2023-02-21, 21:35
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det kan vara det vettigaste som du har uttryckt i tråden. Vad händer?

Plötsligt händer det, som det heter i reklamen. "Äntligen!", som Gert Fylking skulle ha sagt.

Men byt ut jackan mot en luddig eller noppig mörkblå rock med dubbla knapprader.

Simsalabim: Skandiamannen!

Vissa här inne kanske håller på att göra en helvändning, precis som du gjorde
Citera
2023-02-21, 21:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Obegripligt hur du tänker... att mördaren hade keps, men utesluter SE som möjlig GM? Eller finns det en liten chans att det kan vara han?

Obegripligt att du lägger in så många halmgubbar i debatten. Förstår inte riktigt vad du bedriver för strid mot väderkvarnar.

Jag har inte ändrat mig ett piss. Jag har sagt att GM hade blå jacka i flera år, och att han mycket möjligt hade keps. Att mördaren sannolikt inte är Stig Engström.

SE vill vara viktig i en enormt historisk händelse, passar som handen i handsken. Tänk en gubbe som så gärna vill ha uppmärksamhet, men missar världens chans för han är 100m fel eller nonchalerar situationen. Desperationen.

Jag har också sagt att ni har allt att vinna på att ta bort problemområden i teorin om att SE är GM, och fylla igen svarta hål. Ni får mycket kritik men skulle undvika så mycket av den om ni bara strök idiothypoteserna. Skit i dolda erkännanden och sån löjlig skit, fokusera på att få ihop en trovärdig teori utan rimliga tvivel.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-21 kl. 21:52.
Citera
2023-02-21, 21:38
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Obegripligt att du lägger in så många halmgubbar i debatten. Förstår inte riktigt vad du bedriver för strid mot väderkvarnar.

Varför duckar du frågan?

Du tror att GM har keps, så varför utesluter du SE som GM? Eller finns det en liten chans att det är han?
Citera
2023-02-21, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du har ju klockslag i förhöret.
kl. 9:52
SE bör ju som sagt ringt från arbetet, alt. att polisen sökte honom där.

Detta kan alltså vara det samtal som Norrlandspendlaren hör.
Han som är övertygad om att det var polis som SE talade med. (men osäker på måndagen den 3/3, vilket vi i.a.f. inte har några spår av hos polisen)
Ja eller så ska som sagt SE(GM) ljuga om detta också.
Förhör får man väll anta att det är Polisen som ringer upp honom?
Citera
2023-02-21, 21:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Nja, PH tar inte upp det jag syftar på.

Jag syftar på den alternativa versionen av språngmarschen han ska ha berättat för 5 personer enligt Lampers. Jag har bara lyckats identifiera 3 av 5 än så länge. Fredrik T, ME och Ulrika G. Jag ska kolla vilka källor TP ger vid tillfälle.

Den alternativa version är ju att han springer i gränden med syfte att leta efter GM.

Egentligen har vi 4 språngmarscher (eller 3 versioner av 1 + 1 till).

1. Han springer in i gränden för att korrigera ett felaktigt signalement (sitt eget).
2. Han springer in i gränden för att berätta om den mörkblå jackan.
3. Han springer in i gränden för att leta efter GM.

4. Han springer till Kungsgatan och tillbaka med syfte att leta efter ambulans.
En som berättat om GM-jakten, för TP, är kollegan som varit på sportlov den vecka OP mördades. Han hade träffat Stig på morgonen eller förmiddagen måndagen den 3 mars, "han skulle på skidresa men kom väl in eftersom detta hade hänt" . (sid 147-148 i andra utgåvan)
Citera
2023-02-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag borde inte ha postat det där inlägget. Det var bara en vild fortsättning på de potentiellt onyktra vakterna 😁 Det här hör hemma i stora MOP-tråden. Så det är inget vi behöver diskutera här.

Men jo, det stod en olöst dörr som larmade i väktarnas system. Som stängdes 23:22.
https://proletaren.se/artikel/vad-hande-i-skandiahuset
Kommer redovisa det på konferensen

Det var en dörr i källaren som stod och larmade. Inte ytterdörr.

Det kan man slänga på sophögen att det har nått med MOP att göra.
Citera
2023-02-21, 22:06
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
En som berättat om GM-jakten, för TP, är kollegan som varit på sportlov den vecka OP mördades. Han hade träffat Stig på morgonen eller förmiddagen måndagen den 3 mars, "han skulle på skidresa men kom väl in eftersom detta hade hänt" . (sid 147-148 i andra utgåvan)

Tack.

