2023-02-17, 17:10
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
"Nu var det ju de kulorna som användes, därför hade han dom".

Det är lite samma som "Stig kommer ut PRECIS när makarna Palme går förbi Skandia."
"Hur stor chans är det egentligen?"

Men det har hänt
Citera
2023-02-17, 17:21
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Det är lite samma som "Stig kommer ut PRECIS när makarna Palme går förbi Skandia."
"Hur stor chans är det egentligen?"

Men det har hänt

Förhållandevis extremt stor. Med tanke på att han jobbar där så måste han ju kliva ut någon gång. Om vi ger det ett tretimmarspann där han kan kliva ut med lika stor rimlighet varje minut så är det 1/180

Ställ den rimligheten, som förklarar SE som vittne utan några särskilt krångliga förklaringar mot rimligheten i att han råkade vara beväpnad och sedan begå statsministermord som första kriminella gärning och sedan återvända och spela vittne efter att ha undkommit scenen.
Citera
2023-02-17, 17:54
Medlem
reinvests avatar
Citat:
Förhållandevis extremt stor. Med tanke på att han jobbar där så måste han ju kliva ut någon gång. Om vi ger det ett tretimmarspann där han kan kliva ut med lika stor rimlighet varje minut så är det 1/180.

Min poäng var att vissa kommer med resonemanget "Stig kommer ut PRECIS när makarna Palme går förbi Skandia. Hur stor chans är det egentligen?"

Men vi vet ju att det faktiskt är det som har hänt.
Samma som jag försökte förklara med en lottovinst, men blev förlöjligad (inte oväntat): Det är 1 på flera miljoner att man ska vinna full pott. men det händer varje lördag.

Att SE kan vara mördaren är givetvis inte 1 på flera miljoner. Det är svårt att säga om man kan resonera i dom termerna. Finns liksom ingen bestämd %-chans säga att det var han. Men möjligheterna ökar drastiskt med alla omständigheter vi känner till.
Citera
2023-02-17, 18:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Är det någon som provgått sträckan Skandiaentré - Sari - Mordplats ?
(Tänkte göra det annars)

Hur lång tid kan det ta?

Vi har ju en hypotes (bl.a. från utredaren som Jeremiah intervjuat) där SE skall ha pratat och blivit avsnäst av Palme vid Sari.

Sedan har vi hypotesen från TP med en U-sväng runt norra reklampelaren. Vilket tar lite kortare tid.
Citera
2023-02-17, 18:32
Medlem
reinvests avatar
Man skulle kunna säga att sannolikheten för SE som GM vore betydligt mindre om han
- inte hade haft keps
- inte hade haft skyttehistorik
- inte hade haft väska
osv.

Men med dessa saker finns det stöd för möjlighet att han kan vara GM.
Finns ingen annan misstänkt som kommer upp i misstankenivå som SE.
Ingen annan som bevisligen varit där.

Vissa säger att SE är extremt osannolik som GM...
-Han ÄR bevisligen där.
-Keps, rock och väska finns bland vittnesmål.
Ja, då skjuter sannolikheten plötsligt i höjden.

Polisens arbete börjar inte i ordningen med att ammunitionen är osannolik osv.
Misstankarna börjar på Sveavägen. "Osannolika" saker händer. Acceptera det.

Jag har trott på andra gärningsmän förut men ändrat mig när det blev mer kött på benen i spåret SE.
För mig helt omöjligt att gå över till något annat spår i nuläget.
Precis som KP säger - det går inte att komma runt SE!
Senast redigerad av reinvest 2023-02-17 kl. 18:35.
Citera
2023-02-17, 18:42
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, den detaljen stämmer ju inte. Men frågan är hur väl man minns detaljerna på en förbipasserande och, framför allt, hur mycket vittnena påverkades av media. Om media förde fram "jacka" kanske vittnena tänkte att, jaha, bäst att jag säger rätt och inte skämmer ut mig nu då!

Mannens ålder samt plaggets längd och färg förefaller stämma. Tre detaljer av fyra prickas in i signalementet.

