2023-02-22, 11:39
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det där är en fråga som jag stött på flera gånger, men inte sett något säkert svar på.
SvD och DN kom väl tidigt med posten och där kan man nog tänka sig att SE prenumererade på SvD.
(Där han fick numret han kunde ringa till SvD? kontakt och telefonnummer stod längst upp till höger på sidan)

Frågan är med tanke på det sena mordet och hur redaktionen fick planera om, om detta försenade utgivningen något?
Uppenbart är att man hade bråttom, då SvD skriver att Palme blev skjuten i bröstet o.s.v.
Taximeddelandet med signalement från 00:27 fanns med samt 2 unga kvinnor som gjorde "hjärtmassage" etc. att man sökte 2 män...

Men tidningarna är ju bara en kanal. Vi har ju dessutom TV och radio också.
Uppgifterna däremot emanerar ju dock från samma källor i princip. Man citerade också varandra i det fall någon fått tag i ett vittne eller polis som inte den "andra redaktionen" fått o.s.v.

DN och SvD hann väl "stoppa pressarna" i stockholmsområdet ivf och bytte ut förstasidan. Morgontidningarna delades ju ut redan på småtimmarna, så det blev tidiga uppgifter i upplagorna.

Frågan är då om man kan tidsbestämma kvällstidningarnas tryckningar av förstaupplagor 1/3. Kanske kan gå med ledning av kunskap om när händelser som nämns i upplagorna blir kända. Vilken är den senaste sådan och vad var klockan då.

Kvällstidningarna verkar haft en ganska fyllig rapportering, så någon jättetidig tryckning kan det inte vara tal om.
Citera
2023-02-22, 11:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Äh, så avancerat är det väl inte. Han hör uppgifter som han känner sig träffad av (lång mörk rock och keps med öronlappar), och så hör han också andra uppgifter om 30-45 år och mörkblå täckjacka.

Då ringer han till polis och tidningar och säger att han själv var ett vittne som hade mörk rock och keps, och att han såg mördaren som var yngre och hade mörkblå täckjacka.

Åjo, vi ska inte förringa SE:s insatser.

Att närstudera alla radionyheter, tv-utsändningar, morgontidningar, kvällstidningar och signalement och utifrån detta, information han inhämtar från sin egen flykt, observationer av mordplatsen och diverse slutledning pussla ihop information om sig själv som påhittat vittne menar jag kan i sammanhanget inte beskrivas på annat sätt än som synnerligen avancerat.
Citera
2023-02-22, 12:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Att närstudera alla radionyheter, tv-utsändningar, morgontidningar, kvällstidningar och signalement och utifrån detta, information han inhämtar från sin egen flykt, observationer av mordplatsen och diverse slutledning pussla ihop information om sig själv som påhittat vittne menar jag kan i sammanhanget inte beskrivas på annat sätt än som synnerligen avancerat.
Det jag beskrev är ju helt oomstritt, det är väl så det har gått till även i SE:s egen berättelse. Hur tror du själv att det har gått till då?
Senast redigerad av Draifos 2023-02-22 kl. 12:09.
Citera
2023-02-22, 12:16
Medlem
Citat:

Han verkar inte behöva sova heller .
Jobba från morgonen den 28 feb , stämpla ut 23,19 skjuta Palme 23,21, lyssna på alla nyhetssändningar under natten och morgonen, ringa in till Palmeutredningen vid 12 tiden 1 mars.
Citera
2023-02-22, 12:26
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Han verkar inte behöva sova heller .
Jobba från morgonen den 28 feb , stämpla ut 23,19 skjuta Palme 23,21, lyssna på alla nyhetssändningar under natten och morgonen, ringa in till Palmeutredningen vid 12 tiden 1 mars.

Å ändå stod det inte i tidningarna att polisen var brysk mot LP. Eller att poliserna sprang utan signalement. Eller att LP sa mörkblå täckjacka. Eller ...

Stig "Superman" Engström.
Citera
2023-02-22, 12:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Vittnen har svårt att bedöma ålder- speciellt i mörker och när man inte ens sett ansiktet. https://svenska.yle.fi/a/7-1376166

Ja, det är ju helt korrekt. En rad faktorer påverkar tillförlitligheten i uppgifter.
Sedan finns det andra sätt att bedöma ålder(uppfattad ålder) på än ansiktet.
Klädstil, rörelsemönster o.s.v.

Sedan påverkas tillförlitligheten åt andra hållet när fler vittnen uppfattar samma sak.
Citera
2023-02-22, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Står det så i SEktbibeln?

