2023-02-21, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det var i den internationella versionen. På SVT var det mentalsjukhus.

Nä, dom sa: Ett år i Gulag, sen typ nej.. en traktor..

Innan det var det även: Ännu en traktor osv.

Putins vansinniga tal idag påminner starkt om den bild många i världen hade om Sovjetunionen och inget rysstroll kan efter talet hävda att putler vill något annat än att återskapa sovjet med brasklappen att det ska minsann vara ett framgångsrikt nytt sovjet.

Det är något de flesta förstår är en omöjlighet. Men det är putlers galna imperialism allt handlar om och efter att tagit kontroll över småstater är ukraina en enormt viktig pusselbit inför ytterligare utvidgning och kontroll av forna sovjet, svarta havet och i förlängningen Östersjön osv osv.

Man undrar lite varför länder som Kina och Turkiet accepterar putlers vansinne, hade ryssland inte varit så väldigt eftersatt och svagt hade även dom förr eller senare hotats av putlers tilltänkta imperium.
Uppenbarligen inser man att allt är en våt dröm för kreml.
Citera
2023-02-21, 17:28
Medlem
Ryssland borde egentligen förintas från världskartan folket överlag ta inte ens avstånd mot Putin.
Citera
2023-02-21, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
1. Blir bara en tillfällig lösning som 2014, en fryst konflikt. Och hur påverkar det sanktionerna mot Ryssland? Utredningar om krigsförbrytelser? Hur skall Ukraina få garantier för fred? Ditt ryss-förslag innebär bara eftergifter till Ryssland.
2. Är ju en möjlighet med det finns fler möjliga utfall:
3. Ryssland får inrikes stridigheter så att invasionen kollapsar.
4. Ukraina driver ut Ryssland men Ryssland väljer att inte starta kärnvapenkrig.
5. Kriget går i stå och det blir ett ställningskrig som bara drar ut på tiden utan lösning. Sanktionerna fortsätter och vi får en ny järnridå.

Du föreslår antingen att Ryssland skall vinna hur dåliga de än är eller kärnvapenkrig. Putin kunde sagt det själv. Sluta stödja massmord, diktatur och Sveriges fiender.

Jag ställde en fråga, vad är det för sjuka anklagelser du kommer med?

Intressant är att du och flera andra tänker att den mest troliga utgången är att Ryssland skulle på olika sätt backa, och att konflikten skulle sluta på det viset.

Jag har väldigt svårt att tro det, jag tänker att på samma sätt som många här i väst blir ursinniga över Rysslands invasion, så är det samma sak i Ryssland fast tvärtom, alltså att man blir mer nationalistisk och hatisk mot väst.

Jag menar väldigt få här ifrågasätter vad vi läser i media, jag tror att i Ryssland är det samma.

Jag kan såklart ha fel, men jag tänker att man här i väst kanske underskattar ryssarnas beslutsamhet, och även om vi läser att missnöjet över kriget är stort i Ryssland, så kanske ryssarna läser exakt samma om oss?
Citera
2023-02-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Inget av det där kommer att hända. För Ukraina är det, efter allt som hänt, helt oacceptabelt att övergå till att bli rysk lydstat. För att det ska kunna ske måste Ryssland besätta hela Ukraina och tillsätta en marionettpresident som skriver på det fredsavtalet. Kärnvapenkrig blir det bara om Ryssland startar ett. Och det tror jag inte ryssarna kommer att göra (men säker kan man ju inte vara).

Mer troligt verkar nu vara att det blir en frusen konflikt och en militariserad gränszon, typ Korea, vid ungefär nuvarande fronter. Kommer det att bli fredsförhandlingar och kompromisser skulle jag kunna tänka mig att Ryssland skulle kunna få behålla Krim men lämna tillbaka resten. Eventuellt att ryssarna får ge Ukraina någon annan kompensation för Krim.

Okej, men det förutsätter ett status quo, där ingen av parterna besegrar den andre, men vad händer om Ukrainarna besegrar Ryssland och trycker tillbaka dem en bit in i Ryssland? Eller ryssarna tar betydande delar av Ukraina?
Citera
2023-02-21, 17:36
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Jag tittade precis på 10 videos från ukrainska sidan och samma natur inspelat sista dagarna. Grönt gräs och endel träd har grönska men tror det är åretrunt eller pga varm vinter. Det är samma här på västkusten i Sverige.

5-10 grader sista dagarna där. Minusgrader imorgon och sen varmare igen. De har varmare än Sverige i genomsnitt typ som Prag om du förstår.

Har jag länkat till några videos?
Vad svamlar du om?
Har du helt tappat?
Citera
2023-02-21, 17:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Jag ser bara två sätt denna konflikt kan sluta.

1, Ukraina ger upp de områden ryssarna vill ha och nån garanti på att de inte går med i EU och NATO.

