2023-02-22, 14:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Helt rätt min herre! Tack för tipset!

Då har vi identifierat 4 av 5 som påstår att Stig sprang på Tunnelgatan med syfte att jaga/leta efter GM.

Fredrik T.
Ulrika Glaser.
ME.
Kollega på Skandia som har arbetat länge med Stig. Hade dock gärna haft ett namn.
Denna kollega ska ju även ha umgåtts privat (och i större sällskap) med Stig. Var han med i Täbygänget tro? Det låter på honom som att det är denna version Stig berättar även privat. Vilket förklarar varför ME och Ulrika minns det så.

Arbetskamraterna umgick emellanåt privat, både själva och i större sällskap. Stig återkom ständigt till mordet, om och om igen med olika infallsvinklar.
- "Han hade alltid något nytt att berätta, han var väldigt engagerad. Han hade ju sprungit efter gärningsmannen, trots att han var lite berusad".

Fredrik svajar dock något när Gunnar Wall intervjuar honom. Han uttrycker iaf osäkerhet kring påståendet.
Ulrika och MEs uppgifter kommer från 2018. Kollegans uppgifter bör också vara från "närtid".

Dock bör det vara betydligt fler som kan vittna om detta.
TP har ju vid flera tillfällen sagt att på Skandia är det den versionen som man minns idag.
Att det ska vara den versionen som Stig berättade om hela tiden.

Skall SE ha berättat att han själv varit berusad, eller är detta möjligen ett exempel på uppgifter som gått från mun till mun?

Man bör räkna de personer som fått uppgiften direkt ifrån SE.
Citera
2023-02-22, 14:10
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Skall SE ha berättat att han själv varit berusad, eller är detta möjligen ett exempel på uppgifter som gått från mun till mun?

Man bör räkna de personer som fått uppgiften direkt ifrån SE.

Jag har aldrig hört talats om att SE själv har sagt att han är berusad kvällen ifråga.
De vi har är ju som bäst andrahandskällor gällande den frågan.
Citera
2023-02-22, 14:12
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
En uppgift om att han var berusad den kvällen.

Var han en berusad mördare

Eller ett av alla andra berusade människor på plats.

Går att tolka åt båda hållen och ge förklaring till en del.

Berusad mördare med dåligt konsekvenstänk och impulsivitet.

Eller en person på plats med minnesluckor.

Alkohol är en känsligt ämne och en faktor väldigt få tar hänsyn till när det gäller SE och de andra vittnerna.

Om Engström är GM tror jag personligen att alkohol spelade en stor faktor.

Taskig självkänsla (blandat med extremt bekräftelsebehov) + alkohol tenderar att vara en jävligt kass kombo. Jag är fullt medveten om att det anekdotisk bevisföring nu, men alla jag känner som tenderar att "explodera" på fyllan (slåss, bråka med sin partner etc) är ganska känsliga människor privat. Det är inte direkt trygga och stabila personer.
Citera
2023-02-22, 14:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Att fantisera olika obskyra scenarier med Engström känns rätt meningslöst om man tittar på vad vittnen säger.

Finns det något mordplatsvittne som vittnar om en 52årig gm? Nej.
Finns det något mordplatsvittne som vittnar om ett stort klotrunt huvud på gm? Nej.
Finns det något mordplatsvittne som vittnar om fetlagt ansikte på gm? Nej.
Finns det något mordplatsvittne som vittnar om en ljushårig gm? Nej.
Finns det något mordplatsvittne som vittnar om en stor gubbkeps gm? Nej.
Finns det något mordplatsvittne som vittnar om en handlovsväska på gm. Nej.
Finns det något mordplatsvittne som vittnar om en halsduk på gm? Nej.

Finns det något mordplatsvittne som vittnar om en vinterrock? Ja och nej. Rock, längre jacka och jacka finns som signalement. Vad ska man annars ha på sig?

