2023-02-22, 08:56
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nej, jag har inget exempel på en "kallblodig mördare" som paniker över en del i ett spretigt signalement.

Men jag har ME som påstår att han började ringa runt efter att han fick vetskap om signalementet.

Margareta uppgav att när signalementet på Stig kom ut så var det efter det som han började ringa.

Uppslag:E63-07

Jag anser som sagt att både som GM och vittne beter han sig väldigt irrationellt 1 mars 1986.

Jag är av åsikten om att språngmarschen (någon av hans versioner) aldrig har ägt rum. Om han inte är GM så är den 100% fabrierad. Och därmed kommer jag till slutsatsen att hela förväxlingsteorin blir helt vansinnig om han inte är GM. Den är inte rimlig och kan i så fall enligt mig enbart förklaras med psykiska problem som idag inte är kända att han ska ha lidit av. För så jäkla exakta är inte de signalement som gick ut. För mig är det svårt att se hur en rationell person ska ha reagerat på de sätt som han gör.

Är han GM kan jag mycka väl tänka mig att han vaknade med fruktansvärd ångest och överreagerade på de signalement som började florera.
Hans problem var ju att han hade tagit sig tillbaka till Skandia. Utan det kunde han ha sagt att han hade missat allt och satt på tåget.

Något signalement på Stig har aldrig gått ut någonstans. Är det ett citat från LÖSNINGEN?

Om Engström vaknade med ångest över att ha råkat skjuta Palme - helt utan motiv eller dokumenterad tillgång till en revolver med tillhörande ammunition av ett extremt sällsynt slag - så hade ett normalt beteende varit att ligga lågt.

Att riva upp himmel och jord på Skandia som första åtgärd för att få dokumenterat att han stämplade ut i anslutning till mordet vore - som någon påpekade - extremt kontraproduktivt för en mördare som ville komma undan.

Jag stannar där. Det borde få folk att tänka.
Citera
2023-02-22, 09:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Något signalement på Stig har aldrig gått ut någonstans. Är det ett citat från LÖSNINGEN?

Om Engström vaknade med ångest över att ha råkat skjuta Palme - helt utan motiv eller dokumenterad tillgång till en revolver med tillhörande ammunition av ett extremt sällsynt slag - så hade ett normalt beteende varit att ligga lågt.

Att riva upp himmel och jord på Skandia som första åtgärd för att få dokumenterat att han stämplade ut i anslutning till mordet vore - som någon påpekade - extremt kontraproduktivt för en mördare som ville komma undan.

Jag stannar där. Det borde få folk att tänka.

Varför är det så svårt ha ett ärligt och produktivt samtal för dig?
Vi är väl alla här av samma anledning? Att prata om något vi tycker är intressant?!
Varför är alltid dina inlägg 20% halmbgubbar och 80% trams om dina enligt dig meningsmotståndare?

Har jag eller någon annan någonsin påstått att ett signalement på Stig har kommit ut?

Vad menar du med "ett citat från LÖSNINGEN?". Jag angav ju källa?!

Jag säger att enligt ME började Stig ringa runt (hon vet ju inte enligt henne vem han ringde till förutom SvD) efter att *signalementet hade kommit ut.

*Exakt vilket signalement hon hänvisar till är ju oklart. Kan det ha varit SvD? Eller något på radio eller teve? Det gick ju ut en rad olika varianter av signalement den första tiden.
Citera
2023-02-22, 09:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Googla PH så ser du vad det är för en gök.

Även gökar flyger in i rätt bo ibland?

Var det inte en diskussion om honom nyss:

Blev han avskedad från eller handplockad till jobb?
Citera
2023-02-22, 09:35
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej det var en person som SE jobbat tillsammans med under en längre period, en äldre kollega alltså. (145-148 i boken)

Helt rätt min herre! Tack för tipset!

Då har vi identifierat 4 av 5 som påstår att Stig sprang på Tunnelgatan med syfte att jaga/leta efter GM.

Fredrik T.
Ulrika Glaser.
ME.
Kollega på Skandia som har arbetat länge med Stig. Hade dock gärna haft ett namn.
Denna kollega ska ju även ha umgåtts privat (och i större sällskap) med Stig. Var han med i Täbygänget tro? Det låter på honom som att det är denna version Stig berättar även privat. Vilket förklarar varför ME och Ulrika minns det så.

Arbetskamraterna umgick emellanåt privat, både själva och i större sällskap. Stig återkom ständigt till mordet, om och om igen med olika infallsvinklar.
- "Han hade alltid något nytt att berätta, han var väldigt engagerad. Han hade ju sprungit efter gärningsmannen, trots att han var lite berusad".

Fredrik svajar dock något när Gunnar Wall intervjuar honom. Han uttrycker iaf osäkerhet kring påståendet.
Ulrika och MEs uppgifter kommer från 2018. Kollegans uppgifter bör också vara från "närtid".

