2023-02-18, 18:59
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vilka flashbacks, tänkte på det där som Ulf Lingärde sa om den springande mannen på David Bagares gata, det vill säga att det skulle vara vittnet Stig Engström

Även jag har låtit mig luras av det där ända fram till juni 2020, det vill säga att det handlade om en förväxling. Jag nonchalerade nämligen TP/Filters ögonöppnare 2018, till mitt försvar vill jag dock framhålla att jag sa att det skulle kunna finnas substans i Skandiamannenspåret om Filters spår sammanföll med det spår som KP:s utredning höll på med.

”Till mitt försvar vill jag dock framhålla att jag sa att det skulle kunna finnas substans i Skandiamannenspåret om Filters spår sammanföll med det spår som KP:s utredning höll på med.”

Fast det finns ju ingen substans så det är inget försvar.
Citera
2023-02-18, 19:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Nu larvar du dig bara.

En bögslunga som visserligen är på tok för liten för att härbärgera en revolver bär alltså Engström i fickan på en jacka han inte äger men som han har händerna nedkörda i fickorna på, där han går, åt fel håll eftersom han skulle till tuben?

Teorin att Engström valde att gå till nattbussen i bitande kyla när tunnelbanan fortfarande gick är förresten mentalsjuk.

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
I bitande kyla med vetskapen att han skulle behöva vänta på bussen...

Om det nu inte var Östra station som låg i korten.

Eller att han planerade att äta nåt innan han bordade bussen. Uträtta ett ärende. Roa sig ... Det handlar inte alltid om att gå direkt från A till B för en pendlare. Man vill gärna få något vettigt gjort efter vägen.

Han kan ha haft bråttom för att han ville hinna med något innan han hoppade på bussen eller tåget.

Vi vet dessvärre inte mycket om hans vanor, mer än att han ofta jobbade över och eventuellt drack på kontoret.

Samt var slarvig med passerkortet.
Citera
2023-02-18, 19:01
Medlem
JSelwyns avatar
I Rapport-inslaget från april'86 orerar SE om att polisen kanske inte är så bra på att lägga pussel (om än ej ordagrant).

Såg en intressant kommentar till detta (kom inte ihåg om det var här eller ett annat forum) men det är onekligen ett intressant uttalande.

Varför säger SE det när han vet (?)* att det i slutändan skulle implicera honom själv. Som om det inte räckte. Det här att han skulle haft en konversation med LP på plats, är ju bara för mycket. I min värld så är det oförsvarligt hur polisen kunnat missat ett sådant påstående! Det är svårt att se hur LP isf kunnat ha missat det? Dessutom bör ju han ha insett att när väl polisen börjat nysta i det (frågat LP själv), så hade lögnen avslöjats och stått där med byxorna nere.

Eller kan det verkligen vara så att han "bara" var ett vittne men eftersom han kom försent så i hans värld skulle han bli ett obetydligt sådant? Därför början han frisera sin historia till den grad att det blir svårt att ta sig ur?

Självklart vet jag genom historien hur många som har implicerat sig själva i olika typer av brott. Detta oavsett om det varit/är oskyldiga eller inte. Men jag vill ändå påstå att SE är väldigt unik. Han gör detta i flera år. Bönar och ber om att få bli en del (vittne/gm) av i ett statsministermord. Sedan vilken roll han hade, ja det vet inte. I vilket fall får SE:s beteende mig att tänka på bandiljärerna i "Tjuren Ferdinand".

*Om man antar att han är gm.
Citera
2023-02-18, 19:05
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
AB på Tensonmannen: Färgen på jackan vi vet AB bar (inte bara gissar) stämmer sjukt bra. Tidpunkten AB var på gatan stämmer sjukt bra då han till skillnad från SE är bevisad på platsen vid skotten. Hur han de facto gick och det bevisade avståndet från LOP. Samt att han verkligen sneddade in och kom upp alldeles bakom. FC AB som Tensonmannen vs SE som Tensonmannen 5-0.

Fel på samtliga punkter!

Varken färgen eller längden på jackan stämmer med den som AB hade på sig.

Den del av telefonkatalogen som det hänvisas till i förhöret har en mörkare blå nyans.

Gissa vem som hade ett mörkblått plagg på överkroppen!

AB var heller aldrig så långt norrut, under den tidsperioden, och han kan knappast beskrivas som "lite äldre" eller "äldre än 44 år".

Herregud, till och med en blind höna borde kunna hitta detta planetoid-stora korn.
Citera
2023-02-18, 19:05
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Frågan är väl om man kan vidta så pass omfattande utredningsåtgärder i ett läge där man (oavsett utfall) knappast skulle kunna förvänta sig en fällande dom. Men någon borde kanske tipsa Matheo?:
https://youtu.be/cGRphZzAYe4?t=133

Du menar att om Engströms DNA funnits på ett brev så hade det betytt en fällande dom?

Krister Petersson vände på varje sten utan att finns ett skit. Därav gråten i halsen.
Citera
2023-02-18, 19:07
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Du menar att om Engströms DNA funnits på ett brev så hade det betytt en fällande dom?

Krister Petersson vände på varje sten utan att finns ett skit. Därav gråten i halsen.

Har det framkommit något om detta DNA som man fick fram?

Tänkte om man kör det mot databaser i släktforskning ...

Det skulle kunna peka mot något intressant. En ort. En butik. En släkt.

Vem vet. Hoppas att någon går till botten med det där.
Citera
2023-02-18, 19:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ja jag vet vad "lite äldre" betyder, olika för olika personer. Jag har aldrig sagt att det betyder lite äldre än 44. Snygg halmgubbe av dig.

