2023-02-21, 18:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Läs förhören. Väktarna säger inte att SE hade keps på mordkvällen. De säger att han brukade ha det så han säkert hade det då också.

SE är ju bara ett vittne så vad han brukade ha på huvudet är så klart inte relevant. Han hade rimligen keps. Jag tror det kan falla sig så.
Citera
2023-02-21, 18:01
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Har SE verkligen pekat ut KJ i förhör?

Ja, i förhöret den 25:e april. Men precis som vid ett annat tillfälle tror han att KJ är AH, den som utförde hjärtkompressioner.
Citera
2023-02-21, 18:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Ska han snacka bort nåt han eventuellt inte haft och som väktarna eventuellt inte sett? Jag menar ju att han kanske lägger till halsduken, eller eventuellt ändrar färg på den, om han nu hade en.

ALG uppger t ex hans svarta handledsväska som han lägger på receptionen. När SE är på polisstationen så har han med sig sin bruna handledsväska.

Om jag hade begått ett brott och det fanns vittnen till händelsen så hade jag förmodligen uppgett felaktiga uppgifter om min egentliga klädsel, om jag hade velat komma undan/spelat oskyldig.

HO är den som pratar om svart handledsväska. Han säger han är osäker på om SE hade handledsväska, men att han antar det för han brukar ha en svart....

Edit: nu såg jag ALG ringer in och lägger till svart väska.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-21 kl. 18:17.
Citera
2023-02-21, 18:10
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Men kepsen väktarna beskriver stämmer inte in med ett enda vittne i färgen ens på de fåtaliga vittnen som uppger att GM hade keps.
Hur var det med "duffel" eller "ljusare rock" som väktarna berättar om? Är det bara påhitt enligt dig?

Klart det inte är påhitt. Det är minnen vi pratar om. Dom pratar inte bara om "duffel" och "ljusare rock".
ALG säger t ex: "beige duffel" och tillägger. "Jag törs inte säga, jag har sett honom så många gånger"
HO säger mörkblå trekvartslång. Stöds också av ME's "mörkblå överrock."
Citera
2023-02-21, 18:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Om han inte blivit hörd hade han aldrig berättat för nån?

Jag vill se det ur bådas perspektiv, GM-se och varandes på platsen SE.

Kunde han inte ringt igen på lördagen? Eller ringt från stugan i Idre?

Hade inte informationen kunnat hjälpt att fastställa mordtiden? Som referens precis som LL uppringning?

Han nämner aldrig tiden i nån intervju? Rapportinslaget är i April?

Är det rimligt att vara så aktiv på lördagen, för att sedan ha semester och släppa det helt.

Jag tycker det känns rimligt att han borde ringt in med den informationen han fick av RB. Det han sa till RB att han skulle göra.

Jag tycker det är lite misstänkt

Ja det är ju från båda perspektiven vittne och GM vi diskuterat här.
Klicka bakåt:
(FB) Skandiamannen

Anledningen till att han inte ringde från Idre kan kanske vara flera, men ett exempel kan vara det jag skrev tidigare att mediauppgifterna kring klockslaget tydliggjordes allt mer?

Han ringde ju sedermera in uppgifterna.

Lite märkligt kan man tycka att hans iver bara avtog och att han sköt upp det till den 10:e.

Men alternativet med SE i rollen som GM? (se tidigare diskussion/länken, vad är poängen med hela agerandet?)
Citera
2023-02-21, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Här refererar du till vad SE själv uppger att han hade på sig.

Han behöver inte ens haft en rock. Kan varit en trekvartslång vinterjacka.

Är han misstänkt GM kan vi inte ta hans uppgifter som en sanning.

Eller vad tycker du?
Det är iofs också sant och väktaren sade ju att SE hade jacka den aktuella kvällen dessutom.Du har absolut en poäng där.Vi kan inte vara säkra på vad SE hade på sig på mordkvällen.
Citera
2023-02-21, 18:18
Medlem
Citat:
Du förstår uppenbarligen inte vad "ett utpekande" är. YN har inte "pekat ut" något annat än ett diffust signalement som med viss god vilja kan sägas stämma in på SE på enstaka punkter, förutom kroppslängden, rockfladdret, halsduken och rörelsemönstret. Men det diffusa signalementet kan gälla 100-tals andra som befann sig i mordområdet också, så att beskriva det som "ett utpekande av SE" är direkt oärligt.

