2023-02-20, 20:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Hög ränta är bra. Det betyder att det finns en massa bra projekt att investera i som ger god avkastning. Konkurrens om investerarnas pengar. Låg ränta betyder en Zombie ekonomi där inget av värde produceras utan allt bara hankar sig fram av slentrian....
Har Schweiz haft en zombie-ekonomi i "alla" år?
Citera
2023-02-20, 20:16
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Kronan gick ju som en Tesla idag, har jag missat att RB haft ett extrainsatt möte? Eller kan det finnas andra faktorer?

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Signaler om högre svensk styrränta än tidigare spått lyfte kronan.

Dessutom släpptes Riksbankens protokoll från räntebeslutet nyligen där det framkom att de muttrat mycket och länge över kronkursen: https://omni.se/kpi-besked-och-protokoll-pressar-upp-svenska-kronan/a/9zo5B9

Citat:
Nordeas chefsanalytiker Torbjörn Isaksson noterar i en kommentar att Riksbanken i sitt protokoll ”understryker ett ökat fokus på den svaga kronan och bankens beredskap att vidta fler åtgärder vid behov”.
Citera
2023-02-20, 21:17
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
https://www.svd.se/a/8JRgVE/tungt-besked-for-hushallen-maste-ta-hojd
Alltså jag vet inte men det ser inte så ljust ut för folk med lån.

Det finns mycket att diskutera här.

Citat:
Ursprungligen postat av Annika Winsth
– ECB flaggar också för en höjning på 50 punkter. Om inte Riksbanken också gör det så försvagas kronan och då importerar vi också inflation,

Hur har kronan gått på sistone?

Det är så man kan tro att räntan är för låg, eller hur?
Citera
2023-02-20, 21:20
Medlem
Citat:
Kronan gick ju som en Tesla idag, har jag missat att RB haft ett extrainsatt möte? Eller kan det finnas andra faktorer?

Skenande kärninflation, tillåt mig småflina.

Att du vill sänka hela ekonomin för att du är bitter får ju stå för dig, men jag tycker det är osmakligt.
Kronan stärktes för att inflationssiffrorna va illa, vilket kommer leda till fler räntehöjningar än tidigare trott.
Citera
2023-02-20, 21:22
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Kronan stärktes för att inflationssiffrorna va illa, vilket kommer leda till fler räntehöjningar än tidigare trott.

Kronan stärktes också för att RB för en gångs skull var tydliga med att kronkursen är ett problem.
Citera
2023-02-20, 21:30
Medlem
Hardstekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Jag säger inte emot dig, men tycker man kan betona just ordet "minst". Med 3 mille är det en lättbyggd tomt (vilka brukar vara dyrare eftersom de är billigare att bygga på), med ett av de billigare halv-prefab-husen utan något tillval.

Med markarbeten, anslutning av kommunal VA, lagfart, pantbrev, byggel, byggavgifter, och en skälig standard på huset är det nog snarare 4 MSEK för en familjevilla, 3,5 för ett mindre enplanshus.
Komplett med garage, förråd, trädgård etc. hamnar det snarare kring 4-4,5 för ett nybyggt men ganska normalt Svensson-hus. Och det kan lätt bli dyrare med dyrare markarbeten, en husutvecklare som vill gå med vinst, etc..

Jag höftade det är mycket dyrare i dagsläget.

Jag tänkte mer om man tog ur all luft som kommer från billig kredit. Dom husleverantörer som finns kvar då och vill sälja hus, måste ju sälja hus som folk kan köpa. Jag har svårt att tro att man kan bygga för under 3 miljoner med dagens priser.
Citera
2023-02-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad skall leda till att folk betalar mindre för bostäder?

Omvända faktorer som såg till att bostadspriser steg. Minskad utlåning, de-globalisering, fallande reallöner, demografiska förändringar (utbudet kommer förmodligen öka), grön omställning som kommer driva upp kostnaden på det mesta etc. Det är nya tider.
Citera
2023-02-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c

Fan va nice. Hoppas nästa omgång siffror blir riktigt illa så att vi får ännu starkare valuta då. Hint: föregående siffror blir tuffa att slå och desto tuffare kommer de att bli för er sparräntekramare.
Citera
2023-02-20, 22:27
Medlem
Citat:
Fan va nice. Hoppas nästa omgång siffror blir riktigt illa så att vi får ännu starkare valuta då. Hint: föregående siffror blir tuffa att slå och desto tuffare kommer de att bli för er sparräntekramare.
Siffrorna behöver inte ens "slås" - det är illa nog om dom går ner för långsamt. Tror du att räntehöjningarna avslutas ifall inflationen ligger platt på eller nära 10%? Kan meddela att så inte är fallet.

I USA är inflationen faktiskt påväg ner men FED fortsätter höja räntan. Go figure...
Citera
2023-02-20, 22:30
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:

Hur tror du det går med din förutsägelse att priserna ska gå upp ?
Citera
2023-02-20, 22:49
Medlem
Citat:

Skenande kärninflation, tillåt mig småflina.

Att du vill sänka hela ekonomin för att du är bitter får ju stå för dig, men jag tycker det är osmakligt.
Är du inte läskunnig, vem har skrivit att de haft ett extrainsatt möte? Du är en av de som fattar lite, eller tycker du att 8,7% kärninflation är bra? Nä kronan behöver stärkas mer, så höjningar är nödvändiga. Ekonomin går ju lysande, fråga liksom-fb och flanders. Folk köar ju för att ”vinna” senaste budgivningen 😂
Citera
2023-02-20, 22:52
Medlem
Är det läge att binda sin ränta på 4,3% på 3 år tro? Har goda marginaler men man får lite domedagskänsla av att läsa denna tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in