2023-02-22, 17:41
  #5221
Medlem
rotesaus avatar
En sak som är värt att kika lite på, är att i säkerhetschefen Ari Stenman´s polisanmälan står det att brotten misstänks pågått mellan 1/1 2015 till 27/11 2021.

Den 1 Januari 2015, var alltså en månad innan hon tillträdde som chef på NOA.

Detta är ju en anmälan han upprättat efter att Linda kommit till honom och börjat prata om denna obehagliga Mats, och hon ville ju även inte att något skulle tas vidare men det sket tydligen Ari i.
Han upprättade ju en anmälan på vad hon berättat, och brott kunde iofs ej styrkas och utredningen lades ned men det är skitsamma.
Det som är intressant är om Linda för Ari berättat att det pågått sedan 1 Januari 2015. Alltså, "problemen" med Mats har pågått sedan Första Januari 2015, inte det att relationen inleddes då.

Relationen bör alltså utifrån den anmälan med all tydlighet inletts före 1/1 2015, eller så uppstod problem från dag 1, vilket iofs inte hade förvånat mig.

Mats var ju Linda´s chef i Linköping innan 2015.
Citera
2023-02-22, 17:44
  #5222
Avslutad
Har Linda Staaf sugit av utredaren? Eller vad menar hon med att hon "förtjänade" sitt jobb? Fanns ju mängder av betydligt bättre kvalificerade sökande.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/staaf-det-har-varit-forfarligt
Citera
2023-02-22, 17:46
  #5223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Thornberg säger att det ej är acceptabelt med denna relation mellan högre och lägre chef.
Det här är något som är väl känt.
Men tydligen inte av Linda.

Och här har båda personer ett lika stort ansvar! Man ingår inte ett förhållande med en underordnad, man ingår inte ett förhållande med en överordnad. Gör man det är man inte professionell. Någon borde då byta tjänst innan de ingår ett förhållande. Dess två individer hade inte omdömet att göra detta utan fortsatte sitt förhållande. Detta ska båda parter lastas för.
Citera
2023-02-22, 17:53
  #5224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
En sak som är värt att kika lite på, är att i säkerhetschefen Ari Stenman´s polisanmälan står det att brotten misstänks pågått mellan 1/1 2015 till 27/11 2021.

Den 1 Januari 2015, var alltså en månad innan hon tillträdde som chef på NOA.

Detta är ju en anmälan han upprättat efter att Linda kommit till honom och börjat prata om denna obehagliga Mats, och hon ville ju även inte att något skulle tas vidare men det sket tydligen Ari i.
Han upprättade ju en anmälan på vad hon berättat, och brott kunde iofs ej styrkas och utredningen lades ned men det är skitsamma.
Det som är intressant är om Linda för Ari berättat att det pågått sedan 1 Januari 2015. Alltså, "problemen" med Mats har pågått sedan Första Januari 2015, inte det att relationen inleddes då.

Relationen bör alltså utifrån den anmälan med all tydlighet inletts före 1/1 2015, eller så uppstod problem från dag 1, vilket iofs inte hade förvånat mig.

Kan du befoga den anmälan? Jag vill gärna ha fakta här, inte hörsägen.

Men är det som du säger väcker det en del frågor. Mitt minne var även det att deras relation började innan anmälan skedde, därför blev jag förvånad över dagens presskonferens då utredaren hävdade att relationen inleddes senare. Någonting sämmer inte här.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Mats var ju Linda´s chef i Linköping innan 2015.

Och det var då Mats såg till att hon fick den där avsaknade erfarenheten av strategisk ledningsgrupp som krävdes för tjänsten...
__________________
Senast redigerad av kLFFiVfTFba9Huz 2023-02-22 kl. 18:01.
Citera
2023-02-22, 17:59
  #5225
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Traditionellt ska "bör-krav" i statlig förvaltning jämställas med "skall-krav". Det här förstår inte många yngre personer idag. Det var så man skrev förr i tiden bör=skall.

Betydelsen har ändrats över åren, bör = borde nuförtiden, men jag tror din beskrivning stämmer mot vad det betyder inom statlig förvaltning.
Det är ett gammalt skriftspråk överallt där.