Har någon(fru, kollegor, vänner, grannar) sett Engström med en revolver? Nej.
Har något mordplatsvittne sagt att Engström, som figurerat i media från dag ett, är gm. Nej.
Har något mordplatsvittne sagt att den där Engström från Skandia liknar gm. Nej.
...
...
Men han var ju där😏
Alltså vid sin arbetsplats
Citera
2023-02-22, 15:16
Medlem
Citat:

Taskig självkänsla (blandat med extremt bekräftelsebehov) + alkohol tenderar att vara en jävligt kass kombo. Jag är fullt medveten om att det anekdotisk bevisföring nu, men alla jag känner som tenderar att "explodera" på fyllan (slåss, bråka med sin partner etc) är ganska känsliga människor privat. Det är inte direkt trygga och stabila personer.
Det är den hypotesen jag tar som troligast också.

Tillägg är för kombination med medicinering.
Överdosering av kortison har jobbiga bieffekter.

Men källan du återger menar att SE själv skulle ha sagt att han druckit under kvällen.

Snacka om bakfylleångest.
Citera
2023-02-22, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Spaningsuppslag, precis samma dokumentmall som i första förhöret när SE ringer in.

Du har möjligen rätt, SE kanske sa när han skulle vara tillbaka från Idre.

Det står också Uppföljning av E 63 högst upp, men här får man betänka att polisen med största sannolikhet inte skriver direkt i spaningsuppslaget med skrivmaskin utan för egna snabbare anteckningar på annat papper först.
Därefter sammanfattas spaningsuppslaget.

Jag undrar hur mycket av det första samtalet med Ali Lindholm som inte kom med i spaningsuppslaget.
Men frågan återstår om du håller med:

Varför ringde han inte in om utstämplingstiden om det var så viktigt. Ville han inte hjälpa polisen faställa tiden för mordet? Vad var det med tiden som var så viktigt för SE?
Citera
2023-02-22, 15:26
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det är den hypotesen jag tar som troligast också.

Tillägg är för kombination med medicinering.
Överdosering av kortison har jobbiga bieffekter.

Men källan du återger menar att SE själv skulle ha sagt att han druckit under kvällen.

Snacka om bakfylleångest.

Ja, den bakfyllan var nog värre än vad jag annars bruka kalla för världens sämsta bakfylla: Anders Borgs helikopterparty.....

Och visst, kortison kan ge obehagliga psykiska bivekningar även om de är mindre vanliga.
Depression, mani, agitation, humörsvängning, oro, insomni, katatoni, depersonalisation, delirium,demens och psykos kan inträffa under kortikosteroidbehandling oavsett administrationssätt.

Det är ju dock i ärlighetens namn knepigt med källor idag, 37 år senare.
Vad exakt som sades och exakt när är mer eller mindre omöjligt att bena ut.
Problemet är ju att Engström verkar ha snackat med väldigt många, väldigt många gånger
Som addering har du också att folk snackar med varandra.

Men visst, det går att tolka det som att kollegan menar att Engström själv påstår att han hade druckit och därmed inte orkade springa längre.
Citera
2023-02-22, 15:30
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Jag är helt enig.

Om Engström är GM är min hypotes om det inte rörde sig om ett överlagt mord.
Vilket i sin tur resulterar i ångest, stress, panik och troligtvis ånger.

I ett sådant stadium är det enkelt att bli "panikslagen" och förstora upp minsta lilla.
Och precis som du är inne på är det nog enkelt att man fokuserar på det som faktiskt stämmer istället för det som inte stämmer.

Jag tror inte Engström någonsin har haft en plan.
Han planerade inte att skjuta OP.
Det fanns ingen plan med att återvända till Skandia. Han fick panik.
Dagen efter kan det ha varit så att han såg ingen annan väg än att börja befästa sig som vittne.
Och han attackerar det från 2 håll samtidgt. Media + polis.

Kul att ni är överens.

Men även om det totalt osannolika skulle vara sant och Engström mördat Palme (utan vapen, ammunition, motiv och med ett alibi styrkt av utstämplingstiden).

