2023-02-22, 06:13
Medlem
"Våra medlemsföretag erbjuder kollektivavtalade löner till säsongsarbetande personer från andra länder." Nej det tror jag inte. Anledningen till att man blivit beroende av utländsk arbetskraft är nog att man vill komma så billigt undan som möjligt. Jämför med byggbranschen.
Citera
2023-02-22, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
"Jobb i skogen" kan gälla allt från bärplockning till granplantering eller röjning av virkesåker. Och egentligen även jobb vad gäller gurkodling eller jordgubbar.

Varje år har vi en stor arbetskraftsinvandring till dessa jobb samtidigt som arbetskraftsreserven i Sverige är stor.

Man behöver inte kunna svenska för dessa jobb eller ha särskilda yrkeskunskaper. Så varför är inte "källarpojkarna" eller Hassan, 37 år ute och jobbar?

Bör vi åtgärda detta och tvinga ut dem på fälten? Jag lutar åt det...

https://www.gp.se/debatt/arbetskraft...nad-1.20037064

Jobben finns men ingen bosatt Sverige vill ta dem... hur sjukt är inte det , med vår höga långtidsarbetslöshet?

Tvinga Hassan plocka bär.
Citera
2023-02-22, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det är inte så sjukt. Det handlar om utbud och efterfrågan. Det är väldigt enkelt. Om det finns ett stort utbud av dessa jobb, men samtidigt ingen efterfrågan. Ja då måste man som arbetsgivare skapa en "efterfrågan". Hur gör man då det? Jo det är enkelt, man höjer lönerna eller lockar med fler förmåner, så ser man om fler är och blir intresserade av jobbet ifråga.

Lönsamheten är kanske tajt och det är arbetsintensivt.

Tror du verkligen att t ex en gurkodlare kan höja lönerna?

Lingonen blir oplockade.
Citera
2023-02-22, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Jag har släkt från mellanöstern ja, syskon som gift sig med egenföretagare, samma sak med sydamerikanare, driftiga (flera företag i olika branscher, alla i släkten har köpt sitt boende) och väldigt lutherska för att vara katoliker, men det är den ekonomiska tryggheten som driver på.

Den sommaren jag arbetade på hyggena hade jag kamrater från Västafrika (Kamerun och Elfenbeskusten), en Irakier, en tjurig dalmas. De matintresserade afrikanerna hade sparkat på murklor tills de fick veta vad de kostar för restauranger eller när den ena frågade om vi äter grävling, he, he.

Sök nu dig till en utbildning i naturbruk, har du inga handikapp finns inga hinder, bättre än att vara incel och posta på flashback.

Västafrika ja.. de kan jobba, det är bevisat.

jag skriver alltså inte invandrare i allmänhet utan just mena-området. Det var alltså ingen därifrån i ditt arbetslag? Och att det är enorm arbetskraftsinvandring istället för att sätta de 100.000-tals som aldrig arbetat i arbete.

Jag är snart pensionär så varför drar du in mig? Och varför blandar du in katoliker, västafrikaner och alla möjliga slags folk. I min generation plockade sommarjobbande ungdomar jordgubbarna, lingonen och gurkorna. Skogsbruk hade låg lönsamhet så man började utveckla plantsättare som maskin.

Tidigare invandrare har försöjt sig, inga problem, men fr o m mena-gänget gick det åt pipan.

Jag anklagar Mena, boende och bidragsförsörjda i Sverige. Specifikt. Odla nu din läsförståelse så det går att diskutera med dig.

J’accuse
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2023-02-22 kl. 08:16.
Citera
2023-02-22, 10:12
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Västafrika ja.. de kan jobba, det är bevisat.

jag skriver alltså inte invandrare i allmänhet utan just mena-området. Det var alltså ingen därifrån i ditt arbetslag? Och att det är enorm arbetskraftsinvandring istället för att sätta de 100.000-tals som aldrig arbetat i arbete.

Jag är snart pensionär så varför drar du in mig? Och varför blandar du in katoliker, västafrikaner och alla möjliga slags folk. I min generation plockade sommarjobbande ungdomar jordgubbarna, lingonen och gurkorna. Skogsbruk hade låg lönsamhet så man började utveckla plantsättare som maskin.

Tidigare invandrare har försöjt sig, inga problem, men fr o m mena-gänget gick det åt pipan.

