2023-02-13, 19:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Vad är det du har svårt att förstå?
Jag har sagt att man har laglig skyldighet att göra exakt det som står i inkallelsen om man får en sådan. Man har inte rätt att avvakta och börja rätta sig efter det lite senare när man känner för det, inte ens om man tycker ordern är korkad.

Här har du lagen som reglerar totalförsvarsplikten: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19941809-om-totalforsvarsplikt_sfs-1994-1809#K1

Läs igenom.

Som du ser finns det en jävla massa 'om och men' i den och man tar hänsyn till en mängd saker, bland annat nära anhöriga. Precis som varje land gör-och bör göra. Rätt jävla självklart om man tänker efter.
Citera
2023-02-13, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Här har du lagen som reglerar totalförsvarsplikten: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-19941809-om-totalforsvarsplikt_sfs-1994-1809#K1

Läs igenom.

Som du ser finns det en jävla massa om och men i den och man tar hänsyn till en mängd saker, bland annat nära anhlriga. Precis som varje land gör-och bör göra. Rätt jävla självklart om man tänker efter.

Läs själv om du känner för det, då kommer du se att man ska göra det som står i inkallelsen om man får en sådan. Detta motsäger inte att inkallelsen kan ge dig instruktioner om att du får göra vissa privata saker innan du påbörjar din resa, men du ska göra det som står där även om du inte gillar det som står där.
Citera
2023-02-13, 19:24
Medlem
MikeFromYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Mot bakgrund av den pågående konflikten i Ukraina (egentligen mellan väst och Ryssland), så kan man inte utesluta att Sverige dras in i ett framtida storkrig. I synnerhet om vi blir medlemmar i NATO.

Min fråga till er är följande: svenska kvinnor står bakom en feministisk politik. Många män anser att en sådan politik missgynnar dem på flera sätt. Sverige kan nog beskrivas som världens mest feministiska och gynocentriska land.

Är svenska kvinnor värda att försvara i krig mot bakgrund av deras feministiska ideologi?
Svenskar, män eller kvinnor, är inte värd att försvara. Aldrig i hela livet att jag hade riskerat mitt liv för en massa feminister/pk idioter. Ska jag riskera mitt liv för dom, när dom nu i åratal har smutskastat vita män dagligen i media? Propaganda om vilka farliga rovdjur, rasister, pedofiler och våldtäktsmän vi är? Nope. Låt de starka självständiga feminazisterna och deras importerade islamister ta hand om problemet själv. Hamnar vi i krig så kommer jag inte bidra med något, jag kommer engagera mig åt sabotage istället.
Citera
2023-02-13, 19:25
Avstängd
Citat:
Läs själv om du känner för det, då kommer du se att man ska göra det som står i inkallelsen om man får en sådan. Detta motsäger inte att inkallelsen kan ge dig instruktioner om att du får göra vissa privata saker innan du påbörjar din resa, men du ska göra det som står där även om du inte gillar det som står där.

Jag har läst själv och lagen lämnar en hel drös av alternativ för de som tex har nära anhöriga att ta hand om. Inga problem att lämna av sina ungar vod gränsen, så som Tomatkungen hade behövt göra.

Det vore rent korkat av en nation att inte tillåta detta. Det vore helt förödande när det kommer till stridsmoral. Säger sig självt. Klart försvarsmakten har räknat in den lätta...
Senast redigerad av enhalvboj 2023-02-13 kl. 19:27.
Citera
2023-02-13, 19:28
Medlem
Citat:
Jag har läst själv och lagen lämnar en hel drös av alternativ för de som tex har nära anhöriga att ta hand om. Inga problem att lämna av sina ungar vod gränsen, så som Tomatkungen hade behövt göra.

Det vore rent korkat av en nation att inte tillåta detta. Vore förödande när det kommer till stridsmoral. Säger sig självt.

Det kommer stå i inkallelsen vad du ska göra och det som står där ska följas, annars är det lagbrott.
Citera
2023-02-13, 19:29
Avstängd
Citat:
Det kommer stå i inkallelsen vad du ska göra och det som står där ska följas, annars är det lagbrott.

Det funkar inte så. Inte lätt för dig att förstå som inte är svensk.
Citera
2023-02-13, 19:30
Medlem
Citat:
Det funkar inte så. Inte lätt för dig att veta som inte är svensk.

Det är klart det funkar så. Tror du att man kan skita i det som står i en inkallelse utan att begå lagbrott?
Citera
2023-02-13, 19:32
Avslutad
Citat:
Där står till och med i lagen att inkallelsen ska ske i god tid. Jag har svårt att se att domstolen skulle bedöma att det är i god tid om man inte ens ges tid att tillse att barnen tas omhand.
Citera
2023-02-13, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Där står till och med i lagen att inkallelsen ska ske i god tid. Jag har svårt att se att domstolen skulle bedöma att det är i god tid om man inte ens hinner tillse att barne tas omhand.

Och vad som är i god tid bestämmer staten utifrån situationen som gäller.
Citera
2023-02-13, 19:34
Avstängd
Citat:
Det är klart det funkar så. Tror du att man kan skita i det som står i en inkallelse utan att begå lagbrott?

Läs länken jag skickade till dig, till själva lagen, så får du se, svart på vitt, att det inte är så svart/vitt som du försöker få det till.
Citera
2023-02-13, 19:36
Medlem
Citat:
Läs länken jag skickade till dig, till själva lagen, så får du se, svart på vitt, att det inte är så svart/vitt som du försöker få det till.

Finns inget där som säger att du inte behöver följa det som står i inkallelsen.
Citera
2023-02-13, 19:37
Avslutad
Citat:
Och vad som är i god tid bestämmer staten utifrån situationen som gäller.
Det är aldrig i god tid om man inte ens ges tid till en så högprioriterad uppgift som att ordna barntillsyn.

Pucko.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in