2023-02-22, 16:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Om vi ska märka ord så sa jag att jag inte hittills sett några indikationer på att kravspecen (nummer #2) var orimlig.

Vad det handlar om är att kolla på hårda fakta; skilja bevis, sånt som är belagt från allmänt skvaller och skitsnack.

Om något gått oegentligt till vid Staafs tillsättning så är det självklart så att vi i slutändan ska kunna se det i att kravspecen är formulerad på ett felaktigt & orimligt sätt, eller att tjänsten inte utlysts som den ska, eller att man inte bedömt Staafs meriter gentemot kravspecen på ett kompetent sätt.

Men bevis för att något av ovan är fallet lyser med sin frånvaro.

Istället kommer en massa irrelevant skitsnack och flummande om "signalvärden", hur saker ser ut i morgonsoffan, etc.

Har du några hårda fakta som visar att någon del av processen har varit felaktig, eller ej? Jätte-enkelt.

Jag har heller aldrig påstått att kravspecen i andra omgången skulle vara orimlig?
Det jag säger är att Linda ej nådde upp i börkraven i första omgången, och det här är i princip odiskutabelt oavsett om Runar hittat något enstaka bevis om att hon nått upp i vissa delar.

Lika odiskutabelt som att hon fick jobbet.
Du verkar snarast tro att medias artiklar i ämnet är rena hittepå?

Runar deltog i Studio Ett nu, där han meddelade att väldigt mkt skvaller och prat finns inom polismyndigheten, men att bara en, kanske två personer haft grundade uppgifter som om delar i detta.
Han fick frågan om Linda borde haft omdömet att göra något på annat vis, men han uppger att han ej funnit något som kan belastas henne för.
Såklart, det beror ju på att hon har en version och Mats har en fundamentalt olika versioner.
Omdömesfrågan är högst intressant här.
Thornberg säger att det ej är acceptabelt med denna relation mellan högre och lägre chef.
Det här är något som är väl känt.
Men tydligen inte av Linda.

Hur skall fakta kunna tas fram när vederbörande antingen ljuger, eller kniper?

Jag tycker det är rätt uppenbart att Linda vet mer än hon förtäljer och deltager till inom utredningen.
Mats ljugande är beviset på detta, om du tänker till lite.
Citera
2023-02-22, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Jag har för mig att det var "strategisk ledningsgrupp", något hon inte hade erfarenhet av tidigare.

Det var polisforskaren Stefan Holgersson som hade grävt ordentligt i det hela. Jag minns att det i tråden (långt tillbaks) postades en länk till hans mycket omfattande gräv. Tog mig bra lång tid att läsa igenom allt.

Det ringer en klocka här. Det är ungefär 250 sidor tillbaka då detta diskuteras.

Men oavsett vad ledningsgruppen var av för typ av kategori uppfyllde hon inte kraven vid första utannonseringen av tjänsten, däremot fick hon den erfarenheten någon månad innan den andra. Hur hon placerades där diskuteras också cirka 250 sidor tillbaka. Detta verkar inte utredaren har granskat närmare eller velat haft någon uppfattning om.
Citera
2023-02-22, 17:10
Medlem
Ha ha - vad var det jag sa - Linda sitter helsäkert på sin anställning inom polisen o är garanterad
typ 75,000 kr/mån.

Hon har hög utbildning o är kvalificerad för toppjuristpolisjobb.

Till Gatan med Gatupolisen o Linda Till Rikspolischef.

Utredningen är gjord o beställd av polisen med sikte på att rädda gatupolisen - Linda fattade man
tidigt att man inte kunde komma åt - o då är det smartare att påstå att det INTE Var FEL i Tillsättningen-
då blir ju inte heller gatupolisen förgiftad - bara lolitadopparen Löfving
Citera
2023-02-22, 17:11
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Jag har för mig att det var "strategisk ledningsgrupp", något hon inte hade erfarenhet av tidigare.

Det var polisforskaren Stefan Holgersson som hade grävt ordentligt i det hela. Jag minns att det i tråden (långt tillbaks) postades en länk till hans mycket omfattande gräv. Tog mig bra lång tid att läsa igenom allt.

Länk till ett tidigare inlägg där det finns länk till SH:s rapport samt en del fakta jag hämtat från avsnittet rörande rekryteringen av LS.
(FB) Linda Staaf, fd chef på NOA - 2022-12-05: stf RPC Löfving anmäld för brott mot Staaf
Citera
2023-02-22, 17:24
Medlem
Jag tycker inte det är så konstigt att hon var kvalificerad. Jag misstänkte det innan. Problemet är jävsdelen som väl var det som gjorde att de övriga ca 26ish sökande inte kom ifråga ens, eller har jag missförstått något?
Citera
2023-02-22, 17:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Som jag förstått det handlar det inte om vilken ledningsgrupp som helst. Utan det skulle vara inom länspolisledningen. Vilket hon inte hade gjort. Men om det är felaktiga uppgifter då får jag backa i den frågan. Men så har det inte stått i de handlingar som det har länkats till och som jag läst. Men det har länkats till både annonser och kravspecar i den här tråden tidigare.