Teorin är alltså att om 6 av 7 delar i signalement pekar bort från Engström så får GM-SE panik över kepsen? Som visserligen inte beskrivs som hans, men ändå…😀

Hör ni inte hur långsökt det låter?

Är det eg bara kepsen som du tror Engström som GM är stressad över ?

Varför ringer han då och säger att han sprungit i gränden och troligen blivit förväxlad ?

Han påstår ju dessutom att han överhör ett annat vittne lämna ut signalement som i närmast beskriver honom på minsta detalj...
Citera
2023-02-22, 13:26
Medlem
Citat:
Jag som tyckte jag var snärtig.

Det var påfallande irrationellt av SE att se sig som utpekad av signalement 1/3 kl. 12.20.

Och agerandet utifrån denna irrationella föreställning var synnerligen rationellt (överlagt, uttänkt, beräknande, dristigt, avancerat)?

Återigen missar du fullständigt...

Det behöver inte vara signalement som har nämnts i media han är mest rädd...
Citera
2023-02-22, 13:34
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Jag som tyckte jag var snärtig.

Det var påfallande irrationellt av SE att se sig som utpekad av signalement 1/3 kl. 12.20.

Och agerandet utifrån denna irrationella föreställning var synnerligen rationellt (överlagt, uttänkt, beräknande, dristigt, avancerat)?

Jag vill självklart inte förminska din känsla av "snärtighet".

Dock vet jag fortfarande inte om jag riktigt förstår vad du menar

Har jag förstått dig rätt?

1. Det är irrationellt av SE att se sig själv som utpekad, alt bli stressad av de uppgifter som kommer den förmiddagen gällande signalementet.

2. Då han blir stressad är det rationellt att börja ringa SvD och polis med syfte att försöka befästa sig som vittne?
Citera
2023-02-22, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag vill självklart inte förminska din känsla av "snärtighet".

Dock vet jag fortfarande inte om jag riktigt förstår vad du menar

Har jag förstått dig rätt?

1. Det är irrationellt av SE att se sig själv som utpekad, alt bli stressad av de uppgifter som kommer den förmiddagen gällande signalementet.

2. Då han blir stressad är det rationellt att börja ringa SvD och polis med syfte att försöka befästa sig som vittne?

Dom missar en mkt viktig sak..

Om Engström har mördat i affekt och på morgonen inser att 5-10 personer samt Skandias vakter kan sett eller misstänka honom så har man stress och panik..

Så varje sak som nämns innebär stress även om inte just det signalementet just blir träffande...

Här kan GM ligga och trycka med sin stress eller förekomma...

Jag tror att Engström vill förekomma förväxling pga att han återvänder till Skandia och vet att han kommer att förr eller senare hamna på tapeten..
Citera
2023-02-22, 13:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Dom missar en mkt viktig sak..

Om Engström har mördat i affekt och på morgonen inser att 5-10 personer samt Skandias vakter kan sett eller misstänka honom så har man stress och panik..

Så varje sak som nämns innebär stress även om inte just det signalementet just blir träffande...

Här kan GM ligga och trycka med sin stress eller förekomma...

Jag tror att Engström vill förekomma förväxling pga att han återvänder till Skandia och vet att han kommer att förr eller senare hamna på tapeten..

Jag är helt enig.

Om Engström är GM är min hypotes om det inte rörde sig om ett överlagt mord.
Vilket i sin tur resulterar i ångest, stress, panik och troligtvis ånger.

I ett sådant stadium är det enkelt att bli "panikslagen" och förstora upp minsta lilla.
Och precis som du är inne på är det nog enkelt att man fokuserar på det som faktiskt stämmer istället för det som inte stämmer.

Jag tror inte Engström någonsin har haft en plan.
Han planerade inte att skjuta OP.
Det fanns ingen plan med att återvända till Skandia. Han fick panik.
Dagen efter kan det ha varit så att han såg ingen annan väg än att börja befästa sig som vittne.
Och han attackerar det från 2 håll samtidgt. Media + polis.
Citera
2023-02-22, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Arbetskamraterna umgick emellanåt privat, både själva och i större sällskap. Stig återkom ständigt till mordet, om och om igen med olika infallsvinklar.
- "Han hade alltid något nytt att berätta, han var väldigt engagerad. Han hade ju sprungit efter gärningsmannen, trots att han var lite berusad".

En uppgift om att han var berusad den kvällen.

Var han en berusad mördare

Eller ett av alla andra berusade människor på plats.

Går att tolka åt båda hållen och ge förklaring till en del.

Berusad mördare med dåligt konsekvenstänk och impulsivitet.

Eller en person på plats med minnesluckor.

Alkohol är en känsligt ämne och en faktor väldigt få tar hänsyn till när det gäller SE och de andra vittnerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in