2023-02-17, 17:43
Medlem
[

https://www.allas.se/relationer/mordet-pa-marie-johansson-kan-losas-med-ny-teknik/325281

Verkligen bra artikel men synd att hon jobbade själv. Ser detta beteende från butiksägare att deras personal jobbar ensamma vid stängning. Kan vem som helst räkna ut att man kan bli attackerad för pengarnas skull.

Och jag reagerar på att GM befunnit sig länge i affären. Hon måste ha vetat att Marie ensam stängde butiken, sedan tidigare.
Citera
2023-02-17, 17:54
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag har funderat på vilket mordvapen som användes.

Jag har läst om en sax, eller en kniv.

Jag vet heller inte om detta vapen har hittats heller. Jag har sökt men inte hittat något.

Så, min tanke är att Marie blev mördad av en Tjuring.

Tjuringen blev dumpad i kanalen eller i älven efter ett "rån"

Vad är en Tjuring?

Läst och begrunda här:

”Tattarkniven” eller tjuringen på romsk slang.
https://www.cultur.nu/knivar/artiklar/Resandekniven-hemsideartikel.htm

Övriga knivar, tjuringar med mera, sålda 2010
https://www.cultur.nu/knivar/ovrigt/ovrigtmapp_2010/ovrigtmapp2010.htm

Detta var mitt inlägg idag...
Citera
2023-02-17, 18:20
Medlem
Men kvinnan hade också avslöjats om polis och åklagare utnyttjat möjligheten till registertopsning som infördes just 2006.
Problemet var att riksdagsbeslutet om registertopsning var en svårtolkad halvmesyr.
Därför gick Marie Johanssons mördare fri.

Ett drygt år efter mordet greps den nu aktuella kvinnan för en stöld i Göteborg. Hon hade tidigare straffats för snatteri men när hon nu greps på nytt DNA-topsades hon inte.

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/halvmesyren-gjorde-att--maries-mordare-kom-undan/
Citera
2023-02-17, 18:27
Medlem
december 2009 slog JO fast:
”Utgångspunkten bör vara att registertopsning inte ska ske om misstanken avser enstaka brott för vilket är föreskrivet böter eller fängelse i högst sex månader, eftersom dessa brott som regel föranleder enbart böter. JO anser också att en tillämpning av proportionalitetsprincipen vid sådana brott för vilka är föreskrivet böter eller fängelse i ett år eller mer, ofta kan ge anledning att avstå från registertopsning.”
Citera
2023-02-17, 19:38
Medlem
Gick x i gymnasiet öht ?
Citera
2023-02-17, 19:42
Medlem
Leuraedinezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Gick x i gymnasiet öht ?

Det kan jag inte uttala mig om. Vet bara via en annan som gått i samma grundskola att hon gått ut nian på bjurslätsskolan. Har lite övrig information med som att hon arbetat i butik/affär och jag stött på henne där. Hennes bror (?) arbetar på pressbyrån på Backaplan, hur trevlig som helst faktiskt. Jag brukar handla där. Inget ont om honom vad jag känner till som kund

I grundskolan var x en enstöring, pojkflicka och slogs ofta. En liten parantes
Senast redigerad av Leuraedinez 2023-02-17 kl. 19:44.
Citera
2023-02-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leuraedinez
Det kan jag inte uttala mig om. Vet bara via en annan som gått i samma grundskola att hon gått ut nian på bjurslätsskolan. Har lite övrig information med som att hon arbetat i butik/affär och jag stött på henne där. Hennes bror (?) arbetar på pressbyrån på Backaplan, hur trevlig som helst faktiskt

Kan tänka mig att x säkert också är trevlig men obehaglig när någon krossar hennes gräns

Enstöring stämmer bra in på polisens gärningsmansbeskrivning som gjordes strax efter brottet

Tack för all info
Senast redigerad av Jahre30 2023-02-17 kl. 19:51.
Citera
2023-02-17, 19:48
Medlem
En användare la in ett inslag på Spotify gällande mordet och det var en reporter ifrån expressen som pratade lite och denna man var övertygad om att x har förträngt detta och därmed har denna slags skyddsmekanism vilket omöjliggör för henne att prata om detta med t ex media

Jag tror helt klart att x har kommit på olika ursäkter för sitt egna samvetes skull t ex att Marie var utåtagerande och att det egentligen var Marie som orsakade och var skyldig till hur utgången blev