Ja hon har lämnat uppriktiga uppgifter i sin ansökan till den andra omgången. Då hade hon ju ingått i en ledningsgrupp i östergötland och deltagit på typ ett möte på någon månad och det kvalificerade henne, andra gången.

Grävde lite och hittade följande,
Polisens HR tittade in på det hela efter att mediauppgifter kablats ut. Här är vad som gällde vid tillsättningen:
https://omni.se/polisen-staaf-uppfyllde-flera-bor-krav-for-tjansten/a/pQdpL6
Citat:
Linda Staaf uppfyllde tre av de sex ”bör”-krav som ställdes på sökande till tjänsten som underrättelsechef på Noa. Det uppger polisens HR-chef Tomas Rosenberg för SvD.

Mediauppgifterna om att hon bara uppfyllt ett krav, kan härledas till 1a gången utsättningen av tjänsten gjordes, men det är alltjämt oklart om hon sökte då eller om det först var till omgång nr2.

Det är också oklart om huruvida det faktiskt räcker med bara hälften av börkraven är uppfyllda för att ha en chans på tjänsten, men uppenbarligen fick hon den.
Citera
2023-02-22, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Länk till ett tidigare inlägg där det finns länk till SH:s rapport samt en del fakta jag hämtat från avsnittet rörande rekryteringen av LS.
(FB) Linda Staaf, fd chef på NOA - 2022-12-05: stf RPC Löfving anmäld för brott mot Staaf

F-n då mindes jag bara ungefär tio sidor fel Men ungefär där någonstans diskuterades detta noga och det fanns bra med saklig info om detta.
Citera
2023-02-22, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Polisens HR tittade in på det hela efter att mediauppgifter kablats ut. Här är vad som gällde vid tillsättningen:

Mediauppgifterna om att hon bara uppfyllt ett krav, kan härledas till 1a gången utsättningen av tjänsten gjordes, men det är alltjämt oklart om hon sökte då eller om det först var till omgång nr2.

Det är också oklart om huruvida det faktiskt räcker med bara hälften av börkraven är uppfyllda för att ha en chans på tjänsten, men uppenbarligen fick hon den.

Dom andra kom väl inte på fråga i andra omgång. Det var väl det stora frågetecknet?
Senast redigerad av Stefan5432 2023-02-22 kl. 17:32.
Citera
2023-02-22, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Ha ha - vad var det jag sa - Linda sitter helsäkert på sin anställning inom polisen o är garanterad
typ 75,000 kr/mån.

Hon har hög utbildning o är kvalificerad för toppjuristpolisjobb.

Till Gatan med Gatupolisen o Linda Till Rikspolischef.

Utredningen är gjord o beställd av polisen med sikte på att rädda gatupolisen - Linda fattade man
tidigt att man inte kunde komma åt - o då är det smartare att påstå att det INTE Var FEL i Tillsättningen-
då blir ju inte heller gatupolisen förgiftad - bara lolitadopparen Löfving

Jag har aldrig ifrågasatt hennes utbildning. Det var faktiskt jag som först i den här tråden hade begärt ut och publicerade hennes meriter direkt från lärosätena. Jag betvivlade aldrig hennes utbildning.

All skugga i detta fall hamnar som sig bör på chefen som gav henne förmåner under den tid de hade ett förhållande. Det är alltid i det läget som den högre chefen, oavsett kön, äger allt ansvar. Arbetsrättsligt.

Däremot kan man inte undgå att fundera över den underlydandes moraliska hemvist. Hur lämplig är hon som chef framöver? Hon visste mycket väl vilken förtur hon fick.
Citera
2023-02-22, 17:34
Medlem
NoTruces avatar
Vad tror ni om Staafens klitta då? Sur? Salt? Jag känner att vi håller på att komma ifrån det väsentliga här.
Citera
2023-02-22, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Jag har aldrig ifrågasatt hennes utbildning. Det var faktiskt jag som först i den här tråden hade begärt ut och publicerade hennes meriter direkt från lärosätena. Jag betvivlade aldrig hennes utbildning.

All skugga i detta fall hamnar som sig bör på chefen som gav henne förmåner under den tid de hade ett förhållande. Det är alltid i det läget som den högre chefen, oavsett kön, äger allt ansvar. Arbetsrättsligt.

Däremot kan man inte undgå att fundera över den underlydandes moraliska hemvist. Hur lämplig är hon som chef framöver? Hon visste mycket väl vilken förtur hon fick.

Kudos!
Citera
2023-02-22, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Traditionellt ska "bör-krav" i statlig förvaltning jämställas med "skall-krav". Det här förstår inte många yngre personer idag. Det var så man skrev förr i tiden bör=skall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in