2023-02-20, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesussuger
Tro på nått man aldrig sett är väl en jävla bra anledning

Visst kan man tro på något man aldrig sett. Atomer kan du inte se. Finns skäl att tro på dem. Eller radiovågor. Däremot är det svårt att placera in Gud någonstans. Närmsta man kan komma inom naturvetenskapen är kanske ljus. Ljuset existerar utanför tiden. Är på något sätt utspritt överallt samtidigt. Från ljusets perspektiv sker allt på en gång. Ljus bär energi som ger liv. Vilket manifesterar sig genom oss. Vi är våra egna gudar men all vår energi kommer från solen. Från vågrörelser i det elektromagnetiska fältet när atomer pressas samman till tyngre ämnen.
Citera
2023-02-20, 14:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Fundamentalister är ofta bra på att följa sin religion. Är det alltså ett bra tecken för att religionen troligtvis är sann?
Jag skrev väl tvärtom, det som man inte följer kan vara extra bra?
Citera
2023-02-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag skrev väl tvärtom, det som man inte följer kan vara extra bra?
Aha, ok.
Citera
2023-02-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du är hjärntvättad.

Japp, Jag har inga tänka kunskaper. Jag är hjärntvättad. Häxorna trollar?

Frågeställningen min ateism. Jag trodde ingenting. Allah anser inte min Gudstro. Allah anser mig Jesus lära. Men ateism fungerade skickligare än Jesuit. Allah har sänt budskap att jag är Jesuit eller ateist. Nya fyndet Oden närmaste de vitas Gud . Medveten är källa till ateister.
Citera
2023-02-20, 15:51
Medlem
jesussugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Visst kan man tro på något man aldrig sett. Atomer kan du inte se. Finns skäl att tro på dem. Eller radiovågor. Däremot är det svårt att placera in Gud någonstans. Närmsta man kan komma inom naturvetenskapen är kanske ljus. Ljuset existerar utanför tiden. Är på något sätt utspritt överallt samtidigt. Från ljusets perspektiv sker allt på en gång. Ljus bär energi som ger liv. Vilket manifesterar sig genom oss. Vi är våra egna gudar men all vår energi kommer från solen. Från vågrörelser i det elektromagnetiska fältet när atomer pressas samman till tyngre ämnen.
Atomer finns det vetenskaplig bevis på att dom finns, det finns ingen vetenskaplig bevis att gud finns.
Citera
2023-02-20, 16:01
Medlem
Medvetenheten hos ateister är vinster. Eller tänker till svaren. Men jag är hjärntvättad.
Citera
2023-02-20, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du har inte presenterat några alternativ.
Det är inte en semantisk fälla och alla dina mängder av undanflykter och alla känsloyttranden du försökt pådyvla mig är bara och endast din egna kognitiva dissonans som gör lite ont. Du klarar inte av att hålla dina motstridiga tankar i huvudet samtidigt som du exponeras för detta giltiga problem.
Men visst kan vi avsluta detta, jag har erbjudit dig en utväg mer än en gång. Det är helt ok att du inte klarar av att acceptera en så enkel frågeställning.

Om någon så är det du som håller på med personangrepp kryddat med någon sorts tråkig överlägsen ton, helt ovillig att analysera din egen problemställning.

Jag menar att du inte kan beskriva Gud på det barnsliga sättet du försöker göra, som antingen ovillig att stoppa ondska eller maktlös.
Både alternativen förutsätter att Gud måste stoppa ondskan, när det i själva verket är så att ondskan du talar om inte ens kommer från Gud utan från människor som av Gud fått en fri vilja.
Du begär alltså indirekt att Gud ska ta bort den fria viljan.

Nu kommer du antagligen förneka den fria viljan likt många andra ateister.
Citera
2023-02-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Inget jag väljer. Ett val skulle innebära att jag även skulle kunna välja att inte lita på barnet.

Jasså, du väljer inte det heller.
Ska du inte förneka fria viljan fullständigt när du ändå håller på?
Citera
2023-02-20, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Jasså, du väljer inte det heller.
Ska du inte förneka fria viljan fullständigt när du ändå håller på?
Jag kan välja vissa saker, men jag kan inte välja vad jag ska tro på. Jag måste bli övertygad. Jag kan inte välja mellan att tro världen är platt eller ”rund”. Men jag kan välja mellan att äta glass eller tårta.
Citera
2023-02-21, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Men det är djävulen som är denna världs furste och han är en dråpare och en lögnare. För att undkomma honom ska man lyssna till Jesus.

Är det månne Gud som låter Djävulen vara denne världens furste, eller är detta mot Guds vilja?
Citera
2023-02-21, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Om någon så är det du som håller på med personangrepp kryddat med någon sorts tråkig överlägsen ton, helt ovillig att analysera din egen problemställning.

Jag menar att du inte kan beskriva Gud på det barnsliga sättet du försöker göra, som antingen ovillig att stoppa ondska eller maktlös.
Både alternativen förutsätter att Gud måste stoppa ondskan, när det i själva verket är så att ondskan du talar om inte ens kommer från Gud utan från människor som av Gud fått en fri vilja.
Du begär alltså indirekt att Gud ska ta bort den fria viljan.

Nu kommer du antagligen förneka den fria viljan likt många andra ateister.

Anser du att Gud gav människor fri vilja?
Citera
2023-02-21, 06:19
Medlem
Jag är troende, men klart man har lite tvivel ibland.

Det som får en att tvivla är ju att om något låter för bra för att vara sant, är det sällan det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in