2023-02-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogden
Jag är mest fascinerad över det här med sömncoach. Till en ettåring. Finns det ens? Går det ens?

Känner lite att ja, vissa tultare vaknar på nätterna. Inte för att vara sådan men liksom... det är en ettåring. they do be like dat. De som sover genom hela nätterna är väl snarast de som är lite mer ovanliga. Sen fattar jag naturligtvis att det tär som fan på en med uppvak varannan timme men vad ska en sömncoach göra...?
Sömncoach = Anna Wahlgren-metod
Citera
2023-02-13, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattvindensgrat
Har man någorlunda bra koll på forskning kring barns utveckling, behov och beteende så lämnar man inge en ettåring en vecka. Spelar ingen roll öht hur bra relation man har med ”barnvakterna”

Eller hur! Reagerade också på detta! Oavsett hur lite man kunnat om barn eller träffat barn innan man själv blir förälder är är det ganska anmärkningsvärt att tro att det går att lämna bort barnet vid 6 månaders ålder och åka till Japan! Låter som lite bristande empati och inlevelseförmåga..
Citera
2023-02-13, 16:41
Medlem
Citat:
Sömncoach = Anna Wahlgren-metod

Åh hjälp 🥵 stackars barn i så fall! Och vad mycket skit och pekpinnar Sandra kommer få om hon är så okunnig om barns utveckling att hon tror att sådana metoder är lämpliga (eller socialt accepterade).
Citera
2023-02-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Åh hjälp 🥵 stackars barn i så fall! Och vad mycket skit och pekpinnar Sandra kommer få om hon är så okunnig om barns utveckling att hon tror att sådana metoder är lämpliga (eller socialt accepterade).
Säger inte 100% att det är så men jag gissar att det är ngt liknande det handlar om.
Alla ungar har olika sovmönster och en liten toddler är verkligen för liten för att pressas in i ngt för föräldrarnas bekvämlighet. Han har ju dessutom nyss börjat förskola (tidigt!) vilket är en enorm omställning som garanterat kan påverka sömnen.
Citera
2023-02-13, 19:01
Medlem
Citat:
Säger inte 100% att det är så men jag gissar att det är ngt liknande det handlar om.
Alla ungar har olika sovmönster och en liten toddler är verkligen för liten för att pressas in i ngt för föräldrarnas bekvämlighet. Han har ju dessutom nyss börjat förskola (tidigt!) vilket är en enorm omställning som garanterat kan påverka sömnen.

Jag tror den coachen hon länkade till har vissa delar som inte är skrikmetod*. Eller man kan välja själv om man inte vill ha det men då kanske inte få lika bra resultat. Men däremot är det ett tvång med väldigt inrutade vanor på dagen. Så efter de använt den så blir de ännu mindre flexibelitet i deras liv...

* Skrikmetod = låta barnet härdas och skrika tills de inser att ingen vuxen kommer till mig. Kan nog vara ganska ångestfyllt för 1.5 åring som Didrik.
Citera
2023-02-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bigpink
Jag tror den coachen hon länkade till har vissa delar som inte är skrikmetod*. Eller man kan välja själv om man inte vill ha det men då kanske inte få lika bra resultat. Men däremot är det ett tvång med väldigt inrutade vanor på dagen. Så efter de använt den så blir de ännu mindre flexibelitet i deras liv...

* Skrikmetod = låta barnet härdas och skrika tills de inser att ingen vuxen kommer till mig. Kan nog vara ganska ångestfyllt för 1.5 åring som Didrik.
Precis. De flesta sova-hela-natten-metoder går ut på att bryta ner barnet tills det lär dig att det inte spelar någon roll om man vaknar och gråter efter förälder eller närhet/trygghet, för ingen kommer ändå att komma. Avskyvärt.
Citera
2023-02-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ja det är rätt anmärkningsvärt faktiskt. Inte ens en hund lämnar man ju bort på det sättet (speciellt inte om den är valp/ung). Rätt vansinnigt att tro att man kan vara ifrån sin bebis lite hursomhelst.