Men frågan kvarstår - Fick hon tjänsten mot att uppfylla 3 av 6 börkrav?
Ingen fakta finns här.

Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Och här har båda personer ett lika stort ansvar! Man ingår inte ett förhållande med en underordnad, man ingår inte ett förhållande med en överordnad. Gör man det är man inte professionell. Någon borde då byta tjänst innan de ingår ett förhållande. Dess två individer hade inte omdömet att göra detta utan fortsatte sitt förhållande. Detta ska båda parter lastas för.

Detta är det jag i grunden far efter här, då nästan ingen annan ser detta!
Ett ansvar och omdöme motsvarande posten man sitter på, och nu är vi faktiskt väldigt högt upp med ställft.RPC och underrättelsechef på NOA.

Att Mats som är den högre är totalt körd begrips med lätthet, men jag har noll förtroende för Linda först vill hålla ner problem som hon ändå upplever med Mats.
Problem/relation som alltså pågått i gott och väl över 6år, såvida Ari Stenmans anmälan stämmer i datumen då. Det är fan över henne i detta alltså.
Citera
2023-02-22, 18:02
  #5226
Medlem
Linda staaf ska självklart använda och dra in ÖB återigen i denna härva… hon vill inte prata om sitt privatliv, men nämner gärna sambon😂😂😂😂


– Och, nu vill jag egentligen inte prata om mitt privatliv för det har jag rätt att behålla för mig själv, men jag vill ändå betona att jag fått ett fantastiskt stöd av min sambo som trott på mig och gett mig sitt stöd. Han har hjälpt mig att hela tiden stå stabilt genom den här situationen. Men i övrigt är mitt privatliv något jag måste ha rätt till och det ska respekteras och det har det inte gjorts i det här fallet.





Hur har hennes privatliv inte respekterats? Hon ligger runt på jobbet med andra kollegor. Alla dess averkar ligga runt på jobbet. Ens fit*a och ku* är en privat del och tillhör privatlivet.. oavsett man eller kvinna
Citera
2023-02-22, 18:03
  #5227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz
Jag har aldrig ifrågasatt hennes utbildning. Det var faktiskt jag som först i den här tråden hade begärt ut och publicerade hennes meriter direkt från lärosätena. Jag betvivlade aldrig hennes utbildning.

All skugga i detta fall hamnar som sig bör på chefen som gav henne förmåner under den tid de hade ett förhållande. Det är alltid i det läget som den högre chefen, oavsett kön, äger allt ansvar. Arbetsrättsligt.

Däremot kan man inte undgå att fundera över den underlydandes moraliska hemvist. Hur lämplig är hon som chef framöver? Hon visste mycket väl vilken förtur hon fick.

Skall man tacka nej till juste jobb o bra betalning som är i linje med sin utbildning o det äär svårt
att få bra jobb.

o så nästa bomb

Linda hade vapenkvalificerat sig genom skytteutbildning

Linda - smart o duktig kvinna med o har man sen Vackert Ansikte o Maaagiiiizkaa Mått kommer man
långt - mycket längre än motsvarande man - hon har ju haft uppbackning på ett annat sätt än vad en motsvarande man skulle ha fått

Hur tycker Ni detta stämmer på Linda?

Sister Jones till Köpefixdam o sängkamrat - frukosten dan efter-

SJ - Så Du har insett att Du Sitter På En Förmögenhet

KFD: Jag sitter på en Guldgruva - dom är roliga trevliga o justa när man är god vän o kompis'
med dom o inte hamnar i Torzkfacket som Löfving för då får man bara förakt
__________________
Senast redigerad av SisterJones 2023-02-22 kl. 18:07.
Citera
2023-02-22, 18:04
  #5228
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kLFFiVfTFba9Huz

Kan du befoga den anmälan? Jag vill gärna ha fakta här, inte hörsägen.

Men är det som du säger väcker det en del frågor. Mitt minne var även det att deras relation började innan anmälan skedde, därför blev jag förvånad över dagens presskonferens då utredaren hävdade att relationen inleddes senare. Någonting sämmer inte här.



