Citat:
Ursprungligen postat av
reinvest
Menar du "fick i uppdraget att lägga ner utredningen" som i en del av mörkläggning eller att "fick i uppdraget att lägga ner utredningen" som i en del av att man inte kommer längre. Eller nåt annat scenario? Och vem eller vilka skulle han tänkas sig få uppdraget ifrån?
Det senare för min del.
Utredningen har pågått i över 30 år och kostat miljontals kronor.
Har dock inte spekulerat så mycket mer om vem vilka som gav uppdraget.
Men det bör ju vara något som diskuterats rätt noggrant bland flera tänker jag.
Förhoppningsvis också formellt, där det finns mötesprotokoll.
Men jag har som sagt varken grävt eller spekulerat så mycket.
Att KP skulle lägga ned utredningen på eget bevåg ser jag som uteslutet.
Det måste också vara förankrat med ex. Riksåklagaren
Citat:
Ursprungligen postat av
reinvest
Det utan tvekan troligaste är att: Palmeutredningen fick nya utredare och ny åklagare 2017. Jobbade i 3 år med SE som huvudspår. Kommer gemensamt fram till att SE ska anses som misstänkt. Misstänkt är avliden. Palmeutredningen har efter 34 år kommit till vägs ände. Dom lägger ner utredningen. En åklagare får inte fortsätta med utredningen om misstänkt är avliden. Kommer det upp nya uppgifter som rör annan misstänkt kan fallet återupptas.
Ser man till mötesprotokollen så är dessa till en början en blandning av "spår" där min uppfattning är att de korrelerar väl med vad som diskuterades i olika forum på den tiden.
Fallskärmsjägare, Staybehind, viss del Sydafrika och sedan också SE.
Vilket det även fortsatt gjorde då man började koncentrera sig på SE.
Ett exempel är den bild på en man i gubbkeps framför teknikerbussen/piketbussen som dök upp där det påstods vara SE.
Denna diskuterades och kom upp som en punkt på ett av mötena att försöka gå till botten med.
Inga konstigheter i sig då det vid den tiden handlade om deras huvudspår.
Och det betyder heller inte att de(PU) måste ha suttit och följt debatterna i sociala media även om det också lutar åt det (indirekt). Det räcker ju kanske med att någon av alla intresserade skickade in uppgifter som tips också.