2023-02-24, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Varje gång vi stått inför ett mysterium, när vi inte vetat hur något fungerar, då har förklaringen alltid varit naturlig. Hittills har det alltså aldrig varit Gud. Det är inget bevis, men ändå en liten fingervisning att universum kan ha uppstått genom naturliga orsaker.
I så fall måste du förutsätta att Universum existerat i en oändlighet bakåt i en eller annan form. För finns det en absolut början så fanns det ingen föregående natur ur vilken något kan bli till av naturliga orsaker.
Citera
2023-02-24, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
I så fall måste du förutsätta att Universum existerat i en oändlighet bakåt i en eller annan form. För finns det en absolut början så fanns det ingen föregående natur ur vilken något kan bli till av naturliga orsaker.
Japp, det kan vara så att verkligheten alltid existerat i någon form. Lika som att folk påstår att deras Gud alltid existerat.
Citera
2023-02-24, 07:40
Medlem
Citat:
Japp, det kan vara så att verkligheten alltid existerat i någon form. Lika som att folk påstår att deras Gud alltid existerat.
Då har verkligheten aldrig börjat existera i så fall.
Citera
2023-02-24, 07:43
Medlem
Citat:
Japp, det var ju det jag skrev.
Citera
2023-02-24, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Jaha, vad skulle det vara för naturlig förklaring menar du? Det måste ju finnas något som gör dig övertygad om det, ”för du kan ju inte välja att tro annat” eller hur?

Du säger saker som ”att skaparen måste haft tillgång material” vilket inte stämmer alls med Bibelns redogörelse. Därför tvivlar jag på att du ens öppnat en Bibel.
Om du vill att jag ska lägga fram en förklaring som övertygat mig så kommer jag svara ”jag vet inte”. Jag är alltså inte övertygad hur verkligheten skapades. Folk som blivit övertygad om detta har mycket att förklara.
Citera
2023-02-24, 07:51
Medlem
Citat:
Citat:
Japp, det var ju det jag skrev.
Att allt bara finns utan orsak tycker jag låter ologiskt.
Citera
2023-02-24, 07:54
Medlem
Citat:
Att allt bara finns utan orsak tycker jag låter ologiskt.
Ja, lika som att Gud finns utan orsak. Samt kan skapa utan material. Samt bryr sig om oss. Samt vill ha en relation med oss, men misslyckas. O.s.v.
Citera
2023-02-24, 08:01
Medlem
Citat:
Ja, lika som att Gud finns utan orsak. Samt kan skapa utan material. Samt bryr sig om oss. Samt vill ha en relation med oss, men misslyckas. O.s.v.
Ja, då landar man i två olika ologiska slutsatser.

Kan det finnas en tredje förklaring? Ja. Men det utesluter då både ett universum som är oändligt bakåt och en Gud som kan göra vad han vill med världen.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-02-24 kl. 08:04.
Citera
2023-02-24, 08:07
Medlem
Citat:
Ja, då landar man i två olika ologiska slutsatser.

Kan det finnas en tredje förklaring? Ja. Men det utesluter då både ett universum som är oändligt bakåt och en Gud som kan göra vad han vill med världen.
Ja, vi kanske inte ens vet hur många olika förklaringar som skulle kunna fungera?
Men att lägga till saker vi inte har belägg för till verkligheten , såsom en Gud, det försvårar bara saken. Även om vissa kanske tycker att en Gud löser alla deras frågor om detta. Det känns som en lat förklaring på problemet.
Citera
2023-02-24, 08:18
Medlem
Citat:
Ja, vi kanske inte ens vet hur många olika förklaringar som skulle kunna fungera?
Men att lägga till saker vi inte har belägg för till verkligheten , såsom en Gud, det försvårar bara saken. Även om vissa kanske tycker att en Gud löser alla deras frågor om detta. Det känns som en lat förklaring på problemet.
Om vi utesluter ett universum som är oändligt bakåt samt förutsätter att ur intet kommer intet så måste det finnas en första orsak som inte har existerat innan den blev till samt att den ändå har en orsak till sin existens. Därför finns det bara ett alternativ: Skaparen av världens orsak blir till i världen.

Med andra ord så måste den första orsaken vara sin egen skapares skapare.

Som jag ser det så blir de två ett på slutet och då är Gud kommen på Jorden.
Citera
2023-02-24, 11:20
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Om vi utesluter ett universum som är oändligt bakåt samt förutsätter att ur intet kommer intet så måste det finnas en första orsak som inte har existerat innan den blev till samt att den ändå har en orsak till sin existens. Därför finns det bara ett alternativ: Skaparen av världens orsak blir till i världen.

Jädrar. Snyggt! You lost me, men det gör inget. Jag kan leva med det..

För att Gud vill att vi ska ha liv och det i överflöd! Han säger Var! Och det är. Och det är mycket bra!. Det finns liv och det finns kärlek. Omsorg. Det finns barnaskap. Det får det finnas alltid och så länge som möjligt. Vi är alla barn.

Men gör inte er själv illa.
Citera
2023-02-24, 11:38
Medlem
Citat:

Universum , i någon form, kan vara oändligt.
Men ja, det kan även finnas en skapare. Men det behöver inte vara en skapare som bryr sig om oss öht. Det finns inga bra belägg för en sådan skapare. Samt att om man lägger till saker till verkligheten, som en skapare, då behöver den också förklaras.
Vetenskapen kan bara göra beräkningar av saker som bevisats existera, så hittills måste den utesluta en skapare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in