2023-02-19, 11:26
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Fast det kan ju finnas saker som vi inte klarar av att bevisa, som Gud, det tror iallafall jag.
Det är därför vi har Jesus.
Klart man måste tro. Jag gillar även folk som inte tror eller inte kan bestämma sig. Men får inte samma utbyte med dem.
Eller jo. Men skulle vilja se folk komma till tro.
Citera
2023-02-19, 11:26
Medlem
Citat:
Fast det kan ju finnas saker som vi inte klarar av att bevisa, som Gud, det tror iallafall jag.
Japp. Och där blir ju möjligheterna nästintill oändliga, då det går att fantisera väldigt mycket om saker som inte går att bevisa. Vilket även styrker det vi ser i verkligheten, det finns väldigt många religioner och myter.
Citera
2023-02-19, 11:28
Medlem
Citat:
samt att det känns "fel" med en "god" skapare som tillåter så mycket lidande i världen.

Det är inget konstigt att Gud tillåter att människor får göra som dom vill, under en viss tidsperiod.

Det är samma princip som föräldrar skulle göra. Om deras tonårsbarn börjar att knarka och stjäla pengar för att finansiera knarkandet, och föräldrarna försöker omvända barnet och sätta gränser, så går det till en viss tidpunkt då det blir ohållbart, och man måste släppa tonåringen lös, och sparka ut barnet från föräldrahemmet.

Gud har gjort samma sak med mänskligheten, människor vill styra jorden utan att Gud blandar sig i, och det tillåter han just nu.

Men i en snar framtid kommer Gud att ingripa på jorden, ingripa mot allt lidande på jorden. och införa hans styre över jorden som kommer att innebära fred på jorden, ingen sorg, ingen klagan, ingen smärta och ingen död:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Citera
2023-02-19, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Det är därför vi har Jesus.
Klart man måste tro. Jag gillar även folk som inte tror eller inte kan bestämma sig. Men får inte samma utbyte med dem.
Eller jo. Men skulle vilja se folk komma till tro.
Frågan är varför Gud eller Jesus inte vill att folk ska komma till tro? Den första Gud som slutar använda människor som språkrör, och gör jobbet själv, den kommer nog få ett stort försprång.
Citera
2023-02-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är inget konstigt att Gud tillåter att människor får göra som dom vill, under en viss tidsperiod.

Det är samma princip som föräldrar skulle göra. Om deras tonårsbarn börjar att knarka och stjäla pengar för att finansiera knarkandet, och föräldrarna försöker omvända barnet och sätta gränser, så går det till en viss tidpunkt då det blir ohållbart, och man måste släppa tonåringen lös, och sparka ut barnet från föräldrahemmet.

Gud har gjort samma sak med mänskligheten, människor vill styra jorden utan att Gud blandar sig i, och det tillåter han just nu.

Men i en snar framtid kommer Gud att ingripa på jorden, ingripa mot allt lidande på jorden. och införa hans styre över jorden som kommer att innebära fred på jorden, ingen sorg, ingen klagan, ingen smärta och ingen död:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Ja, jag ser inget konstigt med en Gud som låter oss härja fritt på jorden. De enda gångerna jag använder en ond Gud i mina argument är när folk påstår att deras bön hjälpte dom att få ett nytt jobb eller liknande.
Och när moral diskuteras.
Citera
2023-02-19, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Det bekräftar även aliens.
Men visst, om du bara tar påståendet om en tidigare civilisation från Bibeln, då kan jag leka med. Men det bekräftar inte att det är just DEN civilisationen från Bibeln, bara att det fanns en civilisation.

Att det existerade en tidigare civilisation, före egyptierna, bekräftar att bibeln har rätt, som pratar om en civilisation före floden, är det så svårt att förstå?
Citera
2023-02-19, 11:32
Medlem
Citat:
Att det existerade en tidigare civilisation, före egyptierna, bekräftar att bibeln har rätt, som pratar om en civilisation före floden, är det så svårt att förstå?
Ja, om en civilisation existerade, då har Bibeln rätt i att en civilisation existerade. Men den kan ha fel i sin beskrivning. Det behöver inte vara den civilisationen.
Citera
2023-02-19, 11:33
Medlem
Citat:
Ja, jag ser inget konstigt med en Gud som låter oss härja fritt på jorden. De enda gångerna jag använder en ond Gud i mina argument är när folk påstår att deras bön hjälpte dom att få ett nytt jobb eller liknande.
Och när moral diskuteras.

Det är inget som Jehovas vittnen påstår.

Jehovas vittnen menar att Gud enbart hjälper hans tjänare i förkunnarverksamheten över hela jorden.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, om en civilisation existerade, då har Bibeln rätt i att en civilisation existerade. Men den kan ha fel i sin beskrivning. Det behöver inte vara den civilisationen.

Bra att vi är överens nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooonie
Ok mina föräldrar är gudar. Judar. Fair enough.

Jag tycker inte det är skilda saker. Jag måste tro på Gud för att tro på mig själv. Vad vore jag annars? Fiktion. En seriefigur skapad av demoner. Den här världens ofullständiga makter.

Du ser dina föräldrar som gudar? Du nöjer dig inte med mindre? Känner du dig så liten att du måste ha gudar som föräldrar? Tror du inte att du idealiserar dom till gudar, att det räcker inte att de är vanliga människor?

Du måste tro på gud för att tro på dig själv? Har du och gud en symbios, ni är ett? Du känner dig inte tillräckligt stark ensam, har ingen fast mark under fötter? Annars vore du en individ som är stark nog att känna att du räcker till alldeles själv.
Citera
2023-02-19, 11:34
Medlem
Citat:
Det är inget som Jehovas vittnen påstår.

Jehovas vittnen menar att Gud enbart hjälper hans tjänare i förkunnarverksamheten över hela jorden.
Jag har inte nämnt JV.
Citera
2023-02-19, 11:34
Medlem
Citat:
Jag har inte nämnt JV.

Ok, bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto