Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Enligt Lampers bok (s. 96-97) sänds presskonferensen kl. 12 inte direkt i vare sig radio eller tv. Båda sänder dock nyheter samtidigt som den pågår.
Kl. 12.08 refereras följande från presskonferensen i Aktuellt:
"Den man söker är mellan 30-45 år, han är 170-180 cm lång, och bär en mörk klädsel, och möjligen keps."
Kl. 12.12 medverkar Holmér i radion där han väl i sin helhet återberättar det signalement som meddelats på presskonferensen:
"Ja, vi har en man som är mellan 30-45 år, han är 170-180 cm lång, han har mörkt hår, han var vid gärningen med säkerhet iklädd mörka kläder, troligen mörka byxor och en mellanblå täckjacka, och han bar troligen en keps på huvudet, en sån keps man knyter öronlapparna på uppe på skulten."
Det stämmer med min uppfattning också. Att knappt någon eller inga alls av presskonferenserna sändes direkt.
För några år sedan så gick jag igenom SMDB på Kungliga biblioteket och letade bland nyhetssändningar.
Det var enbart referat samt några korta klipp från presskonferensen som visades.
(av de nyhetssändningar jag kollade upp. Utifrån en lista med datum för presskonferenserna.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Det torde vara uppgiften i Aktuellt vittnet SE reagerar på och vill plocka bort ett "onödigt signalement" ur och som torde avse mörk rock (han kopplar ihop uppgiften "mörk klädsel" med uppgiften "mörk rock" från morgonen). I radion framgår ju att det inte rör sig om någon rock i detta läge, utan om blå täckjacka. Att GM-SE skulle anse sig utpekad av det knapphändiga signalementet i Aktuellt med fel ålder och längd och av den anledningen börja agera framstår som orimligt.
Holmér vädjar under presskonferensen om att vittnen till mordet skall höra av sig till polisen.
Detta hörsammas omgående av Leif L. Några minuter senare även av SE, som vill meddela att mörk rock som han själv bar förmodligen är ett felaktigt signalement, att Lisbeth uppgett mörkblå täckjacka samt att han observerade en person i gränden.
Vi har alltså att göra med en GM som dagen efter mordet, utan någon tydlig anledning, ringer polisen efter deras vädjan för att berätta att han befann sig sekunder från skottögonblicket, vilket ytterplagg han bar vid tillfället och att han i gränden såg en person (som han som GM vet var ett vittne).
Vid detta samtal känner han ännu inte till sin utstämplingstid och det råder dessutom förvirring om när exakt skotten föll.
Nej, jag tycker inte alls att SE-hypotesen håller bättre än motsatsen.
Då Lisbeth sagt mörkblå täckjacka, som man direkt inte hade någon anledning att betvivla, kopplat till vittnet som uppgivit mörk rock, så blir det inte så klart inte märkligt vad SE ansåg vara korrekt resp. fel. Och där och då även uppfattade sig själv ha blivit förväxlad av vittnet.
Dilemmat i detta är att få fatt i alla uppgifter som kom ut i media, men även att säkerställa vilka nyheter som SE faktiskt tog del av. Följde han samtliga nyhetssändningar och köpte alla tidningar?
Både som vittne eller GM så är det sannolikt att han följde media.
För att "få ihop" uppgiften att "Lisbeth sagt mörkblå täckjacka" är ju hypotesen att han dels kollat på 04:00-sändning "täckjacka möjligen mörkt blå" och med 08:00-sändningen fått höra att Lisbeth sagt att GM hade "mörk täckjacka".
Trots felaktigheter i nyhetsrapporteringen och om han själv bar en rock, så vågar han chansa och gissa på att Lisbeth uppfattat honom fel?
Jag ser det som självklart att man förhåller sig kritisk till en sådan hypotes.
Gällande utstämplingstiden och jakten på den, så är väl frågan om det verkligen avslöjar hans roll.
Som du är inne på så rådde förvirring. Media rapporterade olika tidpunkter för mordet.
Det kan rentav vara den främsta orsaken till att han kontaktar Skandia.
Vem vill inte hjälpa utredningen av mordet på statsministern?
Vad skulle han som GM göra med uppgiften om tiden?
Anpassa sina lögner? På vilket sätt då?
Som du också är inne på ringer han ju polisen redan innan han har tidsuppgiften.