Jag anklagar Mena, boende och bidragsförsörjda i Sverige. Specifikt. Odla nu din läsförståelse så det går att diskutera med dig.

J’accuse

Den anala fixeringen om människor från mellanöstern kvalificerar dig som rasist. En av kamraterna var från Irak, fast det läste givetvis inte av "någon anledning".

Tre av mina grannar är familjer från Syrien, en kille från Afghanistan, de arbetar, en av de är motsvarande civilekonom men kör buss på deltid och kämpar för att få fler timmar. Ditt skitsnack stämmer inte, jag lever i den verklighet du inte vill eller kan kännas vid, därför bör du skaffa dig en sysselsättning så att du kommer ut i arbetslivet, fast du är säkert en bitter sjukpensionär som en del av de andra flåspostarna på flashback.

Det ekonomiska genomslaget är större för hitresta säsongsarbetare, de har andra levnadskostnader, därför blir det missvisande att jämföra arbetslösa i Sverige med länder med lägre levnadsstandard.
Det går inte att leva på säsongsarbete idag, det krävs komplement i form av annan sysselsättning under lågsäsong. Det gäller alla svenskar oavsett bakgrund.
Dessutom är avståndet långt från storstäderna till skogslänen, om det är skogsbruk som gäller, du kommer hitta få etniska svenskar som är villiga att bo i baracker eller vandrarhem några månader per år, bortresta från familj och partner när det inte gör någon ekonomisk skillnad.
Varför skall kraven vara högre på personer med bakgrund från mellanöstern relativt vithyade svenskar?

Hela din tråd doftar straffarbete, ett sätt för att avreagera ditt personliga misslyckande i livet på andra svaga grupper.
Citera
2023-02-22, 18:09
Medlem
Citat:
Den anala fixeringen om människor från mellanöstern kvalificerar dig som rasist. En av kamraterna var från Irak, fast det läste givetvis inte av "någon anledning".

Tre av mina grannar är familjer från Syrien, en kille från Afghanistan, de arbetar, en av de är motsvarande civilekonom men kör buss på deltid och kämpar för att få fler timmar. Ditt skitsnack stämmer inte, jag lever i den verklighet du inte vill eller kan kännas vid, därför bör du skaffa dig en sysselsättning så att du kommer ut i arbetslivet, fast du är säkert en bitter sjukpensionär som en del av de andra flåspostarna på flashback.

Det ekonomiska genomslaget är större för hitresta säsongsarbetare, de har andra levnadskostnader, därför blir det missvisande att jämföra arbetslösa i Sverige med länder med lägre levnadsstandard.
Det går inte att leva på säsongsarbete idag, det krävs komplement i form av annan sysselsättning under lågsäsong. Det gäller alla svenskar oavsett bakgrund.
Dessutom är avståndet långt från storstäderna till skogslänen, om det är skogsbruk som gäller, du kommer hitta få etniska svenskar som är villiga att bo i baracker eller vandrarhem några månader per år, bortresta från familj och partner när det inte gör någon ekonomisk skillnad.
Varför skall kraven vara högre på personer med bakgrund från mellanöstern relativt vithyade svenskar?

Hela din tråd doftar straffarbete, ett sätt för att avreagera ditt personliga misslyckande i livet på andra svaga grupper.

Jag går på ren statistik. Din förnekelse av fakta kvalificerar dig som idiot.

Avstånden i Skåne till jordgubbsland och gurkåkrar är pendlingsavstånd med pågatåg. Du kan ta ettan eller tvåan från Malmö till jordgubbar och äpplen, ändå flyger man in folk från thailand.

Skit nu i hat och kränkningar av mig som person utan inse fakta. Varför hatar du??

Vi har hög arbetskraftsinvandring till väldigt enkla instegsjobb samtidigt som vi har stora mängder asylanter som är långtidsarbetslösa. Varför ta in cyklister från Pakistan, när det finns lokala somalier som behöver jobben?

Varför försvarar du den politiken? Är du nyliberal? Jobbar Timbro och vill pressa ned lönerna?

Vem tjänar på den politik du förordar?

Vilken sjuk högerpolitik och stenhård klasskamp du förordar då?
Citera
2023-02-22, 19:30
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:

Avstånden i Skåne till jordgubbsland och gurkåkrar är pendlingsavstånd med pågatåg. Du kan ta ettan eller tvåan från Malmö till jordgubbar och äpplen, ändå flyger man in folk från thailand.

