Citat:
Ursprungligen postat av
Jahre30
Jag tror inte att kvinnan är
Född 1988. Man borde kräva en utredning gällande hennes ålder
Du kan absolut ha rätt. Men för att bevisa det krävs födelsebevis från det land hon föddes. Det finns inga medicinska undersökningar som kan ta reda på om hon är 38 eller tex. 42.
EDIT. Jag tror inte att hon kan vara mer än kanske tre år äldre än sin ålder om det stämmer som det står i tråden att hon kom till Sverige som 4-5-åring. Förskolan och/ eller migrationsverket borde ha reagerat isof. Det är mycket svårt att få en 8-9-åring att föreställa en 4-5-åring. Även om barnet är kortväxt och undernärt (som vi inte vet om hon var som barn).
Min erfarenhet är att när det gäller just flickor som saknar födelsebevis vid ankomsten till Sverige är att åldern oftare felaktig åt andra hållet. En sjuårig flicka kan skrivas in som nio och hamna i årskurs tre exempelvis. Orsaker till det kan vara att förkorta försörjningsplikten eller göra så flickan kan giftas bort tidigare, en annan orsak kan vara att föräldrarna inte kan läsa och helt enkelt inte har koll på födelseåret.
Det är inte så vanligt som man kan tro med fel ålder men inte heller jätteovanligt.