Och det var då Mats såg till att hon fick den där avsaknade erfarenheten av strategisk ledningsgrupp som krävdes för tjänsten...

Jag har inte anmälan, men anmälan finns avfotad och är publicerad i Expressen:
Anmälan:
https://static.cdn-expressen.se/images/27/cb/27cbca7720514cca85c67258570c3f29/annan/640@60.jpg

Ur artikeln med fler bilder av anmälan:
https://www.expressen.se/nyheter/mats-lofving-anmaldes--for-brott-mot-linda-staaf/

Citat:
Grov kvinnofridskränkning 2015-01-01 - 2021-11-27


Jag blev också väldigt förvånad att utredaren nu säger att det troligtvis var under sommaren 2015.
Det kan omöjligt stämma mot anmälan som Ari Stenman upprättat, men det skall här också påpekas att utredaren Runar ej bringat fullständig klarhet i detta.

Må hända har Runar missat eller ej pratat med Ari Stenman angående datumen i denna anmälan?
Citera
2023-02-22, 18:04
  #5229
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PDetective
Har Linda Staaf sugit av utredaren? Eller vad menar hon med att hon "förtjänade" sitt jobb? Fanns ju mängder av betydligt bättre kvalificerade sökande.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/staaf-det-har-varit-forfarligt

Fullständigt horribelt att höra henne, men ÖB har väl ryckt i ett antal trådar och fått henne att se ok ut.
Horan borde bara sägas upp! Pronto!
Citera
2023-02-22, 18:08
  #5230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Fullständigt horribelt att höra henne, men ÖB har väl ryckt i ett antal trådar och fått henne att se ok ut.
Horan borde bara sägas upp! Pronto!

Hon är nog förordnad med fullmakt o har då rätt till livstidslön
Citera
2023-02-22, 18:11
  #5231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Betydelsen har ändrats över åren, bör = borde nuförtiden, men jag tror din beskrivning stämmer mot vad det betyder inom statlig förvaltning.
Det är ett gammalt skriftspråk överallt där.

Fast det har inte förändrats. Bör och bör/borde är två helt olika saker jämte hur det ska tolas juridiskt.

Det enda som har förändrats är att ungdomar av dagens skola inte fått lära sig juridisk svenska. Bör i lagar och förordningar ska tolkas som skall-krav inte bör. Om yngre generationer inte fått lära sig det då har de inte inte statlig förvaltning att göra, eller så har inskolningen inte fungerat. För där har detta varit tydligt väldigt länge.

Kanske måste svensk skola steppa upp lite här?

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Men frågan kvarstår - Fick hon tjänsten mot att uppfylla 3 av 6 börkrav?
Ingen fakta finns här.

Detta är det jag i grunden far efter här, då nästan ingen annan ser detta!
Ett ansvar och omdöme motsvarande posten man sitter på, och nu är vi faktiskt väldigt högt upp med ställft.RPC och underrättelsechef på NOA.

Att Mats som är den högre är totalt körd begrips med lätthet, men jag har noll förtroende för Linda först vill hålla ner problem som hon ändå upplever med Mats.
Problem/relation som alltså pågått i gott och väl över 6år, såvida Ari Stenmans anmälan stämmer i datumen då. Det är fan över henne i detta alltså.

Jag kan visserligen ur ett psykologiskt perspektiv förstå att man som underställd inte vill ta en konflikt, framför allt inte ifall man vill gå vidare i karriären. Men samtidigt har man alltid ett val. Man kan välja att gå vidare, och med hennes utbildning kunde hon göra det. Sedan kanske hon inte tyckte att Löfvin skulle komma undan med sitt beteende. Men återigen, hon hade ett val, och hon valde att spela med.

Det som är allra mest beklämmande i den här affären är att det här handlar om några av de högst tillsatta polischeferna i landet! Andra länder måste ju se Sverige som en bananrepublik efter detta!
Citera
2023-02-22, 18:14
  #5232
Medlem
Linda Staaf hade skyldighet att lämna info om deras förhållande långt tidigare till Anders Thornberg och begärt omplacering.
Hon har haft sina kvartsamtal i sängkammaren med Löfning.
Helt emot alla regler.
Hon har gjort tjänstefel helt klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in