2023-02-22, 06:20
Medlem
" Före detta vice riksåklagaren Kerstin Skarp gjorde sig känd som ”väldigt operativ” och säger själv att hon ”ligger närmare Polisen än Justitiedepartementet”.
Under sina 34 år som åklagare drev hon några av de mest uppmärksammade fallen – bland annat rättegången mot den så kallade Lasermannen.
Hon var också förundersökningsledare i Palmeutredningen i många år.
Så här säger hon om sin efterträdares uppmärksammade beslut att lägga ner utredningen: ”Jag blev förvånad. Jag hade ju inte satt Skandiamannen som första huvudmisstänkt”.

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/kerstin-skarp-jag-hade-inte-satt-skandiamannen-som-forsta-huvudmisstankt/
Citera
2023-02-22, 06:57
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Håller med.

Individen som målas upp tenderar att vara "superrationell" (ofta utgår man ifrån hur man själv hade reagerat) och man bortser helt från stress och chock.

Om Engström är GM misstänker jag att det räckte med "rock" och han fick panik.
Han hade ju ingen aning om vad polisen egentligen visste och vilka vittnen som hade sett vad.

Har du något exempel från historien avseende att en kallblodig mördare som kommit undan sitter på kammaren och panikar över att en del i ett spretigt signalement, med lite fantasi, passar in på honom?

Det är ju faktiskt lite långsökt redan att en ostraffad grafiker, utan vapen och motiv och med små möjligheter att ens hinna vara på plats vid mordet, släcker Palme.

Att utöka detta osannolika scenario med att försöka förklara varför mördaren som kom undan kämpar som ett sårat djur för att nå en plats i historien förefaller svårt.

Ni måste blunda med ett öga och kisa med det andra för att inte vakna.
Citera
2023-02-22, 07:13
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Stämmer det verkligen vad YN säger i förhör att mannen var över 180 cm som Dalulven påstår i sitt inlägg?

1986-03-02 https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-01
Nieminen såg inte om mannen bar glasögon. Hon reagerade inte för om mannen hade någon huvudbonad eller ej. Åldersmässigt hänförs mannen till mellan 35-45 års ålder. Mannen var inte tjock, snarare satt eller grov. Det verkade som om det var jobbigt för honom att springa. Vid ett till. fälle verkade det som mannen halkade till. Det var snömodd. Mannen hade Ijus hy, på det lilla Nieminen såg av mannens haka. Han var ca 175-176 cm lång.
Första intrycket av mannen som YN har 3 mars är 175-176 cm lång. Men enligt Dalulven "stämmer det att mannen var över 180 cm" enligt hans inlägg.

För den läskunnige framstår YNs uppgifter om SEs skor som rena spekulationer. SE har väl aldrig heller hävdat att han hade hala skor på mordnatten, det har väl KP fantiserat ihop utan helt underlag som vanligt?

175-176 cm är som bekant inte över 180 cm, hur mycket Dalulven än påstår det. SE var dessutom 182 cm lång så klart längre än 175-176. Däremot motsvarar denna längd ABs första intryck att mördaren var jämnlång med OP.

Dalulven ljuger ofta i sina inlägg om det passar hans agenda.

Trist, verkligen trist.

Sedan saknar jag lugnet hos SEkten. De bekänner sig de facto till en lära som genom åklagare Krister Petersson blivit Sveriges officiella hållning avseende MOP.

Men det verkar som att det är något som skaver även hos dem som ändå, trots blockeringen mot att tänka logiskt, förefaller ha lite i skallen.

Alibit, motivet, vapenfrågan….

Det blir jobbigt. Det går inte att komma runt att inget tyder på att Engström hunnit ut från jobbet när Palme föll framstupa. Lägg därtill avsaknaden av tilllgång till en jätterevolver. Och hittills har ingen ens haft en strimma av att logiskt förklara VARFÖR.
Citera
2023-02-22, 07:19
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det stämmer med min uppfattning också. Att knappt någon eller inga alls av presskonferenserna sändes direkt.
För några år sedan så gick jag igenom SMDB på Kungliga biblioteket och letade bland nyhetssändningar.
Det var enbart referat samt några korta klipp från presskonferensen som visades.
(av de nyhetssändningar jag kollade upp. Utifrån en lista med datum för presskonferenserna.)

Nej, jag tycker inte alls att SE-hypotesen håller bättre än motsatsen.
Då Lisbeth sagt mörkblå täckjacka, som man direkt inte hade någon anledning att betvivla, kopplat till vittnet som uppgivit mörk rock, så blir det inte så klart inte märkligt vad SE ansåg vara korrekt resp. fel. Och där och då även uppfattade sig själv ha blivit förväxlad av vittnet.

