2023-02-24, 08:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Haha, vilket skämt, Kina har ingen som helst respekt för "territoriell integritet" vilket invasionen av Tibet och de många provokationerna mot Taiwan med all tydlighet visat.
Jag vet inte hur Kina får ihop Tibet med sin påstådda princip om territoriell integritet, men Hong Kong, Macao och Taiwan anser de som del av Kina. Vad gäller Taiwan så var ju förhållandet det omvända från 1949 till 70-talet: Taiwans regering gjorde anspråk på att representera hela Kina i t.ex. FN.

För denna konflikt är denna första paragraf naturligtvis problematisk för Ryssland eftersom de helt uppenbart kränkt Ukrainas erkända gränser sedan 1991 genom att annektera 5 oblast (vilka Kina inte erkänner som Ryssland).

Sedan kastar Kina in ett resonemang om ”dubbel-standard” vilket högst sannolikt är riktat mot USA och väst avseende Taiwan.
Citera
2023-02-24, 08:54
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
It is all a trick! Det finns bara ett militärt "block" och det är Nato. Dessutom använder kineserna det ordval som Putin använde i sitt ultimatum till USA och Nato i det där brevet som skickades den 17 december 2021: "The security of a country should not be pursued at the expense of others." Med detta menade Putin (och tydlugen även Xi) att ett nytt lands inträde i Nato per definition minskar Rysslands säkerhet. Detta är en lurig omskrivning för att förhindra att Ukraina någonsin ska kunna upptas i försvarsalliansen.
CSTO är väl också ett militärt block om än inte lika stort?
Citera
2023-02-24, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Länk? Israel är vettigt om det mesta, men är detta på riktigt så är de ute och cyklar.

Normalt i ett krig är att anfallande part förlorar 3 gger fler soldater än försvarande part. Men i detta krig är Ukrainas soldater så mycket mer motiverade och bättre utrustade så förhållandet ligger snarare på 6-7 ggr fler för Ryssland.

20 000 är ungefär vad Ryssland förlorar på en månad på fronten i öster.

Fake news fran juden in Kiev. Tyska von Leiern rakade saga att 100plus ukrainare doda. Senast sa dom att bara i Bakmud 27k ukrainare dott. Hittils.

Nu tyskar sager att mot en stupad rysk soldat, dor 9 ukrainare.
Citera
2023-02-24, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjornBorg66
Som om ryssarna i Kaliningrad skulle rösta om tillhörighet skulle de välja vilket land? Du är tydligen inte medveten om att inga tyskar bor kvar där. Noll koll som vanligt.

Ni SD:are är inga patrioter eller nationalister. Ni är ett gäng skojare vilket blivit uppenbart i och med den nya regeringen där ni inte lyckats få igenom någonting. Är man riktigt patriot är det AFS som gäller.

Jag kan tänka mig att en stor del av befolkningen faktiskt skulle rösta på att få tillhöra Kina under vissa förutsättningar. T.ex att det är enda alternativet att de hämtas av kinesik militär till röstlokalen och att det hela övervakas av Kinisik beväpnad militär. Nu är Kina bara ett exempel.
Det är vad som hänt i de områden som Ryssland ockuperat i Ukraina, sen 2014.
Citera
2023-02-24, 08:57
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Fake news fran juden in Kiev. Tyska von Leiern rakade saga att 100plus ukrainare doda. Senast sa dom att bara i Bakmud 27k ukrainare dott. Hittils.

Nu tyskar sager att mot en stupad rysk soldat, dor 9 ukrainare.

Tvärtom, 7/1 till fördel Ukraina
Citera
2023-02-24, 08:59
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du kan ju applicera en "veil of ignorance" (Rawls) och utifrån det diskutera fredsförslaget. Där du kanske är kines, indier eller afrikan och ska ta ställning. Det är det som jag menar med "världen".

Utifrån perspektivet att maximera västs makt så håller jag med dig om att förslaget är dåligt.

Det där är inte veil of ignorance, det är ett annat perspektiv. Det är dessutom stor skillnad på perspektiven. En 'kines' kan vara en medlem av en totalitär regim, eller en uigur. 'Afrikan' som kategori är så undermålig att det blir parodiskt. Du försöker fronta ett icke-västligt perspektiv baserat på direkt koloniala uppdelningar av världen.
Citera
2023-02-24, 09:00
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Den demokratiska världen är därmed inte en entitet.
Petitess.

Du förstår mycket väl vad jag menar då vi bor i samma land du och jag.
Citera
2023-02-24, 09:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Det där är inte veil of ignorance, det är ett annat perspektiv. Det är dessutom stor skillnad på perspektiven. En 'kines' kan vara en medlem av en totalitär regim, eller en uigur. 'Afrikan' som kategori är så undermålig att det blir parodiskt. Du försöker fronta ett icke-västligt perspektiv baserat på direkt koloniala uppdelningar av världen.

Nej det är bara du som gör den tolkningen. Andra tolkningar är också möjliga.
Citera
2023-02-24, 09:02
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Petitess.

Du förstår mycket väl vad jag menar då vi bor i samma land du och jag.

Nej, det är ingen petitess. Du försöker få det till att alla som är demokratiska har samma perspektiv som du. Men så är det inte.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Du kan ju applicera en "veil of ignorance" (Rawls) och utifrån det diskutera fredsförslaget. Där du kanske är kines, indier eller afrikan och ska ta ställning. Det är det som jag menar med "världen".

Utifrån perspektivet att maximera västs makt så håller jag med dig om att förslaget är dåligt.
Nu är jag så pass mycket kantian att jag skiljer på moralfilosofiska övningar och politiska förhandlingar. De har sina givna betydelser i sina respektive sammanhang, men det går i regel mycket illa för den som inte förmår hålla isär dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ett annat förslag är att Nato inte får stärkas eller utvidgas.

Fullt rimligt förslag - om det kompletteras lite med t ex att det militära samarbetet mellan Ryssland och Kina respektive mellan Ryssland och Indien inte får utökas. Dessutom kan man stoppa in en passus om att BRICS ska avvecklas. Lite jämvikt krävs nämligen om överenskommelserna ska kunna hålla på sikt och om länder i Europa ska fråntas rätten att välja vilka organisationer man går med i så bör ju också Ryssland beläggas med någon typ av motsvarande restriktion.
Citera
Medlem
SmartSkalles avatar
Varför svarar inte Ukraina med samma medicin som Putler och terrorbombar Moskva med drönare och missiler?
Populariteten för Putler hos den Ryska befolkningen borde ju då sjunka till bottennivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in