2023-02-18, 00:46
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
OK, i all min dumhet fattar jag inte frågan. Vill du vara snäll att upprepa den?

Men herregud, du har läst den så många gånger och förstår ändå inte.

Hur väger du olika negativa konsekvenser mot varandra?

Du är övertygad om att vi måste köra på som vi gör, trots att du är medveten om att våra aktiviteter påverkar klimatet.

Hur svårt kan det vara att förstå?
Citera
2023-02-18, 00:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men herregud, du har läst den så många gånger och förstår ändå inte.

Hur väger du olika negativa konsekvenser mot varandra?

Du är övertygad om att vi måste köra på som vi gör, trots att du är medveten om att våra aktiviteter påverkar klimatet.

Hur svårt kan det vara att förstå?
Det är inte svårt att förstå: De positiva effekterna överväger enligt min bedömning.
Citera
2023-02-18, 01:03
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Det är inte svårt att förstå: De positiva effekterna överväger enligt min bedömning.

Och de negativa enligt andras, så just hur gör du?

Det var det som var frågan, men du har fortfarande inte förstått, trots att vi nu har hållit på i flera dagar med det här utbytet.

Men vi kommer inte att få se något svar för du kan inte ens uppfatta en fråga, och när du kanske har gjort det väljer du att bara tala om din slutsats, men den kände vi till.

Så vi kan skippa det och istället placera dig i råidiotfacket, tillsammans med så många andra antiforskaremänniskor här.

Du är ju inte ens intresserad över att fundera kring frågan, utan drar bara offerkoftan på och nu också hjälpt av riddar Wishie.

Nu ska jag käka lite och sedan lägga mig och läsa. Du får ha en bra afton.
Citera
2023-02-18, 01:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Och de negativa enligt andras, så just hur gör du?

Det var det som var frågan, men du har fortfarande inte förstått, trots att vi nu har hållit på i flera dagar med det här utbytet.

Men vi kommer inte att få se något svar för du kan inte ens uppfatta en fråga, och när du kanske har gjort det väljer du att bara tala om din slutsats, men den kände vi till.

Så vi kan skippa det och istället placera dig i råidiotfacket, tillsammans med så många andra antiforskaremänniskor här.

Du är ju inte ens intresserad över att fundera kring frågan, utan drar bara offerkoftan på och nu också hjälpt av riddar Wishie.

Nu ska jag käka lite och sedan lägga mig och läsa. Du får ha en bra afton.
Jag lider med dig. Men jag tror på framtiden.
Citera
2023-02-18, 05:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Allvarligt.
Att bli ”respekterad” av dig eller av någon som har lika lösa begrepp om vetenskap bryr jag mig noll och inget om. Att jag och med det företag jag arbetar i har förtroende att utföra och redovisa mätstudier och utverka rappoerer på internationell nivå betyder betydligt mer än vad en ramdom NPC anser på ett svenskt fora.
Buhu för dig.
Gå o gråt på annat fora än vetenskap, please.
Jag har läst på lite nu:
Since spacecraft velocities do not approach a significant fraction of the speed of light, Newtonian physics serves well for operating and navigating throughout the solar system. That said, navigational aids such as the fleet of Global Positioning System, GPS, spacecraft do require special-relativity calculations in order to provide accurate position determination.
https://solarsystem.nasa.gov/basics/chapter3-2/
Einsteins teorier används faktiskt i modern rymdfart men vid månfärderna1969 fanns inte GPS.

Lika oöverträffad är Arrhenius teori om växthuseffekten, att fördubbling av koldioxidhalten approximativt ger en viss ökning av den globala medeltemperaturen, kallad klimatkänsligheten, idag uppskattad till 3 °C.
Citera
2023-02-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Lika oöverträffad är Arrhenius teori om växthuseffekten, att fördubbling av koldioxidhalten approximativt ger en viss ökning av den globala medeltemperaturen, kallad klimatkänsligheten, idag uppskattad till 3 °C.

Men varför inte använda sig av växthusgaser för att ge lite "ökad klimatkänslighet" inne i ett hus exempelvis?

Gratis uppvärmning vore väl inte så dumt, särskilt i dessa tider?
Citera
2023-02-18, 10:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men varför inte använda sig av växthusgaser för att ge lite "ökad klimatkänslighet" inne i ett hus exempelvis?

Koldioxid i växthus används för att öka växtligheten, men jag tror inte att klimatkänsligheten för ett växthus alls är lika stor som för jorden i sin helhet.
Citera
2023-02-18, 13:36
Medlem
Citat:
Koldioxid i växthus används för att öka växtligheten, men jag tror inte att klimatkänsligheten för ett växthus alls är lika stor som för jorden i sin helhet.

Hur vet du då att teorin om växthuseffekten är "oöverträffad"? Vad bygger det på?
Citera
2023-02-18, 14:41
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hur vet du då att teorin om växthuseffekten är "oöverträffad"? Vad bygger det på?
Det har visat sig att geometrisk ökning av halten av koldioxid i atmosfären aproximativt ger aritmetisk ökning av temperaturen. Klimatkänsligheten beror på vår planets beskaffenhet och måste mätas.
Citera
2023-02-18, 14:42
Medlem
Citat:

Hur många kilometers takhöjd har du i ditt hus? Troposfären är ca tio kilometer...
Citera
2023-02-18, 15:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det har visat sig att geometrisk ökning av halten av koldioxid i atmosfären aproximativt ger aritmetisk ökning av temperaturen. Klimatkänsligheten beror på vår planets beskaffenhet och måste mätas.
Vad menar du med ”geometrisk” och ”aritmetisk” ökning? Och hur mäter man klimatkänsligheten?
Citera
2023-02-18, 16:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Vad menar du med ”geometrisk” och ”aritmetisk” ökning? Och hur mäter man klimatkänsligheten?
En geometrisk följd ökar exponentiellt t.ex 1,2,4,8,... medan en aritmetisk följd ökar linjärt t.ex 1,2,3,4,... Vad som menas är att varje fördubbling av halten koldioxid ger en konstant ökning av temperaturen, kallad klimatkänsligheten.

De senaste 50 åren har medeltemperaturen ökat med 1 °C samtidigt som koldioxidhalten har ökat från 325 till 415 ppm. Härav kan ett värde på klimatkänsligheten beräknas:
²log(415/325)•K=1 som ger K=2,83.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2023-02-18 kl. 16:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in