2023-02-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Att allt bara finns utan orsak tycker jag låter ologiskt.
Så att Gud finns utan orsak är alltså ologiskt?
Citera
2023-02-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Så att Gud finns utan orsak är alltså ologiskt?
Ja. Jag tror att allt som existerar har en orsak till sin existens.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-02-24 kl. 11:52.
Citera
2023-02-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ja. Jag tror att allt som existerar har en orsak till sin existens. Även Gud.
Så vem/vad skapade Gud?
Och varför lägger folk till en massa egenskaper till Gud, mer än att han är skaparen? Är det önsketänkande? Finns det belägg för alla definitioner?
Citera
2023-02-24, 11:55
Medlem
Citat:
Så vem/vad skapade Gud?
Han är sin egen orsak genom en människa.
Citat:
Och varför lägger folk till en massa egenskaper till Gud, mer än att han är skaparen? Är det önsketänkande? Finns det belägg för alla definitioner?
Man förutsätter transcendens vilket är logiskt, i alla fall om världen har en absolut början. Sedan anser jag att mycket av de andra egenskaper man lägger till är gissningar.
Citera
2023-02-24, 11:56
Medlem
Citat:
Ja, lika som att Gud finns utan orsak. Samt kan skapa utan material. Samt bryr sig om oss. Samt vill ha en relation med oss, men misslyckas. O.s.v.

De flesta väljer bort Gud, precis som du har gjort.
Det är DU som har misslyckats.
Citera
2023-02-24, 11:59
Medlem
Citat:
Varje gång vi stått inför ett mysterium, när vi inte vetat hur något fungerar, då har förklaringen alltid varit naturlig. Hittills har det alltså aldrig varit Gud. Det är inget bevis, men ändå en liten fingervisning att universum kan ha uppstått genom naturliga orsaker.

Varför är Bibelns redogörelse viktig?

Berätta hur universum uppstått då.

Den är viktig för mig, men uppenbarligen inte för dig och det är helt okej för mig. Din förlust.
Citera
2023-02-24, 11:59
Medlem
Citat:
Han är sin egen orsak genom en människa.
Man förutsätter transcendens vilket är logiskt, i alla fall om världen har en absolut början. Sedan anser jag att mycket av de andra egenskaper man lägger till är gissningar.
Så en människa skapade Gud, och Gud skapade sen människan..??
Ja, folk har en egen personlig Gud i sina tankar. Ofta en Gud som bryr sig om dom, ger dom objektiv moral, ger dom ett efterliv, o.s.v. Sådant tänkande kan vara väldigt farligt. Hur får man en sådan människa att inse att de har fel, ifall de skadar någon eller så?
Citera
2023-02-24, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Berätta hur universum uppstått då.

Den är viktig för mig, men uppenbarligen inte för dig och det är helt okej för mig. Din förlust.
Jag har ingen aning om hur universum (allt) har uppstått. Vi har ju förklaring för hur detta universum startade, men inte hur det gick till. Vi kan inte ”se” längre bakåt (just nu).
Citera
2023-02-24, 12:02
Medlem
Citat:
Du har också valt bort någons Gud. Betyder det att du är misslyckad?
Och nej, de flesta tror faktiskt på en Gud, om man ser till hela världen. Tror att det fortfarande finns fler gudstroende än icke gudstroende.
Citera
2023-02-24, 12:04
Medlem
Citat:
Är det inte mer konstigt, med tanke på vad som sägs om Guds krafter, att han misslyckats kontakta mig på något vis? Hundratals människor har lyckats visa att de existerar för mig.
Citera
2023-02-24, 12:19
Medlem
Citat:
Så en människa skapade Gud, och Gud skapade sen människan..??
Nej. En människa skapar det transcendenta design som ledde till Big Bang. Man kan säga två saker om det som båda är lika sanna:

1. Den transcendenta orsaken till världen är i förlängningen sin egen orsak genom att ge upphov till den människa som skapade den.
2. En människa är i förlängningen sin egen orsak genom att han skapar världens transcendenta orsak.

Det är syntesen av dessa två, den människan och det transcendenta skapelseverket, som är Gud som person.

Citat:
Ja, folk har en egen personlig Gud i sina tankar. Ofta en Gud som bryr sig om dom, ger dom objektiv moral, ger dom ett efterliv, o.s.v. Sådant tänkande kan vara väldigt farligt. Hur får man en sådan människa att inse att de har fel, ifall de skadar någon eller så?
Det finns en slutlig dubbel utgång av allting när de två faktorer jag nämnt blir ett på slutet. En domedag. Uppenbarelseboken talar om att Gud tar makten på slutet. Inte att han redan har den.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-02-24 kl. 12:24.
Citera
2023-02-24, 13:09
Medlem
Citat:
Nej. En människa skapar det transcendenta design som ledde till Big Bang. Man kan säga två saker om det som båda är lika sanna:

1. Den transcendenta orsaken till världen är i förlängningen sin egen orsak genom att ge upphov till den människa som skapade den.
2. En människa är i förlängningen sin egen orsak genom att han skapar världens transcendenta orsak.

Det är syntesen av dessa två, den människan och det transcendenta skapelseverket, som är Gud som person.

Det finns en slutlig dubbel utgång av allting när de två faktorer jag nämnt blir ett på slutet. En domedag. Uppenbarelseboken talar om att Gud tar makten på slutet. Inte att han redan har den.
Roliga tankar, eller fantasier.

Varför ska jag tro på Uppenbarelseboken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in