Dock bör det vara betydligt fler som kan vittna om detta.
TP har ju vid flera tillfällen sagt att på Skandia är det den versionen som man minns idag.
Att det ska vara den versionen som Stig berättade om hela tiden.
Citera
2023-02-22, 09:36
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Varför är det så svårt ha ett ärligt och produktivt samtal för dig?
Vi är väl alla här av samma anledning? Att prata om något vi tycker är intressant?!
Varför är alltid dina inlägg 20% halmbgubbar och 80% trams om dina enligt dig meningsmotståndare?

Har jag eller någon annan någonsin påstått att ett signalement på Stig har kommit ut?

Vad menar du med "ett citat från LÖSNINGEN?". Jag angav ju källa?!

Jag säger att enligt ME började Stig ringa runt (hon vet ju inte enligt henne vem han ringde till förutom SvD) efter att *signalementet hade kommit ut.

*Exakt vilket signalement hon hänvisar till är ju oklart. Kan det ha varit SvD? Eller något på radio eller teve? Det gick ju ut en rad olika varianter av signalement den första tiden.

20% halmbgubbar och 80% trams upplever jag som orättvist då inlägget du svarade på innehöll åtminstone 90 % fakta.

(LÖSNINGEN är ju Filter-Göranssons version av det som åklagare Petersson ägnade 3-5 år åt att rota i men ändå kammade noll.)

Jag tror att din kränkta attityd beror på att du börjar inse att du satsar på fel häst.

Det är orimlig att en mördare, helt utan anledning och som den första åtgärden för att komma undan, pressar personal på sin arbetsplats att vidta åtgärder som placerar honom tidsmässigt nära tiden för skotten.

Är det inte mer logiskt att Engström verkligen ville hjälp till och fastställa den exakta tiden för skotten, varav han hörde det andra?
Citera
2023-02-22, 09:45
Medlem
niokilometers avatar
Att fantisera olika obskyra scenarier med Engström känns rätt meningslöst om man tittar på vad vittnen säger.

Finns det något mordplatsvittne som vittnar om en 52årig gm? Nej.
Finns det något mordplatsvittne som vittnar om ett stort klotrunt huvud på gm? Nej.
Finns det något mordplatsvittne som vittnar om fetlagt ansikte på gm? Nej.
Finns det något mordplatsvittne som vittnar om en ljushårig gm? Nej.
Finns det något mordplatsvittne som vittnar om en stor gubbkeps gm? Nej.
Finns det något mordplatsvittne som vittnar om en handlovsväska på gm. Nej.
Finns det något mordplatsvittne som vittnar om en halsduk på gm? Nej.

Finns det något mordplatsvittne som vittnar om en vinterrock? Ja och nej. Rock, längre jacka och jacka finns som signalement. Vad ska man annars ha på sig?

Har någon(fru, kollegor, vänner, grannar) sett Engström med en revolver? Nej.
Har något mordplatsvittne sagt att Engström, som figurerat i media från dag ett, är gm. Nej.
Har något mordplatsvittne sagt att den där Engström från Skandia liknar gm. Nej.
...
...
Citera
2023-02-22, 09:46
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
20% halmbgubbar och 80% trams upplever jag som orättvist då inlägget du svarade på innehöll åtminstone 90 % fakta.

(LÖSNINGEN är ju Filter-Göranssons version av det som åklagare Petersson ägnade 3-5 år åt att rota i men ändå kammade noll.)

Jag tror att din kränkta attityd beror på att du börjar inse att du satsar på fel häst.

Det är orimlig att en mördare, helt utan anledning och som den första åtgärden för att komma undan, pressar personal på sin arbetsplats att vidta åtgärder som placerar honom tidsmässigt nära tiden för skotten.

Är det inte mer logiskt att Engström verkligen ville hjälp till och fastställa den exakta tiden för skotten, varav han hörde det andra?

Du svarar nu med ett inlägg som 100% trams

Vad exakt i ditt svar har någon som helst relevans till samtalet?
Återigen spyr du ur dig helt irrelevanta saker. Allt för att slippa prata om sakfrågan.

Och vilket sätt är jag kränkt?
Och vilken häst har jag "satsat på"?
Är det här en tävling?

Jag har varit helt öppen i alla år med att jag inte på något sätt är övertygad om någon GM (vilket inkluderar Engström).
Jag är här för att jag är intresserad av ämnet och vill samtala med likasinnade.

Din agenda är ju fan ett mysterium.
Jag kan verkligen inte förstå ditt behov att spy ur dig trams om hur andra skribenter tänker och resonerar.

Eftersom du är helt inkapabel att ha ett trevligt, ärligt och produktivt samtal så gör vi så att jag helt enkelt ignorerar dig i framtiden
Citera
2023-02-22, 09:49
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Även gökar flyger in i rätt bo ibland?

Var det inte en diskussion om honom nyss:

Blev han avskedad från eller handplockad till jobb?

PH var associerad med Alf Karlsson, som blev varnad innan MOP men förnekade detta efteråt.

https://wpu.nu/wiki/Alf_Karlsson

Alf Karlsson blev senare kompanjon med P.G. Vinge, som fått sparken av Palme, och hatade marken statsministern gick på.

https://efolket.eu/det-gar-inte-att-komma-runt-alf-karlsson/

P.G. Vinge tog sedan PH (med son) under sina vingar, kanske som ett tack eller för att han såg en storhet polisväsendet och Skandia missat?