Dilemmat i detta är att få fatt i alla uppgifter som kom ut i media, men även att säkerställa vilka nyheter som SE faktiskt tog del av. Följde han samtliga nyhetssändningar och köpte alla tidningar?
Både som vittne eller GM så är det sannolikt att han följde media.
För att "få ihop" uppgiften att "Lisbeth sagt mörkblå täckjacka" är ju hypotesen att han dels kollat på 04:00-sändning "täckjacka möjligen mörkt blå" och med 08:00-sändningen fått höra att Lisbeth sagt att GM hade "mörk täckjacka".
Trots felaktigheter i nyhetsrapporteringen och om han själv bar en rock, så vågar han chansa och gissa på att Lisbeth uppfattat honom fel?
Jag ser det som självklart att man förhåller sig kritisk till en sådan hypotes.

Gällande utstämplingstiden och jakten på den, så är väl frågan om det verkligen avslöjar hans roll.
Som du är inne på så rådde förvirring. Media rapporterade olika tidpunkter för mordet.
Det kan rentav vara den främsta orsaken till att han kontaktar Skandia.
Vem vill inte hjälpa utredningen av mordet på statsministern?
Vad skulle han som GM göra med uppgiften om tiden?
Anpassa sina lögner? På vilket sätt då?
Som du också är inne på ringer han ju polisen redan innan han har tidsuppgiften.

Detta.

Engström ville stå i centrum.

En mördare som bli butthurt för att han inte får visa upp sig för 20 vittnen under en rekognoscering av sitt eget mord har världen aldrig sett och kommer aldrig att få se.
Citera
2023-02-22, 07:26
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Förhör får man väll anta att det är Polisen som ringer upp honom?

Spaningsuppslag, precis samma dokumentmall som i första förhöret när SE ringer in.

Du har möjligen rätt, SE kanske sa när han skulle vara tillbaka från Idre.

Det står också Uppföljning av E 63 högst upp, men här får man betänka att polisen med största sannolikhet inte skriver direkt i spaningsuppslaget med skrivmaskin utan för egna snabbare anteckningar på annat papper först.
Därefter sammanfattas spaningsuppslaget.

Jag undrar hur mycket av det första samtalet med Ali Lindholm som inte kom med i spaningsuppslaget.
Citera
2023-02-22, 08:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Menar du "fick i uppdraget att lägga ner utredningen" som i en del av mörkläggning eller att "fick i uppdraget att lägga ner utredningen" som i en del av att man inte kommer längre. Eller nåt annat scenario? Och vem eller vilka skulle han tänkas sig få uppdraget ifrån?
Det senare för min del.
Utredningen har pågått i över 30 år och kostat miljontals kronor.

Har dock inte spekulerat så mycket mer om vem vilka som gav uppdraget.
Men det bör ju vara något som diskuterats rätt noggrant bland flera tänker jag.
Förhoppningsvis också formellt, där det finns mötesprotokoll.
Men jag har som sagt varken grävt eller spekulerat så mycket.

Att KP skulle lägga ned utredningen på eget bevåg ser jag som uteslutet.
Det måste också vara förankrat med ex. Riksåklagaren

Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Det utan tvekan troligaste är att: Palmeutredningen fick nya utredare och ny åklagare 2017. Jobbade i 3 år med SE som huvudspår. Kommer gemensamt fram till att SE ska anses som misstänkt. Misstänkt är avliden. Palmeutredningen har efter 34 år kommit till vägs ände. Dom lägger ner utredningen. En åklagare får inte fortsätta med utredningen om misstänkt är avliden. Kommer det upp nya uppgifter som rör annan misstänkt kan fallet återupptas.

Ser man till mötesprotokollen så är dessa till en början en blandning av "spår" där min uppfattning är att de korrelerar väl med vad som diskuterades i olika forum på den tiden.
Fallskärmsjägare, Staybehind, viss del Sydafrika och sedan också SE.
Vilket det även fortsatt gjorde då man började koncentrera sig på SE.
Ett exempel är den bild på en man i gubbkeps framför teknikerbussen/piketbussen som dök upp där det påstods vara SE.
Denna diskuterades och kom upp som en punkt på ett av mötena att försöka gå till botten med.
Inga konstigheter i sig då det vid den tiden handlade om deras huvudspår.
Och det betyder heller inte att de(PU) måste ha suttit och följt debatterna i sociala media även om det också lutar åt det (indirekt). Det räcker ju kanske med att någon av alla intresserade skickade in uppgifter som tips också.
Citera
2023-02-22, 08:11
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det ryktas ju att AK var HHs älskarinna😏
Hon som bytte till sig passet vid mordtillfället.
Inte fixade den larmande dörren på baksidan ner till garaget, den som blev olarmad/stängdes 23:22. Hon som lämnade strax efter mordet med sin bil, från det garaget.

Ändå ett sammanträffande att AK bodde på samma adress som Hasses blivande fru. Östervägen 10, lite osäker på numret, i Solna. Är också samma gata som CP är
uppväxt på (hette då Ryttargalan).