Att påstå att YN pekar ut SE är faktiskt rent objektivt en lögn.
Jag skrev tydligt att YN INTE pekat ut vare sig SE eller CP. Läs ordentligt innan du kommenterar. Däremot skrev jag att det är närmare att vara ett utpekande avSE än CP vilket jag vidhåller men åter YN har INTE pekat ut någon alls, precis som jag skrev.
Citera
2023-02-21, 18:22
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Är dessa vittnen verkligen väktare enligt dig?

...och väktarna säger beige/grå om Stigs keps. Vad är det som inte går ihop med AD och LJ's uppgifter?
Citera
2023-02-21, 18:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Såklart du tycker det.

Jag tycker det är fascinerande med en annan del av detta. Att det på nåt sätt skulle vara anmärkningsvärt att en handfull vittnen säger att han påstått han sprungit efter mördaren.

SE har uppenbarligen berättat sin story för hundratals personer. Inte speciellt anmärkningsvärt att en handfull fått en sån sak om bakfoten.

Vilket datum var minnesstunden på mordplatsen?
Citera
2023-02-21, 18:24
Medlem
[quote=AllramEast|83556562]”Vi vet också att SE hade en annan rock på bilden YN fick se än han hade på mordnatten.”

Var det en rock som mördade Palme?

Dessutom har hon fel om att väskan är hård.

Parentes:

Stickan är förstås oskyldig, det vet både du och jag och Krister Petersson. Men det positiva med att bara hänga ut en döing är att mycket av utredningsmaterialet offentliggjordes. Det finns kittlande substans i andra spår, som var för känsliga. Lästips:

https://kvartal.se/artiklar/del-1-pkk-sparet/[/QUOTE
Vi kan inte veta något omSEs eventuella skuld eller oskuld. Personligen är jag dock ganska säker på vilken roll han spelade i mordet. Han är med bred marginal den mest troligaGM som finns utifrån vad vi vet idag.
Visst finns det andra spår med substans i också det är ingen tvekan om det.

Praktiskt taget allt tyder dock på att mordet inte var välplanerat och professionellt utfört. Nästan allt tyder på att mordet utfördes av en ensam GM som agerade i stunden på impuls ett slumpartat dåd.
Citera
2023-02-21, 18:25
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Såklart du tycker det.
Visst. Klipp gärna bort källhänvisningar och fakta i inlägg du citerar, och antyd att allting bara handlar om åsikter och tyckanden. Ni hamnar i något gungfly där "vi vet inte mer nu än för 37 år sedan" och "allting kan vara precis hur som helst". Lena Andersson (!) varnade för sådant i en intervju för några år sedan (ca 08:35 in i klippet):
https://youtu.be/m9o6UoiBZlU?t=517
Citera
2023-02-21, 18:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
1. Nej vi har inga bevis på att RB slog fast en korrigerad tid till 23:19. Detta är enbart vad han själv uppger 3 månader efter mordet.

2. Det som framgår i PM och förhör med PH är att tiden 23:19 är okorrigerad från systemet. Alltså tvärt mot det RB påstår. Och eftersom PH listar två veckors stämplingar så måste han alltså ha skrivit av en skriftlig lista, sannolikt en lista från systemet.

Att utstämplingstiden enligt Fröken Ur var 23:19 är ett antagande av dig. Inte fakta.

I så fall finns det inte mycket kvar som kan kallas för fakta. RB är en mer trovärdig källa än SE: Det var han som kollade listorna, och det var hans jobb -- han var expert / proffs på området. Omständigheterna var speciella, MOP, och underliga krav på RB:s lediga dag.

Eftersom PH uppger att RB tog fram listor och tider, kände han uppenbarligen inte till att RB stämt av tiderna med Fröken Ur. Eller så ville han inte krångla till det.

Du fäster alldeles för stor vikt vid enskilda ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in