Vinges aktiviteter under tiden för mordet är naturligtvis outredda.

https://efolket.eu/det-gar-inte-att-komma-runt-alf-karlsson/
Senast redigerad av AllramEast 2023-02-22 kl. 09:52.
Citera
2023-02-22, 09:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:

Det är väl helt oomstritt att uppgifterna om lång mörk rock och keps, och som gick ut i radio och TV innan SE ringde till polisen dagen efter, kom sig av att vittnen hade sett SE och uppfattat honom som gärningsmannen. Så har ju SE själv förklarat det i förhör, så har också exfrun uppfattat det. Senaste PU, och även poliser som var med förr i tiden har bekräftat det här. Här ur en intervju med Hans Ölvebro:
– Utan tvekan blev Engström sedd av andra som trodde att han var gärningsmannen. Det var ju därför han själv ringde dagen efter och sade att "det är jag som pekas ut som den flyende".
https://www.svd.se/a/Ade79E/olvebro-engstrom-bara-flamsade-runt
Sedan rapporterades det ju några motstridiga uppgifter också i media under natten, om att gärningsmannen skulle ha varit lite yngre (typ 30-45 år) och haft en mörkblå täckjacka. Vad de här uppgifterna berodde på är kanske lite oklart. Kanske hade några missbedömt SE:s ålder, en rimlig gissning är väl också att något vittne helt enkelt hade råkat förväxla t.ex. Anders B eller Lars J med gärningsmannen.
Senast redigerad av Draifos 2023-02-22 kl. 10:41.
Citera
2023-02-22, 09:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Helt rätt min herre! Tack för tipset!

Då har vi identifierat 4 av 5 som påstår att Stig sprang på Tunnelgatan med syfte att jaga/leta efter GM.

Fredrik T.
Ulrika Glaser.
ME.
Kollega på Skandia som har arbetat länge med Stig. Hade dock gärna haft ett namn.
Denna kollega ska ju även ha umgåtts privat (och i större sällskap) med Stig. Var han med i Täbygänget tro? Det låter på honom som att det är denna version Stig berättar även privat. Vilket förklarar varför ME och Ulrika minns det så.

Arbetskamraterna umgick emellanåt privat, både själva och i större sällskap. Stig återkom ständigt till mordet, om och om igen med olika infallsvinklar.
- "Han hade alltid något nytt att berätta, han var väldigt engagerad. Han hade ju sprungit efter gärningsmannen, trots att han var lite berusad".

Fredrik svajar dock något när Gunnar Wall intervjuar honom. Han uttrycker iaf osäkerhet kring påståendet.
Ulrika och MEs uppgifter kommer från 2018. Kollegans uppgifter bör också vara från "närtid".

Dock bör det vara betydligt fler som kan vittna om detta.
TP har ju vid flera tillfällen sagt att på Skandia är det den versionen som man minns idag.
Att det ska vara den versionen som Stig berättade om hela tiden.
Enligt uppgift i tråden heter kollegan St*n H*mb*rg
*=e

(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-02-22 kl. 10:27.
Citera
2023-02-22, 10:01
Medlem
Jag skulle gärna vilja veta mer om Stigs bekantskapskrets.

Är det till exempel någon som vet om Stig hade kontakter med följande personer?

Björn Rosendahl Narkotikaspanare, Andras Kohut tidskriften Contra pappa till väktaren Kohut och
Sune Glad som sägs ha haft kontakter med Stay Behind och ett kontor på Bergsgatan 16.

Förslag på fler personer önskas.

Eftersom jag betraktar Stig som en utåtriktad person tycker jag det är troligt att om han sköt OP gärna ville berätta det för någon/några som han vet verkligen ogillade OP.
Så det kan ju finnas någon som fått höra det av Stig i så fall.
Citera
2023-02-22, 10:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Dilemmat i detta är att få fatt i alla uppgifter som kom ut i media, men även att säkerställa vilka nyheter som SE faktiskt tog del av. Följde han samtliga nyhetssändningar och köpte alla tidningar?
Både som vittne eller GM så är det sannolikt att han följde media.

Ja, det går ju inte säkert att veta vad han tog del av. Men man kan försöka avgöra vad han hade rimlig möjlighet att ta del av.

Jag tänker närmast på uppgiften om de springande poliserna i gränden som fanns endast i kvällstidningarna (?) och i det SE berättar kl. 12.20.

Det borde gå att avgöra om han kan ha läst Expressen eller Aftonbladet före kl. 12 den 1/3. Vid tiden kom väl kvällstidningar ut efter lunch? Tidigare vid stora händelser? När brukade ordinarie manuslämning/pressläggning, kl. 03? Genom att studera uppgifter i förstaupplagorna borde man kunna avgöra om tidningarna kan ha presslagts tidigare än vanligt och funnits distribuerade runt om i Storstockholm redan tidigt på förmiddagen.

Kanske en möjlighet att placera SE på mordplatsen efter skotten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in