2023-02-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tittar man lite närmare på vad som hände för månadsförändring ser man följande.

* Livsmedel bidrar 0.12. Det är ju upp, men inte så mycket.

* Varor exklusive livsmedel och energi: -0.56. Rejält ned. De som orerar om valutakurs borde ta sig en rejäl funderare på varför verkligheten kolliderar.

* Tjänster exklusive utrikesresor bidrar 0.72. Dvs rejält upp.
Problemet är således att tjänster stiger i pris. Och det är inhemska. Har inte direkt med valutakurs att göra.

En sak som letar sig in på listan över det som driver upp inflationen är pris på vatten och avlopp. Det är offentlig sektor som höjer priserna här. En annan sak är inträden till sportevenemang och annat som hör till rekreation.

En tjänst som faktiskt bidrar nedåt är biluthyrning. En annan inrikesflyg.

KPI är ju ner varje januari kan man verkligen dra så mkt slutsatser kring det?
Citera
2023-02-20, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en.liten.lort
En rent hypotetisk fundering som ni gärna får skjuta i sank om ni tycker den är fel.

Vore inte det bästa scenariot att räntan förblir någorlunda låg men att bostadspriserna sjunker med mellan 40-50 %?

Hög ränta är bra. Det betyder att det finns en massa bra projekt att investera i som ger god avkastning. Konkurrens om investerarnas pengar. Låg ränta betyder en Zombie ekonomi där inget av värde produceras utan allt bara hankar sig fram av slentrian....
Citera
2023-02-20, 17:38
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Vore inte det bästa scenariot att räntan förblir någorlunda låg men att bostadspriserna sjunker med mellan 40-50 %?

Jo men då hade du behövt ta till auktoritära tilltag under nollränteåren och hindrat köpare från att gå högre i budgivningar.

Folk vill/ville helt enkelt låna mer för att vinna varje enskild budgivning. Priserna sätts av högstbjudande. Går räntorna ner igen kommer en större del av köparna rent mekaniskt vilja gå längre i budgivningarna.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2023-02-20 kl. 17:41.
Citera
2023-02-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Hög ränta är bra. Det betyder att det finns en massa bra projekt att investera i som ger god avkastning. Konkurrens om investerarnas pengar. Låg ränta betyder en Zombie ekonomi där inget av värde produceras utan allt bara hankar sig fram av slentrian....

Just det. Instämmer helt. Glömde bort problematiken med "zombieföretag". Det är ju ytterligare en anledning till att räntan behöver gå upp.

Sedan kom jag på en sak som jag glömde skriva. Någonstans läste jag också att lägre ränta gjorde att pensionskapital i högre grad sökte sig till fastighetsinvesteringar i jakt på högre avkastning när räntan på säkra statsobligationer fortfarande var låg. Kan det kanske bli omvänt nu att pensionskapitalet successivt avyttrar sina fastighetsinvesteringar när det nu åter blir attraktivt att istället placera pengar i säkra statsobligationer med allt högre ränta?
Citera
2023-02-20, 17:51
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jo men då hade du behövt ta till auktoritära tilltag under nollränteåren och hindrat köpare från att gå högre i budgivningar.

Folk vill/ville helt enkelt låna mer för att vinna varje enskild budgivning. Priserna sätts av högstbjudande. Går räntorna ner igen kommer en större del av köparna rent mekaniskt vilja gå längre i budgivningarna.

Ja, samt fenomenet uppdämd efterfrågan kickar in all over the place och inflationen drar igen.
Citera
2023-02-20, 18:07
Medlem
Citat:
Tittar man lite närmare på vad som hände för månadsförändring ser man följande.

* Tjänster exklusive utrikesresor bidrar 0.72. Dvs rejält upp.
Problemet är således att tjänster stiger i pris. Och det är inhemska. Har inte direkt med valutakurs att göra.
Och tjänste-KPI är det mått som iallafall amerikanska FED bryr sig om mest, vilket förmodligen betyder att svenska RB också finner det viktigt.. Att det fortsätter stiga är big no-no för dom.

Den stora frågan är om RB slänger in en extra höjning redan innan april. Det är nästan den enda frågan just nu för allt annat är glasklart vad som kommer ske.
Citera
2023-02-20, 18:07
Medlem
Rengens avatar
Citat:

