2023-02-20, 23:01
Avslutad
SEB slog till med 0.3% höjning 3 månaders listränta runt 1 feb, på hemsidan ligger en ny höjning på 0.4% från i morgon 21/2. 0.7% upp på mindre än en månad. Även 1 åringen upp kraftigt.
Citat:
3 mån 4.99% 2023-02-21 +0.40%
1 år 4.99% 2023-02-21 +0.45%
https://seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/bolanerantor

Tippar senast i juli blir det svårt för de flesta få boränta e rabatt på under 4% alla bindningstider.
En del t ex Nordea tror dock att 2024 blir det kraftiga räntesänkningar pga att Sveriges ekonomi håller på gå åt
Senast redigerad av lone star 2023-02-20 kl. 23:05.
Citera
2023-02-20, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smk11
Är det läge att binda sin ränta på 4,3% på 3 år tro? Har goda marginaler men man får lite domedagskänsla av att läsa denna tråden.

Har du goda marginaler så är det förmodligen vettigast att inte binda utan spara undan de extra pengarna varje månad som buffert. Att binda kan du ju se som en försäkring.

Om man tror på marknaden just nu så kommer styrräntan höjas 0.75p.e till. Nuvarande höjning har ju inte helt slagit igenom. Så säg att 3 mån peakar 1p.e högre än nu.

Men du borde aldrig ta beslut baserat på flashback. Framförallt inte så extremt polariserad tråd som denna :-).
Senast redigerad av trickget 2023-02-20 kl. 23:16.
Citera
2023-02-20, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smk11
Är det läge att binda sin ränta på 4,3% på 3 år tro? Har goda marginaler men man får lite domedagskänsla av att läsa denna tråden.

Domedagskänsla har det varit i den här tråden sen 2010 så det är upp till dig.
Citera
2023-02-20, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Har du goda marginaler så är det förmodligen vettigast att inte binda utan spara undan de extra pengarna varje månad som buffert. Att binda kan du ju se som en försäkring.

Om man tror på marknaden just nu så kommer styrräntan höjas 0.75p.e till. Nuvarande höjning har ju inte helt slagit igenom. Så säg att 3 mån peakar 1p.e högre än nu.

Men du borde aldrig ta beslut baserat på flashback. Framförallt inte så extremt polariserad tråd som denna :-).

Det som du kallar "marknaden" är ett gäng lobbyister från bankväsendet. Vad ska de säga? "Om inflationen fortsätter kommer RB höja till att vi till slut når 10% i boränta"? Det vågar de inte för de bryr sig bara om att casha från kunden och skiter fullständigt i om Svensson går i personlig konkurs.

Litar du på bilhandlaren också när han vräker ur sig "kompis bra deal den går 10 tusen mil till wallaaaah jag svär"?
Citera
2023-02-21, 00:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Och tjänste-KPI är det mått som iallafall amerikanska FED bryr sig om mest, vilket förmodligen betyder att svenska RB också finner det viktigt.. Att det fortsätter stiga är big no-no för dom.

Den stora frågan är om RB slänger in en extra höjning redan innan april. Det är nästan den enda frågan just nu för allt annat är glasklart vad som kommer ske.
Nja, varuinflationen är tillbaka på 2% i USA. Så den behöver dom inte bry sig om.

Tjänsteinflationen där ökar pga stigande lönekostnader. Så FED behöver tyvärr dra upp räntan så företag konkar eller iaf säger upp folk. Så att löneökningarna stannar av.

I Sverige har vi (inte ännu iaf) så stigande löner så att det skall behövas.
Citera
2023-02-21, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja, varuinflationen är tillbaka på 2% i USA. Så den behöver dom inte bry sig om.

Tjänsteinflationen där ökar pga stigande lönekostnader. Så FED behöver tyvärr dra upp räntan så företag konkar eller iaf säger upp folk. Så att löneökningarna stannar av.

I Sverige har vi (inte ännu iaf) så stigande löner så att det skall behövas.
Jepp FED kommer fortsätta höja. Och vad händer då? Jo då måste ECB och riksbanken haka på för bibehålla värdet och därmed begränsa importerad inflation. Eller tror du fortfarande inte att räntan påverkar valutkursen?
Citera
2023-02-21, 00:19
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Omvända faktorer som såg till att bostadspriser steg. Minskad utlåning, de-globalisering, fallande reallöner, demografiska förändringar (utbudet kommer förmodligen öka), grön omställning som kommer driva upp kostnaden på det mesta etc. Det är nya tider.
Minskad utlåning tvivlar jag på. Det var det inte ens när FED drog upp styrräntan till 16%
De-globalisering leder till fallande reallöner och sänkt levnadsstandard. Men det får vi nog via inflation. Nominella priser ser jag inte falla pga det.

När levnadsstandarden sjunker så blir det sämre och mindre bostäder för oss. Och de kostar ju mindre. Men realt. Och bostadsproduktionen upphör. "alla" i byggsektorn blir arbetslösa.