HO nämner jacka medan ALG minns en rock på SE. LJ är inne på jacka men är inte helt säker. YN ser en rock?

Tror att AD är en av de mest ofiltrerade av alla vittnen, han står upp med råg i ryggen, och hans iakttagelse stämmer otäckt bra med SE?

Det fetade.

Åldern är tveksam eftersom NF kan ha tyckt att 40 år är för gammalt för en livvakt.

Plaggets färg är ointressant eftersom NF säger jacka. Tenson-typ. Han säger också att mannen har händerna nedkörda i fickorna vilket stämmer bättre på en jacka än en rock och gör ditt halmstrå om påverkan av media obsolet.

NF ser ingen bögslunga.

NF ser Anders Björkman efter mordet så sammanblandning mellan den mötande och AB förefaller osannolik.

NF har inte pekat ut SE som skuggan/mördaren.
Citera
2023-02-17, 18:57
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Man skulle kunna säga att sannolikheten för SE som GM vore betydligt mindre om han
- inte hade haft keps
- inte hade haft skyttehistorik
- inte hade haft väska
osv.

Men med dessa saker finns det stöd för möjlighet att han kan vara GM.
Finns ingen annan misstänkt som kommer upp i misstankenivå som SE.
Ingen annan som bevisligen varit där.

Vissa säger att SE är extremt osannolik som GM...
-Han ÄR bevisligen där.
-Keps, rock och väska finns bland vittnesmål.
Ja, då skjuter sannolikheten plötsligt i höjden.

Polisens arbete börjar inte i ordningen med att ammunitionen är osannolik osv.
Misstankarna börjar på Sveavägen. "Osannolika" saker händer. Acceptera det.

Jag har trott på andra gärningsmän förut men ändrat mig när det blev mer kött på benen i spåret SE.
För mig helt omöjligt att gå över till något annat spår i nuläget.
Precis som KP säger - det går inte att komma runt SE!

Nu glömmer du återigen alla människor i närområdet vi inte känner till.

SE är absolut den mest troliga gm bland vittnena. Men det säger absolut inte mycket.

Det finns många fler med signalement som stämmer in på gm, som har skyttevana, som har tillgång på vapen osv som har sett LOP och kan utföra mordet.
Någon kan ha sett dom gå in på bion, gått hem och hämtat vapen och väntat på att de ska komma ut igen. Det är ett bra mycket mer sannolikt scenario än att SE bara råkar ha med sig revolver och ammunition ut från jobbet.

Att låsa sig fast vid bara de kända personerna och försöka clueda sig fram till lösningen och bara acceptera osannolikhet efter osannolikhet eftersom "det hände" håller inte.

Polisen jobbar faktiskt på det sättet att de kollar vilka som har ett känt palmehat, har problem med rättvisan, har tillgång till vapen och de här kulorna osv. Det är tex så man får fram CA. Vilket är en bra mycket mer sannolik kandidat om man går på ensam galning-spåret.
Citera
2023-02-17, 18:58
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Min poäng var att vissa kommer med resonemanget "Stig kommer ut PRECIS när makarna Palme går förbi Skandia. Hur stor chans är det egentligen?"

Men vi vet ju att det faktiskt är det som har hänt.
Samma som jag försökte förklara med en lottovinst, men blev förlöjligad (inte oväntat): Det är 1 på flera miljoner att man ska vinna full pott. men det händer varje lördag.

Att SE kan vara mördaren är givetvis inte 1 på flera miljoner. Det är svårt att säga om man kan resonera i dom termerna. Finns liksom ingen bestämd %-chans säga att det var han. Men möjligheterna ökar drastiskt med alla omständigheter vi känner till.

Nej, det är säkert inte 1 på flera miljoner att Engström skulle vara mördaren. Med tanke på Engströms, ålder, bakgrund, personlighet, utseende "vinterock, halsduk, bögslunga och stor gubbkeps", signalement "ljushårig, stort runt huvud, fetlagt ansikte", bara med tanke på detta så stiger oddsen till närmast oändliga siffror för att han skulle vara mördaren.