Det var förstagångsköpare. Runt 5-6 MSEK. Men det var nog inget fynd utan mer att det var en bra bostad. Dom vet att nivån kan falla någon % till.
Ok, de har tagit fram kristallkulan och vet att det bara faller någon % till.
Citat:
Jag hade tänkt mig något mer substantiellt. Det du kommer med är lite mer av fria spekulationer.
Har du någon fakta?
Tittar jag på hemnets statistik är utbudet högre i Jan nu än det varit i Jan de senaste 7 åren. (stannade där).
Tja, visst kan väl säljare avvakta. Är det likvärdiga bostäder som säljs intill och efterfrågan mättats, kan dom ju välja att avvakta till efterfrågan är bättre. Är väl inget konstigt med det.
Ja, nu bekräftar du ju bara det jag säger så det behövs väl inte mer fakta ?. Högt utbud. Och enligt Hemnet " antalet sålda bostäder minskar kraftigt, där man kan säga att bostadsmarknaden befinner sig nu". Det blir trångt vid utgången.
Citat:
Visst är ett lån på 2 MSEK fortfarande på 2 MSEK efter 10 år utan amorteringar. Men har någon verkligen hävdat något annat? Jag tvivlar starkt på det. Det här är nog en halmgubbe från din sida.
Men efter 10 år utan amortering och med 20% nominella löneökningar krävs 20% färre månadslöner för att amortera bort det. Och då har lånet krympt i relation till lönen. UTAN att man amorterat ett öre.
Om du på allvar menar att lån/lön inte minskat då har du en tämligen hopplös förklaringsbörda.
Halmgubbe från din sida. Nej, jag har inte hävdat något annat. Jag förklarade bara hur det ligger till att inflationen inte äter lån som så populärt påstås. . Om du anser jag har fel så kom med argument.
Citat:
Ett lån på 2 MSEK kommer vara ett lån på 2 MSEK även efter 10 år utan amortering fast med reallöneökningar. Eller vill du nu hävda något annat?
Halmgubbe från din sida, har jag har inte hävdat något annat. Jag sa "reala löneutrymme som avgör". Dvs ökar det minskar förhållandet lån/realt löneutrymme. Förhållandet lån/lön är ointressant.
Citera
2023-02-20, 18:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Det är väl lite svårt att säga. Det som eventuellt är lite förvånande är att Stockholms innerstad som brukar beskrivas som den mest "effektiva" marknaden i Sverige i princip har varit stillastående i 5 månader snart.

En stilla spekulation är följande: antag att över tid utnyttjar folk ungefär lika stor andel av sitt lånelöfte oaktat nuvarande ränteläge. Bankerna använder en "kvar att leva på kalkyl" för att bedöma hur mycket en person får låna. En av de större ingående komponenterna i denna är just låneräntan. Av kända skäl har den historiskt legat på 6-7% d.v.s. ränteläget har inte spelat så stor roll. Det som nu hänt är att den långa bostadsräntan (5 åriga) har legat rätt stabil den sen september förra året. Säg att banken vill ha en marginal på 3-4% i kalkylräntan så borde det medföra att bankerna nu pendlar runt 7-8% i kalkylränta. D.v.s. vi behöver se en långränta som kliver upp på 4-5% innan vi ser ytterligare fall.

D.v.s. det finns en risk/chans för att det blir ett fall på 15-25% i snitt över hela brädet men inte så mkt värre än så.
Antalet affärer har sjunkit vilket kan ge en skev statistik, bra objekt får bud och säljs. Sämre objekt säljs inte i lika hög grad och ger en mindre påverkan på statistiken.
Sammantaget ger det en ljusare bild av hur efterfrågan ser ut än vad som faktiskt är fallet.
Vi får nog avvakta det här året för att få en säkrare bild av hur marknaden mår.
Citera
2023-02-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
KPI är ju ner varje januari kan man verkligen dra så mkt slutsatser kring det?
Nej självklart inte. Livsmedel ökar med 19% i årstakt, räntan går upp, elpriset spås bli värre nästa vinter. Men kan inflationen amortera ens skulder så kan väl allt hända 😂

Botten är spådd av BLT att ske i April. Vi får se om det är så annorlunda denna gången.
All fundamenta talar för fortsatt nedgång hela 2023. Men jag kan cherry-picka datapunkter som motsäger det. Tyvärr klarar många inte att göra en ordentlig analys.
Citera
2023-02-20, 18:22
Medlem
Citat:
En rent hypotetisk fundering som ni gärna får skjuta i sank om ni tycker den är fel.

Det viktiga är ju att folk har råd att bo kvar och det har man ju så länge räntorna inte når sjuka nivåer, oavsett hur mycket värdet på ens bostad sjunker.

Det bra med kraftigt lägre bostadspriser är ju dels att nya köpare kan komma in på marknaden till mer humana priser och dels att belåningen successivt skulle sjunka inom privat sektor, vilket är viktigt för landets finansiella stabilitet.

Och så en bubblare som kanske provocerar en del. Med sjunkande bostadspriser skulle inte lika mycket pengar allokeras inom fastighetssektorn utan förhoppningsvis istället till mer produktiva investeringar i sektorer där andelen R&D är högre.

Jaja det vara mina två ören i den här diskussionen.

Ge mig ris eller ros

Jag tycker det bästa scenariot hade varit om priserna står mer eller mindre stilla under en lång tid. Då skulle få personer bli inlåsta i sitt boende och de reala priserna kan komma ner till en lägre nivå.

De flesta vill ju att att lönerna ska räcka till så mycket konsumption som möjligt så det hade ju varit bra om boende var billigare.
Citera
2023-02-20, 18:29
Medlem
Hoppas nu RB sätter in ett extra möte i början av Mars där räntan höjs 50p efter dagens siffra om skenande kärninflation. Då kan vi inte fortsätta att ha en kristränats. Kronan måste stärkas annars kommer vi bara importera ännu mer inflation.
Citera
2023-02-20, 18:30
Medlem
svenkolrots avatar
https://www.svd.se/a/8JRgVE/tungt-besked-for-hushallen-maste-ta-hojd
Alltså jag vet inte men det ser inte så ljust ut för folk med lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in