2023-02-22, 19:23
Medlem
Helt hoppat över detta. Någon som kan kort sammanfatta?
Citera
2023-02-22, 19:24
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men polismästare brukar bara kunna avsättas efter domstolsförfarande o jag kan även tänka mig'
att höga miltärer är förordnade med fullmakt

Nej det är helt fel, polischefer kan lätt avsättas av högre chef eller i fallet med RPC, av regeringen.
Fullmaktsanställning har inte funnits sedan början av 1980-talet och har aldrig varit aktuellt för poliser, du får nog släppa sargen och komma in i matchen tror jag.
Citera
2023-02-22, 19:31
Medlem
Hon hävdar att allt var i sin ordning med tjänstevapnet och att hon hade rätt till det.

Jaha vem utbildade henne för skjutvapen och hur fick hon licensen/intyget?
Ställer frågan pga de här trådarna ser det som inte allt för otroligt att hon utbildats i deras regi:

https://www.flashback.org/t3507642

Inlägg #341 leder till den andra tråden och domen som beskriver verksamheten. Länkar den också.

https://www.flashback.org/sp83545366

OBS! Spekulerar här men tycker det är högst befogat efter att sett henne prata ut i media idag.
Citera
2023-02-22, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hostan20
Helt hoppat över detta. Någon som kan kort sammanfatta?

Staaf har utnyttjat att hon haft en relation med Löfving som ger henne jobbet som underrättelsechef på Noa. Stora felet är att de andra sökande som fanns inte övervägdes. Många har hävdat att Staaf inte hade formell behörighet, men det hade hon.
Citera
2023-02-22, 19:35
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Fast det har inte förändrats. Bör och bör/borde är två helt olika saker jämte hur det ska tolas juridiskt.

Det enda som har förändrats är att ungdomar av dagens skola inte fått lära sig juridisk svenska. Bör i lagar och förordningar ska tolkas som skall-krav inte bör. Om yngre generationer inte fått lära sig det då har de inte inte statlig förvaltning att göra, eller så har inskolningen inte fungerat. För där har detta varit tydligt väldigt länge.

Kanske måste svensk skola steppa upp lite här?

Jag kan visserligen ur ett psykologiskt perspektiv förstå att man som underställd inte vill ta en konflikt, framför allt inte ifall man vill gå vidare i karriären. Men samtidigt har man alltid ett val. Man kan välja att gå vidare, och med hennes utbildning kunde hon göra det. Sedan kanske hon inte tyckte att Löfvin skulle komma undan med sitt beteende. Men återigen, hon hade ett val, och hon valde att spela med.

Det som är allra mest beklämmande i den här affären är att det här handlar om några av de högst tillsatta polischeferna i landet! Andra länder måste ju se Sverige som en bananrepublik efter detta!

Gå vidare...
Det är raka motsatsen till att gå vidare, om man skall tro hennes egen uppfattade tidslinje;
Hennes f.d chef (Mats) från jobbet i Linköping skall alltså ha kvinnofridskränkt och ofredat henne, men hon väljer ändå att följa efter honom in i nästa tjänstgöring under 2015.
Sen pågår detta förhållande/relation med fridskränkningar, olaga förföljelse, löneförhöjningar, ofredanden och ett boksläpp i över 6år innan hon tar initiativ till ett hemligt samtal med säkerhetschefen Ari.

Hon är ett praktexempel av att inte vilja ta konflikt med överordnande, men överlag är ju ovanstående ett mycket normalt beteende tycker jag.

Såg du mitt svar till dig om Ari Stenmans anmälan?
Datumet 2015-01-01 är mkt intressant, då det eventuellt ställer halva Runar´s utredning på kant.
Citera
2023-02-22, 19:38
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Enligt tidigare chef informerades Thornberg om den olämpliga relationen redan 2020:

https://www.expressen.se/nyheter/tidigare-chefen--jag-informerade--thornberg-2020/

Thornberg meddelade i Studio Ett idag att skvaller alltid går och att han tar lätt på det.
Han menar på att man inte kan plocka upp minsta skvaller som kommer in från både höger och vänster.
Citera
2023-02-22, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Hon hävdar att allt var i sin ordning med tjänstevapnet och att hon hade rätt till det.

Jaha vem utbildade henne för skjutvapen och hur fick hon licensen/intyget?
Ställer frågan pga de här trådarna ser det som inte allt för otroligt att hon utbildats i deras regi:

https://www.flashback.org/t3507642

Inlägg #341 leder till den andra tråden och domen som beskriver verksamheten. Länkar den också.

https://www.flashback.org/sp83545366

OBS! Spekulerar här men tycker det är högst befogat efter att sett henne prata ut i media idag.

Det ju helt crazy ut!
Citera
2023-02-22, 19:49
Medlem
Citat:
Jag tror inte en sekund på att Löfving fick doppa först EFTER hon fick jobbet - detta skedde innan.
Alt när hon sökte jobbet o Löfving pausade det.

Kan bara dela den uppfattningen.

Citat:
Han kanske också har fått doppa - ha ha doppa kan han inte gammelgubben - men pillat pisstofz ha ha

Ja vem vet? Här är jag dock lite mer tveksam. Men det skall kanske inte uteslutas, det kan ju vara krut i gamla juriststötar. Se bara på Lambertz.

Men jag kan inte tänka mig att ÖB och Viksten inte känner varandra.
Citera
2023-02-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Gå vidare...
Det är raka motsatsen till att gå vidare, om man skall tro hennes egen uppfattade tidslinje;
Hennes f.d chef (Mats) från jobbet i Linköping skall alltså ha kvinnofridskränkt och ofredat henne, men hon väljer ändå att följa efter honom in i nästa tjänstgöring under 2015.
Sen pågår detta förhållande/relation med fridskränkningar, olaga förföljelse, löneförhöjningar, ofredanden och ett boksläpp i över 6år innan hon tar initiativ till ett hemligt samtal med säkerhetschefen Ari.

Hon är ett praktexempel av att inte vilja ta konflikt med överordnande, men överlag är ju ovanstående ett mycket normalt beteende tycker jag.

Såg du mitt svar till dig om Ari Stenmans anmälan?
Datumet 2015-01-01 är mkt intressant, då det eventuellt ställer halva Runar´s utredning på kant.

Var tvungen att läsa om ditt meddelande fyra gånger för att förstå vad du egentligen menade. Nu tror jag att jag förstår.

Ja det finns många oklarheten i utredningen, tidslinjen som utredaren presenterade idag går inte ihop med vad som publicerats tidigare.

Sedan efter att ha arbetat inom psykiatrin de senaste tio åren så skulle jag inte alls bli förvånad över ifall hon följer med honom genom alla dessa år utifrån det du beskriver först i det här inlägget...
Citera
2023-02-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan5432
Även om Staafs spel får en att må illa finns det inget faktiskt fel som hon har gjort. Däremot är hennes snack om upprättelse lite kluvet då det beror vad hon syftar på. Hon skulle inte fått tjänsten utan jäv, men det brukar inte ligga på den sökande att sörja för.
Hon borde förstått att det är jäv och rapporterat det direkt till RPC.
Hon är medskyldig.
Citera
2023-02-22, 20:04
Medlem
Jaha, jag ska utredas?
Jaha, jag får välja vem som ska utreda mig!

Korruptionen är total!
Citera
2023-02-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Thornberg meddelade i Studio Ett idag att skvaller alltid går och att han tar lätt på det.
Han menar på att man inte kan plocka upp minsta skvaller som kommer in från både höger och vänster.

Justitieministern borde låta hela ledningen få sparken. Genomkorrupt och dysfunktionell organisation!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in