Lägger man sin till brottsregister, sjukjournal "psykiska", och vad fru, grannar, vänner säger om honom så måste man närmast vara hjärndöd för att göra honom till mördare.
Citera
2023-02-17, 19:02
Medlem
AllramEasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Hajar. Och båda dina inlägg om ammunitionen är mycket intressanta. Tack!

Självklart ska man inte bortse från ammunitionens ovanlighet (är till och med öppen för mycket ovanlig).
Mina kommentarer till andra skribenter har enbart handlat om deras påstående om diskning av Engström.

Roerlig:

”Som exempel kan man anföra att till Stockholmstrakten levererar generalagenten efter mitten av 1980 sammanlagt 100 patroner.”

Då öppnar du för mycket ovanlig…

Du raljerade tidigare över min uppgift om att kulorna var dyra, Roerlig visar också att de var illa lämpade för sportskytte:

”Som påpekats, så var den påfallande dyr. Det var all Magnumammunition, men Winchester .357 var dubbelt så dyr som typ Lapua och Norma och Metal Piercing dessutom dyrare än Winchesters standardammunition. Den har också för precisionsskytte ofördelaktiga egenskaper…”

Engström hade inget vapen, inget motiv och ett alibi styrkt av teknisk bevisning (stämpeluret) som Krister Petersson ljög om.

Engström sparade kläderna från mordnatten. Han kämpade för en roll i utredningen. Han kontaktade tidningar och TV.

Den ytterst sällsynta ammunitionen fanns hos CA och Polisman A/Ö.
Citera
2023-02-17, 19:13
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, den detaljen stämmer ju inte. Men frågan är hur väl man minns detaljerna på en förbipasserande och, framför allt, hur mycket vittnena påverkades av media. Om media förde fram "jacka" kanske vittnena tänkte att, jaha, bäst att jag säger rätt och inte skämmer ut mig nu då!

Mannens ålder samt plaggets längd och färg förefaller stämma. Tre detaljer av fyra prickas in i signalementet.

HO nämner jacka medan ALG minns en rock på SE. LJ är inne på jacka men är inte helt säker. YN ser en rock?

Tror att AD är en av de mest ofiltrerade av alla vittnen, han står upp med råg i ryggen, och hans iakttagelse stämmer otäckt bra med SE?

Otäckt bra?
"Kraftig byggd, bred ryggtavla (som ej berodde på det nuvarande modet med breda, uppbyggda axlar). ca 40 år"
🍒
Citera
2023-02-17, 19:22
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Är det någon som provgått sträckan Skandiaentré - Sari - Mordplats ?
(Tänkte göra det annars)

Hur lång tid kan det ta?

Vi har ju en hypotes (bl.a. från utredaren som Jeremiah intervjuat) där SE skall ha pratat och blivit avsnäst av Palme vid Sari.

Sedan har vi hypotesen från TP med en U-sväng runt norra reklampelaren. Vilket tar lite kortare tid.

Det beror lite på hur snabbt man avser att gå, men drygt 1 min och 30 sek om du pinnar på.

Nu är det nog så att makarna Palme inte gick i den hastigheten sträckan från Sari till mordplatsen. Jag skulle nog gissa att dom gick den på 1.20 - 1.30. Kanske något snabbare, men kanske också något senare? Det är ju inte lätt att uppskatta. Men jag har svårt att tro att dom kom upp i hastigheter över normal m a a att dom gick armkrok, snarare under normal.

Jag provmätte sträckan Sari - mordplatsen då jag försökte simulera att man gick väldigt sakta och armkrok. Naturligtvis hittar jag inte anteckningarna nu, men över 2 min var det inte i alla fall. ”Normal” gånghastighet Sari - mordplatsen uppskattar jag till 1 min 15 s ungefär.

Vore kul om du kunde delge oss dina mätningar.
Citera
2023-02-17, 19:22
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Otäckt bra?
"Kraftig byggd, bred ryggtavla (som ej berodde på det nuvarande modet med breda, uppbyggda axlar). ca 40 år"
🍒

Ja, du kunde gott ta upp samtliga beskrivningar från AD istället för att plocka en enda rad.

Körsbärsplockaren är mycket riktigt du själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in