2023-02-18, 17:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om man tar det från början så blir det lättare: Senaste PU (2017-2020) hade alltså en teori om att mannen som gick ner mot sjön med en isborr var identisk med SE, och att den sk. Toyotan i själva verket var SE:s Citroën. Tvåbilsteorin är en alternativ teori, som går ut på att det här handlar om två olika män och med olika bilar. I tvåbilsteorin blir det alltså ungefär som i teorin om SE:s dubbelgångare som springer på David Bagares gata, dvs. att det figurerar en man som har väldigt mycket gemensamt med SE men som i själva verket är en helt annan person.

Detta är en mycket sund teori. Finns det förutom SE en annan person med liknande klädsel som är GM, så faller teorin att SE måste vara GM eftersom han var klädd på ett liknande sätt.

Därför blir det ointressant att älta att utvalda vittnen sett delar av GM som i bästa fall skulle kunna vara SE. Då kan GM vara någon som valt att inte lämna sina kontaktuppgifter till polisen.
Citera
2023-02-18, 18:06
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är vad det står i förhörsprotokollet:

"När NF passerat mannen, tänkte han att mannen var för gammal för att vara säkerhetsvakt."

"Mannen verkade vara lite äldre, äldre än fhl (44)."

Så det står alltså inte lite äldre än 44, utan uttrycket "lite äldre". Med detta brukar man mena just en "lite äldre" person.

Närmare bestämt minst 50+.

Du får ta och studera boken Svenska språkregler, och inte minst, innebörden av ett kommatecken.

AB var 39 vid tillfället, och ser ut ungefär som 35.

Tensonmannen var, kort sagt, en viss SE.

Det är nästan lite roligt att när inte bögslungan är med och jackan inte alls stämmer så blir en i vinternatten uppskattad ålder det avgörande beviset.

Teknisk bevisning, utstämplingstiden, talar visserligen starkt emot en utflykt norrut men åldern är avgörande.

Att Engström saknar vapen och motiv är även det egalt.

NF löste fallet.
Citera
2023-02-18, 18:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Javisst, men han hade alltså en mörkblå täckjacka. Här förklarar(?) filmaren Maj Wechselmann och Ulf Lingärde hur allting hänger ihop:
Palmemordet 1989 - Diskutabelt
https://youtu.be/YbyTANqxFZo?t=1818
Vilka flashbacks, tänkte på det där som Ulf Lingärde sa om den springande mannen på David Bagares gata, det vill säga att det skulle vara vittnet Stig Engström

Även jag har låtit mig luras av det där ända fram till juni 2020, det vill säga att det handlade om en förväxling. Jag nonchalerade nämligen TP/Filters ögonöppnare 2018, till mitt försvar vill jag dock framhålla att jag sa att det skulle kunna finnas substans i Skandiamannenspåret om Filters spår sammanföll med det spår som KP:s utredning höll på med.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-02-18 kl. 18:28.
Citera
2023-02-18, 18:22
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Färgen på jackan, jackans längd, tiden för utstämpling, hur han gick och avståndet från paret Palme ute på Sveavägen, samt att han måste ha sneddat in och kommit upp alldeles bakom, stämmer emellertid väl in på Skandiamannen. FC SE vs IFK Skuggan: 6-0.

Handledsväskan kan ha stoppats ner i fickan någonstans mellan Sari och La Carterie, eller tidigare. Uppenbarligen hade karln bestämt sig för att vända och gå efter. Han behövde händerna fria för att knäppa upp rocken och sträcka sig efter ett föremål i axelhölstret.

Nu larvar du dig bara.

En bögslunga som visserligen är på tok för liten för att härbärgera en revolver bär alltså Engström i fickan på en jacka han inte äger men som han har händerna nedkörda i fickorna på, där han går, åt fel håll eftersom han skulle till tuben?

Teorin att Engström valde att gå till nattbussen i bitande kyla när tunnelbanan fortfarande gick är förresten mentalsjuk.
Citera
2023-02-18, 18:26
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Vilka flashbacks, tänkte på det där som Ulf Lingärde sa om den springande mannen på David Bagares gata, det vill säga att det skulle vara vittnet Stig Engström

Även jag har låtit mig luras av det där ända fram till juni 2020, det vill säga att det handlade om en förväxling. Jag nonchalerade nämligen TP/Filers ögonöppnare 2018, till mitt försvar vill jag dock framhålla att jag sa att det skulle kunna finnas substans i Skandiamannenspåret om Filters spår sammanföll med det spår som KP:s utredning höll på med.
Också intressant med bilden från vad som antagligen är rekonstruktionen av vad Nicola Fauzzi sett

http://www.itdemokrati.nu/page36d.html
bild 4 av 5 längst ned .

Jag antar att vi inte har någon förklaring i textmaterialet/förhöret på varför mannen som förföljer går längst ut vid trottoarkanten på den bilden - men rimligen borde ju rekonstruktionen så mycket som möjligt spegla vad NF såg - så då är slutledningen att förföljaren antagligen gick längst där ute ? (Likt vad SE sade att HAN själv gjorde)

Mannen på rekonstruktionen påminner för övrigt om någon 😊
Citera
2023-02-18, 18:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Också intressant med bilden från vad som antagligen är rekonstruktionen av vad Nicola Fauzzi sett

http://www.itdemokrati.nu/page36d.html
bild 4 av 5 längst ned .

Jag antar att vi inte har någon förklaring i textmaterialet/förhöret på varför mannen som förföljer går längst ut vid trottoarkanten på den bilden - men rimligen borde ju rekonstruktionen så mycket som möjligt spegla vad NF såg - så då är slutledningen att förföljaren antagligen gick längst där ute ? (Likt vad SE sade att HAN själv gjorde)

Mannen på rekonstruktionen påminner för övrigt om någon 😊

Märk dock att NF i förhör säger att mannen gick tre meter från kanten.

Samt det jobbigaste av allt för dig. NF kopplade mannen till AB, och vi vet att AB gick på kanten av trottoaren.

Dessutom säger väl inte SE att han går ute på trottoarkanten utanför träd, reklamskyltar mm.
Citera
2023-02-18, 18:36
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Märk dock att NF i förhör säger att mannen gick tre meter från kanten.

Samt det jobbigaste av allt för dig. NF kopplade mannen till AB, och vi vet att AB gick på kanten av trottoaren.
Inte så jobbigt då jag inte tvunget vill dra det här åt något visst håll

Hittade nu att AB vid ett tillfälle säger att han gick ut mot trottoarkanten för att spana efter sina kompisar , det är väl det du tänker på då antar jag - och så den "blå telefonkatalogen" då ...
Senast redigerad av matsqq 2023-02-18 kl. 19:02.
Citera
2023-02-18, 18:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllramEast
Det finns alltså registeringsnummer dokumenterat på denna alternativa bil av annat fabrikat?

Ändå ägnas timmar åt att diskutera överdimensionerade borrar och sjödjup och bottenslam.

(Det är något som inte står rätt till med killen. Hoppas att han har någon i sin närhet som kan slå larm.)

EGG. Vittnet ska ha kollat upp att bilen hörde hemma i Tyresö. Vittnet är säker på att det var en Toyota för att hen såg symbolen på bilen, inte en Citroen som SE hade.

Och hur Draifos får det till att SE matchar blåställ kan jag inte förstå.

Precis som allt annat de sista åren av PU - mer eller mindre grundlösa hypoteser som inte ger ett piss. Blombergsson och Steude, aka dum och dummare
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-02-18 kl. 18:41.
Citera
2023-02-18, 18:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Som teori är det ytterst svagt att SE skulle vara mannen vid tjärnen. Då det handlar om två olika bilar (modell vilket vittne var säker på och regnumret, vilket kom från Tyresö) , fel dag och ett blåställ...

Enklaste förklaringen är att detta var en sportlovsfirande vinterfiskare som gav upp i snövädret.

Hade PU trott på detta själva hade de draggat sjön i dagar.
Frågan är väl om man kan vidta så pass omfattande utredningsåtgärder i ett läge där man (oavsett utfall) knappast skulle kunna förvänta sig en fällande dom. Men någon borde kanske tipsa Matheo?:
https://youtu.be/cGRphZzAYe4?t=133
Citera
2023-02-18, 18:52
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ja jag vet vad "lite äldre" betyder, olika för olika personer. Jag har aldrig sagt att det betyder lite äldre än 44. Snygg halmgubbe av dig.

Att det är 50+ är din definition, men vi vet att du också har en önskan om att det ska vara just 50+, därför är din definition svajig.

NF kan ha menat lite äldre än sig själv, lite äldre som i för gammal för att va livvakt (vilken ålder NF tycker det är vet vi inte).

Det jag vände mig emot är din lögn om att NF säger rakt ut "att mannen var äldre än 44"? Det är lögn. Ren och skär lögn.

”Lite äldre” kan mycket väl betyda en betydligt äldre människa men varför stanna vid Engströms ålder i så fall?

”En äldre människa” har aldrig i några språkregler syftat på ca 50 år. Då snackar vi om en ålderspensionär och äldre

Eftersom NF tydligt hänvisar till förhörsledaren som uppenbarligen är 44 år så är ”lite äldre” nog mer 45-46.

”Mannen verkade vara lite äldre, äldre än fhl (44).”
Citera
2023-02-18, 18:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Hade gm haft en så synlig väska så borde NF,AB,LP,AD,LL,JA,JÅS,AH + några till och LJ sett den.
Javisst, inget vittne har sett någon ljusfryntlig kepsman gå omkring vid mordplatsen under en kvart eller så med en väska i handen. Inget vittne hann dock se vad mannen som sprang in i gränden precis efter att skotten fallit hade i sin vänstra hand. LJ sa att mannen som sprang förbi inte hade någon väska på den sida han såg, det vill säga den högra.

YN såg dock att mannen hade en väska i den vänstra handen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-02-18 kl. 19:00.
Citera
2023-02-18, 18:57
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Javisst, inget vittne har sett någon ljusfryntlig kepsman gå omkring vid mordplatsen under en kvart eller så med en väska i handen. Inget vittne hann dock se vad mannen som sprang in i gränden precis efter att skotten fallit hade i sin vänstra hand. LJ sa att mannen som sprang förbi inte hade någon väska på den sida han såg, det vill säga den högra.

YN såg dock att mannen hade hade en väska i den vänstra handen.
Charlotte Liljedal:

"f: Mm. Bar han på någonting. Du sa att när han vänder sig om
så såg du pistolen. Bar han på någonting i sin andra hand?
L: Inte vad jag kunde se.
f: Ingen väska eller någonting?
L: Nej."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in