Citat:
Det du inte riktigt förstår är att dom här kostnaderna som ökat ger mindre intäkter för andra.Snarare din logik som inte håller öht.
Par X har 70k netto och bor i en lgh I Vasastan på 60 kvm de köpte för 2 år sen för lite över 7 msek med 5 msek I lån.
Jan 2022
Avgift 1500
Ränta 1%
Amortering 1%
Boendekostnad runt 9k i mån ink amortering. 13% av disponibel inkomst.
Jan 2023
Avgift 1500
Ränta 4%
Amortering: 1%
Boendekostnad runt 18k i mån ink amortering. 26% av disponibel inkomst.
Par X har nu bara 52k att lägga att lägga på livets nödtorft. Blir tufft.
Iom att bostadskostnaden dubblats och värdet på bostaden måste ned så den matchar 13% av deras disponibla inkomst enligt din modell är en nedgång med 50% aktuell.
Då är det onekligen något märkligt att priserna stått stilla i 7 månader genom otaliga räntehöjningar. Men det "kommer snart idiot" antar jag.
Snarare är jag förundrad över hur mycket pengar medelklassen har i Sthlm även nu. Två utbildade lärare i innerstan sitter ofta på uppemot 50k I mån, dvs 70k netto tillsammans. Det lever man väldigt gott av. Lägenhet i Vasastan och några trippar till Seychellerna per år är inget problem trots 4% ränta om man har lite insats. Lärarna är ju dessutom lediga 13 veckor per år så tid finns ju.
Par X har 70k netto och bor i en lgh I Vasastan på 60 kvm de köpte för 2 år sen för lite över 7 msek med 5 msek I lån.
Jan 2022
Avgift 1500
Ränta 1%
Amortering 1%
Boendekostnad runt 9k i mån ink amortering. 13% av disponibel inkomst.
Jan 2023
Avgift 1500
Ränta 4%
Amortering: 1%
Boendekostnad runt 18k i mån ink amortering. 26% av disponibel inkomst.
Par X har nu bara 52k att lägga att lägga på livets nödtorft. Blir tufft.
Iom att bostadskostnaden dubblats och värdet på bostaden måste ned så den matchar 13% av deras disponibla inkomst enligt din modell är en nedgång med 50% aktuell.
Då är det onekligen något märkligt att priserna stått stilla i 7 månader genom otaliga räntehöjningar. Men det "kommer snart idiot" antar jag.
Snarare är jag förundrad över hur mycket pengar medelklassen har i Sthlm även nu. Två utbildade lärare i innerstan sitter ofta på uppemot 50k I mån, dvs 70k netto tillsammans. Det lever man väldigt gott av. Lägenhet i Vasastan och några trippar till Seychellerna per år är inget problem trots 4% ränta om man har lite insats. Lärarna är ju dessutom lediga 13 veckor per år så tid finns ju.
Allt från restauranger, till hotell och bilförsäljare.
Det är som sagt ett långsamt förlopp och inte som du tror att en krasch går från topp till botten på sex månader.
De stigande bostadspriserna var det som höll igång Sverige i 20 år, trots en import av bedrövligt okunniga människor.
Den typen av fejkekonomi kan inte hålla på hur länge som helst och vi har nu nått vägs ände och början på en nedåtgående spiral.