2023-02-19, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bra att vi är överens nu.
Det har vi varit väldigt länge, men du frågar samma saker ändå. Det verkar inte gå in alla ggr. Det är inte för att vara otrevlig jag säger så, det blir bara jobbigt att svara på samma sak flera ggr.
Citera
2023-02-19, 11:36
Medlem
Citat:
Ok, bra.
Dock antar jag att JV anser att Gud är moralisk och god i Bibeln?
Citera
2023-02-19, 11:38
Medlem
Citat:
Det är inget konstigt att Gud tillåter att människor får göra som dom vill, under en viss tidsperiod.

Det är samma princip som föräldrar skulle göra. Om deras tonårsbarn börjar att knarka och stjäla pengar för att finansiera knarkandet, och föräldrarna försöker omvända barnet och sätta gränser, så går det till en viss tidpunkt då det blir ohållbart, och man måste släppa tonåringen lös, och sparka ut barnet från föräldrahemmet.

Gud har gjort samma sak med mänskligheten, människor vill styra jorden utan att Gud blandar sig i, och det tillåter han just nu.

Men i en snar framtid kommer Gud att ingripa på jorden, ingripa mot allt lidande på jorden. och införa hans styre över jorden som kommer att innebära fred på jorden, ingen sorg, ingen klagan, ingen smärta och ingen död:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Hur länge har det funnits elände i världen utan att gud har ingripit? Har han inte väntat lite för länge redan?
Citera
2023-02-19, 11:40
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Det enda jag känner mig självklar över är att jag inte kan tro bara för trons skull, jag behöver goda anledningar. Det finns ju människor som säger att de väljer sin tro, men enligt mig så är det bara att låtsats tro på nåt.
Inser du inte ditt behov av frälsning så är det svårt.

Jag är helt viss om Livet. Och jag behöver Gud till det. Det är jag.

Många blir helt förlamade och allergiska för det ordet. Vi kan veta nåt om Guds vilja med oss här.

Vad hade vi när vi kom hit? Vad kunde vi veta utan Gud? Bara sånt som leder till elände och smärta. Vi har ingen lösning utan Gud. Tro och lita till Herren din Gud.
Det finns inget alternativ. Du får börja med fundamenten. Ja våra dumhuvuden får det att se dåligt ut. Men du kommer växa med Gud och sakerna faller på plats. Man blir helad förhoppningsvis pö om pö.
Citera
2023-02-19, 11:42
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Du ser dina föräldrar som gudar? Du nöjer dig inte med mindre? Känner du dig så liten att du måste ha gudar som föräldrar? Tror du inte att du idealiserar dom till gudar, att det räcker inte att de är vanliga människor?

Du måste tro på gud för att tro på dig själv? Har du och gud en symbios, ni är ett? Du känner dig inte tillräckligt stark ensam, har ingen fast mark under fötter? Annars vore du en individ som är stark nog att känna att du räcker till alldeles själv.
Jag vet bokstäver dödar. Nu slutar vi skriva och tror istället.

Är du allergisk mot Gud? Jag vet det går inte att greppa. Tro tro tro bara. Give in! Var lite crazy 🤣
Citera
2023-02-19, 11:43
Medlem
Citat:
Det har vi varit väldigt länge, men du frågar samma saker ändå. Det verkar inte gå in alla ggr. Det är inte för att vara otrevlig jag säger så, det blir bara jobbigt att svara på samma sak flera ggr.

Fast du blandar ihop "bevis för Gud" med "bevis för en tidigare civilisation", det är vad jag reagerar på. Du påstår att jag menar att jag har bevisat Gud bara för att jag bevisat att det existerat en mer avancerad civilisation som existerade för egyptierna, vilket är falskt.

Jag har bara försökt visa att det bibeln säger stämmer överens med arkeologiska bevis. Och jag menar att bibeln är korrekt, och stämmer överens med historien överlag.

Och att bibeln stämmer överens med verkligheten är ett tecken på att det är någon som är insatt i saker och ting som inspirerat bibeln, d.v.s. Gud. Men det är ändock inte ett bevis på Gud själv.
Citera
2023-02-19, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Inser du inte ditt behov av frälsning så är det svårt.

Jag är helt viss om Livet. Och jag behöver Gud till det. Det är jag.

Många blir helt förlamade och allergiska för det ordet. Vi kan veta nåt om Guds vilja med oss här.

Vad hade vi när vi kom hit? Vad kunde vi veta utan Gud? Bara sånt som leder till elände och smärta. Vi har ingen lösning utan Gud. Tro och lita till Herren din Gud.
Det finns inget alternativ. Du får börja med fundamenten. Ja våra dumhuvuden får det att se dåligt ut. Men du kommer växa med Gud och sakerna faller på plats. Man blir helad förhoppningsvis pö om pö.
Om Gud existerar, vill att jag ska frälsas, men klarar inte ens av att bevisa sin existens, vems fel är det?
Är det endast mitt fel? Jag har aldrig hört en troende säga att Gud är felet.
Citera
2023-02-19, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Jag vet bokstäver dödar. Nu slutar vi skriva och tror istället.

Är du allergisk mot Gud? Jag vet det går inte att greppa. Tro tro tro bara. Give in! Var lite crazy 🤣

Gud är inte min lösning på livets frågor. Jag kan inte tro på gudar, det är lika galet som att tro på jultomten, för mig.
Citera
2023-02-19, 11:47
Medlem
Citat:
Fast du blandar ihop "bevis för Gud" med "bevis för en tidigare civilisation", det är vad jag reagerar på. Du påstår att jag menar att jag har bevisat Gud bara för att jag bevisat att det existerat en mer avancerad civilisation som existerade för egyptierna, vilket är falskt.

Jag har bara försökt visa att det bibeln säger stämmer överens med arkeologiska bevis. Och jag menar att bibeln är korrekt, och stämmer överens med historien överlag.

Och att bibeln stämmer överens med verkligheten är ett tecken på att det är någon som är insatt i saker och ting som inspirerat bibeln, d.v.s. Gud. Men det är ändock inte ett bevis på Gud själv.
Det är detta jag sagt hela tiden, att det spelar ingen roll om Bibeln har rätt om en tidigare civilisation.
Och när det gäller arkeologiska bevis, då saknas mycket också när det gäller Bibeln. Men denna tråd handlar om Gud.
Citera
2023-02-19, 11:48
Medlem
Citat:
Dock antar jag att JV anser att Gud är moralisk och god i Bibeln?

Ja, och det skiljer sig ofta från vad människor anser är moral, och det menar jag är orsaken till att människan misslyckats med att skapa fred, säkerhet och ett gott liv för alla människor på jorden.
Citera
2023-02-19, 11:49
Medlem
Citat:
Hur länge har det funnits elände i världen utan att gud har ingripit?

I ungefär 6000 år.

Citat:
Har han inte väntat lite för länge redan?

Hur länge är lagom länge?
Citera
2023-02-19, 11:51
Medlem
Citat:
Det är detta jag sagt hela tiden, att det spelar ingen roll om Bibeln har rätt om en tidigare civilisation.

Men om bibeln har rätt i alla aspekter?

Citat:
Och när det gäller arkeologiska bevis, då saknas mycket också när det gäller Bibeln. Men denna tråd handlar om Gud.

Vad tänker du på? Du kan svara i en ny tråd.

Edit: Jag ska göra det lätt för dig, jag skapade en ny tråd:

(FB) Bibeln och arkeologi.
Senast redigerad av ttsp 2023-02-19 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in