2023-02-19, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horochhapna
80 000 kommer vi säkert se, men varför gissa om en specifik siffra? Låter tämligen autistiskt igen. Huvudsaken är att folk alltid kommer lägga x andel av disp. inkomst på boende. Nu när det är en stor mismatch mellan folks villighet att lägga pengar / säljares förväntningar stannar omsättningen. BLT får betala dyrt under tiden, en massa i ränta.

Du kan inte jämföra priserna då och nu eftersom omsättningen på marknaden kollapsat. Och folk tror dippen är tillfällig. Med andra ord: få objekt säljs, en stor del säljs aldrig. BLT ska nämligen övervintra, på våren vänder det eller hur? Under tiden ska de betala 50% av disp inkomst för att bo. Värt.

Behöver inte vara en exakt siffra. Men att sitta och säga att det kommet regna någon gång i framtiden är totalt meningslöst.

När kommer 80k inträffa?

Det låter snarare som att du inte vill lägga någon prognos för att du också vill kunna fortsätta säga "snart" resten av livet
Senast redigerad av flanders 2023-02-19 kl. 13:30.
Citera
2023-02-19, 13:27
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur mycket har då bolånelöftena krympt?
Kan inte påminna mig om att jag sett någon siffra på hur mycket det HAR krympt.

Det hushåll betalar för boende har ökat. Iom att räntan har ökat. Men ränta är bara omfördelning.
Andra hushåll sitter med motsvarande ökning i inkomster. Och dom kan ju också agera på marknaden. Direkt eller indirekt.

Med direkt menar jag att dom kan köpa. Dock är det mindre vanligt då de som får inkomsthöjning här är mer äldre personer. Men indirekt genom att dom lånar ut (privat) till yngre anhöriga som är i köpartagen.
Jag vet faktiskt inte, det är en intressant fråga. Tänker inte hemfalla till spekulation utifrån anekdotisk data såsom mitt eget låneutrymme, men att det påverkats är helt klart. Borde påverka medelklass som säker höga lån mest, premiumsegementet lär vara oberörd av denna faktor
Citera
2023-02-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Det är ett faktum att KALP-en höjts och därmed påverkat lånelöftena, vad är det du vill att jag ska bevisa med det? Det är ju du som bevisligen ljugit om låneutrymmet för akademikerpar (lustigt nog slutade du svara när jag bevisade detta)

Så hur mycket får man låna idag kontra tidigare?

På SEBs bolåneindikator får två löner a 50 k med 1.5 msek I insats låna 7.8 msek. Dvs köpa för 9.2 msek. (Utan barn)

Kan inte minnas att det har varit så mycket mer än så. Eller menar du att samma par fick låna 10 msek I somras?
Citera
2023-02-19, 13:47
Medlem
Shine_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Så hur mycket får man låna idag kontra tidigare?

På SEBs bolåneindikator får två löner a 50 k med 1.5 msek I insats låna 7.8 msek. Dvs köpa för 9.2 msek. (Utan barn)

Kan inte minnas att det har varit så mycket mer än så. Eller menar du att samma par fick låna 10 msek I somras?
Jag vet faktiskt inte några exakta siffror, det vore intressant att se! Det kluriga är ju att den höjda kalpen slår otroligt olika beroende på inkomst och antal barn. Höginkomsttagare utan barn blir marginellt påverkade ja, medelklass med flera barn desto mer.
Citera
2023-02-19, 13:49
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Det är ett faktum att KALP-en höjts och därmed påverkat lånelöftena, vad är det du vill att jag ska bevisa med det? Det är ju du som bevisligen ljugit om låneutrymmet för akademikerpar (lustigt nog slutade du svara när jag bevisade detta)

Kollega sökte bolån på Swedbank Sthlm i fredags och då satte banken 9% ränta som riktvärde (innan räntehöjningarna räknande bankerna på att man skulle klara ca 6%-ig ränta). Är detta den nya "spelregeln"? Hur ställer sig övriga banker?
Citera
2023-02-19, 14:24
Medlem
muneys avatar
Så tröttsamt att de två lägrena i tråden enbart kan resonera utifrån extremerna...Ena sidan klagar på att boendeexemplen som tas upp är extrema, samtidigt tar man upp ensamstående lärare som köpt på spekulation och nu aldrig kommer kunna skaffa barn... Detta måste vara en av de mest polariserade trådarna på FB.
Citera
2023-02-19, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vad är din förklaring till att priserna i innerstan i FEB 23 inte är lägre än Juli 22
Du är som ett litet barn som nu går i trean men fortfarande frågar varför 1 + 1 = 2. Vi vet inte vad vi ska göra med dig.