Han är hemma. Mördare med flyt. Klippte Palme och kom undan. Stack tillbaka till jobbet och spelade teater. Frun fattar ingenting heller.

Att i det oklara läget riva upp himmel och jord, är det rimligt?

Det är nästan så att man vill fråga Mattias Göransson: Har du träffat en människa?
Citera
2023-02-22, 16:08
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Man ska inte tro så mycket. Blir lätt att man bara tror så det passar ens egen världsbild.

Vet inte om du träffat Engström. Men de som träffat honom säger inget om att han slogs, bråka med partner eller explodera på fyllan. Tvärtom verkade han bli ännu mera social med alkohol kroppen. Typ festens mittpunkt, underhållande, höll låda. Enligt de som kände honom verkade han helt sakna aggressivitet.
Citera
2023-02-22, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Kul att ni är överens.

Men även om det totalt osannolika skulle vara sant och Engström mördat Palme (utan vapen, ammunition, motiv och med ett alibi styrkt av utstämplingstiden).

Han är hemma. Mördare med flyt. Klippte Palme och kom undan. Stack tillbaka till jobbet och spelade teater. Frun fattar ingenting heller.

Att i det oklara läget riva upp himmel och jord, är det rimligt?

Det är nästan så att man vill fråga Mattias Göransson: Har du träffat en människa?
Det är bara ringa honom... eller?

Det kanske är lättare för dig att oinsatt bygga upp att någon av hos är Mattias Göranson.

Om han provocerar dig, ÄR INTE VÅRT FEL ELLER PROBLEM.

Sluta hålla på och raljera och tramsa dig.

Du bara hittar på och ljuger.

Tror du själv på vad du skriver?

SE har Alibi?

Hade du rätt i sak, du tror inte det hade fått större genomslagskraft?

Argumentera sakligt istället.

Folk kommer "ghosta" dina inlägg.
Citera
2023-02-22, 17:02
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Men frågan återstår om du håller med:

Varför ringde han inte in om utstämplingstiden om det var så viktigt. Ville han inte hjälpa polisen faställa tiden för mordet? Vad var det med tiden som var så viktigt för SE?

Ja, det kan väl finnas flera orsaker.
Telefonkön? Han lyckades ju dock ringa via annat nummer första gången? Men köerna på tipsnumret var otroligt långa.
Han skulle packa?
Nyheterna under dagen kanske angav mer precisa tidpunkter och gjorde det inte lika akut?
Kan det vara så att polisen skulle återkomma, ex. till stugan i Idre dit de fått nummer?
Det går såklart bara att spekulera.

Men visst, jag kan tillstå att det känns märkligt att han inte direkt ringde polisen på nytt och meddelade tiden. För det vi ser i materialet är ju en stor angelägenhet från SE's sida att få fram tiden.

Och hur skulle han som GM ha resonerat här?
Betänk att han redan innan varit i kontakt med polisen och lämnat ett antal uppgifter.

Är det då medvetet att han avstår från att återkoppla direkt till polisen?
För att få tid att kunna anpassa sina uppgifter han tänkt lämna senare?
Gav tidsuppgiften honom panik eller nåt?

Mot bakgrund av uppgifterna till väktare, till Bergström och i polisförhöret som placerar honom så nära inpå mordet så var det väl ingen överraskning att utstämplingen inte gav honom fullständigt alibi?
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-02-22 kl. 17:05.
Citera
2023-02-22, 17:18
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
En uppgift om att han var berusad den kvällen.

Var han en berusad mördare

Eller ett av alla andra berusade människor på plats.

Går att tolka åt båda hållen och ge förklaring till en del.

Berusad mördare med dåligt konsekvenstänk och impulsivitet.

Eller en person på plats med minnesluckor.

Alkohol är en känsligt ämne och en faktor väldigt få tar hänsyn till när det gäller SE och de andra vittnerna.
"En uppgift". Vilken uppgift då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in