2023-02-21, 17:14
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Men han briljerar ändå med att utan anledning själv ange väskan. Efter att det var ett känt signalement.

Ja, den kan han inte snacka bort pga väktarna på Skandia.
Citera
2023-02-21, 17:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du menar att rocken (du inte tror han hade på sig på mordkvällen) fladdrade i TV så då fladdrade även det han hade på sig på mordkvällen? Argumentet går inte ihop logiskt. Du kan inte klä GM SE i två olika plagg under mordet.

Rocklängden YN uppger matchar det plagg du menar SE inte hade på sig? Är det korrekt?

Hon säger ingenting om att ha sett några skor. Alla skor halkar på is.

Eftersom han själv säger att han hade en svart rock medan de som såg honom den kvällen hävdar ett blått plagg, så verkar han inte ha samma plagg på sig i TV. Men när SE springer fladdrar hans rock, något YN trodde att den inte kunde göra.

Handlar det då om rocken eller handlar det om att SE har ett tryck i löpningen eller ett rörelsemönster som gör att rocken fladdrar? Inte fan vet jag ...

Men utifrån beskrivningen kan SE inte uteslutas.

Jodå, hon nämner att skorna stämmer, då de verkade mer halkiga än kraftigare skodon.

Knappast! Vissa skor är betydligt halare i vinter-väglag.

Herrn behöver insupa lite mer frisk luft tror jag bestämt
Citera
2023-02-21, 17:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Du menar att rocken (du inte tror han hade på sig på mordkvällen) fladdrade i TV så då fladdrade även det han hade på sig på mordkvällen? Argumentet går inte ihop logiskt. Du kan inte klä GM SE i två olika plagg under mordet.

Rocklängden YN uppger matchar det plagg du menar SE inte hade på sig? Är det korrekt?

Hon säger ingenting om att ha sett några skor. Alla skor halkar på is.

YN vacklar också i sitt språkbruk över tiden. Ömsom rock, ömsom jacka. SE är nog skyldig hur han än klädde sig är nog den rimliga slutsatsen enligt SE-kramarna.

På andra punkten har KP ännu bättre besked, bara kontorsskor som arbetat övertid halkar i det krogtäta Stockholmsnatten 1986! Så nu vet vi det!
Citera
2023-02-21, 17:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är tvärtom där det finns bevis: RD åkte in på sin lediga dag och fastställde tiden till kl. 23:19. Denna tid uppger han närmast direkt till SE, per telefon.

Även i PH:s PM framgår det att det var den tiden som RB fick fram, vid kontrollen av datalistorna, vilken PH sedan använde i sin framställning.

SE ändrar sedan tiden TVÅ gånger till, i tingsrätten och i hovrätten, vilket framgår av inspelningar på band.

Totalt ändrade han tiden tre gånger.

Förstås fullständigt oskyldigt.

Men trots detta fortsätter du stoppa huvudet i sanden.

Att ändra en perifer tidsuppgift någon minut gör inte SE till mördare. För mordets lösning är SEs utstämplingstid helt irrelevant.
Citera
2023-02-21, 17:21
Medlem
JSelwyns avatar
Läser bland ett av de första förhören att SE skall ha kommunicerat med en kvinna om vem som blivit mördad. Samma kvinna som sitter i hörnet av Dekorima och mår dåligt? Har för mig att hon är ett av sällskapen från en av taxibilarna.
Vem är kvinnan?
Citera
2023-02-21, 17:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Ja, den kan han inte snacka bort pga väktarna på Skandia.
Men halsduken gick bra?
Citera
2023-02-21, 17:25
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att ändra en perifer tidsuppgift någon minut gör inte SE till mördare. För mordets lösning är SEs utstämplingstid helt irrelevant.

Fast om man med 100% kunde fastställa att SE stämplade ut 23:21 vore det ett bevis på att han inte var GM.

SE är inte GM, det är ett som är säkert.

Trots den omfattande polisutredningen och låtsasjournalistens privatspaning så har inga bevis framkommit.

Det är bevis nog för att SE inte var GM.
Citera
2023-02-21, 17:26
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Läser bland ett av de första förhören att SE skall ha kommunicerat med en kvinna om vem som blivit mördad. Samma kvinna som sitter i hörnet av Dekorima och mår dåligt? Har för mig att hon är ett av sällskapen från en av taxibilarna.
Vem är kvinnan?

Källa?

Det där vore intressant att ta del av.
Citera
2023-02-21, 17:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Eftersom han själv säger att han hade en svart rock medan de som såg honom den kvällen hävdar ett blått plagg, så verkar han inte ha samma plagg på sig i TV. Men när SE springer fladdrar hans rock, något YN trodde att den inte kunde göra.

Handlar det då om rocken eller handlar det om att SE har ett tryck i löpningen eller ett rörelsemönster som gör att rocken fladdrar? Inte fan vet jag ...

Men utifrån beskrivningen kan SE inte uteslutas.

Jodå, hon nämner att skorna stämmer, då de verkade mer halkigt än kraftigare skodon.

Knappast! Vissa skor är betydligt halare i halka.

Jag tycker argumentet är helt falskt av dig. Eftersom du allt som oftast menar att SE mördade Palme i jacka...

Då antar jag att du egentligen säger "rocken YN ser ska ha fladdrat och SE äger andra plagg som kan fladdra". Rätt svagt.

Som sagt, hon säger ingenting om att ha sett några skor.

Så när jag uttrycker faktumet att alla vardagsskor (underförstått) halkar på is, så är ditt svar "Knappast". Så länge du inte har spikskor så halkar du på is när du springer.

Att olika skor halkar olika mycket stämmer. Men nu såg YN bara en person i ett par skor. Så om mannen hade extra hala skor kan hon inte veta.
Citera
2023-02-21, 17:34
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Väktarna säger heller inte att de såg SE ha en keps på sig på mordkvällen

Snälla. ALG, AK, HO, SE och ME uppger att han hade keps.

Försök igen.
Citera
2023-02-21, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är först den 10/3 då han är tillbaka från Idre som han meddelar polisen detta.

Du vill komma in på nåt med frågan?
Typ: Om han nu var så ivrig, varför dröjde det då till 10/3?

Ur vittnesperspektivet så kom det ju en Idre-resa emellan. Man kan ju även tänka sig att tiden började sätta sig i media och gjorde att det inte blev lika angeläget?

Ur GM, perspektivet?
Varför dröjde han som han gjorde då? Var det av samma orsak?
Här finns ju hypotesen om att han var inne på Skandia på måndagen den 3/3, vilket gjorde att han såklart kunde meddela tiden redan under söndagen?
Hade han något att tjäna på att rapportera utstämplingstiden senare?

Om han inte blivit hörd hade han aldrig berättat för nån?

Jag vill se det ur bådas perspektiv, GM-se och varandes på platsen SE.

Kunde han inte ringt igen på lördagen? Eller ringt från stugan i Idre?

Hade inte informationen kunnat hjälpt att fastställa mordtiden? Som referens precis som LL uppringning?

Han nämner aldrig tiden i nån intervju? Rapportinslaget är i April?

Är det rimligt att vara så aktiv på lördagen, för att sedan ha semester och släppa det helt.

Jag tycker det känns rimligt att han borde ringt in med den informationen han fick av RB. Det han sa till RB att han skulle göra.

Jag tycker det är lite misstänkt
Citera
2023-02-21, 17:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
En sak man borde göra är att försöka gräva fram förhören från mordplatsen. Nånstans måste de väl finnas? Eller är det de enskilda poliserna själva som behöll anteckningarna?

Det är ju en rejäl skandal. Tänk att tappa bort de viktigaste vittnenas första förhör... AB:s första har vi fått viss insyn i via Löhr, men hennes uppgifter om att AB sagt att mannen haft blå jacka vill ju ingen tro på. Vad extra kan andra vittnen ha sagt i sitt initiala förhör?

Någon som har en lista på alla som sagt sig ha förhörts på mordplatsen?

AB
YN
AZ
LJ
AD?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in