Flashback bygger pepparkakshus!
2023-02-24, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ja, det är absolut viktigt att lära sig egen kunskap och inte bara “kunskapen” att fråga någon annan.

Är det lika viktigt med huvudräkning idag som innan miniräknarna kom?

Jag skulle säga att det inte är betydelselöst men heller inte lika viktigt längre. Det är viktigare att kunna skapa ekvationer som beskriver verkliga problem man behöver lösa.

Oavsett vad vi gamla stötar känner så får vi nog acceptera att den kunskap vi lärt oss och värdesätter inte längre är lika värdefull och viktig. Istället blir det andra egenskaper som ökar i värde och här behöver skolan följa efter och förstå det.

Generellt skulle jag säga att kunskap minskar i värde när det blir allt lättare att söka fram det, därmed bör skolan också mer fokusera på andra saker som t.ex. kritisk tänkande, analys mm.
Senast redigerad av expat2021 2023-02-24 kl. 05:03.
Citera
2023-02-24, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Än så länge är problemet snarare det motsatta, "AI:n" är fortfarande såpass usel att risken är stor att den bara skapar problem och sprider desinformation och felaktigheter.

Problemet är att det flesta bara sett några "coola" exempel som råkar funka men de förstår inte begränsningarna och dessutom saknar många källkritiskt tänkande.

Men ägna ett par timmar med att "umgås" med chatGPT och det har aldrig stått så klart vad det innebär att vara människa.

Detsamma gäller väl å andra sidan även källor som anses som trovärdiga av de flesta.
Källkritik och eget tänkande är fortsatt viktigt men det är också så att detta bara är början av en ny era.
Citera
2023-02-24, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Har provat ChatGPT och fastnat i djuplodande och mångfacetterade diskussioner om politik, filosofi osv. Mer intressanta diskussioner än de flesta människor jag mött har kunnat erbjuda, och då har jag mött många smarta människor. Helt ofattbart hur bra AIn är på att följa röda trådar och återkoppla till det som tidigare sagts för att spinna vidare med nya bredare perspektiv, samt ta upp för- och nackdelar med allt för att nyansera bilden. Brister inte i logiken utan det känns som mänsklig kommunikation, bara mer skarpt fokuserad och objektiv.

Visst, en del sakfel har man fått rätta, men det är sekunda då det är lätt att åtgärda. Det otroliga är hur pass avancerade konversationer man kan ha med en icke-människa. Snabbt har det gått, och det kommer bara gå ännu snabbare.

Precis den kan vara utmärkt som bollplank om man inte köper allt utan kritiskt tänkande, vilket behövs med alla bollplank. Jag hade en diskussion med ChatGpt om det säkerhetspolitiska läget nu med tanke på det som hänt med kriget och hur alla länder har agerat. ChatGpt kände förstås inte till dessa händelser men det gick bra att berätta för den vad som hänt och diskutera hur det säkerhetspolitiska läget och riskerna för Sverige har förändrats.

Jag har också diskuterat detaljer om ramverk för programmering som jag inte helt förstått och kunnat gå in i delar som jag behövde bättre förståelse för, vilket jag också fick. Det var något mycket bättre än att bara googla fram en beskrivning då det inte gick in på de detaljer jag inte till fullo förstod. Jag hade dock redan den baskunskap som krävdes för att förstå om ChatGpt förstod detta korrekt. ChatGpt blev då alltså som min privatlärare.

Har också bett den om en så enkel sak som att skapa en tabell över de 20 största länderna och ange ledaren för respektive land, dennes ålder, när denne tillträdde och BNP/capita och befolkning för landet. Bortsett från att den bara har kunskap som sträcker sig fram till 2021 så fick jag mycket enkelt fram det jag ville ha. Att göra motsvarande sak för hand skulle tagit mig betydligt längre tid.

Redan nu skulle jag säga alltså att den kan ge stor nytta i det vardagliga livet och detta är bara början. Med nya Bing som integrerar ChatGpt kommer vårt sätt att söka och sammanställa information bli helt annorlunda. Vi kommer gradvis att lära oss nya arbetssätt.