Det hade varit väldigt intressant att få en psykologisk utredning av x. Tror nog att psykologerna hade fått en del att bita och dessutom tror jag säkerligen att skolpersonal har reagerat på hennes sätt att vara under hennes uppväxt och kanske t om har slagit larm och velat ha en utredning osv
Senast redigerad av Jahre30 2023-02-17 kl. 19:56.
Citera
2023-02-17, 19:54
Medlem
Leuraedinezs avatar
Citat:
En användare la in ett inslag på Spotify gällande mordet och det var en reporter ifrån expressen som pratade lite och denna man var övertygad om att x har förträngt detta och därmed har denna slags skyddsmekanism vilket omöjliggör för henne att prata om detta med t ex media

Jag tror helt klart att x har kommit på olika ursäkter för sitt egna samvetes skull t ex att Marie var utåtagerande och att det egentligen var Marie som orsakade och var skyldig till hur utgången blev

Det hade varit väldigt intressant att få en psykotisk utredning av x. Tror nog att psykologerna hade fått en del att bita och dessutom tror jag säkerligen att skolpersonal har reagerat på hennes sätt att vara under hennes uppväxt och kanske t om har slagit larm och velat ha en utredning osv

Jag har förstått det som att x var problematisk i grundskolan. Utanför och få vänner. Gick ofta för sig själv, och utåtagerande som ”pojkflicka”. Slogs ofta och tog ingen skit. Vilka åtgärder och insatser som vidtogs vågar jag inte svara på. Men bjurslättsskolan var ganska känd på den tiden att inte ta ansvar. Problemskola
Citera
2023-02-17, 19:58
Medlem
Citat:
Jag har förstått det som att x var problematisk i grundskolan. Utanför och få vänner. Gick ofta för sig själv, och utåtagerande som ”pojkflicka”. Slogs ofta och tog ingen skit. Vilka åtgärder och insatser som vidtogs vågar jag inte svara på. Men bjurslättsskolan var ganska känd på den tiden att inte ta ansvar. Problemskola

Ja det är väl så. Dessutom många föräldrar som är ifrån annat land som vägrar utredning

Går du i en skola med nästan bara svenskar och är utåtagerande så blir det utredning omg men är det tillräckligt många med diagnos så slipper man ofta undan . Tror nog att många lärare läser artiklarna och misstänker vem det handlar om. Kanske samma lärare t om slog larm om denna flicka på glid då men inte fick gehör

Det som stör mig mest är att x och Marie bodde så fruktansvärt nära varandra år 2000. Jag tror helt klart x visste vem Marie var
Citera
2023-02-17, 20:01
Medlem
Leuraedinezs avatar
Citat:
Ja det är väl så. Dessutom många föräldrar som är ifrån annat land som vägrar utredning

Går du i en skola med nästan bara svenskar och är utåtagerande så blir det utredning omg men är det tillräckligt många med diagnos så slipper man ofta undan . Tror nog att många lärare läser artiklarna och misstänker vem det handlar om. Kanske samma lärare t om slog larm om denna flicka på glid då men inte fick gehör

Det som stör mig mest är att x och Marie bodde så fruktansvärt nära varandra år 2000. Jag tror helt klart x visste vem Marie var

Helt klart att hon på något vis stött på Marie innan mordet. Jag är välbekant med området. De flesta runtomkring tar samma buss på Wieselgrensgatan. På den tiden var det 34ans buss. Busshållplatsen täcker såväl fyrklövergatan som sholandersgatan. Bussen stannade på bjurslättsskolan och fortsatte sedan in mot stan
Senast redigerad av Leuraedinez 2023-02-17 kl. 20:03.
Citera
2023-02-17, 20:08
Medlem
Citat:
Det kan jag inte uttala mig om. Vet bara via en annan som gått i samma grundskola att hon gått ut nian på bjurslätsskolan. Har lite övrig information med som att hon arbetat i butik/affär och jag stött på henne där. Hennes bror (?) arbetar på pressbyrån på Backaplan, hur trevlig som helst faktiskt. Jag brukar handla där. Inget ont om honom vad jag känner till som kund

I grundskolan var x en enstöring, pojkflicka och slogs ofta. En liten parantes
Kolla vad storstadskatt skrev nedan några dagar sedan ang syskon tillhörighet
"Nej Mustaf är inte bror till denna mördare. Han bodde tidigare i Tuve hos nån släkting och var då gift med en Svenska. Han gifte sig sen igen med en Bosniska tror jag och bodde på nån tvärgata till Tuvevägen. Han är en skötsam kille och jobbar hårt. Släktingarna flyttade sedan och bodde i Räddningsmissionens boende. Vanligt namn tror jag hos kosovoalbaner"
Senast redigerad av sicnarf 2023-02-17 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in