Som alla försökt berätta för dig är priserna extremt säsongsberoende över året. Vi är nu inne i högsäsong. Juli är raka motsatsen. Kanske kan du bränna in det där 1 + 1 = 2 i medvetandet genom att titta på hur mycket lägre priserna är än för de kringliggande månaderna Juni 22 och Augusti 22.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2023-02-19 kl. 14:53.
Citera
2023-02-19, 15:03
Medlem
Citat:
Jag vet faktiskt inte några exakta siffror, det vore intressant att se! Det kluriga är ju att den höjda kalpen slår otroligt olika beroende på inkomst och antal barn. Höginkomsttagare utan barn blir marginellt påverkade ja, medelklass med flera barn desto mer.

Brukar lägga in mina siffror då och då för att se potentiella förändringar i lånelöften;
Handelsbanken är oförändrat.
Skandia har sänkt ca 10 %, dock började det redan innan räntehöjningarna.

Resterande banker okänt.
Citera
2023-02-19, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Du är som ett litet barn som nu går i trean men fortfarande frågar varför 1 + 1 = 2. Vi vet inte vad vi ska göra med dig.

Som alla försökt berätta för dig är priserna extremt säsongsberoende över året. Vi är nu inne i högsäsong. Juli är raka motsatsen. Kanske kan du bränna in det där 1 + 1 = 2 i medvetandet genom att titta på hur mycket lägre priserna är än för de kringliggande månaderna Juni 22 och Augusti 22.

Augusti stängde i linje med vad februari ligger på och under utfallet i Januari. September är den enda månaden som ligger högre än jan-feb. Det är knappast vad stjärnorna i tråden förutspådde. Innerstan skulle ned långt under 100k per kvm under q1 2023
Citera
2023-02-19, 15:05
Medlem
Citat:

Är lärare höginkomsttagare?
Citera
2023-02-19, 15:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Kollega sökte bolån på Swedbank Sthlm i fredags och då satte banken 9% ränta som riktvärde (innan räntehöjningarna räknande bankerna på att man skulle klara ca 6%-ig ränta). Är detta den nya "spelregeln"? Hur ställer sig övriga banker?
9% har jag aldrig hört nämnas tidigare. Jag ser 6-8% i den färskaste informationen.

Men det skulle kunna vara så att man senaste veckan eller så dragit upp kalkylräntan. Om det är så märker vi väl det med tiden.

Här har vi en artikel från 8 Feb:
https://www.dagensarena.se/innehall/hushallen-bedoms-klara-annu-hogre-rantor/

– De allra flesta bolånetagares inkomster klarar en högre bolåneränta. Vi ser det i de stresstest som vi genomför i vår bolånerapport. Och bankerna använder en kalkylränta på runt 6 till 7 procent i sin kreditprövning, skriver Magnus Karlsson (chef för makroanalys på Finansinspektionen).

Här säger han dock 6-7%. Och han är en som kan veta.

Swedbank analyserar frågan genom att titta på sin egen kundstock, som enligt Arturo Arques, privatekonomi på Swedbank, är representativ för Sveriges befolkning.

– Hälften av hushållen har inga lån. Av de 50 procent som är belånade har hälften låga lån, på grund av att de har bott länge i bostadsrätt eller villa. Kvar är en fjärdedel av befolkningen. De har höga lån, men också goda inkomster – annars får de inte låna så mycket. Risken att de inte kan betala sina lån är inte jättehög, säger Arturo Arques.

Och detta är lite intressant. hälften av hushållen har inga lån.
25% har låga lån.
Kvar har vi då 25% med högre lån. Men som han säger: de har höga inkomster.

Ang div undersökningar:
Enligt Arturo Arques ska man ta sådana undersökningar med en nypa salt. Om åtta procent inte skulle klara en ränta på tre procent, vilket är lägre än dagens snitträntor hos alla banker, skulle vi ha hört om det vid det här laget.

Och det har han rätt i. Det skulle banken i allra högsta grad ha noterat.

Under det senaste året har många svenskar valt att binda räntan, vilket gör att hälften av bolånetagarna numera har bundna lån.

Och det kan ju vara på gott och ont.
Senast redigerad av liksom-fb 2023-02-19 kl. 15:16.
Citera
2023-02-19, 15:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Brukar lägga in mina siffror då och då för att se potentiella förändringar i lånelöften;
Handelsbanken är oförändrat.
Skandia har sänkt ca 10 %, dock började det redan innan räntehöjningarna.

Resterande banker okänt.
Jag har sett att Skandia har lägst snittränta. Skulle kunna vara så att dom dragit ned maxlån (och därmed reducerat risken) och kan då ha lägre riskpåslag och lägre ränta. Och det kan väl vara en ganska vettig strategi när räntorna stiger och kunderna kollar sidor som compricer oftare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in