2, Kärnvapenkrig mellan Ryssland mfl och NATO.

Finns det egentligen något annat trovärdigt slut? Jag tror inte Ryssland ger sig, och skulle de förlora mark och inte se någon väg ut så kommer de använda kärnvapen.

Vad tror ni?
Jag tror inte heller Ryssland kommer vika ner sig, men man vet aldrig.

Ska man gå efter folkviljan, vilket jag tror skulle bli den bästa lösningen, skulle Krim och Donbasregionen få tillhöra Ryssland.
Då kunde Zelenskyj behålla det mesta av Ukraina där befolkningen som är mer positiva till EU och NATO kunde bestämma sin framtid utan rysk inblandning.
Det tror jag är den bästa lösningen för en långvarig fred.
Citera
2023-02-21, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Jag ställde en fråga, vad är det för sjuka anklagelser du kommer med?

Intressant är att du och flera andra tänker att den mest troliga utgången är att Ryssland skulle på olika sätt backa, och att konflikten skulle sluta på det viset.

Jag har väldigt svårt att tro det, jag tänker att på samma sätt som många här i väst blir ursinniga över Rysslands invasion, så är det samma sak i Ryssland fast tvärtom, alltså att man blir mer nationalistisk och hatisk mot väst.

Jag menar väldigt få här ifrågasätter vad vi läser i media, jag tror att i Ryssland är det samma.

Jag kan såklart ha fel, men jag tänker att man här i väst kanske underskattar ryssarnas beslutsamhet, och även om vi läser att missnöjet över kriget är stort i Ryssland, så kanske ryssarna läser exakt samma om oss?

Skillnaden är väl att de är med i kriget. Deras framtida pension bränns på ingenting och deras barn skickas till fronten för att dö. Finns en annan anledning till missnöje än i väst.
Citera
2023-02-21, 17:39
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Jag tror det ett möjligt scenario är likt Korea det blir vapenvila och uppdelat i väst/öst.
Utmärkt idé. Det Europeiska Ryssland - väster om Uralbergen - demokratiskt, fritt och blomstrande och det resterande Ryssland - öster om ural - diktatoriskt utsuget, förtryckt och eländigt som i din nämda förebild Nord korea.
Citera
2023-02-21, 17:40
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Anar man en besvikelse över Vladimir Putins förlorade hjältestatus så har du en nu livs levande historisk hjälte i Volodomyr Zelenskyj. Den Ukrainska hjältepresidenten som fick den storhetsvansinniga tsar-wannaben (med världens näst största arme) att förlora ansiktet. (och huvudet ?)

Patetiska försök till provokation från din sida.
Kom igen nu. Kom med lite fakta eller något som åtminstone stämmer.
Men säger det igen puttler kan dra åt helvete.
Citera
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Det är lugnt.
Men vi har fan problem och Ukraina ligger risigt till.

https://yle.fi/a/7-10025816/64-3-138783
https://www.politico.eu/article/west-munich-security-conference-doesnt-know-victory-in-ukraine/
https://www.theguardian.com/world/2023/feb/19/ukraine-war-over-unless-eu-boosts-military-support-says-top-diplomat
https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-02-16/when-will-ukraine-war-end-ammo-shortage-risks-prolonged-conflict?leadSource=uverify%20wall

Trams, Ukraina vinner, det vet alla, även Putin. så frågan e vad som sker med Putin, låt den saken ha sin gång, inget att oroa sig över.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna har terrorbombat Kherson igen. Många döda civila.
https://twitter.com/operativno_ZSU/status/1628009729640333312

Även länder som Kazakstan kommer förstärka sitt försvar mot Ryssland. Ingen litar på dem längre. Situationen i Vitryssland blir intressant att följa.

Jäpp. Kan tänka mig hur mycket som knådas och bearbetas från både väst och Ryssland i de belarusiska kulisserna. Belarus har dessutom en färdig efterträdare till Luka i form av Tichanovskaja. Jag är egentligen för oinformerad för att uttala mig men ett uppror i Belarus känns inte helt ologisk. Det är ju inte så att Luka skämt bort belaruserna med välstånd och utveckling. Om Belarus faller så blir det ett jävla kaos i vilket fall som helst.
Citera
2023-02-21, 17:43
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det mest trovärdiga slutet är att Ryssland drar sig ur för att de inte har råd att fortsätta kriget. Ryssland gick 25 miljarder USD back i januari. Om det fortsätter så tar deras pengar slut redan i början av hösten.
Finns det tänkande människor med makt kvar så låter de det förhoppningsvis inte gå så långt heller. Om man ser att pengarna tar slut om ett halvår så är det smartare att agera nu än att vänta tills att pengarna är slut och kaos bryter ut.

I alla fall borde de med makt idag som hoppas på att kunna behålla den agera. Kaos riskerar att kasta om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in