2023-02-21, 13:54
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Hur har du klippt ihop ditt påhittade citat i slutet av ditt inlägg? Vilket datum är det förhöret från?
Du hittar ju på och ljuger konstant för att misskreditera vittnet SE här i tråden har jag märkt.

Jag vill minnas att det finns opålitliga andrahandsuppgifter att SE sagt att han sprang till Kungsgatan i jakten på en ambulans, men du får gärna länka till förhöret där SE säger sig springa på David bagares gata för att hämta en ambulans om det ens existerar.

Älskar att du vill ha förhör på uppgifter från andra skribenter.

När det kommer till dina egna påståenden (tex Bohemia påståendet) verkar inte sådant behövas

The irony is thick in this one.....
Citera
2023-02-21, 13:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja förnekarna missar helt det uppenbara..

En GM bryr sig ju enbart om signalement som är besvärande och känner ju paniken i att varje sak som stämmer blir stress...

Att sen dra upp saker som inte stämmer är ju helt orelevant för en GM...
Ja, det är ju uppenbart att SE tar till sig de uppgifter (den mörka rocken och kepsen) som stämmer in på honom själv. Men sakerna som inte stämmer (den mörkblå täckjackan och den lägre åldern) är kanske inte heller helt ointressanta för honom. Det är väl utifrån de uppgifterna han skapar den där "mördaren" han ringer runt och berättar om sedan.
Citera
2023-02-21, 14:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Älskar att du vill ha förhör på uppgifter från andra skribenter.

När det kommer till dina egna påståenden (tex Bohemia påståendet) verkar inte sådant behövas

The irony is thick in this one.....

SE har aldrig sagt i något förhör att han sprungit uppe på DBG.

Den uppgiften kommer från en ingress i Expressen dagen efter rapportinslaget i april med SE. I rapportinslaget nämndes aldrig att SE sprungit på DBG vilket Expressen felaktigt publicerade i sin ingress.

Eftersom uppgiften om att SE säger i ett förhör att han sprang uppe på DBG är genomfalsk är det bäst att inte göra det till trådsanning.

Skribenten Dalulven ljuger ofta i tråden om det passar hans verklighetsfrämmande agenda har jag noterat.
Citera
2023-02-21, 14:04
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
SE har aldrig sagt i något förhör att han sprungit uppe på DBG.

Den uppgiften kommer från en ingress i Expressen dagen efter rapportinslaget i april med SE.

I rapportinslaget nämndes aldrig att SE sprungit på DBG vilket Expressen felaktigt publicerade i sin ingress.

Eftersom uppgiften om att SE säger i ett förhör att han sprang uppe på DBG är genomfalsk är det bäst att inte göra det till trådsanning.

Skribenten Dalulven ljuger ofta i tråden om det passar hans verklighetsfrämmande agenda har jag noterat.

Menar du att Engström har sagt att han har besökt Bohemia?

Ljuger du då?
Citera
2023-02-21, 14:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Menar du att Engström har sagt att han har besökt Bohemia?

Ljuger du då?

Nej jag menar att det finns två olika vittnen i två olika sällskap som har reagerat på SEs besök inne på Bohemia minuterna efter mordet. Ett vittne så starkt att tipset om besöket registreras i polisens liggare kl 02.05 på mordnatten.

Jag är också tydlig att SE "glömmer" besöket på Bohemia i sina förhör då det skulle göra honom ointressant som mordvittne i polisens och även i våra ögon.

SE har besökt Bohemia men aldrig pratat om det. SE blev även iakttagen inne på Bohemia av andra.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-02-21 kl. 14:21.
Citera
2023-02-21, 14:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
...........
När det gäller bilden på SE stämmer:
...........
Skorna
Att mannen var över 180 cm

Det är, trots allt, en hel del och därmed OBEGRIPLIGT att inte Ström tog det vidare till Linder och Holmér.
.............

Stämmer det verkligen vad YN säger i förhör att mannen var över 180 cm som Dalulven påstår i sitt inlägg?

1986-03-02 https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E15-01
Nieminen såg inte om mannen bar glasögon. Hon reagerade inte för om mannen hade någon huvudbonad eller ej. Åldersmässigt hänförs mannen till mellan 35-45 års ålder. Mannen var inte tjock, snarare satt eller grov. Det verkade som om det var jobbigt för honom att springa. Vid ett till. fälle verkade det som mannen halkade till. Det var snömodd. Mannen hade Ijus hy, på det lilla Nieminen såg av mannens haka. Han var ca 175-176 cm lång.
Första intrycket av mannen som YN har 3 mars är 175-176 cm lång. Men enligt Dalulven "stämmer det att mannen var över 180 cm" enligt hans inlägg.

För den läskunnige framstår YNs uppgifter om SEs skor som rena spekulationer. SE har väl aldrig heller hävdat att han hade hala skor på mordnatten, det har väl KP fantiserat ihop utan helt underlag som vanligt?