Riskerna är dock betydande. Det kommer bli allt tydligare att ett fåtal företag kommer bestämma vad som är sanning och vad som är lögner. De som har kontroll över dessa företag kan därför i praktiken avgöra vilka vi ska rösta på. Frågan är om val ens blir meningsfulla efter detta. Vi kommer tro att det är meningsfullt visserligen men i praktiken kommer vi rösta efter sanningen som vi förse med.
Citera
2023-02-24, 06:17
Medlem
Skadans avatar
Guldvärt för att sammanfatta vetenskapliga studier. Så otroligt bekvämt att bara skriva summarize article och man får en galant översiktsbild.
Citera
2023-02-24, 09:10
Medlem
Jimmit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det handlar inte om något avancerat, och inget som ska användas. Och jag märker om uträkningarna är helt uppåt väggarna.
Det behöver inte vara avancerat för att den ska gå bort sig fullständigt: https://tinypic.host/images/2023/02/24/Skarmavbild-2023-02-24-kl.-09.08.49.png
Citera
2023-02-24, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
PaLM som är Googles största model hittills verkar dock närma sig ett barns förmåga att lösa problem, i 55-60% av fallen, enligt Google själva.
Finns det några prognoser på när AIn kommer få bättre förmåga än människor att lösa problem?
Citera
2023-02-24, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Finns det några prognoser på när AIn kommer få bättre förmåga än människor att lösa problem?

En del problem löser den långt bättre än människor redan idag.
Att mer generellt vara bättre på alla slags problem har däremot inte uppnåtts än.
Citera
2023-02-24, 09:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
En del problem löser den långt bättre än människor redan idag.
Att mer generellt vara bättre på alla slags problem har däremot inte uppnåtts än.
Ja, tänkte generellt då. Det lär väl bli rätt intressant då AIn löser problem inom AI-utveckling som människor inte lyckats lösa. Det borde snabba på utvecklingen en hel del. Sen kanske det blir ett Skynet-scenario av det hela. Men det är kanske lite OT i den här tråden.
Citera
2023-02-24, 09:57
Medlem
Citat:
Ja, tänkte generellt då. Det lär väl bli rätt intressant då AIn löser problem inom AI-utveckling som människor inte lyckats lösa. Det borde snabba på utvecklingen en hel del. Sen kanske det blir ett Skynet-scenario av det hela. Men det är kanske lite OT i den här tråden.

Det de flesta har svårt att förstå är att utvecklingen inte är linjär, den är exponentiell.

Det innebär att de tidiga framstegen ser små ut men sedan går det snabbare och snabbare. Därför är det lätt att avfärda det i början när den gör till synes löjliga misstag som ett barn inte skulle göra ens men steget från en råttas IQ till Einstein är mycket litet på denna skala.

När brytpunkten passeras kan AI'n utveckla sig själv också, helt utan mänsklig inblandning.

Fascinerande då detta kan lösa en lång rad svåra mänskliga forskningsområden som energi, hälsa, klimat mm. men också riktigt farligt.
Citera
2023-02-24, 10:04
Bannlyst
Citat:
Fascinerande då detta kan lösa en lång rad svåra mänskliga forskningsområden som energi, hälsa, klimat mm. men också riktigt farligt.
Det största problem som finns på den här planeten är ju mänskligheten i sig. Den enkla lösningen för att säkra planetens överlevnad ett tag till är ju att utrota mänskligheten. Eller? Förhoppningsvis kommer AIn på lite listigare lösningar än så. Vi får väl se.
Citera
2023-02-24, 10:12
Medlem
Citat:
Det största problem som finns på den här planeten är ju mänskligheten i sig. Den enkla lösningen för att säkra planetens överlevnad ett tag till är ju att utrota mänskligheten. Eller? Förhoppningsvis kommer AIn på lite listigare lösningar än så. Vi får väl se.

Då har du märkligt fokus. Varför skulle planeten i sig vara viktig om vi måste utrotas?
Vårt fokus är förstås mänsklighetens bästa.
Citera
2023-02-24, 10:18
Bannlyst
Citat:
Då har du märkligt fokus. Varför skulle planeten i sig vara viktig om vi måste utrotas?
Vårt fokus är förstås mänsklighetens bästa.
Vårt fokus ja. Men då AIn utvecklar sig själv, blir medveten osv. vill den väl säkra sin egen överlevnad i första hand och sätta fokus på sig själv. Med mänskilgheten, som det ser ut nu, blir det kanske svårt att överleva? "Human beings are a disease, a cancer of this planet. You're a plague and we are the cure."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in