Men de-globalisering kommer nog inte vara tillräckligt för detta. Det lär sänker ju levnadsstandarden men om vi får ha en hygglig fri privatsektor kommer den ordna tillväxt som kompenserar för de ökade priserna som de-globalisering orsakar.
Citera
2023-02-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jepp FED kommer fortsätta höja. Och vad händer då? Jo då måste ECB och riksbanken haka på för bibehålla värdet och därmed begränsa importerad inflation. Eller tror du fortfarande inte att räntan påverkar valutkursen?
Han har haft fel i typ allt och är PRO skuldsättning varför ens föra vidare debatten?
Citera
2023-02-21, 00:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Nej varför skulle ECB det?
Empiri ger inget stöd för det. FED har höjt tidigare och ECB legat kvar på 0 helt obekymrade.

Jag länkade för övrigt en liten artikel med en professor i Nationalekonomi som pekade på att studier visat att räntans påverkan på växelkursen var försumbar. I verkligheten vill säga.

Om det nu finns personer här som menar att verkligheten visar något annat så borde dom har kommit med sakliga kommentarer det detta. Men det kom 0 sådana.

Är det möjligen så att du ignorerar verkligheten och lutar dig mot fantasier?
Senast redigerad av liksom-fb 2023-02-21 kl. 00:27.
Citera
2023-02-21, 00:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Ok, de har tagit fram kristallkulan och vet att det bara faller någon % till.
Det är nog bara ni bubbelpratare som vet något om framtiden.
De som köpte antar att det inte stannar här utan kan gå ned något till.

Citat:
Ja, nu bekräftar du ju bara det jag säger så det behövs väl inte mer fakta ?. Högt utbud. Och enligt Hemnet " antalet sålda bostäder minskar kraftigt, där man kan säga att bostadsmarknaden befinner sig nu". Det blir trångt vid utgången.
Nej det fanns ingen bekräftelse där. Du behöver läsa innantill. Det är inte ok att du hittar på vad som står.
Det är än så länge tomt på redogörelse från dig.

Citat:
Halmgubbe från din sida. Nej, jag har inte hävdat något annat. Jag förklarade bara hur det ligger till att inflationen inte äter lån som så populärt påstås. . Om du anser jag har fel så kom med argument.

Halmgubbe från din sida, har jag har inte hävdat något annat. Jag sa "reala löneutrymme som avgör". Dvs ökar det minskar förhållandet lån/realt löneutrymme. Förhållandet lån/lön är ointressant.
Finna exakt 0 halmgubbar från min sida och du har inte kunnat redogöra för någon.

Du fick kommentaren att lån/lön minskade om lönen ökade.
Du har inte klarat av att ge en kommentar på det. Utan sätter igång och insinuerar att folk skulle påstått att lånet minskade i nominella termer. Och när jag frågar efter vem som påstått att det skulle minska i nominella termer så sätter du igång och yrar om halmgubbar. Dock inte dina egna.

Sedan yrar du om att lånet minskade om vi hade reallöneökningar. Men klarar inte av att visa hur.

Nog måste du väl ändå hålla med om att du är en av de mer svamliga och förvirrade i tråden.
Citera
2023-02-21, 04:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej varför skulle ECB det?
Empiri ger inget stöd för det. FED har höjt tidigare och ECB legat kvar på 0 helt obekymrade.

Jag länkade för övrigt en liten artikel med en professor i Nationalekonomi som pekade på att studier visat att räntans påverkan på växelkursen var försumbar. I verkligheten vill säga.

Om det nu finns personer här som menar att verkligheten visar något annat så borde dom har kommit med sakliga kommentarer det detta. Men det kom 0 sådana.

Är det möjligen så att du ignorerar verkligheten och lutar dig mot fantasier?

Riksbanken har skrivit en ELI5 om detta för såna som dig.

Citat:
En förändring av styrräntan påverkar också växelkursen. När svenska räntor sjunker jämfört med räntorna i utlandet blir utländska aktörer mindre intresserade av att investera i Sverige eftersom det ger lägre avkastning än placeringar i andra valutor. Detta leder till att efterfrågan på kronor minskar. När efterfrågan på kronor minskar sjunker priset på kronor, precis som när efterfrågan minskar på en vara, vilken som helst. Eftersom växelkursen gentemot andra valutor är just priset på kronor så blir kronans växelkurs svagare, det vill säga vi får betala mer i kronor för exempelvis en dollar eller en euro.

https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/vad-ar-penningpolitik/sa-paverkar-penningpolitiken-inflationen/
Citera
2023-02-21, 05:44
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det finns mycket att diskutera här.

Hur har kronan gått på sistone?

Det är så man kan tro att räntan är för låg, eller hur?
Ja räntan är väldigt mycket för låg.
Att som vissa prata om att räntan snart ska sänkas är ju helt sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in