175-176 cm är som bekant inte över 180 cm, hur mycket Dalulven än påstår det. SE var dessutom 182 cm lång så klart längre än 175-176. Däremot motsvarar denna längd ABs första intryck att mördaren var jämnlång med OP.

Dalulven ljuger ofta i sina inlägg om det passar hans agenda.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-02-21 kl. 15:03.
Citera
2023-02-21, 15:11
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Nej jag menar att det finns två olika vittnen i två olika sällskap som har reagerat på SEs besök inne på Bohemia minuterna efter mordet. Ett vittne så starkt att tipset om besöket registreras i polisens liggare kl 02.05 på mordnatten.

Jag är också tydlig att SE "glömmer" besöket på Bohemia i sina förhör då det skulle göra honom ointressant som mordvittne i polisens och även i våra ögon.

SE har besökt Bohemia men aldrig pratat om det. SE blev även iakttagen inne på Bohemia av andra.

Fast enligt dina egna kriterier så ljuger du ju nu.

Vi har ingen förstahandskälla som styrker att Engström besökte Bohemia.

Och så som du formulerar dig så är det en uppenbar lögn:

två olika vittnen i två olika sällskap som har reagerat på SEs besök inne på Bohemia

Vansinnigt oärligt formulerat.
Citera
2023-02-21, 15:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Fast enligt dina egna kriterier så ljuger du ju nu.

Vi har ingen förstahandskälla som styrker att Engström besökte Bohemia.

Och så som du formulerar dig så är det en uppenbar lögn:

två olika vittnen i två olika sällskap som har reagerat på SEs besök inne på Bohemia

Vansinnigt oärligt formulerat.

Att vittnena själva satt inne på Bohemia och såg SE med sina egna ögon gör dem till förstahandskällor per se. Det är de själva som lämnar sina uppgifter direkt till Polisen.

Eftersom vittnesmålen kommer från två sällskap från ett vittne i vardera sällskap så valde jag att formulera mig så. Det är upp till dig att tolka det som "oärligt" om du vill.
Citera
2023-02-21, 15:18
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Att vittnena själva satt inne på Bohemia och såg SE med sina egna ögon gör dem till förstahandskällor per se. Det är de själva som lämnar sina uppgifter direkt till Polisen.

Eftersom vittnesmålen kommer från två sällskap från ett vittne i vardera sällskap så valde jag att formulera mig så. Det är upp till dig att tolka det som "oärligt" om du vill.

Fast du ljuger ju

Vi har inget förhör där någon säger att de såg Engström på Bohemia.
Det är enbart din tolkning. Och du är helt ensam med den tolkningen.

Att du formulerar dig som du gör - gör dig till en lögnare.
Citera
2023-02-21, 15:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Fast du ljuger ju

Vi har inget förhör där någon säger att de såg Engström på Bohemia.
Det är enbart din tolkning. Och du är helt ensam med den tolkningen.

Att du formulerar dig som du gör - gör dig till en lögnare.

Jag har inte sett en enda skribent i tråden som blir kallad lögnare eftersom de påstår felaktigt gång på gång att YN har sett SE på DBG.

Vittnena inne på Bohemia lämnar ett signalement på SE som stämmer lika bra eller bättre in på SE än YNs.

Skulle jag låna den felaktiga tolkningen av ordet "utpekande" som är förhärskande här i tråden så är det faktiskt så att vittnena inne på Bohemia till och med pekar ut SE!

Vi kan väl inte kräva mer av vittnena inne på Bohemia än av YN? Vad skulle kunna motivera det?
Citera
2023-02-21, 15:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Enligt Lampers bok (s. 96-97) sänds presskonferensen kl. 12 inte direkt i vare sig radio eller tv. Båda sänder dock nyheter samtidigt som den pågår.

Kl. 12.08 refereras följande från presskonferensen i Aktuellt:

"Den man söker är mellan 30-45 år, han är 170-180 cm lång, och bär en mörk klädsel, och möjligen keps."

Kl. 12.12 medverkar Holmér i radion där han väl i sin helhet återberättar det signalement som meddelats på presskonferensen:

"Ja, vi har en man som är mellan 30-45 år, han är 170-180 cm lång, han har mörkt hår, han var vid gärningen med säkerhet iklädd mörka kläder, troligen mörka byxor och en mellanblå täckjacka, och han bar troligen en keps på huvudet, en sån keps man knyter öronlapparna på uppe på skulten."
Det stämmer med min uppfattning också. Att knappt någon eller inga alls av presskonferenserna sändes direkt.
För några år sedan så gick jag igenom SMDB på Kungliga biblioteket och letade bland nyhetssändningar.
Det var enbart referat samt några korta klipp från presskonferensen som visades.
(av de nyhetssändningar jag kollade upp. Utifrån en lista med datum för presskonferenserna.)

Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det torde vara uppgiften i Aktuellt vittnet SE reagerar på och vill plocka bort ett "onödigt signalement" ur och som torde avse mörk rock (han kopplar ihop uppgiften "mörk klädsel" med uppgiften "mörk rock" från morgonen). I radion framgår ju att det inte rör sig om någon rock i detta läge, utan om blå täckjacka. Att GM-SE skulle anse sig utpekad av det knapphändiga signalementet i Aktuellt med fel ålder och längd och av den anledningen börja agera framstår som orimligt.

Holmér vädjar under presskonferensen om att vittnen till mordet skall höra av sig till polisen.

Detta hörsammas omgående av Leif L. Några minuter senare även av SE, som vill meddela att mörk rock som han själv bar förmodligen är ett felaktigt signalement, att Lisbeth uppgett mörkblå täckjacka samt att han observerade en person i gränden.

Vi har alltså att göra med en GM som dagen efter mordet, utan någon tydlig anledning, ringer polisen efter deras vädjan för att berätta att han befann sig sekunder från skottögonblicket, vilket ytterplagg han bar vid tillfället och att han i gränden såg en person (som han som GM vet var ett vittne).

Vid detta samtal känner han ännu inte till sin utstämplingstid och det råder dessutom förvirring om när exakt skotten föll.

Nej, jag tycker inte alls att SE-hypotesen håller bättre än motsatsen.
Då Lisbeth sagt mörkblå täckjacka, som man direkt inte hade någon anledning att betvivla, kopplat till vittnet som uppgivit mörk rock, så blir det inte så klart inte märkligt vad SE ansåg vara korrekt resp. fel. Och där och då även uppfattade sig själv ha blivit förväxlad av vittnet.

Dilemmat i detta är att få fatt i alla uppgifter som kom ut i media, men även att säkerställa vilka nyheter som SE faktiskt tog del av. Följde han samtliga nyhetssändningar och köpte alla tidningar?
Både som vittne eller GM så är det sannolikt att han följde media.
För att "få ihop" uppgiften att "Lisbeth sagt mörkblå täckjacka" är ju hypotesen att han dels kollat på 04:00-sändning "täckjacka möjligen mörkt blå" och med 08:00-sändningen fått höra att Lisbeth sagt att GM hade "mörk täckjacka".
Trots felaktigheter i nyhetsrapporteringen och om han själv bar en rock, så vågar han chansa och gissa på att Lisbeth uppfattat honom fel?
Jag ser det som självklart att man förhåller sig kritisk till en sådan hypotes.

Gällande utstämplingstiden och jakten på den, så är väl frågan om det verkligen avslöjar hans roll.
Som du är inne på så rådde förvirring. Media rapporterade olika tidpunkter för mordet.
Det kan rentav vara den främsta orsaken till att han kontaktar Skandia.
Vem vill inte hjälpa utredningen av mordet på statsministern?
Vad skulle han som GM göra med uppgiften om tiden?
Anpassa sina lögner? På vilket sätt då?
Som du också är inne på ringer han ju polisen redan innan han har tidsuppgiften.
Citera
2023-02-21, 15:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad skulle han som GM göra med uppgiften om tiden?
Anpassa sina lögner? På vilket sätt då?
Som du också är inne på ringer han ju polisen redan innan han har tidsuppgiften.
Han tar kontroll över sin utstämplingstid genom att be om den från Roland B, och samtidigt tacka nej när Roland B erbjuder sig att lämna den direkt till polisen (som enligt SE är de som vill ha den). Sedan kan SE (om/när det blir aktuellt, t.ex. när man får en exakt tid för mordet) flytta fram sin utstämplingstid ett par minuter så att han får alibi.

Det kan ju låta som att han skall ha varit väldigt avancerad här, men det blir lättare att förstå om man tänker sig att den ursprungliga planen var att skjuta Palme medan han själv var instämplad på jobbet. Tror att det var Problem2020 som spekulerade om det här. Tanken kan alltså från början ha varit att smyga ut på baksidan och gå till Grand och skjuta Palme, sedan gå in bakvägen igen, hänga kvar någon minut och sedan stämpla ut. Vattentätt alibi, det perfekta brottet.

Sedan om det nu hade skitit sig med den ursprungliga planen, och han hade gett upp vid Grand och gått tillbaka till jobbet bakvägen, och sedan kanske lite mer oplanerat stött på makarna Palme igen när han kommer ut på Sveavägen. Då kanske sedan idén om att ordna sig alibi genom utstämplingstiden ligger kvar som en möjlighet, men att det nu hänger på att han lyckas ändra och skjuta fram sin utstämplingstid en minut eller två.
Senast redigerad av Draifos 2023-02-21 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in