2023-02-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hmm, nej.
Semantisk akrobatik för att rädda din kära kognitiva dissonans.
Du är helt enkelt för långt gången. Tyvärr.
Du är hjärntvättad.

Vill du till varje pris driva din agenda så förstår jag att du är ovillig att se alternativen.
Du kan sitta där med dina semantiska fällor och vara nöjd, så kan vi avsluta detta.
Citera
2023-02-20, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Ja, det finns många bevis för dessa situationer.

Du har inget bevis om du inte ser.
Men du väljer antagligen att lita på barnet.
Citera
2023-02-20, 12:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så religiösa uppenbarelser är gissningar?
Det var ingen uppenbarelse med ett budskap riktat till mig utan en överhörning.
Citera
2023-02-20, 12:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Varför? Hur vet jag att allt där är från Jesus?
Varför skulle de kristna hitta på ett budskap som de sedan inte följde särskilt bra?
Citera
2023-02-20, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Du har inget bevis om du inte ser.
Men du väljer antagligen att lita på barnet.
Inget jag väljer. Ett val skulle innebära att jag även skulle kunna välja att inte lita på barnet.
Citera
2023-02-20, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Varför skulle de kristna hitta på ett budskap som de sedan inte följde särskilt bra?
Så andra religioner är också sann, med den logiken?
Citera
2023-02-20, 12:51
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så andra religioner är också sann, med den logiken?
Tvärtom, alla religioner är bristfälliga, men just ett konkret budskap kan vara äkta, så som evangeliebudskapet.

Med tanke på hur människor är kan det vara idé att leta efter olika religioners budskap och se i vilken grad människor lever efter dem. Dem som vi inte efterlever kan vara värda att begrunda.

Men framför allt ska man lyssna med hjärtat. Det man tycker om ska man ta till sig och följa. I varje fall om man inte har ett fördärvat hjärta och vet att budskapet är fel.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-02-20 kl. 13:19.
Citera
2023-02-20, 13:02
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Vill du till varje pris driva din agenda så förstår jag att du är ovillig att se alternativen.
Du kan sitta där med dina semantiska fällor och vara nöjd, så kan vi avsluta detta.
Du har inte presenterat några alternativ.
Det är inte en semantisk fälla och alla dina mängder av undanflykter och alla känsloyttranden du försökt pådyvla mig är bara och endast din egna kognitiva dissonans som gör lite ont. Du klarar inte av att hålla dina motstridiga tankar i huvudet samtidigt som du exponeras för detta giltiga problem.
Men visst kan vi avsluta detta, jag har erbjudit dig en utväg mer än en gång. Det är helt ok att du inte klarar av att acceptera en så enkel frågeställning.
Citera
2023-02-20, 13:12
Bannlyst
Varför skulle det INTE finnas något trancendent?

Sen behöver man ju inte följa någon särskild religion bara för att man tror på något större, typ en fortsättning av något slag.

Nietzsche var troende i den mening att han trodde på återfödelse, och det var inget som han ansåg särskilt positivt.
Citera
2023-02-20, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om Gud finns är det ju av uppenbara skäl fördelaktigt att man har trott på Gud under ens livstid så varför riskera följderna genom att inte tro på Gud överhuvudtaget? Går det att motivera sin avsaknad av tro på ett eftersträvansvärt sätt i så fall?

Jag tänker mer på tidsaspekten. Alla "synder" som måste bli förlåtna. Det är för jobbigt.
Citera
2023-02-20, 14:02
Medlem
jesussugers avatar
Tro på nått man aldrig sett är väl en jävla bra anledning
Citera
2023-02-20, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Tvärtom, alla religioner är bristfälliga, men just ett konkret budskap kan vara äkta, så som evangeliebudskapet.

Med tanke på hur människor är kan det vara idé att leta efter olika religioners budskap och se i vilken grad människor lever efter dem. Dem som vi inte efterlever kan vara värda att begrunda.

Men framför allt ska man lyssna med hjärtat. Det man tycker om ska man ta till sig och följa. I varje fall om man inte har ett fördärvat hjärta och vet att budskapet är fel.
Fundamentalister är ofta bra på att följa sin religion. Är det alltså ett bra tecken för att religionen troligtvis är sann?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in