2023-02-21, 16:27
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ja jag står fast sitter man och krigshetsar så ska man fan va beredd att åka ner och stå för sin sak.
Ser inget som helst problem i det.
Men du får gärna förklara varför man inte ska leva som man lär?

Det gäller väl speciellt den krigshetsande Vladimir "offerkoftan" Putin som sitter och trycker i moskva och lyser med sin frånvaro i fronten hos dom dom många tusen som dör pga, hans storhetsvansinne
Citera
2023-02-21, 16:27
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Planen är väl att Ukraina ska betala tillbaka i alla fall en del, av det militära biståndet, till skillnad från socialfallet Sovjetunionen som skippade den biten
Återbetalningen är bara en pappersexecis. Återbetalas om 100 år och lånet har 0% ränta.
Citera
2023-02-21, 16:28
Medlem
Jag ser bara två sätt denna konflikt kan sluta.

1, Ukraina ger upp de områden ryssarna vill ha och nån garanti på att de inte går med i EU och NATO.

2, Kärnvapenkrig mellan Ryssland mfl och NATO.

Finns det egentligen något annat trovärdigt slut? Jag tror inte Ryssland ger sig, och skulle de förlora mark och inte se någon väg ut så kommer de använda kärnvapen.

Vad tror ni?
Citera
2023-02-21, 16:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Samma sak gäller anfallen med små trupper som försöker ta sig in i en ukrainsk ställning, utan pansarfordon eller andra tunga vapen. Vad är tanken?

De saknar förmåga att utföra riktiga attacker. Antingen vill de inte slösa bort fordon eller kan de inte helt enkelt. Att genomföra en offensiv kräver både kompetens bland soldaterna och bland officerarna. Det kräver lite oberoende tankeförmåga men också att man kommunicerar med HQ så att man hela tiden vet vad alla andra enheter pysslar med.

Just nu är den enda hyfsat kompetenta personalen som ukrainarna möter det ryska artilleriet men de har så dålig utrustning nu att de inte kan sikta ordentligt även om de teoretiskt borde klara av det.
Citera
Medlem
Bledsaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Nu har Ukraina fått Black Hawk. Har inte sett detta I ngt paket, så undra om dom inte får mycket som ej redovisas?

https://mobile.twitter.com/bayraktar_1love/status/1628025743337832449
Blackhawk tillsammans med hind-nånting. Lär vara en soppa av olika teknik osv men ukrainarna verkar kunna det.
Citera
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000

1, Ukraina ger upp de områden ryssarna vill ha och nån garanti på att de inte går med i EU och NATO.

Finns det egentligen något annat trovärdigt slut? Jag tror inte Ryssland ger sig, och skulle de förlora mark och inte se någon väg ut så kommer de använda kärnvapen.

Vad tror ni?

Ukraina vinner med västs hjälp. Putin dör, Ryssland drar sig tillbaka. mest sannolika utfallet.
Citera
2023-02-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nej! Men de har blivit invaderade tre gånger av ryssarna. Först tsaren, sedan kommunisterna och sedan kommunisterna igen. Ryssland anser det är historiskt ryska områden. När de gick med i Eu och Nato hade ryssarna så stor problem att de helt enkelt inte kunde göra något. Inte heller när de blev självständiga.

Ja, helt klart att Putin nog vill åt de länderna och många ryssar ser det som historiskt ryska områden.

Men jag vill nog säga emot dig i ett avseende. Den ryska ledningen i början av 90-talet med president Jeltsin i spetsen såg inga problem med att de Baltiska staterna blev självständiga. Tvärtom var det nog de enda delarna av gamla Sovjet som man (=den ryska ledningen) såg det som ganska okontroversiellt att de gick sin egen väg. Att resten resten av Sovjet sprack sved klart mer. Men Putin är absolut intresserad av Baltikum. Hoppas att EU och Nato utgör tillräckligt skydd.
Citera
2023-02-21, 16:31
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det jag inte fattar med detta klipp och liknande är hur Ryssland som har 10,000+ pansarfordon låter små grupper knata runt i terrängen. I några av klippen bär de en bår och blir träffademav en missil.

Samma sak gäller anfallen med små trupper som försöker ta sig in i en ukrainsk ställning, utan pansarfordon eller andra tunga vapen. Vad är tanken?

Det är det som gått totalt åt helvete med Putins special operation. Ingen tanke alls bakom.
Här är en pissrysk turist som ville stanna kvar i det ukrainska förrådet. Hen tyckte väl det var ett bättre boendet än hemma i pissland.

The Russki in this outbuilding chose not to surrender and was promptly perforated [two videos] #Ukraine
https://twitter.com/tomaburque/status/1628052426896072704
Citera
2023-02-21, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Återbetalningen är bara en pappersexecis. Återbetalas om 100 år och lånet har 0% ränta.
Sovjet började aldrig ens betala av det, de såg det som bidrag bara som det socialfall det var
Citera
2023-02-21, 16:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frassekock
Nu har Ukraina fått Black Hawk. Har inte sett detta I ngt paket, så undra om dom inte får mycket som ej redovisas?
https://mobile.twitter.com/bayraktar_1love/status/1628025743337832449

Ja allt är inte redovisat. Ofta tror jag också att de går ut med saker långt efter att de redan har beslutat om det.
Citera
2023-02-21, 16:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Vad tror ni?
Det mest realistiska slutet är att Ryssland Lämnar Ukraina och respekterar avtalet de signerade.

Jag tror inte Putin är beredd att låta världen utplånas bara för att få behålla områdena som de tillfälligt ockuperar.

Det är i alla fall vad han sa i talet idag. Man får hoppas att han inte är självmordsbenägen.
Citera
2023-02-21, 16:36
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:

Vad tror ni?

Steg 1 är inte på kartan. Då är det inte slut, för ryzzland kommer förr eller senare vilja ha mer. Får de facistfittorna vittring på att våld kan löna sig kommer de fortsätta och fortsätta tills även du sitter i interneringsläger.

Alltså har du bara ett slut.

Jag ser ett annat slut:

En så kraftfull markering från väst så ryzzland snabbt fattar att de har att välja på att backa eller börja avfyra kärnvapen. Vi kommer ju hamna där förr eller senare ändå.

Markeringen kan vara total flygförbudzon över Ukraina. Stridsflyg från väst motar bort alla ryszka plan, skjuter ner misiler och när det är möjligt sänker skepp och flyg som misilerna kom från.

Detta görs så klart som en humanitär insats. Varför ska en stat tillåtas terrorbomba en annan stat på ett sätt som helt saknar taktiskt värde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in