem
Citat:
Vad är det som Big Bangar idag?
Vi ser effekterna bakåt. Big Bang pågår ju fortfarande, kan man säga. Men som sagt, Big Bang är bara förklaringen till detta universum.
Citera
2023-02-24, 14:51
Medlem
Citat:
Stort misstag.
Ja, jag har även egna åsikter. Dock är ju Bibeln byggd på hörsägen.
Citera
2023-02-24, 14:53
Medlem
Citat:
Ja, jag har även egna åsikter. Dock är ju Bibeln byggd på hörsägen.

Du har inte ens öppnat en Bibel så du ska nog inte uttala dig.
Citera
2023-02-24, 14:54
Medlem
Citat:
Stort misstag.
Ska även tillägga att när jag diskuterar vad en person tror, då utgår jag från den personens tro. Inte min tro om den tron, då det vore att missrepresentera den personen.
Citera
2023-02-24, 14:56
Medlem
Citat:
Du har inte ens öppnat en Bibel så du ska nog inte uttala dig.
Har läst den för länge , länge sedan. Men det är ganska irrelevant, då jag ändå förhåller mig till vad personen X säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in