Men är inte det Fredrik T?
Citera
2023-02-21, 22:13
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Tack.

Men är inte det Fredrik T?
Nej det var en person som SE jobbat tillsammans med under en längre period, en äldre kollega alltså. (145-148 i boken)
Citera
2023-02-21, 22:14
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej det var en person som SE jobbat tillsammans med under längre period, en äldre kollega alltså. (145-148 i boken)

Gott. Tack. Ska kolla imorgon.
Citera
2023-02-21, 22:16
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, en nedläggning av utredningen har ju diskuterats i omgångar så det är inte omöjligt att Krister Petersson faktiskt fick det uppdraget. Kanske t.o.m. är troligt.
Vi kanske får läsa det i hans memoarer sen?

Menar du "fick i uppdraget att lägga ner utredningen" som i en del av mörkläggning eller att "fick i uppdraget att lägga ner utredningen" som i en del av att man inte kommer längre. Eller nåt annat scenario? Och vem eller vilka skulle han tänkas sig få uppdraget ifrån?

Det utan tvekan troligaste är att: Palmeutredningen fick nya utredare och ny åklagare 2017. Jobbade i 3 år med SE som huvudspår. Kommer gemensamt fram till att SE ska anses som misstänkt. Misstänkt är avliden. Palmeutredningen har efter 34 år kommit till vägs ände. Dom lägger ner utredningen. En åklagare får inte fortsätta med utredningen om misstänkt är avliden. Kommer det upp nya uppgifter som rör annan misstänkt kan fallet återupptas.
Citera
2023-02-21, 22:56
Medlem
Citat:

Jag har inte ändrat mig ett piss. Jag har sagt att GM hade blå jacka i flera år, och att han mycket möjligt hade keps. Att mördaren sannolikt inte är Stig Engström.

SE vill vara viktig i en enormt historisk händelse, passar som handen i handsken. Tänk en gubbe som så gärna vill ha uppmärksamhet, men missar världens chans för han är 100m fel eller nonchalerar situationen. Desperationen.

Jag har också sagt att ni har allt att vinna på att ta bort problemområden i teorin om att SE är GM, och fylla igen svarta hål. Ni får mycket kritik men skulle undvika så mycket av den om ni bara strök idiothypoteserna. Skit i dolda erkännanden och sån löjlig skit, fokusera på att få ihop en trovärdig teori utan rimliga tvivel.

Om du istället drar en linje av signalement från NF till YN..

NF ser en äldre man följa efter med längre ytterplagg..

AD ser många signalement som stämmer bra överens med Engström

LJ ser keps

YN ser liten väska..

Dessa signalement är ju Engström

Engström är inte bekräftad på brottsplatsen..

Engström har panik på morgonen när signalement börjar sipra ut och vill ha ut sin utstämplingstid..
Senast redigerad av Problem2020 2023-02-21 kl. 22:58.
Citera
2023-02-22, 01:36
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Tror inte att de på något sätt är korkade eller inkompetenta. Men samtidigt är de förmodligen en bit nedanför eliten. Och antagligen saknar de erfarenhet av att förhöra, frågan är om de utrett mord förr.

Har tänkt mig så här: flera utredare börjar titta på SE samtidigt, kanske triggat av att TP kontaktat PU. Flera av dom börjar känna att det är de själva som kommit på att SE inte har något alibi och beter sig underligt, så de knyter teorin till hjärtat.

När KP kommer in så lyckas de få med sig KP på tåget. Inofficiellt bestämmer de sig - "det är Engström eller så går det inte lösa. Nu gör vi allt vi kan, det måste väl vara han? Han var en vanlig tjänsteman, vi kommer hitta något".
(...)
Hade Thomas P access till PU's sista generation utredare innan han träffade Peterson?

Fram till början av hösten 2016, eller lite tidigare så lämnade all personal PU, utom Hans Melander.
Under hösten började tre noviser på palmemordet i gruppen, och i januari -17 började åklagaren.

Thomas P har berättat att han lyckades sälja in sig hos nye åklagaren men om det är så enkelt att åklagaren styrde utredarnas arbete efter det är oklart. Man kan föreställa sig att Peterson styrde "noviserna" vare sig det var hans mening eller inte. Möjligen kommer någon på insidan ge sin version någon gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in