Är det? Alla nattjobbande ensamstående föräldrar då, shit så vansinniga de är.

Citat:
Ursprungligen postat av Sommarbollen
Är det verkligen vansinnigt? Beror väl mycket på vad för barn man får och hur tight relation man har till föräldrar och andra anhöriga? Jag har vänner som inte kan resa från sina barn som är två år ens en helg. Inte ens att barnen är ensamma med partnern. Har andra vänner som gör det titt som tätt och lämnar nån natt till far- och morföräldrar innan barnet är ett år.

Exakt! (Anekdotisk bevisföring: är själv uppvuxen med att få vara hos mor/farföräldrar bla pga nattjobbande förälder och det är inte ngt som påverkat min relation t förälder. Snarare mer trygghet iom fler vuxna att vända mig till.)

Citat:
Precis. De flesta sova-hela-natten-metoder går ut på att bryta ner barnet tills det lär dig att det inte spelar någon roll om man vaknar och gråter efter förälder eller närhet/trygghet, för ingen kommer ändå att komma. Avskyvärt.

Gillar inte heller Anna Wahlgrensmetoden MEN det finns många andra metoder som inte går ut på att låta barnet gråta sig till sömns. Varför förutsätts det att S&B kommer följa Wahlgren-metoden?

Omg den här tråden alltså, det spelar ju ingen roll vad S än gör för det spekuleras och kritiseras hej vilt ändå.
Citera
2023-02-13, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfemm

Exakt! (Anekdotisk bevisföring: är själv uppvuxen med att få vara hos mor/farföräldrar bla pga nattjobbande förälder och det är inte ngt som påverkat min relation t förälder. Snarare mer trygghet iom fler vuxna att vända mig till.)

Gillar inte heller Anna Wahlgrensmetoden MEN det finns många andra metoder som inte går ut på att låta barnet gråta sig till sömns. Varför förutsätts det att S&B kommer följa Wahlgren-metoden?

Omg den här tråden alltså, det spelar ju ingen roll vad S än gör för det spekuleras och kritiseras hej vilt ändå.

Vad tänker du att tråden på Flashback om Sandra ska handla om förutom kritik och spekulationer? Jag är glad att den inte är som t ex Bianca Ingrossos tråd där det bara är flåsiga äldre gubbar som vill knulla Bianca som skriver. Det är inte Sandras kommentarsfält vi befinner oss i.
Citera
2023-02-14, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ryssfemm

Att vara nattjobbande ensamförälder är ju givetvis inte optimalt utan ett måste för de som av olika anledningar hamnat/satt sig i den situationen. Oavsett vad är det ju över en natt, inte ”en vecka i Japan” som ju var det detta handlade om från början.
Anekdotisk bevisföring är ju som alla vet inte mycket värd, men kul att du sluppit trauman! Annars finns det rätt mycket av ”jag fick minsann stryk som liten och det har aldrig skadat mig” osv.
Ingen har sagt o tråden att det var den metoden Sandra menade, jag var däremot noga med att poängterade att det kanske INTE var så hon menade.
Detta är en skvallertråd. Känns som man behöver påminna om det rätt ofta här. Det är MENINGEN att man ska kunna ”spekulera och kritisera hej vilt”.
Citera
2023-02-14, 06:41
Medlem
kaktusplastiks avatar
Detta var lite kul:

Citat:
Förra måndagen. Jag lämnade mitt barn på förskolan (gissa hur ofta jag råkar skriva "dagis" här och måste ändra..).

Inläggets rubrik: jour på dagis.
Citera
2023-02-14, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Detta var lite kul:

Inläggets rubrik: jour på dagis.
Haha, noterade också det
Citera
2023-02-14, 08:27
Medlem
Ogdens avatar
Poppar popcorn för att läsa de kommande 1000 kommentarerna om inläggets rubrik och huruvida man får säga dagis eller inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in