Tur att inte TP visste detta, då hade det blivit en dubbelt så tjock sagobok.
Citera
2023-02-22, 08:17
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det inte detta som berörs i PH:s första PM, från i den 5:e juni (?) 1986:

"Utsaga 3

Till kollegor på Skandia har SE berättat att han var först av alla framme vid Palme, vände honom i framstupa-sidoläge och gjorde mun-mot-mun-metoden. Eftersom han insåg att läget var kritiskt sprang han från Tunnelgatan till Kungsgatan för att hitta en polis eller ambulans. När han misslyckades med det återvände han till Tunnelgatan."

Enligt denna version springer han sedan ännu en gång för att meddela poliserna det LP sagt.

Han borde, om detta stämmer, ha blivit dekorerad av kungen för tapperhet i fält.

Vilken otur att ingen la märke till varken HLR, den första eller andra språngmarschen.

Otack är världens lön, som det heter.

Googla PH så ser du vad det är för en gök.
Citera
2023-02-22, 08:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Detta.

Engström ville stå i centrum.

En mördare som bli butthurt för att han inte får visa upp sig för 20 vittnen under en rekognoscering av sitt eget mord har världen aldrig sett och kommer aldrig att få se.

Nej, han lekte ju med elden där... också.. får man väl konstatera.
Han(som GM) chansar med lögner på lätt kontrollerbara saker. Inte bara någon enstaka lögn utan flera.
Han placerar sig som vittne 10-faldigt om och kanske med fler uppgifter än så.
Citera
2023-02-22, 08:23
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Vill du ha något svar av värde av mig vänligen fokusera dina ärenden till 1 eller 2 sakfrågor. Jag har inte tid eller lust att torka upp dina spyor av påståenden och trams.

Och skriver du något som ens påminner om Ni måste blunda med ett öga och kisa med det andra för att inte vakna så gör jag precis som gör med andra skribenter här: Jag ignorerar helt enkelt dem.

Jag är helt ointressard av sådant pubertalt trams.

Har du något exempel från historien avseende att en kallblodig mördare som kommit undan sitter på kammaren och panikar över att en del i ett spretigt signalement, med lite fantasi, passar in på honom?
Citera
2023-02-22, 08:40
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast

Nej, jag har inget exempel på en "kallblodig mördare" som paniker över en del i ett spretigt signalement.

Men jag har ME som påstår att han började ringa runt efter att han fick vetskap om signalementet.

Margareta uppgav att när signalementet på Stig kom ut så var det efter det som han började ringa.

Uppslag:E63-07

Jag anser som sagt att både som GM och vittne beter han sig väldigt irrationellt 1 mars 1986.

Jag är av åsikten om att språngmarschen (någon av hans versioner) aldrig har ägt rum. Om han inte är GM så är den 100% fabrierad. Och därmed kommer jag till slutsatsen att hela förväxlingsteorin blir helt vansinnig om han inte är GM. Den är inte rimlig och kan i så fall enligt mig enbart förklaras med psykiska problem som idag inte är kända att han ska ha lidit av. För så jäkla exakta är inte de signalement som gick ut. För mig är det svårt att se hur en rationell person ska ha reagerat på de sätt som han gör.

Är han GM kan jag mycka väl tänka mig att han vaknade med fruktansvärd ångest och överreagerade på de signalement som började florera.
Hans problem var ju att han hade tagit sig tillbaka till Skandia. Utan det kunde han ha sagt att han hade missat allt och satt på tåget.
Citera
2023-02-22, 08:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det inte detta som berörs i PH:s första PM, från i den 5:e juni (?) 1986:

"Utsaga 3

Till kollegor på Skandia har SE berättat att han var först av alla framme vid Palme, vände honom i framstupa-sidoläge och gjorde mun-mot-mun-metoden. Eftersom han insåg att läget var kritiskt sprang han från Tunnelgatan till Kungsgatan för att hitta en polis eller ambulans. När han misslyckades med det återvände han till Tunnelgatan."

Enligt denna version springer han sedan ännu en gång för att meddela poliserna det LP sagt.

Han borde, om detta stämmer, ha blivit dekorerad av kungen för tapperhet i fält.

Vilken otur att ingen la märke till varken HLR, den första eller andra språngmarschen.

Otack är världens lön, som det heter.

Ja, där har vi en uppgift som avviker ytterligare. Nu ska SE enligt uppgiftslämnaren ha sagt att han sprungit mot Kungsgatan.

Vet inte vad du tycker, men för min del blir detta otroligt märkligt oavsett om man placerar SE som vittne eller GM?

Gällande uppgifterna så kan man tänka sig att SE talat med någon som talat med någon som kanske i sin tur också talat med ytterligare.

Hage och Glantz fick pris från Lions. (1000kr var om jag inte minns fel)
Ingen medalj från kungen där heller...(påstående som inte behövs i diskussionen och gör inte teorin starkare)

Gällande HLR, så bakar du in framstupa sidoläge i det begreppet?
Ingen har tydligen sett Ersson utföra det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in