2023-02-13, 15:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Se vilket förakt du hyser för människor som lever nära Guds skapelse och tänker!
Själv sitter du väl vid en dator och känner dig smart dagarna i ända.
Särling! Storskarv!
Fast tänker är ju det sista ni gör. Klart jag har förakt för folk som inte tänker och dessutom gjort icke-tänkandet till en dygd.
Citera
2023-02-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
I så fall är han ovillig.

Enligt dig, glömde du tillägga, vilket du fortsätter att envist hävda trots att alternativen är oändliga men du låser dig till två. Applicerar man samma tänkande på dig däremot, så gäller det plötsligt inte längre.

Du får väl gå runt och tro det då och du får fortsätta lura dig själv med din bebislogik och lyssna inte alls på vad du blir lärd.
För du vet minsann bättre, att Gud inte finns för att han inte följer dina regler.
Citera
2023-02-13, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Enligt dig, glömde du tillägga, vilket du fortsätter att envist hävda trots att alternativen är oändliga men du låser dig till två. Applicerar man samma tänkande på dig däremot, så gäller det plötsligt inte längre.

Du får väl gå runt och tro det då och du får fortsätta lura dig själv med din bebislogik och lyssna inte alls på vad du blir lärd.
För du vet minsann bättre, att Gud inte finns för att han inte följer dina regler.
Om det finns en Gud som VILL ha en relation med mig, kan då den misslyckas med det viktigaste: att bevisa sin existens?
Citera
2023-02-13, 17:33
Medlem
Världen känns för komplex för att vara skapad av någon Gud.
Citera
2023-02-13, 21:53
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Man kan göra det väldigt svårt för sig. Det är vi bra på. Det gör vi enkelt. Svårt för oss, hehe..

Vi har det bästa i Jesus Men vill alltid ha mer.. som ena djävulens getter som ska jävlas. Jag är då en sjuk jävel. Hjälp.

Jesus är egentligen mycket enkel.
Matteusevangeliet 11:29-30 SFB98
Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt."
Citera
2023-02-13, 22:15
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Om det finns en Gud som VILL ha en relation med mig, kan då den misslyckas med det viktigaste: att bevisa sin existens?
Det är du som bevisar Honom om du tror på Jesus Christ. Det räcker. Du ser ju. Be om mer kunskap och kärlek.

Varför skulle Gud vilja visa sig på nåt annat sätt än förekomsten av Honom i detta liv.

Han har visat sig genom Jesus. Vad kan man mer kräva? Varför skulle man? Det är upp till dig att tro. Det är allt du kan ha. Det bästa som kan finnas. Annars finns absolut ingenting! Så det är bara att köra.

Se din medmänniska som Gud själv. Större ändå tänk dig vilken kärlek det är i vår Fader. Han älskar oss så mycket. På ett sådant sätt som ej går finnas annorstädes. Därför är det så här. Därför kan vi bli så här hemska och svåra. För att Han givit oss sådan frihet. Keep it simple.

http://www.tillliv.se/2012/01/gemenskap-med-gud-och-med-varandra/
Citera
2023-02-14, 08:43
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Enligt dig, glömde du tillägga, vilket du fortsätter att envist hävda trots att alternativen är oändliga men du låser dig till två.
Presentera ett annat då. Ett enda av de oändliga alternativen. Var så god!
Citat:
Applicerar man samma tänkande på dig däremot, så gäller det plötsligt inte längre.
Gör det inte? Falsifierade jag dina alternativ? Ja men då kan du ju göra det med mina alternativ. Kör hårt.
Citat:
Blir lärd, av dig? Den dagen, den sorgen.
Citat:
Är det där skon skaver? Jag har ju inte ens inkluderat det i mitt argument, men om du vill hoppa till den slutsatsen så får du gärna göra det.

Så, bryt min dikotomi med ett till alternativ som inte täcks av de två jag presenterat.
Jag tror inte att du kan det men om du skulle göra det så kommer jag erkänna att du besegrat Teodicé-problemet.
Citera
2023-02-14, 09:09
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Man kan ju inte bara bestämma att man tror på gud för då låtsas man ju bara!