Att det är 50+ är din definition, men vi vet att du också har en önskan om att det ska vara just 50+, därför är din definition svajig.

NF kan ha menat lite äldre än sig själv, lite äldre som i för gammal för att va livvakt (vilken ålder NF tycker det är vet vi inte).

Det jag vände mig emot är din lögn om att NF säger rakt ut "att mannen var äldre än 44"? Det är lögn. Ren och skär lögn.

Du ropar "lögn" och "hittepå" varenda gång som någon framför en faktauppgift.

Är det inte lite som att ropa haj varje gång som man ser örsnibben på ett mjukisdjur?

Till slut tar ingen längre dina påståenden på allvar.

Det är heller ingen lögn sett utifrån förhörsprotokollet:

Där står det att NF bedömer att mannen var äldre än förhörsledaren, som var 44 år.
Citera
2023-02-18, 19:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
I Rapport-inslaget från april'86 orerar SE om att polisen kanske inte är så bra på att lägga pussel (om än ej ordagrant).

Såg en intressant kommentar till detta (kom inte ihåg om det var här eller ett annat forum) men det är onekligen ett intressant uttalande.

Varför säger SE det när han vet (?)* att det i slutändan skulle implicera honom själv. Som om det inte räckte. Det här att han skulle haft en konversation med LP på plats, är ju bara för mycket. I min värld så är det oförsvarligt hur polisen kunnat missat ett sådant påstående! Det är svårt att se hur LP isf kunnat ha missat det? Dessutom bör ju han ha insett att när väl polisen börjat nysta i det (frågat LP själv), så hade lögnen avslöjats och stått där med byxorna nere.

Eller kan det verkligen vara så att han "bara" var ett vittne men eftersom han kom försent så i hans värld skulle han bli ett obetydligt sådant? Därför början han frisera sin historia till den grad att det blir svårt att ta sig ur?

Självklart vet jag genom historien hur många som har implicerat sig själva i olika typer av brott. Detta oavsett om det varit/är oskyldiga eller inte. Men jag vill ändå påstå att SE är väldigt unik. Han gör detta i flera år. Bönar och ber om att få bli en del (vittne/gm) av i ett statsministermord. Sedan vilken roll han hade, ja det vet inte. I vilket fall får SE:s beteende mig att tänka på bandiljärerna i "Tjuren Ferdinand".

*Om man antar att han är gm.

Håller med dig, SE framstår faktiskt som en komisk seriefigur, lite som en av bandiljärerna. Förmodligen en av anledningarna att PU inte läste lusen av honom 1986, han var en kuf med rättshaveristisk aura. Seriefiguren CP däremot, var ju mer en Elaka Vargen-figur, inte undra på att man fick upp ögonen för honom, och körde på det spåret i typ tio år.
Citera
2023-02-18, 19:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen

I din digra "bevissammanställning" har du dessutom missat att "han varit ute tidigare på kvällen, det vet man, han dyker upp vid niotiden", sa landets främste, eller ska vi säga kändaste, kriminolog.

https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38

Den här kriminologen hittade dock ett par år senare alibin:

1. Spädgrisen skulle inte fått plats i den lilla väskan.
2. Engström hade snackat "ett par minuter" med väktarna.
3. Något vittne skulle till och med sett Engström komma gåendes vid mordplatsen "några minuter efter mordet".
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-02-18 kl. 19:34.
Citera
2023-02-18, 19:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Fel på samtliga punkter!

Varken färgen eller längden på jackan stämmer med den som AB hade på sig.

Den del av telefonkatalogen som det hänvisas till i förhöret har en mörkare blå nyans.

Gissa vem som hade ett mörkblått plagg på överkroppen!

AB var heller aldrig så långt norrut, under den tidsperioden, och han kan knappast beskrivas som "lite äldre" eller "äldre än 44 år".

Herregud, till och med en blind höna borde kunna hitta detta planetoid-stora korn.

Nej. Alla punkter ja tog upp stämmer mer på AB än på SE. Fakta.

Eftersom NF kopplar mannen i porten (AB) till Tensonmannen på jackans färg så är det självklart att färgen på AB matchar. Att nyansen på SE:s påstådda jacka matchar Tensonmannen är dock en ren gissning.

NF kan vara lite off med sin placering av mannen, precis som AB kan va off med att han max är 10 m norr om banken. I något förhör går AB efter sina kollegor lite när de går norrut.

Som sagt, NF har aldrig sagt att mannen var äldre än 44.

Hur gammal man är för att vara för gammal som livvakt i NF:s ögon vet vi inte.

"Lite äldre" har flera olika definitioner.

En lönnfet berusad 39åring, AB, kan definitivt se äldre ut än en polis på 44 som vi inte är där och ser.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-18 kl. 19:33.
Citera
2023-02-18, 19:22
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:

Eller att han planerade att äta nåt innan han bordade bussen. Uträtta ett ärende. Roa sig ... Det handlar inte alltid om att gå direkt från A till B för en pendlare. Man vill gärna få något vettigt gjort efter vägen.

Han kan ha haft bråttom för att han ville hinna med något innan han hoppade på bussen eller tåget.

Vi vet dessvärre inte mycket om hans vanor, mer än att han ofta jobbade över och eventuellt drack på kontoret.

Som sagt. Nu provocerar du bara.

Han skulle hem och sova inför en lång bilresa.

Han hade ett jobb, en fru, ett liv.

NF har inte sagt att det var Engström han mötte.

Det räcker så.

Trevlig kväll alla.
Citera
2023-02-18, 19:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Dock talar ju tiden mer för att det var tunnelbanan som hägrade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in