2023-02-13, 11:24
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Döden är inte naturlig som storskarvarna hävdar.
För att du läst det i din sagobok?
Citera
2023-02-13, 11:35
Medlem
Citat:
Jorden är några dagar äldre än Adam, och från Adam och framåt ger Bibeln åren.
Vad en dag är för Gud är inte vad det handlar om här, utan vad en dag är för människor, för i Bibeln talar han till oss människor på människors språk. I människors språk är år år, inte miljoner eller miljarder år.

Och du tror inte heller på vad du själv säger, för du hävdar inte att jorden är några tusen år äldre än människans skapelse, vilket du hade sagt om du verkligen tillämpade "en dag för Gud är såsom tusen år för människan". Från människans skapelse dag 6 till jordens skapelse dag 1 är det 5 dagar, alltså 5000 år, men Vakttornet lär att jorden kan ha existerat i miljarder år.

Jehovas Vittnen är inte bibeltrogna utan Vakttornstrogna.

Som kuriosa kan jag nämna att JV tidigare trodde att skapeledagarna var 7000 år långa. Man kom fram till att jorden skulle bli 48000 år årtalet 1975. Domedagen/ Harmagheddon skulle därför inträffa 1975 (senast) eftersom återstående tiden av de 49000 åren som skapelsedagarna utgjorde skulle vara tusenårsriket.
Nåväl, domedagen kom inte 1975, och då fick man tolka om längden på skapelsedagarna..
Citera
2023-02-13, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och Gud är antingen ovillig eller maktlös att hindra att de dör av annat än naturliga anledningar.
Då är vi tillbaka på steg ett och du har inte krystat fram någonting för att förändra det.

Varför måste Gud hindra?
Har du verkligen funderat igenom på vilka grunder du ens ställer upp ett sådant krav?
Citera
2023-02-13, 12:39
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Varför skulle jag tro på enhörningar?
Något sådant som enhörningar, skrev jag. För att du ju skulle tro på saker utan att ha bevis, enligt egen utsago.
Citera
2023-02-13, 12:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
För att du läst det i din sagobok?
Nej, storskarvar hävdar att döden är naturlig för att de anammat evolutionismen med dess dödskultur.
Citera
2023-02-13, 12:44
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
...
Du använder hus som exempel på något byggt för att du vet att hus byggs.
Du skulle inte säga att "vi vet att varje träd är byggt" för det skulle vara löjligt men det är ändå det du menar.
...
I ditt döda, mekanistiska tänk, svårt anfrätt av darwinistisk gudsförnekelse och transcendental autism är förstås ett träd mindre komplicerat uppbyggt än ett hus.
Men det räcker att tala om hus, att varje hus är byggt av någon.
Ett träd är förstås en del av Den Stora Byggnaden.
Men som sagt, tänker man dött mekanistiskt så...
Citera
2023-02-13, 12:47
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Som kuriosa kan jag nämna att JV tidigare trodde att skapeledagarna var 7000 år långa. Man kom fram till att jorden skulle bli 48000 år årtalet 1975. Domedagen/ Harmagheddon skulle därför inträffa 1975 (senast) eftersom återstående tiden av de 49000 åren som skapelsedagarna utgjorde skulle vara tusenårsriket.
Nåväl, domedagen kom inte 1975, och då fick man tolka om längden på skapelsedagarna..
Ja, JV tror ju på fortgående uppenbarelse, och Vakttornet, som saker och ting uppenbaras för, kan också ÄNDRA sig, så att det som ena året är rätt uppenbarat nästa dag är fel uppenbarat och därför ersatt av ett nytt "rätt" uppenbarat.
Citera
2023-02-13, 12:55
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du förstår inte hur saker skulle komma till utan att hoppa till slutsatsen att en gud trollat fram det. Du är inte bättre än vidskepliga infödingar som tror på bergsgudar.
Se vilket förakt du hyser för människor som lever nära Guds skapelse och tänker!
Själv sitter du väl vid en dator och känner dig smart dagarna i ända.
Särling! Storskarv!
Citera
2023-02-13, 15:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Varför måste Gud hindra?
Har du verkligen funderat igenom på vilka grunder du ens ställer upp ett sådant krav?
I så fall är han ovillig.
Citera
2023-02-13, 15:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Något sådant som enhörningar, skrev jag. För att du ju skulle tro på saker utan att ha bevis, enligt egen utsago.
Jag tror, utan objektiva bevis, på saker som att "jag existerar, världen existerar och jag kan påverka världen på ett meningsfullt sätt", efter det försöker jag att inte tro så mycket.
Citera
2023-02-13, 15:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, storskarvar hävdar att döden är naturlig för att de anammat evolutionismen med dess dödskultur.
Till skillnad från vad? Det som står i din sagobok?
Citera
2023-02-13, 15:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
I ditt döda, mekanistiska tänk, svårt anfrätt av darwinistisk gudsförnekelse och transcendental autism är förstås ett träd mindre komplicerat uppbyggt än ett hus.
Men det räcker att tala om hus, att varje hus är byggt av någon.
Ett träd är förstås en del av Den Stora Byggnaden.
Men som sagt, tänker man dött mekanistiskt så...
Nej, jag tänker att träd är biologiska livsformer som förekommer naturligt. De byggs inte.
Därför använder man inte träd som exempel på saker som byggts, man går till hus istället.
Så som du gjorde. Eftersom ditt bajsargument inte skulle fungera om du valde ett träd istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in