Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det är 75-10st wagneriter. Enligt Wagners hövding är det ett dygns resultat.
Det är kanske inte kul, men det är det bästa av ett antal dåliga alternativ.
- Bättre hade varit om de aldrig satt sin fot i Ukraina.
Men nu gjorde de ju de och då är dem på hög bättre än alla andra alternativ.
Det är ändå rätt fascinerande att följa Pirozjins offentliga härdsmälta. Nu senast postade han en bild på en formell begäran om mer ammunition som han lämnat in till försvarsdepartementet (vilken i ordningen kan man undra). En tydlig signal om att han lägger all skuld på den nuvarande situationen på Shoigu och Gerasimov.
Jag antar att han gör det i hopp om att det skall sätta press på försvarsdepartementet att öka stödet till Wagner, men han menar ju också att de ignorerat honom i flera veckor. Så vad tror han kommer hända om han börjar förnedra dem offentligt efter att han av allt att döma förlorat maktkampen och åkt ut i kylan…?
Sedan kan man ju även fråga sig hur detta påverkar hans förmåga att värva nya rekryter. ”Kolla! Min personal dör i drivor och mina chefer skiter i mig!” Det låter inte direkt som en attraktiv LinkedIn-annons. Och som jag förstått det har man kraftigt begränsat hans möjligheter att rekrytera från landets fängelser och då återstår väl bara alternativet att försöka locka frivilliga rekryter. Och i det läget prånglar han alltså ut bilder på högar av döda wagneriter och maler på om att staten har övergett honom.