Enligt mig så måste jag bli övertygad att gud finns och ju mer jag tänker på gud och bibeln destå mer övertygad blir jag att han inte finns och ingen har sagt något som får mig att tro att han finns.
Man kan ju varken bevisa att gud finns eller inte finns. Men vi kommer inte ifrån hur allt skapats då vetenskapen inte kan förklara allt.

Jag landar alltid i frågan om rymden är oändlig eller hela tiden expanderar (vad finns isåfall bortom rymden?). Har rymden alltid funnits eller har det skapats ur ingenting? Och detta ingenting vad är det?
Detta är det största "beviset" för mig att det finns en skapare. Alternativt lever vi i en simulering men då motsvarar programeraren gud.
Dock återkommer ju problemet - hur skapades den existensen programet skapades i?
Citera
2023-02-14, 10:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Fast tänker är ju det sista ni gör. Klart jag har förakt för folk som inte tänker och dessutom gjort icke-tänkandet till en dygd.
Du föraktar supermajoriteten av vanliga människor i alla tider i och nära verkligheten, hyllar din egen kalla och sjuka själ, hur smart du (tror att du) är.
En högmodig särling där ensam vid sitt tangentbord - en hård och metallisk robot!
Du tror att du vet. Men det är supermajoriteten som förstår sig på detta. Trots ditt förakt.
Citera
2023-02-14, 10:43
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Det där har du fått om bakfoten. Världen är för komplex för att inte vara skapad av Gud.
Citera
2023-02-14, 10:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Nej, jag tänker att träd är biologiska livsformer som förekommer naturligt. De byggs inte.
Därför använder man inte träd som exempel på saker som byggts, man går till hus istället.
Så som du gjorde. Eftersom ditt bajsargument inte skulle fungera om du valde ett träd istället.
Du "tänker"? Nä, tvärtom: du låter bli att tänka.
Som sagt, varje hus är byggt av någon. Du kan vrida dina händer och frusta över hur naturlig gudstron är, men den förblir naturlig. Det är därför supermajoriteten överallt alltid haft gudstron.
Du är inte smartare där i din materialistiska ostkupa än gemene man som lever ute i Guds verklighet, så sluta tro det.
Citera
2023-02-14, 10:54
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Man kan ju varken bevisa att gud finns eller inte finns. Men vi kommer inte ifrån hur allt skapats då vetenskapen inte kan förklara allt.
Man kan bevisa att många gudar inte finns. Allt beroende på hur man definierar den specifika guden. Vi vet att det inte lever några gudar på ett högt berg i Grekland, så Zeus och hans kompisar finns inte. Vi vet att kvinnan inte skapades av mannens revben, så Bibelns gud existerar inte. Observera att jag då menar just Bibelns bokstavliga gud, inte den generella kristna som definieras på ett par tusen olika sätt.

Att vetenskapen inte kan förklara allt har inget med någon gud att göra. För 200 år sen så visste vi mycket mindre än nu, om 200 år så kommer vi att veta ännu mer. Nån dag kanske vi kommer veta hur allt startade. Det enda vi vet nu är att vi inte vet det nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Jag landar alltid i frågan om rymden är oändlig eller hela tiden expanderar (vad finns isåfall bortom rymden?). Har rymden alltid funnits eller har det skapats ur ingenting? Och detta ingenting vad är det?
Detta är det största "beviset" för mig att det finns en skapare. Alternativt lever vi i en simulering men då motsvarar programeraren gud.
Dock återkommer ju problemet - hur skapades den existensen programet skapades i?
Du ställer upp ett antal olika alternativ, gud skulle enbart vara ett svar på det ena alternativet. Dessutom skulle det alternativet kunna ha andra förklaringar. Så för att vara ett "bevis" så är det ett extremt svagt ett. Och dessutom ett svar som bara skulle förflytta problemet ett steg till som du skriver. Så varför stanna vid ett svar som eventuell skulle kunna vara sant och som dessutom inte egentligen är ett svar utan bara ett mellansteg till nästa fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in