Skit nu i hat och kränkningar av mig som person utan inse fakta. Varför hatar du??

Vi har hög arbetskraftsinvandring till väldigt enkla instegsjobb samtidigt som vi har stora mängder asylanter som är långtidsarbetslösa. Varför ta in cyklister från Pakistan, när det finns lokala somalier som behöver jobben?

Varför försvarar du den politiken? Är du nyliberal? Jobbar Timbro och vill pressa ned lönerna?

Om lönen är låg i förhållande till arbetsinsatsen, det är hårt arbete, dessutom kortvarigt är incitamenten låga för svenskar oavsett bakgrund att ta jobb i sektorn.
Personligen trivs jag med hårt fysiskt arbete, de flesta gör det inte. Eget trädgårdsland eller ett eget skogsskifte är en annan sak, då ökar lusten att arbeta.

Du ser inga skaror av skånska ungdomar eller medelålders på fälten, de är inte sämre än våra musslor, det är fakta.
Ta en funderare varför både lantbruket, skogsnäringen och byggsektorn är föredrar om arbetskraft utifrån och återkom.
Citera
2023-02-22, 19:50
Medlem
Citat:
Om lönen är låg i förhållande till arbetsinsatsen, det är hårt arbete, dessutom kortvarigt är incitamenten låga för svenskar oavsett bakgrund att ta jobb i sektorn.
Personligen trivs jag med hårt fysiskt arbete, de flesta gör det inte. Eget trädgårdsland eller ett eget skogsskifte är en annan sak, då ökar lusten att arbeta.

Du ser inga skaror av skånska ungdomar eller medelålders på fälten, de är inte sämre än våra musslor, det är fakta.
Ta en funderare varför både lantbruket, skogsnäringen och byggsektorn är föredrar om arbetskraft utifrån och återkom.

Svenskar i allmänhet hittar andra jobb ja.

I min generation var det typiskt sommarjobb, men idag är det annorlunda.

Men det är inte statistiskt särskilt många svenskar som är långtidsarbetslösa. Tittar du på den kön, jaha, då är Mena extremt överrepresenterat. Något är trasigt där i deras kulturella attityd.

jag har bott vid möllan i många år och levt nära mena-folket. Duktiga affärsmän och säljare. Så många startar med bidrag sin butik i storstaden och säljer diverese, mat eller annat. Mycket trevliga och duktiga säljare. tveklöst.

Nu behövs inte den klassiske butiken i Sverige i den mängden.

Vi har matchat arbetsmarnadsbehovet uselt. Massinvandringen de sista 30-20 åren har varit en katatsrof för oss. Fan vad mycket sämre mycket blivit pga den.

Nu får vi göra om göra rätt De som står till arbetsmarknadens förfogande får ta de jobb som bjuds. Endast när arbetskraft inte finns att tillgå sjkall vi acceptera svartfötter från utlandet.

Arbetsgivarna kör som på 1800-talet i Sverige. Ställer trasproletariat mot arbetarklassen.

Du vet hur man pressar de papperslösa att jobba för 20 spänn i timmen i Malmö?

Helt sjukt... och ni i "vänstern" försvarar den extrema nyliberalismen som följt migrationen?

Du kallar mig incel. Du kallar mig rasist.

Dra åt helvete din sketliberala blattejävel.
Citera
2023-02-22, 19:57
Medlem
Citat:

Jamen vafan skojjare där!svensken kan ju inte tvingas ut i jordgubbslandet fattar du väl!?då ryker ju bidraget samt att du måste slita dej från soffan..nej du!
Citera
2023-02-22, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intedinslakting
Jamen vafan skojjare där!svensken kan ju inte tvingas ut i jordgubbslandet fattar du väl!?då ryker ju bidraget samt att du måste slita dej från soffan..nej du!

Så måste det bli serru
Citera
2023-02-22, 20:01
Medlem
Citat:
Så måste det bli serru
Håller helt med..men de ser mörkt ut om hgerfors sa
Citera
2023-02-22, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intedinslakting
Håller helt med..men de ser mörkt ut om hgerfors sa

Jo.

Dags att äta upp det där sura äpplet vi satt en tugga i.

Allt är inte sött, alla frukter får inte sol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in